handdator

Visa fullständig version : Hacklift = trasiga knän ??

toso
2005-11-13, 20:17
Tränar ben med hacklift och undrar hur påfrestande det är för knäna. Tror inte att man ska gå ner allt för djupt i denna övning...

Osten80
2005-11-13, 20:30
Tränar ben med hacklift och undrar hur påfrestande det är för knäna. Tror inte att man ska gå ner allt för djupt i denna övning...

För egen del är hackliften inget vidare för mina knän. Får känningar direkt oavsett djup.

mini
2005-11-13, 20:46
Jag kör inte heller hacklift pga knäna, men om du inte får ont borde det väl inte vara problem? Kör på om du gillar den. Annars finns det ju fler övningar. Jag kör primärt böj och benpress.

Piranha
2005-11-13, 20:48
Japps den är knämördare, värme (vulk skydd ) , och klipp djupet i rörselsen kan hjälpa massor , även skjuta fram fötterna längre fram.

Officer
2005-11-13, 20:56
Hack är grym.
Håll rumpan på plats och titta neråt med huvudet så du inte börjar lyfta på rumpan o ländryggen, o ha tårna utåtvinklade lite.

Grisen
2005-11-13, 20:57
Jag har hört att det skall vara bättre att träna den omvänt alltså med magen inåt, för att skona knäna. Kan någon bekräfta påståendet?

Styrkebyggare
2005-11-13, 20:58
Hackliften kan vara mycket farlig för knäna om man står för långt bak med fötterna. Det hela blir inte bättre då många hackliftar dessutom har försetts med en för kort bräda.

Fötterna bör i regel vara så långt fram att tårna nästan går jäms med kanten. Kör man den riktigt så kan den faktiskt vara en mycket effektiv benövning. Den tar bättre på djupet än benpressen, samtidigt som man kan köra tills man är helt slut.

Allan
2005-11-13, 21:22
För de allra flesta räcker det med slädens vikt för att nöta in rörelsen. Fel utförd kommer den att belasta knät på fel sätt. Jag är inte alls förtjust i det här "flytta-fram-fötterna"-tänkandet. Det innebär ju att man drar isär - trakterar - knäleden på ett orimligt sätt. Ytterst få människor skulle kunna sätta sig ner på det viset utan ryggstöd; knät är inte gjort för att ledas i den radien. Både muskelfästen och senor kommer att ansträngas ytterligt mycket. Försök istället hålla knäna närmare kroppens lodlinje, stå lite bredare och undvik att gå hela vägen ner..*OBS-Rehab*

Rimligare ersättningsövningar är benpress eller benspark. Enklare att utföra, belastar inte uppifrån och ner i knäleden och kan kombineras med anständiga belastningar.

allan

Allan
2005-11-13, 21:23
Jag har hört att det skall vara bättre att träna den omvänt alltså med magen inåt, för att skona knäna. Kan någon bekräfta påståendet?

Kalasövning. Men då är det ingen hacksquat längre.

allan

Weird
2005-11-13, 22:47
jag tycker det är svårt at få kraften uppåt.För mig blir det mer at jag trycker mig mot dynan så blir jag trött av det. Gör nog skit fel men böj duger bra för mig så jag skiter i den.

Grisen
2005-11-13, 22:57
Kalasövning. Men då är det ingen hacksquat längre.

allan

Vad bra! Ska fortsätta med den då..

Vad blir det då, och varför är det en kanonövning?

Styrkebyggare
2005-11-13, 22:57
Här är en bild på korrekt utförd hacklift:

http://www.maxx.nu/IMAGES/BILDER/FITNESS/LEG10.GIF

Allan: Hur rimligt (eller "normalt") är det att utföra tunga lyft (blir ju relativt tungt om man skall orka 6-8 reps) i en bana där fötterna hela tiden befinner sig rakt under baken? Det blir en brutal flexion i knäleden och ett vansinnigt tryck i knäet.

Det blir naturligtvis inte bra om man skulle få fram fötterna alltför långt heller. Att döma av de konstruktioner jag sett (läs "längd på plattan") så måste man ha tårna så gott som framme vid kanten för att få sådan vinkel som på bilden.

Baan
2005-11-14, 00:15
hacklift är väl inte den trevligaste av övningar för knän, jag som aldrig får problem med knän har fått det lite i samband med hacklift (testade en rätt kass hacklift från 1853), men kan man köra den utan större problem tycker jag det funkar fint som variation för benträningen.

Kebab-Arne
2005-11-14, 11:34
Någon som sitter inne med en bra bild på omvända hacklift går till? För mig går det inte ihop, om man ska gå djupt vill säga. Då borde man få ha axlarna långt ute på kudden...?

mystic[-_-]
2005-11-14, 11:37
Någon som sitter inne med en bra bild på omvända hacklift går till? För mig går det inte ihop, om man ska gå djupt vill säga. Då borde man få ha axlarna långt ute på kudden...?

Jag får inte heller till omvända hacks :em:

Jorgen
2005-11-14, 11:39
Testa.

Jag trodde inte att det skulle gå bra, men det funkar faktiskt. Fick tipset av Poerbear och det kändes helt ok att köra på det viset, mycket bättre än vanliga hacklift.

Zera
2005-11-14, 12:05
Testa.

Jag trodde inte att det skulle gå bra, men det funkar faktiskt. Fick tipset av Poerbear och det kändes helt ok att köra på det viset, mycket bättre än vanliga hacklift.

Övningen blir rätt lik Knäböj i smith va? eller är jag ute och cyklar ? ;)

Jorgen
2005-11-14, 12:06
Övningen blir rätt lik Knäböj i smith va? eller är jag ute och cyklar ? ;)
Ungefär ja.

mystic[-_-]
2005-11-14, 12:09
Testa.

Har du fotplattan på mycket eller lite lutning?

Jorgen
2005-11-14, 12:16
']Har du fotplattan på mycket eller lite lutning?
Ja.

Eller, det kommer jag inte ihåg. ;)

Jacksatan
2005-11-14, 12:24
Det beror på vilken vinken hacken har i förhållande till plattan man står på. Vissa är rena dödsfällorna, faktiskt.

Kebab-Arne
2005-11-14, 13:06
Testa.

Okidoki.

Visserligen har vi vad Gymleco kallar "hacksquat" i sin produktkatalog. Där man med fördel kan köra omvänt, är ju byggt för det. Men fick lite känningar i knät tyckte jag.

Numero1
2005-11-14, 14:05
Du kan ju även påverka belastningen i knäna beroende på vart du placerar fötterna....

toso
2005-11-17, 11:07
Kan inte köra knäböj pga av ryggproblem som för mkt svank och krökt bröstrygg. Mitt nuvarande benpass består av benpress, benspark, lårcurl, benspark bakåt och sittande vadpress. Undrar bara hur värdefullt det är med en till pressövning som t.ex hacklift ??

Slartibartfast
2005-11-17, 11:11
Hackliften mördar mina knän. *grr*

Chandler
2005-11-17, 13:28
Går det alltså rent generellt att sammanfatta som så, att det inte är en övning för gemene man/kvinna?