handdator

Visa fullständig version : Laktos fråga

jakke
2005-11-12, 22:43
Kan det vara så att jag klarar av att äta vassle, kasein, kesella, keso men när jag idag drack mjölk (för första gången på flera veckor)så händer spännande saker pga mjölken?
Funderar om min mage inte klarar mjölk eller det beror på annat.

Fartman
2005-11-13, 04:19
Fan, har exakt likadant! Klarar typ alla olika mejeriprodukter förutom just mjölk.. skumt är vad det är

Sverker
2005-11-13, 07:03
Behöver inte vara så illa.
Du kanske ligger nära gränsen i vanliga fall och klarar av att dricka mjölk då och då i mindre mängd men just nu så har du kanske en infektion i tarmarna eller bara är orolig i magen pga oregelbundna tider,stress osv.

När tarmarna belastas extra mycket kan produktionen av laktasenzymet minska och då kan du få gaser och diarré.

jakke
2005-11-13, 10:16
Behöver inte vara så illa.
Du kanske ligger nära gränsen i vanliga fall och klarar av att dricka mjölk då och då i mindre mängd men just nu så har du kanske en infektion i tarmarna eller bara är orolig i magen pga oregelbundna tider,stress osv.

När tarmarna belastas extra mycket kan produktionen av laktasenzymet minska och då kan du få gaser och diarré.
Ok.. Tack för ditt svar. Alla dina förslag på orsaker uppfyller jag tyvärr just nu..

TylerDurden84
2005-11-13, 16:25
Kesella och keso innehåller mindre mängd laktos än mjöl, sen är det vanligare att få i sig 5 dl mjölk än 5 dl av det andra. Kasein är väl näst intill laktosfritt om jag inte minns fel. Det finns laktosfri mjölk som smakar helt okej. Testa en förpackning och se, den är bara ett par kr dyrare än vanlig!

Tomten
2005-11-13, 17:04
Kan det vara så att jag klarar av att äta vassle, kasein, kesella, keso men när jag idag drack mjölk (för första gången på flera veckor)så händer spännande saker pga mjölken?
Funderar om min mage inte klarar mjölk eller det beror på annat.

Jag klarar av en del mejeriprodukter, allt som är högtempraturbehandlat. Då försvinner det mesta av laktosen. Har problem med grädde, mjölk och fil. Vanlig fet grädde är det värsta, och äter man ute eller hälsar på hos föräldrarna så är det ju bara att räkna med att sånt serveras, då får man springa efter maten :laugh:

Aja, riktigt så illa är det inte, men nog blir magen ganska orolig alltid.

Sverker
2005-11-13, 17:15
Hmm...laktosen är till 98 % kvar efter en UHT/hög temperatur-behandling. Det är knappast det som är orsaken till dina problem.

Det finns personer som är överkänsliga/allergiska mot något protein i mjölken. UHT-behandlingen kan kraftigt denaturera proteinet och göra så att den känsliga personen kan dricka mjölken.

Kan detta vara svaret på dina problem ?