handdator

Visa fullständig version : Franska ostar?

addehd
2005-11-12, 18:01
Tjena hopp (:

Jag kom o undra över en sak .. ÄR det mycket mycket onyttiga fetter i franska ostar? t.ex. mögelostar, getost , etc?

Om det nu är det.. Går det bra att äta det, fast i små mängder? :eating:

King Grub
2005-11-12, 18:11
1. Ja.

2. Ja. Du kan äta allt, men inte alltid eller i obegränsad mängd.

Lizard
2005-11-12, 18:47
Och till Grubbens utomordentliga svar vill jag tillägga att övervikt bland de ostätande fransmännen är betydligt mer sällsynt än i övriga västvärlden av de skäl som postats ovan.

Lizard

addehd
2005-11-15, 10:51
Kikade upp de där.. ostarna har tydligen lågt GI värde ... ?

Pez
2005-11-15, 10:58
Kikade upp de där.. ostarna har tydligen lågt GI värde ... ?
Med tanke på de mer eller mindre "obefintliga" kolhydratmängderna i ädelostar/ost så det väl inte så konstigt?

jean-wim
2005-11-15, 11:03
Och till Grubbens utomordentliga svar vill jag tillägga att övervikt bland de ostätande fransmännen är betydligt mer sällsynt än i övriga västvärlden av de skäl som postats ovan.Ja fast den allmänna folkhälsan är väl inte på topp för det. De fransmän (och många andra sydeuropeer) som jag studerat närmare, håller sig smala med trick som kedjerökning och mycket kaffe, obefintlig frukost och kass lunch. På något sätt lyckas de hålla sig från att överäta på kvällen (rökning förmodligen) så de har lätt för att ligga på kaloriunderskott.

En annan stor skillnaden mot Sverige är nog att de äter betydligt mindre socker och snacks.

Nitrometan
2005-11-15, 11:14
Samma sak i Italien. Ingen frukost (nåt litet bakverk och en espresso, eller bara espresso), liten lunch och sen middag med vin.

Men nåt jag la märke till var storleken på chipspåsarna, här hemma är det svårt att hitta påsar med mindre än 300 gram i, nere i Italien var det svårt att hitta påsar större än 100 gram.

Ska de äta snacks på kvällen blir det mer åt "prosciutto crudo (lufttorkad skinka), korv, ost och oliv"-hållet...

jean-wim
2005-11-15, 11:20
Samma sak i Italien. Ingen frukost (nåt litet bakverk och en espresso, eller bara espresso), liten lunch och sen middag med vin.Japp, och alla trender visar att nästa fetma-epidemi kommer i sydeuropa. Jag har för mig att Grekland och Portugal redan har flest kvinnor med fetma i Europa. Och det går snabbt i Italien och Spanien också där de senaste generationen kids aldrig lärt sig laga mat. "Medelhavsdieten" är snart ett minne blott.