Visa fullständig version : Hästbiff?
CaptainAhab
2005-11-12, 12:33
Tänkte dra iväg och handla i den lokala Vivobutiken ganska snart, förra veckan hade de hästbiff inne för 70 kronor kilot, såg väldigt mört och fint ut!
Men feg som jag är vågade jag inte köpa något kött, trodde man red på hästar?
Hur smakar hästkött?
Bör jag köpa om det finns vid charken igen?
Jag har bara ätit hästbiff en gång, för flera år sedan.. kommer ihåg att jag tyckte det var extremt gott.. :eating:
Det hästkött jag snakat har varit ganska segt. Kan väl ha varit nån fransyskaliknande del av hästen så hittar du en filé kan den vara annorlunda.
King Grub
2005-11-12, 13:21
Hästkött är gott. Ovanlig smak, om man inte är van vid det. En rätt stark smak.
Det är vanligare som pålägg, i skivad, inplastad form, då det heter hamburgerkött.
Restaurang Minerva i Vasastan serverar nätan bara hästkött, det är riktigt gott.
wintersnowdrift
2005-11-12, 16:54
Faktum är att vi äter alldeles för lite hästkött i Sverige. Efterfrågan är så liten att många hästar i skickas utomlands, till t.ex. länder i Sydeuropa, där hästkött är betydligt mer eftertraktat. Slaktvärdet är också högre där så många hästar fraktas levande under bedrövliga förhållanden...
Köp hästkött och se om du gillar det!
//Kristin
Jag skulle lätt köpa det om det bara fanns där jag bor. Aldrig sett det i någon annan form än som hamburgerkött.
Tag sedan jag åt häst, men senast jag åt det minns jag att jag inte var allt förtjust i det. Det gick ju ner, men ingen favorit.
skulle aldrig i mitt liv äta det. råkade köpa något pålägg en gång. såg det var hästkött i det när jag kommit hem. fick slänga hela skiten.
skulle aldrig i mitt liv äta det. råkade köpa något pålägg en gång. såg det var hästkött i det när jag kommit hem. fick slänga hela skiten.
Varför inte?
Varför inte?
kan bara inte tänka mig att äta häst. Kalla mig blödig men jag äter inte "husdjur".
Har en kompis från Huston - Texas (inte ranger dock) som var nära att äta hamburgerkött en gång... Han blev helt vit i ansiktet och började nästan spy, kallade mig hedning, son till en hynda osv...
Tror att där hästhållning är lite vanligre ser man med viss skepsism på hästkött...
Dock skulle jag aldrig banga att käka min hund, för han har bitit mig i handen igen den lille fan! *grr27*
..det påminner mig om folk som inte äter djur som har stora ögon, ja, djur med små ögon går bra. Kommer inte ihåg vad dom kallas nu men, :laugh: :laugh:
Har en kompis från Huston - Texas (inte ranger dock) som var nära att äta hamburgerkött en gång... Han blev helt vit i ansiktet och började nästan spy, kallade mig hedning, son till en hynda osv...
Tror att där hästhållning är lite vanligre ser man med viss skepsism på hästkött...
Dock skulle jag aldrig banga att käka min hund, för han har bitit mig i handen igen den lille fan! *grr27*
Ja exakt.
men varför äta hunden? energin det går åt att bereda det lilla kräket tar ju mer än det går att utvinna ur honom.
eller menar du äta honom i ett rent hämnd-perspektiv?
..det påminner mig om folk som inte äter djur som har stora ögon, ja, djur med små ögon går bra. Kommer inte ihåg vad dom kallas nu men, :laugh: :laugh:
men jag äter ju kor. de har lika stora ögon som häst.
kan bara inte tänka mig att äta häst. Kalla mig blödig men jag äter inte "husdjur".
Whimp! :)
userfriendly
2005-11-12, 18:48
skulle aldrig äta häst.. har haft en nära relation till hästar under min uppväxt.. samma med hund eller katt.. kan fan knappt äta kossa eller gris nu för tiden heller efter all skit man sett *cry* *screwy* *grr27*
MEN däremot är det ju egentligen mer "ok" att äta häst då de antagligen behandlas bättre o köttet är bättre än tex "skit kött från kossan"..
Ja exakt.
men varför äta hunden? energin det går åt att bereda det lilla kräket tar ju mer än det går att utvinna ur honom.
eller menar du äta honom i ett rent hämnd-perspektiv?
Typ..
Men det får räcka med att lyfta honom i nackskinnet så länge..
Men du ser så mör och god ut nu när du lagt på dig några kilon (tänker på rygg-bilden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=23984&stc=1)). ;)
OnT: Själv gillar jag hästkött och skulle likt jwzrd köpa det bara jag kunde hitta köttet någonstans (lokalt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.