handdator

Visa fullständig version : Hur stor kunskap fick ni i styrketräning på idrottslektionerna på gymnasiet?

Nova34
2005-11-11, 16:06
Själv hade jag stationsträning vid ett par tillfälle, var i skolans gym en gång då alla skulle testas i hur många reps vi klarade med 30kg i bänkpress på 30 sekunder.

Vad är era erfarenheter? Hade varit kul att veta!

Jakelol
2005-11-11, 16:07
Hade inget sånt vare sig på högstadie eller gymnasiet.

Dumleman
2005-11-11, 16:08
Vi fick vara i ett gym lite då och då men läraren lärde ut att tjejer inte ska köra bänkpress eftersom det förbränner fettet i brösten till muskler!

christian
2005-11-11, 16:09
Ingen alls.

sunkan
2005-11-11, 16:15
ja ingen undervisning som var nått att hurra för iaf.

King Grub
2005-11-11, 16:15
Mer på högstadiet än på gymnasiet. Gymmet jag tränar på nu (KAC Gym i Norrtälje) låg när jag på högstadiet i just den skola jag gick på (Lommarskolan), så vi utnyttjade ofta tillfället, och det var där jag började träna. Precis när jag slutat nian flyttade vi gymmet till badhuset, där det ligger nu, men när jag började gymnasiet var det slut på styrketräningen på skoltid.

egge
2005-11-11, 16:18
På högstadiet hade vi en schysst lärare som lärde ut mkt teori. Annars var det väl mest fotboll/handboll/basket på lektionerna (inte mig emot :thumbup: ).
På gymnasiet, ingenting än så länge. Till vårterminen har jag valt till kursen Styrka & Kondition, kan nog bli ganska skoj.

hobbitar
2005-11-11, 16:20
På Högstadiet hade vi en sån där Chuck Norris-maskin, dagen efter vi tränat kunde vi inte röra på oss, det var den värsta träningsvärken jag någonsin haft!

Bengan
2005-11-11, 16:22
Vi fick köra styrketräning på idrotten om vi var skadade, typ stukat foten eller nått liknande. Det enda lärarna pratade om då var att vi inte kulle lyfta för tungt och att det var jättelätt att skada sig. Man skulle göra 15-20 reps och liknande saker.
Så någon bra undervisning ar det väl inte frågan om

shibi
2005-11-11, 16:24
jag går i gymnasiumet nu, men jag tycker min lärare är riktigt kompetent.
förutom att han också tror på myten om att man kan sluta växa om man maxtränar tungt.

och kom inte nån nu och säg att han inte är kompetent för det. du har inte träffat honom.

Nova34
2005-11-11, 16:26
Kul att läsa om era erfarenheter! Funderar på att skriva ett examensarbete i hur idrottslärare ser på styrketräning i sin idrottsundervisning. Tycker själv att det är en viktig del av idrottsundervisningen då styrketräning är en väldigt vanlig motionsidrott som alla kan utöva mer eller mindre hela livet.

Ame
2005-11-11, 16:49
Styrketräning pratade vi lite grand om på special idrotten, typ att man stannar i växten av det och sånt :)
Sedan hade vi något test där man skulle maxa (i antal) i lite olika övningar, minns att jag gjorde 100reps i benpressen innan jag tröttnade på det(inte fysiskt då alltså), ganska rejält drygt...

Sedan hade vi ju lite klassisk cirkelträning också.

Edit: Tror vikten på benpressen var kroppsvikten eller nåt sånt.

elan
2005-11-11, 16:52
Vi hade typ en lektion på gymnasiet då vi styrketränade. Det var en tävling om vem som kunde göra mest repetitioner i bänkpressen, tror att vi tjejer hade 20 kg eller nåt. Jag satte i alla fall skolrekordet då. ;)

BigForre
2005-11-11, 16:54
En del faktiskt, fast inte i vanliga undervisningen, som tillval i gymnasiet körde jag en kurs som hette "fysiskträning"...det var rätt bra upplagd och man fick ändå grunderna inom träning, vanliga gympalärarna som jag hade i grundskolan och gymnasiet var kassa...hon som jag hade i tillvalskursen kunde en del, och var förbannat trevlig, gjorde att jag då fick lite mer förståelse...

JustinCredible
2005-11-11, 16:54
Min idrottslärare trodde chins var en bröstövning

Nuff said *flex*

*Flash*
2005-11-11, 16:55
Inte mycket snack om styrketräning på min idrott iaf, möjligt att jag var sjuk/skolkade under någon sådan lektion.

Alla tjejerna fnissade dock förtjust när läraren skulle visa lite saker i det pyttelilla skolgymmet, han var väldigt snygg och hade en ruskigt fin rumpa :D

internethjälten
2005-11-11, 17:01
Själv hade jag stationsträning vid ett par tillfälle, var i skolans gym en gång då alla skulle testas i hur många reps vi klarade med 30kg i bänkpress på 30 sekunder.

När jag gick där för en 15år sedan så var inte idrott något
man gick till utan räknade kallt med att få en etta i det ämnet.

Var mest springa 5km eller simma 5km som vi gjorde då,
inget styrke alls :-/

//anders

Adde_15
2005-11-11, 17:05
Var mest springa 5km eller simma 5 km som vi gjorde då,

//anders

Låter riktigt kul att simma 5 km, det lär ha tagit flera timmar!

Min idrotts lärare är väldigt kompitent och kan mycket om styrketräning då han spelar handboll på Elitnivå så han instruerar oss några gånger per år i skolgymmet.

Fatalist
2005-11-11, 17:08
jag går i gymnasiumet nu, men jag tycker min lärare är riktigt kompetent.
förutom att han också tror på myten om att man kan sluta växa om man maxtränar tungt.

och kom inte nån nu och säg att han inte är kompetent för det. du har inte träffat honom.

Då är han ju inte kompetent!

Vi har ingen som helst undervisning, våran styrketräning är 25 armhävningar.

skaparn
2005-11-11, 17:11
Väldigt liten. "Gymmet" var en liten lokal dit man hänvisades när man försökte skippa gymnastiken med lätt förkylning som ursäkt.

kalle_banan
2005-11-11, 17:35
snabbt upp, sakta ner i de flesta rörelserna
man ska inte gå ner mer än 90 grader i benpress/benövningar, eftersom det sätter hög press på nånting i knät så det går sönder

vad jag kan minnas var det så han sa.

Jense
2005-11-11, 17:40
jag och en klasskamrat fick köra styrketräning eftersom vi vägrade att hoppa höjdhopp.

vi va i styrketräningsrummet själv. det va faktiskt hardcore där, mycket fria vikter och en dov amoniakdoft

Timmi
2005-11-11, 17:50
"Ni ska inte träna med mer vikt för ryggen än för magen"

Höll fan på att gå i taket när jag hörde det av min idrottslärarinna. Trotts att jag var(är) liten svag och ny på gymmet, undrade jag över det där... Om man markar 200 kilo måste jag göra situps med lika mkt vikt då eller? *screwy*

Annars har vi knappt kommit i närheten av gymmet på idrotten, allt jag lärt mig kommer härifrån :bow:

/Tim

BBr
2005-11-11, 17:51
Vi fick vara i ett gym lite då och då men läraren lärde ut att tjejer inte ska köra bänkpress eftersom det förbränner fettet i brösten till muskler!

*screwy*

jwzrd
2005-11-11, 17:54
Inget överhuvudtaget. Vi hade väl nån dag där alla skulle lära sig att "lyfta med benen". Jag hade redan börjat träna med farsan i högstadiet så jag visste redan rätt bra hur fan man bär sig åt. Skitskönt att slippa spökboll, ljushopp och alla sportbögar med deras bögboll, bögbandy och handbög (dvs: jag gick till gymmet och sket i lektionen).

Kebab-Arne
2005-11-11, 19:12
Jag har inte fått någon undervisning överhuvudtaget vad gäller styrketräning. Det enda jag hittills hört från min gympalärare var att man skulle göra en annan magövning om man vill träna nedre magmusklerna. När det ämnet på nåt sätt kom i nån diskussion.

Daniel Mattusch
2005-11-11, 19:15
6-9an. 2-3 lektioner per läsår.
1:an 2 lektioner termin
2:an 1 gång än så länge.

Haft prov/redovisning om saken i gälla också

wepp
2005-11-11, 19:28
absolut 0 under högstadiet, nu på gymnasiet blir det väll nästan varannan vecka....

Karl_alfred
2005-11-11, 19:31
eller simma 5km som vi gjorde då,

//anders
:eek:

Erik__
2005-11-11, 19:40
Vi får vara där på egen hand rätt ofta.

Första eller andra lektionen gick läraren igenom alla saker i gymmet och hur de utfördes.

Det enda jag minns var att han tyckte vi skulle ha benen på bänken när vi körde bänkpress för att få ner svanken, då målet var bröstträning och inte att få upp maximal vikt.

Kimball
2005-11-11, 20:10
Inget matnyttigt... lärde oss hur man PT-utför tex sittande kabelrodd, dvs HELT fixerad med ryggen och drar med armarna..
Vi lärde oss aldrig ngt om kosten, eller hur viktigt de är med snabba kollisar och protte efter pass osv. Lärde mig egentligen ingenting utav de 100p idrott och hälsa jag läste >_<

Stoltz
2005-11-11, 21:19
Jag introducerade min klass till Styrketräning när min lärare inte gjorde det ;) Fixade dock hjälp av någon som var utbildad som kunde kompletera det som sades.

Garnax
2005-11-11, 21:26
Jag försökte få läraren att inse att dom behövde skaffa mer vikter till skivstången...

Dom hade en 5st stänger med fasta vikter där den tyngsta vägde runt 18-20 kilo
(det var ingen riktig stång)

Men det blev inget av med det, så jag låg i bänken och gjorde miljarden reps till äntligen mjölken slog in. Segt som fan men tydligen fick inte elever pressa mer.

Då tränade jag kamsport 4 gånger i veckan och fixade runt 80 ärmhävingar och 300 sit-ups

bladhet
2005-11-11, 21:39
På högstadiet körde jag styrke säkert 2-3 gånger i månaden.

På gymnasiet vart det nästan ett pass varje vecka under 3 år.
Våran lärare la sig inte i hur jag gjorde, han såg nog att jag förstog vad jag höll på med.

Masugn
2005-11-11, 22:08
Nu på hösten/vintern har vi på gymnasiet tillgång till ett gym en gång i veckan. Runt 15st motionscyklar men inga fria vikter förutom hantlar upp till 20kg. Inget snack om styrketräning heller, men vi håller på att maxa i bänk, böj och marklyft...i smith.

Fartman
2005-11-11, 22:19
Det var faktiskt genom min högstadieskolas gym som jag för första gången blev intresserad av viktträning, ett litet jävla rum med en massa olika maskiner, nästan inga fria vikter.. och så körde man cirkelträningsstyle... när jag kom till gymnasiet hade jag iaf hyfsad koll på hur man skulle träna.. och i slutet av 2an började jag köra igång vettigt.

Kebab-Arne
2005-11-11, 22:43
Tillägg till min inlägg.

Vi har ett litet skolgym, men endast varit där typ två gånger. Jag tror vi får gå dit om vi vill på istället för vanliga idrotten. Men finns inga riktiga stänger, skolvikter tror jag de har. Tyngsta hanteln på 10 kg, sen några andra maskiner. Vi hade styrketest nån gång, killarna skulle göra 60 rep på 25 kg för mvg om jag minns rätt. Men jag kom i den grupp som skulle köra nästa gång, och det blev ingen nästa gång. Kommer ihåg att jag mest stod och var förbannad då vissa inte gick ner till bröstet och läraren godkände skiten.

Men riktiga skolidrotten med innebandy, fotboll, handboll, volleyboll mm är roligare än det där gymmet. Har hänt ganska mycket kul under lektioner med tufft spel. Har äntligen börjat gå in i närkamperna, och trots att jag bara böjer 75 så tilllhör jag defintivt de starkaste. (starkast kanske?)

Allan
2005-11-11, 23:11

Inte ett skit. Fd elitgymnast som idrottslärare men han var totalt ointresserad av styrketräning. Däremot hade jag en duktig lyftare som klassföreståndare, som f ö blev aktiv i the PL-mans klubb senare, och då såg jag till att jag fick träna med honom istället.

allan

robba_86
2006-02-23, 16:51
Vi lärde oss inte mycket om styrketräning, men jag ångrar mig att inte jag fick upp intresset för styrketräning tidigare och specielt SL när man hade Ray Yvander som idrottslärare på gymnasiet, nu är det ett halv år försent att råd fråga honom.

Klart den bästa idrottslärare jag har haft... :thumbup:

hahavaffan
2006-02-23, 17:22
Min idrottslärare i nian påstod att armböjar (i folkmun armhävningar) på golvet gav starka biceps och bröst. När jag påpekade att det var triceps som aktiverades, och att biceps var antagonist till triceps, och inte alls fick nån träning, blev han sur. Normal :confused:

DANNE1988
2008-01-30, 16:04
Vi lärde oss inte mycket om styrketräning, men jag ångrar mig att inte jag fick upp intresset för styrketräning tidigare och specielt SL när man hade Ray Yvander som idrottslärare på gymnasiet, nu är det ett halv år försent att råd fråga honom.

Jag saknar skoltiden! :(

nr16
2008-01-30, 16:49
Vi har styrka då och då men när vår lärare är korkad och vi lär oss inget vettigt...50 armhävningar på knä är bättre än 30 vanliga för styrka i biceps?

Biceps är större än triceps också...

ManuelIT
2008-01-30, 17:03
absolut inget, varken under högstadiet eller gymnasiet

joriice
2008-01-30, 17:09
Lärde sig lite "lekar", staffet-övningar osv. Ingenting inom anatomi, eller styrketräning dock.

redbrigade
2008-01-30, 17:24
Väldigt lite som tur är, gymma i skolan är riktigt tråkigt.
Lärarna har väl hyffsad koll på gymmet men ännu bättre koll på bollsporterna :D.
Fotboll och innebandy ska det vara varje gång!.

Dreas
2008-01-30, 17:26
Mer på högstadiet än på Gymnasiet, tror i sanningens namn att jag kan leka upp dom flesta lärarna på skolan när det kommer till styrketräning(Rent kunskapsmässigt alltså)

tp_88
2008-01-30, 17:29
Absolut 0.

seggan
2008-01-30, 17:30
Lärde mig ingenting ifrån Idrott och hälsa A-kursen... Vi flamsade mest runt och spelade bollsporter...

Just nu så "läser" jag styrketräning men det enda vi gör är att köra cirkelträning och bodypump. :MrT:

Sundsarn
2008-01-30, 17:36
Vi fick träna under lektionstid om vi ville. Den teori vi fått under lektion (Idrott hälsa A+B och Spec.idrott A) var/är i flera avseenden bristfällig eller rentav felaktig. Så nej jag har inte lärt mig just något även om det mesta hade någon form av sanning i den teori som lärdes ut. Det som dock stämde visste jag redan sen innan så....

Jacksatan
2008-01-30, 17:41
Inget överhuvudtaget. Vi hade väl nån dag där alla skulle lära sig att "lyfta med benen". Jag hade redan börjat träna med farsan i högstadiet så jag visste redan rätt bra hur fan man bär sig åt. Skitskönt att slippa spökboll, ljushopp och alla sportbögar med deras bögboll, bögbandy och handbög (dvs: jag gick till gymmet och sket i lektionen).

Vad är det för jävla stil? ALLA SKA MED!

regus
2008-01-30, 17:46

Ray Yvander sägs vara bra att ha när man ska träna sprint. Säg något elakt så får (måste) man springa

OnT: Inget. Men jag blev mycket kompetent inom spökboll.

Edit: Men jag tyckte bögboll, bögbandy, handbög och brändbög var roligt.

Imni
2008-01-30, 18:01
Ingen. Det var jag som lärde ut ffs. Nämen allvarligt så var det typ så. Ingen lärare som var intresserad av sånt.

Greg
2008-01-30, 18:08
Inget i högstadiet. Under den tiden så tränade jag tyngdlyftning, och deras lokaler användes av min skola. Så, jag och min träningspartner brukade smyga in till tyngdlyftningen när det vankades styrketräning.

Knappt något på gymnasiet.

Prankie
2008-01-30, 18:08
Jag hade en intensiv diskussion med lärare om att varje gram kolhydrater gav 4kcal och inte 7kcal.

joriice
2008-01-30, 18:11
Grym på idrotten var man.

DNK
2008-01-30, 18:29
Bänkpress och bicepscurls lärde våran polksa jympa lärare ut i högstadiet men det var allt.

Whistler
2008-01-30, 18:59
Fick ingen kunskap. Däremot skrev jag en uppsats om styrketräningens grunder som användes som undervisningmaterial. Jag fick för övrigt VG i slutbetyget.

Fredrik S
2008-01-30, 21:26
Vi hade ingen styrketräning på gymnastiklektionerna i varken grundskolan eller gymnasiet. Tror faktiskt inte ens att det fanns/finns något gym i den lilla byn där jag är uppväxt.

Alexton
2008-01-30, 21:52
I grundskolan hade vi en galen tant som försökte indoktrinera alla elver att 50 armhävningar och 60 situps var normalt för en 9åring att klara.
I gymnasiet hade vi bara bandy och fotboll, vilket båda var skittråkigt.. jag fick frikort och tränade thaiboxning på kvällarna istället.