Logga in

Visa fullständig version : Vegetabiliskt fett!?

Zakath
2005-11-10, 17:41
Är jag ensam om att inte ha en aning om vad som menas med detta när det står i innehållsförteckningen på ett livsmedel?

Hur vet jag om det är kokosfett, rapsolja eller vad som helst från någon vegetabilist fettkälla? Hur vet jag om det är härdat, delvis härdat eller något annat?

Känner mig mycket skeptisk när jag ser detta i innehållsförteckningen. Kan någon lätta mina bekymmer?

Tack på förhand!

William
2005-11-10, 17:48
Är jag ensam om att inte ha en aning om vad som menas med detta när det står i innehållsförteckningen på ett livsmedel?

Hur vet jag om det är kokosfett, rapsolja eller vad som helst från någon vegetabilist fettkälla? Hur vet jag om det är härdat, delvis härdat eller något annat?

Känner mig mycket skeptisk när jag ser detta i innehållsförteckningen. Kan någon lätta mina bekymmer?

Tack på förhand!

Det måste stå i innehållsförpackningen om fettet är behandlat på ngt sätt, dvs om det är härdat eller delvis härdat.

Vilken typ av vegetabiliskt fett det är inte mjöligt att utläsa såvitt jag vet. Däremot brukar kokosfett skrivas ut, vet dock inte om det är regel.

Sverker kanske har bättre koll.

Pepz
2005-11-10, 23:01
vegetabiliskt fett kan tycvärr innebära palmolja eller dylikt skit..
Man ´kontaktar tillverkaren och begär en komplett innehållsförteckning..

Annars är det som william säger att det måste stå om fettet är behandlat

Zakath
2005-11-11, 19:46
Tack för svaren :)

Någon som kan förklara lite mer vad "vegetabiliskt fett" är?

TylerDurden84
2005-11-11, 19:51
Tack för svaren :)

Någon som kan förklara lite mer vad "vegetabiliskt fett" är?

Det är fett från växtriket, därav namnet... i regel nyttigare än animaliskt fett. Vad exakt vill du veta?

Zakath
2005-11-11, 19:53
Det är fett från växtriket, därav namnet... i regel nyttigare än animaliskt fett. Vad exakt vill du veta?

"Hur vet jag om det är kokosfett, rapsolja eller vad som helst från någon vegetabilist fettkälla? Hur vet jag om det är härdat, delvis härdat eller något annat?" från min första post....

TylerDurden84
2005-11-11, 20:02
"Hur vet jag om det är kokosfett, rapsolja eller vad som helst från någon vegetabilist fettkälla? Hur vet jag om det är härdat, delvis härdat eller något annat?"

William förklarade det med härdat fett. Vill du veta om det är rapsolja, kokosfett eller palmolja när det står vegetabiliskt fett får du fråga tillverkaren om du vill vara säker. Gäller det bröd av det VÄLDIGT ovanligt att det innehåller kokosfett.

Lizard
2005-11-11, 20:09
William förklarade det med härdat fett. Vill du veta om det är rapsolja, kokosfett eller palmolja när det står vegetabiliskt fett får du fråga tillverkaren om du vill vara säker. Gäller det bröd av det VÄLDIGT ovanligt att det innehåller kokosfett.

Ja, fast Zakath har en poäng i att det är betydligt fler tillfällen som fett ingår i produkter än bara bröd. Ta bara färdiga mixkryddor som till tacos t ex, de är torra men ändå proppfulla med ämnen som inte ens kan tydas av någon som har vg i gymnasiekemi.

Lizard

Sverker
2005-11-11, 20:30
Vegetabiliskt fett kan vara från vilken råvara som helst, raps, soja, oliv, palm etc. Vilket fett behöver inte deklareras.
Är fettet härdat eller delvis härdat ska det framgå i innehållsdeklarationen:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3345

Raps är en billig olja och dominerar fullständigt i Sverige när det gäller fett i majonäs, salladsdressingar, kaviar etc. Det finns ingen anledning att använda en dyrare olja.

Kokosfett är ett dyrt fett och används oftast till olika konfektyrer som ska smälta i munnen som ischoklad. Används sällan eller aldrig i vanliga livsmedel.

Palmolja är en dyr olja och används inte så ofta. Palmoljans stora fördel är att den är fast i rumstemperatur och ersätter billiga härdade oljor när det behövs ett fast fett som t e x i digestivekex eller som coating på olika kakor eller bars.

Palmolja är ingen dålig olja utan har stora näringsmässiga fördelar, främst när det gäller olika E-vitaminer och när det gäller blodfettsänkande steroler.
Fettsyrorna i palmolja är främst omättad oljesyra och den mättade palmitinsyran ( palm=>palmitinsyra ).

Zakath
2005-11-11, 20:39
Vegetabiliskt fett kan vara från vilken råvara som helst, raps, soja, oliv, palm etc. Vilket fett behöver inte deklareras.
Är fettet härdat eller delvis härdat ska det framgå i innehållsdeklarationen:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3345

Raps är en billig olja och dominerar fullständigt i Sverige när det gäller fett i majonäs, salladsdressingar, kaviar etc. Det finns ingen anledning att använda en dyrare olja.

Kokosfett är ett dyrt fett och används oftast till olika konfektyrer som ska smälta i munnen som ischoklad. Används sällan eller aldrig i vanliga livsmedel.

Palmolja är en dyr olja och används inte så ofta. Palmoljans stora fördel är att den är fast i rumstemperatur och ersätter billiga härdade oljor när det behövs ett fast fett som t e x i digestivekex eller som coating på olika kakor eller bars.

Palmolja är ingen dålig olja utan har stora näringsmässiga fördelar, främst när det gäller olika E-vitaminer och när det gäller blodfettsänkande steroler.
Fettsyrorna i palmolja är främst omättad oljesyra och den mättade palmitinsyran ( palm=>palmitinsyra ).

Många tack för ett utmärkt svar :bow:

Tycker däremot fortfarande det är helt värdelöst när det står "vegetabiliskt fett", säger ungefär lika mycket som om det skulle stå att köttbullar innehöll "kött" :( Men jag behöver åtminstone inte oroa mig för att vegetabiliskt fett är särskilt onyttigt, det jag oroar mig för är mest att när tillverkarna är så "lata" att de inte skriver vilken olja de använt så kanske de struntat i att skriva om det är härdat eller ej m.m.