handdator

Visa fullständig version : Felaktig axelträning...

Jman
2005-11-10, 01:00
De flesta håller nog med om att hantellyft åt sidan är en viktig del när man kör axelövningar. Själv så värmer jag upp med lätta vikter och strikt utförande och går upp till min maxvikt där jag tillåter mig själv att fuska lite med utförande.

Häromdagen så såg jag något på gymmet som gav mig rysningar. Några grabbar som skulle köra axlar grabba en relativt tung vikt (min maxvikt) och gjorde hantellyft åt sidan med en hand i taget. Övningen gick till så att de böjde benet för att sedan kasta upp hanteln med hela kroppen, samtidigt som den som inte körde skrek glåpord och något om böja benet ännu mer vid vid ansatsen? De fortsatte sedan med tyngre vikter. Anm: Jag tog mer i axelpress än dessa grabbar.

Okej att köra aggressivt... Det kanske fungerar för vissa. Men som de körde så är det väl bara en tidsfråga innan de får en axelskada?

Sve
2005-11-10, 01:27
annars finns det en bra övning som kallas hantelsving. fast då lyfter man i en ryckliknande rörelse framåt uppåt och inte åt sidan.

Jman
2005-11-10, 02:19
Låt oss anta att det går att utföra övningen utan att skada sig. Jag tycker då att det ändå skulle vara att lura sig själv. Vikter är ju som bekant inte allt. Med kontrollerade rörelser där du flexar vid toppläget så kan du få det att bränna ordentligt. Lägg till ett fallande set så får du fin pump sedan.
Och hur många gånger har man inte hört talas om personer som skadar sina axlar? Fast det kanske är mer relaterat till bänkpressen?

Micke A
2005-11-10, 12:21
:D *asgarv*

Är du säker på att de inte gjorde så för att se om någon reagerade?

Tyvärr ser man alltför ofta felaktigt utförda hantellyft, men så illa som det du såg är sällsynt.

Jman
2005-11-10, 12:54
Man hörde ju hur andra snackade runt omkring. Jag tänkte vara schysst och gå fram och snacka lite med dem. Men de såg så allvarliga och seriösa ut att jag undrar om de verkligen skulle uppskatta det.

Men hade situationen varit omvänd och jag utfört en övning fel så hade jag klart uppskattat om någon sagt till och kommit med tips. Sådant bidrar bara till bättre stämmning i gymmet. Tråkigt att se någon skada sig.

Numero1
2005-11-10, 14:37
Viktkåta discobyggare finns det gott om *spy*