Visa fullständig version : Kinou? (Stavning?)
paranoid
2005-11-09, 16:07
Jag pratade med en kille på gymmet idag som nämnde något som hette Kinou (vet ej hur det stavas). Det skulle ha väldigt lågt GI. Någon som känner till detta livsmedel?
King Grub
2005-11-09, 16:10
Quinoa, antagligen.
http://shop.vegan.nu/images/quinoa.jpg
Det är en glutenfri ört, som kan användas på samma sätt som ris. GI:t är något lägre än pasta (Eur J Nutr. 2004 Aug;43(4):198-204).
paranoid
2005-11-09, 16:12
Du är så pålitligt snabb och bara spottar ur dig referenser att jag faktiskt börjar misstänka att du faktiskt kanske är kodad trots allt... :)
paranoid
2005-11-09, 16:13
Är det förresten gott? Neutral eller karakteristisk smak?
stocktown
2005-11-09, 16:14
Quinoa, antagligen.
http://shop.vegan.nu/images/quinoa.jpg
Det är en glutenfri ört, som kan användas på samma sätt som ris. GI:t är något lägre än pasta (Eur J Nutr. 2004 Aug;43(4):198-204).
vad har det för näringsvärde? och hur smakar det? vart finns det och köpa?
King Grub
2005-11-09, 16:16
vad har det för näringsvärde? och hur smakar det? vart finns det och köpa?
Energi 350kcal
Protein 16 g
Kolhydrat 63 g
Fett 6,9 g
Per 100 gram.
Finns på ICA, Coop, osv. Hur det smakar vet jag inte.
paranoid
2005-11-09, 16:33
Hur det smakar vet jag inte.
Nä, det är klart. Mjukvaruprogram behöver väl kanske inte äta. Fast träna verkar däremot vara normalt :confused:
Proteinkvaliten skall ju vara rätt hög, och komplementera både baljväxter och sädesslag rätt ok, och det har ju lite högre proteinhalt än pasta och rätt mycket mer än ris. Det finns även ett ännu mindre "korn" som heter amaranth med liknande egenskaper, och där har jag för mig att det står på påsen att proteinet är likvärdigt med det från fisk, vad de egentligen menar med det vet jag.
Amaranth tycker jag lätt bli en ändå kletig sörja som man inte orkar äta mycket av, quinoa utsöndrar massa bitterämnen (som väl även försämrar näringsupptaget/inte är bra att få i sig?) så helst skall man spola dem i varmt vatten eller ännu bättre koka upp dem i vatten först, häll av det vattnet och börja om med nytt. Gör man inte detta smakar de lite beskt, gör man detta smakar det väl bättre men det är väl ingen smaksensation, men det är ju inte ris eller pasta heller. Är nog godare än ris egentligen, kanske borde äta det oftare.
Quinoa smakar helt okej och jag använder det i kosten som omväxling till pasta, ris och bulgur. Tycker att det funkar bra till de flesta rätter men man bör dock ha nån sås/grönsaksröra eller liknande till då quinoan i sig inte är nån stor smakupplevelse...
Quinoa är gott - koka det som ris, med lite extra salt och ev. lite buljong. Proteinrikt med ett GI på 34.
Mycket bra livsmedel!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.