Visa fullständig version : Kickboxning
Ninjamicke
2005-11-09, 00:21
Hejsan!
Undrar om det finns några här inne som sysslar med kickboxning? Är just nu skadad men har tränat Bujinkan sedan 2 år och börjar fundera på att vidga min vyer, och skulle vilja veta lite om kickboxning. Ni sparkar inte mot ben? Tävlingar?
osv....
Hejsan!
Undrar om det finns några här inne som sysslar med kickboxning? Är just nu skadad men har tränat Bujinkan sedan 2 år och börjar fundera på att vidga min vyer, och skulle vilja veta lite om kickboxning. Ni sparkar inte mot ben? Tävlingar?
osv....
OK jag går inte på kickboxning men jag kan försöka svara endå. I kickboxning sparkar man inte mot benen och man använder inte armbågar som i thai. jag antar att det går en del tävlingar ibland men thaiboxning har nog fler anhängare och tävlingar i Sverige.
Det har funnits några trådar om thaiboxning och andra kampsporter så om du söker lite hittar du nog nått användbart.
"Den vanligaste tävlingsformen i dag är lightcontact vilket är precis som det låter - lätt kontakt med ungefär 50% kraft. Knock out (KO) är alltså inte tillåten. Utöver Lightcontact finns fullcontact med ungefär samma regler som boxning. Slag och sparkar får träffa ovanför midjan i både light och full. Inga knän, låga sparkar, armbågar eller backhandslag alltså. Däremot tillåts fotsvep."
Taget från Fighting Spirits hemsida (http://www.fighting-spirit.nu/tavling.html).
Sen är det klart stor skillnad på tävling och träning. Vi tränar en hel del låga sparkar och knän. Armbågar förekommer också. Det är ju en del tävlanden som kör olika stilar: Thai, kick och vanlig boxning. Tror det är vanligt förekommande på andra klubbar också.
smürfpücko
2005-11-10, 11:59
Kickboxning utvecklades till följd av att olika karate och takewondostilar ville kunna mötas unde samma regelsystem. Det är - trots att kamparten togs fram just för tävling - förhållandevis få aktiva tävlingsutövare sett till antalet tränande. de flesta tränar för motions skull.
Många tävlingar tillåter lowkicks (rundspark mot låret). I övrigt är det som någon redan skrivit endast svep som är tillåtet "under bältet".
På träningar är det rätt vanligt att man då och då "mixar upp" med tex. knän och grepp bara för att det är roligt. Det kan också vara bra att känna till sådant om man avser tävla i en All style-gala, där olika kampstilar tävlar med gemensamma regler.
Vad är Bujinkan för något? Jag har bara kört just kickboxning och har inte för avsikt att överge det, bara nyfiken på andra stilar som jag inte vet något om. :)
Nitrometan
2005-11-10, 12:25
Bujinkan är väl ninjutsu om jag minns rätt.
Ninjas (http://www.realultimatepower.net/)
Ninjamicke
2005-11-11, 10:37
Hehe jaa det är väl ninjaträning :D
En snabb beskrvning är väl att man tränar på att från slag o sparkar till grepp och brottning på marken, samt med svärd o pinnar. Jag tycker det är jättekul, med en intressant tanke och filosofi bakom
är du intresserad kan du läsa på http://www.bujinkan.se
Även om jag tycker det är intressant känner jag att jag vill få hårdare träning utan att slita allt för mkt på gymet. Då jag är knäopererad (menisken) är jag lite osäker på hur jag kommer att klara av kickboxträningen. Jag tror (hoppas :P) att det kommer att gå bra så snart jag byggt upp lite muskler igen.
Även om jag tycker det är intressant känner jag att jag vill få hårdare träning utan att slita allt för mkt på gymet. Då jag är knäopererad (menisken) är jag lite osäker på hur jag kommer att klara av kickboxträningen. Jag tror (hoppas :P) att det kommer att gå bra så snart jag byggt upp lite muskler igen.
Kan starkt rekomendera kickboxning. Och då din minisk är opererad (tagen?) så ska du ju bli bra snart. Det är ju det som är meningen iaf (=
Med rätt teknik så är det inte speciellt slitsamt för knäna. Inte jämfört med andra fysiska idrotter. Sen är det klart - kör man t.ex. rundsparkar med fel teknik så sliter det ju oerhört på knälederna. Men så är det ju alltid - dålig teknik = hög skaderisk.
Pudzianovski
2005-11-11, 13:15
Sen behöver man ju inte göra 2 volter-rundspark-yxspark-3 volter-ninja spark med just det benet knäskadan sitter i heller. :D
Sen behöver man ju inte göra 2 volter-rundspark-yxspark-3 volter-ninja spark med just det benet knäskadan sitter i heller. :D
Men det är ju den första sparkkombinationen man lär sig. Så den måste han ju kunna :D
Ninjamicke
2005-11-11, 14:25
Hehehehehehe iomed att jag tränar ninja så kan jag ju redan det!!! :P
Nej men tanken är att kunna hålla igång och träna hårt, men kontrollerat!
Är just nu i rörlighetsträningen med knät. Känner dock att det går framåt hela tiden. Vet inte hur lång tid det kommer att ta att träna upp sig i sån form att man kan komma igen, man får skyna långsamt!
Hur mkt mittsträning kontra sparring kör ni i kickboxning?
Hur mkt mittsträning kontra sparring kör ni i kickboxning?
Det varierar nog väldigt mycket från klubb till klubb.
Där jag tränar så har vi ett rent sparringpass (+1 rent boxningssparringpass) i veckan. Men sen är det klart att de övriga passet ofta avslutas med lite lätt sparring också.
Sen kör man ju en del träning utan mitsar, fast som ändå inte är sparring. Man kan ju slå/sparka på varandra utan att det är sparring. När man tränar kontringar , blockar och så vidare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.