handdator

Visa fullständig version : för många set?

bajsmannen
2005-11-08, 20:56
Jag kör fyra dagars split som ser ut såhär:
dag1: rygg (4 set chins, 4 set hantelrodd, 4 set marklyft, 4 set latsdrag)
dag2: ben (4 set böj, 4 set spark),vader (4 set press), mage 4
dag 3: vila
dag 4: bröst (6 set hantel-/bänkpress, 4 set lutande hantel-/bänkpress, 4 set flyes, 4 set snett neråt i kryssdrag), biceps (4 set koncentrerad curl, 4 set hammer + lite vanlig curl)
dag 5: axlar (4 set hantelpress, 2 set militärpress, 4 set "ståendes med hantlarna rakt ut från kroppen", 4 set med någonting för baksidan av axlarna)
dag 6 & 7: vila

Är detta lite väl många set..? börjar undra när jag idag gjorde vissa övningar fel och inte orkade göra rätt på så hög vikt som jag vet att jag orkar om jag kör övningen tidigt i passet ;)

Bör jag köra lättare pass och nån dag oftare istället?

bajsmannen
2005-11-08, 20:57
kom inte och säg att det är individuellt hur många set man kör...

HerrArne
2005-11-08, 20:59
Men det är ju väldigt individuellt hur många set man kör? Samt olika över tiden för samma individ också? Trial & error, alltså.

bajsmannen
2005-11-08, 21:01
men hur många set och reps kör en vanlig tränande som tränat 4 månader?
kan du inte bara säga om det låter mkt?

Nizze_
2005-11-08, 21:01
Rygg .. kör 6sett marklyft istället och välj chins eller lastdrag och kör kanske bara 3sett?

Och kanske bort med i övning för bröst me kabel övningen skulle jag skippa där .. Tunga pressövningar som gäller om man inte serut som ronnie redan ..

Nizze_
2005-11-08, 21:08
Sen skulle jag öka antalet sett Böj .. men tycker du att det redan tar bra så är det ju helltklart bara att köra som du gör nu ..

Jag tycker ju att man inte skall köra så många övningar utan köra dom man vet fungerar bra ordentligt i många sett .. Med det menar jag dom vanliga basövningarna .. Men tycker du att tex det fungerar bätre att köra någon bröstpressmaskin så göra det istället .. ja du fattar nog hur jag tänker

Fatalist
2005-11-08, 21:17
Jag tycker du kör väldigt lite set! Men som sagt, det är faktiskt individuellt. T ex fler set för bröst än ben och rygg. Och dessutom med riktigt kassa övningar (imo, såklart).

johfel
2005-11-08, 21:19
Folk har olika sätt att träna på (till failure i varje set eller inte, tungt / lätt, etc), vilket påverkar vilken träningsvolym som är bra.

Ökar du så gör du något rätt iaf.
Ökar du inte- se över din träningsvolym och sättet du tränar på.

:hbang:

Edit: Du tränar inte baksida lår? :whipped:

Nizze_
2005-11-08, 21:36
Folk har olika sätt att träna på (till failure i varje set eller inte, tungt / lätt, etc), vilket påverkar vilken träningsvolym som är bra.

Ökar du så gör du något rätt iaf.
Ökar du inte- se över din träningsvolym och sättet du tränar på.

:hbang:

baksida lår ... han körde ju böj och mark ... =)

Fartman
2005-11-08, 21:36
Nä, det ser rätt lagom ut.

Jag hittar dock inte triceps i träningsprogrammet?

z_bumbi
2005-11-08, 21:39
Antalet set ser väl något så när vettigt ur men jag skulle inte köra en så uppdelad träning om jag tränat i fyra månader.

johfel
2005-11-08, 21:39
baksida lår ... han körde ju böj och mark ... =)

Ja ifsg. Men om jag inte körde raka mark och / eller bencurl så skulle mina hamstrings halka efter rejält.

Nizze_
2005-11-08, 21:45
okej okej .. mina lår och röv får det den behöver av mark och böj och benpress .. Alla är vi olika

Ja ifsg. Men om jag inte körde raka mark och / eller bencurl så skulle mina hamstrings halka efter rejält.

bajsmannen
2005-11-08, 21:49

jorå... glömde skriva upp det. kör 4 set i nån maskin...

bajsmannen
2005-11-08, 21:52
Jag hittar dock inte triceps i träningsprogrammet?

kör triceps med... efter axlarna

bajsmannen
2005-11-08, 21:55
Men jag funtar på att gå på färre set... men köra alla till total failure.
Är det lite tidigt att köra så hårt efter bara 4 månader?

aliquis
2005-11-08, 21:59
dag1: rygg (4 set chins, 4 set hantelrodd, 4 set marklyft, 4 set latsdrag)
- Kör mer roddar än chins/lats.

dag2: ben (4 set böj, 4 set spark),vader (4 set press), mage 4
- Inget för baksidan på låret, ta isf hellre bort sparken, få set jämfört med en annan muskelgrupp ;D

dag 3: vila

dag 4: bröst (6 set hantel-/bänkpress, 4 set lutande hantel-/bänkpress, 4 set flyes, 4 set snett neråt i kryssdrag), biceps (4 set koncentrerad curl, 4 set hammer + lite vanlig curl)
- Det här passet... ;D, flyes o snett neråt klarar du dig säkert utan.

dag 5: axlar (4 set hantelpress, 2 set militärpress, 4 set "ståendes med hantlarna rakt ut från kroppen", 4 set med någonting för baksidan av axlarna)
- Ut från kroppen åt vilket håll? Sidorna?

dag 6 & 7: vila

Är detta lite väl många set..? börjar undra när jag idag gjorde vissa övningar fel och inte orkade göra rätt på så hög vikt som jag vet att jag orkar om jag kör övningen tidigt i passet ;)
- Man blir tröttare när man redan har kört annat...

bajsmannen
2005-11-09, 17:14
- Man blir tröttare när man redan har kört annat...
åfan! det menar du inte?

Styrkebyggare
2005-11-09, 17:26
Tycker inte att det ser så himla tokigt ut ur mitt perspektiv - lär bli bra genomkörare av det där.

Möjligen är de 18 seten i bröstpasset lite i överkant. Jag hade inte kört mer än tre set vardera i flyes och cable efter allt det andra. Fem set i första övningen hade också räckt för mig.

keffat_liv
2005-11-09, 20:07
men hur många set och reps kör en vanlig tränande som tränat 4 månader?
kan du inte bara säga om det låter mkt?

Hur många uppgifter i matte A klarar en som bara läst matte a i 1 månad på en timme?