handdator

Visa fullständig version : Protein pulver och dyrlikt?

sk1tz
2005-11-07, 22:14
Är protein pulvet och dyrlikt bra att köpa?
Min morbror har drivit ett eget gym för några år sedan och han säger att proteinpulver och sånt inte är bra att köpa, för att för det första så får man lättare finnar av det, hyffsat stora mängder av det lägger sig som fett och man skiter i princip ut hundralappar.
Istället så skulle man kunna äta rejäla och nyttiga måltider istället, så slipper man köpa proteinpulver?
Är detta sant?
Vad är isf nack och fördelen med proteinpulver jämfört med att äta riktigt mycket mat och dessutom nyttig mat?
Sen så undrar jag även, vad kan man köpa för att stoppa i sig på kvällarna? jag vill helst inte bara äta mackor.
Jag vill ha någon " tillagad måltid ".
Man ska ju inte tröttna på detta, alltså måste man variera och samtidigt får det ju inte bli för dyrt heller? *flex*

Tacksam för svar :)

keffat_liv
2005-11-07, 22:23
man lättare finnar av det, hyffsat stora mängder av det lägger sig som fett

Säker på att det var ett gym han drev? :D

Cerberus
2005-11-07, 23:57
men herregud! Var det ett par hantlar i källaren som han kallade "gym"??

För det första så är det mycket lättare att få i sig protein som kosttillskott än vad det är att äta en hel måltid med motsvarande mängd protein. Personligen har jag proteinpulver mest för att det är bekvämt, jag behöver inte laga mat så jäkla ofta och jag får garanterat i mig tillräckligt med protein för att bygga massa muskler.

Du skiter verkligen inte ut pengarna om du inte bara köper proteinpulver och dricker shakes utan att träna någonting. Ja visst kan du lägga på dig fett men det är större risk att bli fet på fett och kolhydrater än vad det är av protein.

Men är proteinpulver nödvändigt? Nä kanske inte för den som lagar 6-7 måltider om dagen, men för en slapp snubbe som jag så är det verkligen nödvändigt :D

Pepz
2005-11-08, 00:01
proteinpulver i form av vassle upptas snabbare än mat av kroppen och det är en mycket stor fördel efter träningen..

och man skiter inte ut proteinet.. kroppen är extremt duktig på att ta upp all näring du äter.. får du i dig för mycket protein oxideras det till energi och ett överskott av energi gör dig fet..

Finnar får man inte av protein..

sen heter det "dylikt" inte dyrlikt

Prankie
2005-11-08, 00:04
Mat kostar pengar också, och oftast dyrare räknad på per gram protein.

Cerberus
2005-11-08, 00:06
Prankie, precis. Proteinmat är fan dyrast(kyckling, fettsnålt kött, fisk etc), svindyrt faktiskt!

Pepz
2005-11-08, 00:07
Jag tycker dock att nybörjare är för snabba med att börja med en massa tillskott..

Att lära sig träna och ät rätt ger långt mycket bättre resultat än att käka en massa tillskott..
Den genomsnittlige nybörjaren är ofta ganska mager och behöver äta långt mycket mer och bättre än några skopor proteinpulver...

Radiohead
2005-11-08, 00:40
Jag tycker dock att nybörjare är för snabba med att börja med en massa tillskott..

Att lära sig träna och ät rätt ger långt mycket bättre resultat än att käka en massa tillskott..
Den genomsnittlige nybörjaren är ofta ganska mager och behöver äta långt mycket mer och bättre än några skopor proteinpulver...

Jävligt bra sagt. Jag skulle nästan vilja påstå att det är först när man är så pass stor att man inte längre kan få i sig tillräckliga mängder näring, som svarar mot behovet, som man måste ta till tillskott. Tillskotten är oftast enklare att få i sig och man blir inte lika mätt på dom som man blir på en "riktig" lagad måltid.

everete
2005-11-08, 00:51
mmm PRECIS. "ät mat istället för kosttillskott, du skiter ut hundralappar"

Den dagen då jag slutar skita av att äta vanlig mat ska jag ringa dig.!!

mini
2005-11-08, 01:14
Men egentligen ligger det ju något i det även om det kanske var lite knasigt uttryckt. Vanligen klarar man sig fint på att äta rätt och mycket, i alla fall i början av sin karriär. Det finns många andra komponenter i ett byggarliv som man kan optimera innan man köper tillskott.
Träna hårt, effektivt och säkert. När du tror att du nått ditt max i ork och prestation - öka lite till.
Ät mycket bra mat vid rätt tidpunkt. Läs så mycket du kan om kost och näring.
Sov ordentligt. Undvik stress.
När alla de delarna funkar och du har ökat bra i både volym och styrka kan du börja utvärdera om du behöver tillskott.
My 2 cents.

Cerberus
2005-11-08, 01:21
Jag kan tänka mig att kosttillskott blir rent utav nödvändiga om man har ett stressigt liv/jobb och inte har tid att äta riktiga måltider eller att laga massa mat.

sk1tz
2005-11-08, 22:17
Hmm, okej, tack för alla svar ;p
Jo, men jag är nybörjare .. och min morsa vägrar köpa proteintillskott till mig eftersom hennes bror, alltså min morbror har sagt detta.
Även våran " schema-läggare " eller " personliga assisten " när det gäller gym, har sagt likadant.
Att det är onödigt att ta proteinpulver, att det kan vara skönt att ha det som en psykisk grej, att ha något att dricka och att det bara är dyrt, osv.
Men vad min morbror och min morsa försöker att få mig att inse, är att det är massa fett i proteindryckerna ( säger de ) och fett blir i sin tur finnar, iaf när man är så pass ung som mig och ens hormoner är som " vildast " ;P

Så vad säger ni, tycker ni att jag ska köpa proteinpulver och ___DYLIKT___ ;), även fast jag inte är uppbyggd ännu?
Jag menar, jag kna ju äta lika mkt och nyttigt fast än jag tar proteinpulver eller andra drycker?

Tacksam för svar!

Roots
2005-11-08, 22:56
Va? Skulle det vara mycket fett i proteinpulver? Hela grejen med proteinpulver är ju att du ska kunna få i dig mycket protein utan kolhydrater och fett. Jag kan nästan till 100% säkerhet säga att inge proteinpulver innehåller mer än 10% fett, skulle bli förvånad om något standardpulver innehåller mer än 3-4g fett per 100g.

sk1tz
2005-11-09, 18:48
okej ;)
Har ni några förslag på proteindrycker?
några bra? inte allt för dyra heller!
tack.

nossralj
2005-11-09, 19:32
som det står skrivet ovan så tror jag att din morbror och de andra fått allt om bakfoten..

här har du ett billigt protein på kolozzeum:

Exell Vassle Protein (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=38)

finns även Star Nutrition Whey -80 (se PM)