Visa fullständig version : Sötningsmedel och insulinfrisättning
TylerDurden84
2005-11-06, 16:35
Många sötningsmedel bl a aspartam ska ju i princip inte påverka insulin eller blodsockernivåerna något. Men har det gjort några tester hur kroppen reagerar på det i samband med måltid? Tänkte på koffein (som inte innehåller några direkt kcal vad jag vet). Länge diskuterades det bara om den fettförbrännande effekten, men har nu på senare tid övergått till diskussioner om den negativa effekten den har i samband med måltid. Sötningsmedel kan inte ha likande effekt tro?
King Grub
2005-11-06, 16:38
Aspartam orsakar inte insulinfrisättning.
Sackarin, acesulfam-k och cyklamat gör det; acesulfam-k lika mycket som samma energimängd glukos. Nu är acesulfam-k hundratals gånger sötare än socker och mängderna som ingår i t ex läskeblask, motsvarande mängd mindre, varför denna frisättning inte har någon praktisk påverkan och endast går att påvisa i laboratorium.
King Grub
2005-11-06, 16:39
på senare tid övergått till diskussioner om den negativa effekten den har i samband med måltid.
Koffein har samma effekt om du tar det mellan måltider; så länge koffeinet "finns i kroppen".
TylerDurden84
2005-11-06, 16:43
Aspartam orsakar inte insulinfrisättning.
Sackarin, acesulfam-k och cyklamat för det; acesulfam-k lika mycket som samma energimängd glukos. Nu är acesulfam-k hundratals gånger sötare än socker och mängderna som ingår i t ex läskeblask, motsvarande mängd mindre, varför denna frisättning inte har någon praktisk påverkan och endast går att påvisa i laboratorium.
Den delen kan jag hyffsat bra redan. Men sötningsmedlen kan inte ha liknande effekt som koffein, dvs frisätta mer insulin i samband med måltid??
King Grub
2005-11-06, 17:12
Nej (Am J Clin Nutr. 1989 Sep;50(3):474-8).
Cerberus
2005-11-07, 01:45
varför frisätter koffein insulin i samband me måltider? fattar inte det..
och är det jättemycket insulin som frisätts lr kan man skita i det?
Koffeinet frisätter adrenalin i kroppen.
Adrenalinet påverkar levern till att frisätta glukos. Alltså måste kroppen frisätta MER insulin för att trycka ned blodsockerökningen så att blodsockret inte stiger över normalnivån efter en måltid.
Mellan måltiderna ersätter koffeinet det glukagon ( och adrenalin ) som mellan måltiderna höjer blodsockret.
King Grub
2005-11-07, 08:53
Du har frågat om det och fått svar, flera gånger.
Dessutom påverkas glukostoleransen negativt bra många timmar framåt, så även nästa och kanske nästa mål frisätter mer insulin än utan koffeinets påverkan.
Cerberus
2005-11-07, 14:52
tack Sverker för ett bra svar!
Har jag Grub? Iaf så förstod jag antagligen inte svaret tillräckligt för jag frågade nu igen och fick äntligen ett bra svar.
King Grub
2005-11-07, 14:54
Ett par gånger. :) Men det gör inget. :thumbup:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52470&highlight=koffein
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51884&highlight=koffein
Cerberus
2005-11-07, 15:06
aha okej, jo jag sökte och kollade upp det...hmm, dina svar var rena grekiskan för mig då men Sverker klargjorde allt nu :)
agahowa22
2005-11-07, 16:43
Koffeinet frisätter adrenalin i kroppen.
Adrenalinet påverkar levern till att frisätta glukos. Alltså måste kroppen frisätta MER insulin för att trycka ned blodsockerökningen så att blodsockret inte stiger över normalnivån efter en måltid.
Mellan måltiderna ersätter koffeinet det glukagon ( och adrenalin ) som mellan måltiderna höjer blodsockret.
men är det inte så att insulin sätter ihop glukos till glykogen då blir de ju helt konstig känns de som. lr hinner man "bränna" glukoset innan insulinet hinner sätta ihop det igen. eller har ja misförstått allt :)
King Grub
2005-11-07, 16:48
Nu blandar du nog ihop saker och ting; antagligen "glykogen" och "glukagon", eller?
agahowa22
2005-11-07, 16:53
är det inte så att glykogen lagras i lever och muskler och det är de som adrenalin frigör? och att insulin är motsattsen till adrenalin lagrar glykogen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.