handdator

Visa fullständig version : Dagligt varierat energiintag

aariel
2005-11-05, 10:20
Vad händer om man varannan dag skulle äta ett underskott av kcal och varannan dag ett överskott?

Jag tänker så här; finns det en tidsgräns för de kcal man ska ta in, är det 24 timmar som gäller och är det sömnen som sätter gränsen?

Jag vet ju att jag, om jag äter t.ex 2500 kcal dagligen inte kan käka 17500 på en av veckans dagar och inget på de andra.

Men kan man däremot snitta sina kalorier på två dagar istället för en, så att veckan går jämt ut? Eller är det så noga att man eg borde räkna på halva dagar (eftersom det är viktigt att sprida ut sina måltider jämt).

King Grub
2005-11-05, 10:43
Vad händer om man varannan dag skulle äta ett underskott av kcal och varannan dag ett överskott?

Du ligger i energibalans. Du använder en 48-timmarsreferens för energibalansen i stället för en dygnsreferens.

är det 24 timmar som gäller och är det sömnen som sätter gränsen?

Du skulle lika gärna kunna använda 37 timmar som tidsreferens. Ett dygn är dock smidigt att använda.

userfriendly
2005-11-05, 10:58
energibalans säger du grubben..
MEN om man tex. äter -1000kcal en dag så måste ju nåt försvinna.. säg att man råkar bränna bort massa muskler o inte bara glykogen o fett .. om du sen äter +1000kcal dagen efter lagras ju det som glykogen o fett..
kanske ingen viktförändring men kanske kroppssammansättningen ändras om man äter så jämt?

King Grub
2005-11-05, 11:20
Skillnaden i praktiken på att använda 48 timmar i stället för 24 som tidsreferens, utslaget över en längre tid?

Du gör ju samma sak även om du använder 24 timmar; du äter ju inte dygnet runt.

aariel
2005-11-05, 12:07
King Grub, hur långt kan man ta det då? Kan man ha en ännu längre tidsperiod, tre dagar? Var går gränsen?

Och finns det nån regel för hur mycket man får variera mellan dygnen? T.ex att inte ligga lägre än 50% resp 150% av energiintaget på de två dagarna...