Logga in

Visa fullständig version : Billiga proteinkällor?

kruxe
2005-11-04, 21:33
Tjena

Jag letar efter nån bra och billig proteinkälla som inte kräver en massa krånglig tillagning för att vara ätbart. Har hört om kvarg men där jag bor finns inge "lidl" där det ska va så billigt... och jag vill helst inte ha mjölkprodukter heller eftersom jag får finnar och dålig andedräkt av det

Äggvita på burk kanske? http://www.eggology.com/

keffat_liv
2005-11-04, 21:45
Kyckling är väl relativt billigt och lätt?

kruxe
2005-11-04, 21:59
ok tack, men då kan man ju få fågelinfluensa

Ryska_raketen
2005-11-04, 22:00
tonfisk
kyckling

King Grub
2005-11-04, 22:01
ok tack, men då kan man ju få fågelinfluensa

Skämtar du?

kruxe
2005-11-04, 22:02
Skämtar du?

nej

Ryska_raketen
2005-11-04, 22:02
Skämtar du?

man KAN ju få det :D

Men å andra sidan så KAN man få en bil i ögat och dö med :D

keffat_liv
2005-11-04, 22:07
1. fågelinfluensan har inte ens nåt sverige än (såvida den inte gjort det nyligen och jag missat något)

2. Det finns inget som tyder på att tillagad mat, stekt kyckling, kokta ägg skulle kunna sprida smittan. Bakterierna dör vid en viss grad.

kruxe
2005-11-04, 22:10
1. fågelinfluensan har inte ens nåt sverige än (såvida den inte gjort det nyligen och jag missat något)

2. Det finns inget som tyder på att tillagad mat, stekt kyckling, kokta ägg skulle kunna sprida smittan. Bakterierna dör vid en viss grad.

Om man äter kyckligen rå då?

Ryska_raketen
2005-11-04, 22:10

gör man verkligen det ?

keffat_liv
2005-11-04, 22:11

Då är det en annan efmma, men vem fan käkar kyckling rå!?

kruxe
2005-11-04, 22:12
Då är det en annan efmma, men vem fan käkar kyckling rå!?

Jag brukade göra det innan fågelinfluensan kom

Ryska_raketen
2005-11-04, 22:12
'

Okey. Fortsätt med det då.

keffat_liv
2005-11-04, 22:13
'

Okey. du och trollet eller ?

HAHAHAHA

kruxe
'

Okey. Fortsätt med det då.

god

stefannn

mr brainiac says: det är inga bakterier det är virus..

GymTT
2005-11-04, 22:14
Tonfisk is teh shit, en Eldorado burk kostar väl typ 5 spänn lr ngt.

kruxe

ok tack, men då blir man ju kvicksilverförgiftad

Cilia
då har du nog större chans/risk att drabbas av andra sjukdomar och biverkningar än fågelinfluensan men har du tur så får du jackpot

keffat_liv
2005-11-04, 22:16
mr brainiac says: det är inga bakterier det är virus..

Vad är det då som dör när man tillagar det?

kruxe
då har du nog större chans/risk att drabbas av andra sjukdomar och biverkningar än fågelinfluensan men har du tur så får du jackpot

va då dåå så har jag alltid gjort,, de e ju bara o gå ut i hönsgården o nacka en, flå den o stoppa i sig

jwzrd

Ger ett kilopris på ungefär 36 kronor (räknat på 140g kött i burken). Det kan hända att det går att köpa tex pollock billigare eller bara något dyrare än så. Mycket godare alternativ.

stefannn
2005-11-04, 22:19
Vad är det då som dör när man tillagar det?

vet inte i rå kyckling finns ju salmonella .. det är en bakterie dem dör ju vid 70(?) grader..
vet inte så mycket om virus ,men det är väl bara RNA kedjer som förmodligen kan förstöras av såväl värme som kemisk påverkan...

Sverker
2005-11-05, 07:31
Jag tror kruxe driver och trixar med oss.

Äter rå kyckling men fruktar kvicksilverförgiftning av tonfisk :confused:

För att inte någon skall bli lurad så skall all kyckling ätas genomstekt. Värmen vid tillagningen dödar de matförgiftande bakterierna campylobakter, shigella och ev. salmonella.
Risken för matfögiftning av rosa eller rå kyckling är stor.

Ifall någon undrar så dör bakterier och virus av värme pga att deras proteiner och DNA/RNA-strängar denatureras av värmen.

stefannn
2005-11-05, 11:35
Jag tror kruxe driver och trixar med oss.

Äter rå kyckling men fruktar kvicksilverförgiftning av tonfisk :confused:

För att inte någon skall bli lurad så skall all kyckling ätas genomstekt. Värmen vid tillagningen dödar de matförgiftande bakterierna campylobakter, shigella och ev. salmonella.
Risken för matfögiftning av rosa eller rå kyckling är stor.

Ifall någon undrar så dör bakterier och virus av värme pga att deras proteiner och DNA/RNA-strängar denatureras av värmen.

tror jag med eftersom folk föreslog kyckling när han ville ha nåt enkelt utan tillganing. dem här bakterierna campylo och shigella .. finns do malltid i kycklingen??

Sverker
2005-11-05, 12:17
Campylobakter finns i var fjärde kyckling. Finns naturligt i fåglarnas tarmar och smittar från fågel till fågel vid slakt :(
Läs mer på SLVs sida:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=11732

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8316

Salmonella och shigella är ett mindre problem i svensk kyckling. Bakterierna smittar från djurfodret eller från vilda fåglar till kycklingarna som sedan blir bärare av smittan. Kontrollen av kycklingfodret i sverige är omfattande och få kycklingar i sverige går utomhus och kan träffa vilda fåglar.

MUGEN
2005-11-05, 13:48
Campylobakter finns i var fjärde kyckling. Finns naturligt i fåglarnas tarmar och smittar från fågel till fågel vid slakt :(
Läs mer på SLVs sida:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=11732

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8316

Salmonella och shigella är ett mindre problem i svensk kyckling. Bakterierna smittar från djurfodret eller från vilda fåglar till kycklingarna som sedan blir bärare av smittan. Kontrollen av kycklingfodret i sverige är omfattande och få kycklingar i sverige går utomhus och kan träffa vilda fåglar.

mao. är sannolikheten att finna campylobakter i ägg så gott som obefintlig? vet att det finns en liten risk för salmonella i ägg, är det samma med shigella?

Sniggel
2005-11-05, 15:34
Fågelinfluensan var dessutom extra känslig mot värme och dog lättare än "vanliga" bakterier (eller om det var virus).
Nog större risk att bli allvarligt sjuk från något annat än fågelinfluensan om du äter kyckling rå.

Nejv
2005-11-05, 15:49
Fågelinfluensan dör av +70 grader celsius

tristan
2005-11-05, 20:23
hur varmt behöver det bli för att döda virus och bakterier. Inte nödvändigtvis i mat. Om jag tex vill döda de virus o bakterier som sitter på min hand eller på något annat föremål, hur hög värme måste jag då åstadkomma för att denaturera proteinet?

Sverker
2005-11-05, 20:59
En del bakterier som sitter på din hand kommer du inte åt. De gömmer sig i fickor och små sprickor i huden och går inte att få bort. Du kan tvätta med sprit utan att komma ända ned i de djupaste sprickorna och döda bakterierna. Ska du döda bakterierna i din hand med värme blir det till att helsteka handen *spy*

Värme.
Alla levande bakterier dör när temperaturen kryper upp mot 70 - 75 grader. Då denatureras de livsnödvändiga proteinerna och slutar att fungera. Vissa bakterier är mer känslig och dör redan vid 40 - 45 grader och andra är lite tuffare och klarar sig uppmärkt upp mot 65 grader.

Men, men vissa bakterier kan gå in i ett vilostadie, de bildar sporer när livsmiljön blir obehaglig och kan ligga så i flera år. Dessa sporer klarar av kokande vatten i flera timmar och då krävs temperaturer upp mot 140 grader för att ha ihäl dem.

Sverker
2005-11-05, 21:12
mao. är sannolikheten att finna campylobakter i ägg så gott som obefintlig? vet att det finns en liten risk för salmonella i ägg, är det samma med shigella?

Ägg och campylobakter vet jag faktiskt inte :confused:
Smittskyddsinstitutet:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2231.aspx
skriver främst om kycklingkött och opastöricerad mjölk.

Shigella följer ungefär samma vägar som salmonellan:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2351.aspx

blekfet2
2005-11-05, 21:50
men köp kronfågelns kycklingfileér kommer du undan fågelinfluensan.. av alla andra kycklingmärken så får du garanterat fågelinfl. :D :D