Visa fullständig version : Soy & Joy
keffat_liv
2005-11-04, 21:12
Min mamma har handlat nån skum sojadricka.
Näringsvärdena per 100g är:
2.9g protein
9,6g kolhydrater (där alla kommer från socker!)
1,5g fett (0,2 mättat)
Hur bra/dålig kan denna vara? Borde den inte vara ganska bra efter träningen? snabba kolhydrater har väl ingen negativ verkan ett par timmar efter träningen om jag förstått det rätt?
Bättre än ingenting men mycket sämre än vassle direkt efter träningen. Som mellanmål skulle jag istället välja hela sojasbönor i någon form.
Direkt efter träninen gäller:
- Vassleproteinet är bättre pga den höga halten av de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin.
- För varje gram protein du får i dig så får du också 0.5 g fett. Fettet sänker absorbtionshastigheten hos proteinet och kolhydraterna och ger inte den snabba energi du behöver efter träningpasset
keffat_liv
2005-11-05, 13:06
Jag tänkte mer om man tog det 3 timmar efter passet?
Jag tänkte mer om man tog det 3 timmar efter passet?
är drycken ovanligt god, är du lakto-intollerant, eller är det bara för att det står någon catchig "healthy living"-fras på den som får dig att vilja dricka den..
vanlig mjölk är mer näringsrik, innehåller mer protein och med högre BV, kolhydraterna är bättre(även om jag laktos knappast skulle klassas som bra), samt finns i versioner med mycket lägre fetthalt.
keffat_liv
2005-11-05, 14:21
är drycken ovanligt god, är du lakto-intollerant, eller är det bara för att det står någon catchig "healthy living"-fras på den som får dig att vilja dricka den..
vanlig mjölk är mer näringsrik, innehåller mer protein och med högre BV, kolhydraterna är bättre(även om jag laktos knappast skulle klassas som bra), samt finns i versioner med mycket lägre fetthalt.
som sagt så var det inte jag som handlade den...
som sagt så var det inte jag som handlade den...
så det handlar om 1 paket, du lär ju varken dö eller märka någon markant skillnad på något sätt efter den mängden..
eller jo, soja tenderar att sänka testosteronet i kroppen, risken finns att snorren trillar av...
Har hänt några ggr att jag "tröttnat" på mjölk och köpt sojamjölk i nån vecka, oftast är det gott, särskilt till gröten. Visserligen lite dyrare men variation förnöjer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.