Visa fullständig version : Vad är felet?
Alla påpekar att: Möjliggöra viktminskning kräver energiunderskott. OCH: Att underlätta muskelpåbyggnad kräver energiöverskott
Det kan ju vara lite knepigt att kombinera. Min nya teori som jag har praktiserat i en vecka är att tisdag, torsdag och lördag äta ca 1000 kcal/dag och träna bort ca 2000 kcal med kardio. Ett underskott på ca 1000 kcal alltså
På måndag, onsdag, fredag och söndag däremot ligger jag på energiöverskott. Äter ca 3000 kcal/dag och tränar bort ca 1000 kcal (styrketräning i X minuter + cykling till och från gymmet). Ett överskott på ca 2000 kcal alltså
-1000 * 3 + 2000 * 4 = 5000 kcal i ÖVERSKOTT
Jag känner till att 7500 kcal = 1 kg. Men hur fasen kan jag som tränar så himla hårt å äter så himla rätt gå upp nästan ca 0,75 kg i veckan? (en titt på vågen visar att jag snarare går ner några hg i veckan . .)
VAD ÄR FELET?? :confused:
King Grub
2005-11-04, 13:33
Du räknar bara träning som energiförbrukning?
Du förbrukar över 1000 kcal per dag i vila. Allt du gör tillkommer, inte bara träning. En normal man som inte har något fysiskt arbete och inte tränar förbrukar över 2000 kcal per dygn.
tränar bort ca 1000 kcal (styrketräning i X minuter + cykling till och från gymmet).
Inte skuggan av en chans att ett styrkepass förbrukar den energimängden. En timmes styrketräning förbrukar högst 200 kcal.
Mjaaa, men jag styrketränar normalt i 2 timmar och dessutom har jag 6 km till gymmet (enkel resa) på dålig cykel. Men okej. Hur som helst, om de här 2000 kcal/dygn tillkommer är det ju 14000 kcal extra per vecka. Det vänder ju upp och ner på allting!
King Grub
2005-11-04, 13:37
Ja du måste ju räkna din totala energiförbrukning för dygnet, inte bara träningen. Det är bara en liten del av energin du förbrukar. Det kostar energi att leva: hjärna, hjärta, njurar, lever, lungor och övrig vävnad kräver ständigt energi. Ligger du blickstilla i sängen i 24 timmar har du förbrukat över 1000 kcal, och kliver du upp och lever ett normalt liv fördubblas den siffran och mer därtill, utan träning.
Tack för svaret Grubbis. Nu ska jag kosta på mig en vilodag i veckan med tillhörande godispåse. Kanske jag borde ha tagit reda på bättre fakta innan jag gav mig in i det här ;-P
Men vad tycker du om själva principen då? Underskott varannan dag för att minska fett och överskott varannan dag för att bygga muskler. Kommer det fungera eller kan jag lika gärna ligga på "litet underskott" varje dag?
Du menar att du vill bulka varannan dag och deffa varannan dag.
Rent teoretiskt borde det ju fungera tycker jag, men då lär man ju veta exakt hur mycket energi man förbrukar samt tar in.
Förmodligen så har det nog inte gjorts några sådana här undersökningar.
Skulle rekommendera dig att du skaffar dig stor erfarenhet av hur din kropp fungerar under bulk och deff innan du testar något sådant här avancerat.
Om du skulle gå upp i vikt av den här varianten vet du ju inte om det beror på för lite underskott under deff eller om det beror på för mycket överskott under bulk, eller om det är en kombination av båda
internethjälten
2005-11-04, 20:26
Inte skuggan av en chans att ett styrkepass förbrukar den energimängden. En timmes styrketräning förbrukar högst 200 kcal.
Så du menar att ett ryggpass på 60min inte skulle förbruka mer än 200kcal ???
Nu syftar jag på marklyft, skivstångsrodd, hantelrodd, lastdrag samt hyperextencion som avslutning (stretning som avslutning alltså)
(menar bara, att jag blir mer trött/sliten av ett sådant pass än att gå t.ex. 30min på gångbandet i 5km/h i 5graders lutning som ska bränna 200kcal)
nicke
King Grub
2005-11-04, 20:59
Så du menar att ett ryggpass på 60min inte skulle förbruka mer än 200kcal ???
Högst. Om du inte kör någon slags oavbruten cirkelträning.
Så du menar att ett ryggpass på 60min inte skulle förbruka mer än 200kcal ???nickeNär du sitter framför datorn förbrukar du ca 100 kcal. När du styrketränar bränner du ytterligare ca 100 kcal. Ja, det beror ju på hur mycket du ränner omkring mellan seten, men om du som jag ofta sitter ner - så får du nöja dig med 100 kcal.
När du går på bandet och bränner 200 kcal så är det utöver de 100 kcal du bränner framför datorn.
En halvtimmas promenad (i uppförsbacke) bränner dubbelt så mycket som en timmas styrketräning.
internethjälten
2005-11-05, 00:30
King Grub : Har alltid tagit det du skriver på allvar men nu kan jag tyvärr inte göra det. Har väldigt svårt att tro att ett hårt ryggpass på 60 min inte skulle bränna mer än vad 25-30 min på ett gångband skulle göra.
Det du skrev om proteindiet i en annan tråd jag skapade fick mig att tro dig då det du skrev lät vetigt. Men du kanskse har något vetigt att skriva som styrker det du just skrev (att ett styrkepass inte bränner mer än 200kcal).
Tacksam för samtliga svar ! ,nicke
keffat_liv
2005-11-05, 00:38
caloriesperhour ger dig svaret: 257 calories in 1 hr 10 min
King Grub
2005-11-05, 06:14
King Grub : Har alltid tagit det du skriver på allvar men nu kan jag tyvärr inte göra det. Har väldigt svårt att tro att ett hårt ryggpass på 60 min inte skulle bränna mer än vad 25-30 min på ett gångband skulle göra.
Det du skrev om proteindiet i en annan tråd jag skapade fick mig att tro dig då det du skrev lät vetigt. Men du kanskse har något vetigt att skriva som styrker det du just skrev (att ett styrkepass inte bränner mer än 200kcal).
Tacksam för samtliga svar ! ,nicke
Det faktum att all studier med kalorimetri har uppmätt sådana siffror? Inga teoriserande studier, utan direkta mätningar på tränande individer, inklusive tävlande styrkeatleter på elitnivå. Det är inget konstigt - det konstiga vore om du förbrukade mer energi.
King Grub
2005-11-05, 06:21
caloriesperhour ger dig svaret: 257 calories in 1 hr 10 min
Och Caloriesperhour:s siffror är inklusive basalförbränningen. Siffran för själva styrketräningen blir alltså runt 180 kcal eller så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.