Visa fullständig version : Betalning med mobilen
Funderade vidare på kontantbehov och betalning. Jag behöver synpunkter på följande system och tankar om varför det inte redan finns.
Förutsättningar:
Nästan alla mobiler är idag utrustade med antingen blåtand eller IR. Antag sedan att några av de stora operatörerna enas om en standard en sorts OCR-kod där information som tid, summa, mottagare etc. bakas in.
Då borde affärer kunna skaffa en utrustning för överföring av en sorts räkning till din mobil. Du mottar alltså ett meddelande från kassaapparaten, skickar detta vidare till din operatör om du godkänner det som står, summan dras från ditt saldo alternativt kommer på telefonräkning i slutet av perioden, och hamnar på mottagarens konto som är angivet i "koden". Om operatören i sin tur godkänner transaktionen så kommer ett meddelande till försäljningsstället och de kan släppa iväg dig med de varor du betalat.
Problem:
Det kräver antagligen en begränsning av beloppet. Kreditprövning sker redan då man tecknar abonnemang men den kanske måste utökas om beloppen ska höjas.
Tidsfördröjning kan bli ett problem men det ska egentligen inte behöva ta mer tid än vad det tar att skicka två SMS.
Enighet om standard. Men både GSM och WCDMA har uppkommit genom privata initiativ och förutom lite bråk om patentsökta rättigheter så har det funkat alldeles utomordentligt. 3GPP kanske vill globalisera systemet, det finns ju redan avancerade roamingavtal.
Nå, kan ni tänka er detta system? Varför? Varför inte?
Spoofning, dvs låsssas vara någon annan, kör du det trådlöst är det bara att stå i närheten av en kassa och tjuvlyssna.
Kryptering och trådlöst är alltid en krånglig historia, och ganska osäkert.
Tanken kanske är bra, men tänk när agda 78 ska pröva det första gången. Står hon där och inte har en aning om hur man ska göra. Själva handhavandet låter komplicerat. Det är ju det som är fördelen med kort, det är enkelt att använda.
Tanken kanske är bra, men tänk när agda 78 ska pröva det första gången. Står hon där och inte har en aning om hur man ska göra. Själva handhavandet låter komplicerat. Det är ju det som är fördelen med kort, det är enkelt att använda.
Låt telefonen vara lyssnande, butiken initierat kontakten, och du godkänner beloppet med din pinkod, på samma sätt som med kortbetalning. Agda borde klara det med lite handledning de första gångerna.
Man kan ju heller inte avstå från teknisk utveckling för att alla inte kommer att använda den. För det var väl inte tanken att det skulle vara det enda betalningssättet om ett år?
Hur är principen när man betalar parkering med mobilen?
Min första tanke är att det verkar bekvämt och bra men det låter som att det är ganska lätt att förfalska/sno koder/sno mobilen/whatever, men så är ju jag lika tekniskt kunnig som Agda också.
HerrArne
2005-11-04, 12:10
Det största problemet med betalning via mobilen är just operatörerna.
Dels tar de en stor del av kakan för besväret, dels finns hittills bara fasta prisnivåer -- och på låga summor dessutom.
Ett andra problem är säkerheten; Spoofing är på intet sätt omöjligt. Detta kan man komma till rätta med med certifikat i betalsystemet i mobilen, men det är inte gjort än.
Slutligen är jag helt övertygad om att detta kommer, men att det näppeligen blir butiksbetalningar som implementeras först...
Beklagar tvållådan jag står på, ren yrkesskada... :D
Det har väl inletts med betalning för parkering med mobilen?
HerrArne
2005-11-04, 12:17
Det har väl inletts med betalning för parkering med mobilen?
Jadå. Men det är inte särskilt långt ifrån de andra betalgrejorna för mobilen -- Annonser, vintips, Expressens TV-löp (via MMS :) ), sportresultat etc etc...
Långt kvar till butiksbetalning.
Det är på gång. Jag har sett flera olika system för detta. WPKI är väl en teknologi för detta ändamål
Spoofing
Det finns egentligen inget att sno. Den enda information som överförs via blåtand eller IR som någon annan i kön kan avlyssna är ju i princip en helt vanlig giroblankett. Varför skulle någon vilja sno den? Sedan skickas ju mitt meddelande vidare över GSM, GPRS eller WCDMA. Och det avlyssnas inte så enkelt.
Användarvänligheten
Om resonemanget om Agda skulle tillämpas på varje ny teknik skulle vi inte ens ha mobiltelefoner. Inte kort heller för delen. Vi skulle antagligen idka byteshandel.
Operatörerna
Redan idag tar bankerna ca 3 kronor har jag för mig. Antag att operatörerna tar endast en bråkdel av detta. Dom gör ändå en förtjänst eftersom detta system är ämnat för mindre transaktioner så det kan bli ganska många. Ponera att de kräver likt ett ICA-kort att du sätter in ien summa pengar innan via giro t.ex. så att de inte tar liksa sotra kreditrisker. Då har dom ju helt plötsligt enormt kapital som förräntar sig.
Det är på gång. Jag har sett flera olika system för detta. WPKI är väl en teknologi för detta ändamål
jag har en funktion i min nokia telefon som heter wallet. Där kan jag knappa in visa kortnr osv.. Så jag tror det finns även om inte "marknaden" bryr sig.
Ser ingen vinst.. Går knappast fortare att betala med mobilen än att slänga fram visa kortet.
Man har gjort försök att betala mindre summor med mobilen, jag vet inte vad resultatet blev.
Själv frågar jag mig varför man skulle vilja detta? Vad är den stora vinsten gentemot kort?
Det kräver att operatörer och banker sätter en standard, butiker skaffar ny utrustning etc. Klart det går att göra men finns det ett incitament?
Parkering finns det ju redan för men det fungerar lite annorlunda.
HerrArne
2005-11-04, 13:16
Spoofing
Det finns egentligen inget att sno. Den enda information som överförs via blåtand eller IR som någon annan i kön kan avlyssna är ju i princip en helt vanlig giroblankett. Varför skulle någon vilja sno den? Sedan skickas ju mitt meddelande vidare över GSM, GPRS eller WCDMA. Och det avlyssnas inte så enkelt.
Jo. Men hur ska du hindra dem från att betala med en telefon som låtsas vara din?
Lösbart som sagt, men inte löst än.
Användarvänligheten
Om resonemanget om Agda skulle tillämpas på varje ny teknik skulle vi inte ens ha mobiltelefoner. Inte kort heller för delen. Vi skulle antagligen idka byteshandel.
Korrekt. Om ens det, varför byta när det gamla hederliga sättet är att dräpa sin egen mammut? :D
Operatörerna
Redan idag tar bankerna ca 3 kronor har jag för mig. Antag att operatörerna tar endast en bråkdel av detta. Dom gör ändå en förtjänst eftersom detta system är ämnat för mindre transaktioner så det kan bli ganska många. Ponera att de kräver likt ett ICA-kort att du sätter in ien summa pengar innan via giro t.ex. så att de inte tar liksa sotra kreditrisker. Då har dom ju helt plötsligt enormt kapital som förräntar sig.
Antag istället att operatörerna snyltar till sig runt 50% och tycker detta är fullt rimligt...
Grejen är ju att VISA idag kostar förhållandevis löjligt mycket. Bankerna borde egentligen betala för att slippa kontanthantering men tar istället ut en avgift.
Drömmen vore förstås att bankerna helt slopade avgiften men varför skulle de frivilligt ge upp en guldgruva?
Systemet kan göras mobilt, om affärens utrustning för att ta betalt av någon impementeras i en mobiltelefon. Det kan helt enkelt vara en liten kassaapparat skriven i Java som körs på vilken mobil som helst. Då har ett fullständigt mobilt system, vilket jag iofs bara gissar att VISA inte är.
Det är dessutom önskvärt att möjliggöra för en så multifunktionell apparat som möjligt. Det var länge sedan man bara kunde ringa med en mobil och varför behöva släpa på både ett VISA-kort och en mobil när man kan klara sig med det senare?
Jaja, jag vet att det låter löjligt. Ett VISA lär ju inte orsaka några förslitningsskador...
Det som verkligen behövs är antagligen större konkurrans mellan befintliga betalningssätt/banker?
Jo. Men hur ska du hindra dem från att betala med en telefon som låtsas vara din?
Lösbart som sagt, men inte löst än.
Din oro över kapning är besynnerlig. Det är lika lätt som det är att ringa genom någon annans mobil, och hur ofta har du hört talas om det? Systemet med SIM-kort är ganska säkert. Och det är definitivt säkrare än att folk alldeles för ofta lämnar ifrån sig VISA-kortet till någon skum anställd på resturang.
Antag istället att operatörerna snyltar till sig runt 50% och tycker detta är fullt rimligt...
Verkligen ett fånigt antagande. Varför inte hålla oss till vad som är realistiskt?
Det som verkligen behövs är antagligen större konkurrans mellan befintliga betalningssätt/banker?
Eller kanske konkurrens från ett alternativt betalningssytem?
HerrArne
2005-11-04, 13:37
Din oro över kapning är besynnerlig. Det är lika lätt som det är att ringa genom någon annans mobil, och hur ofta har du hört talas om det? Systemet med SIM-kort är ganska säkert. Och det är definitivt säkrare än att folk alldeles för ofta lämnar ifrån sig VISA-kortet till någon skum anställd på resturang.
Det handlar om incitament. Idag kan man snylta till sig fria samtal (med ganska avsevärt besvär). Kan man köpa kapitalvaror, däremot... Ja, då behövs bättre skydd. Detta oavsett hur dåliga de magnetkort vi har idag är i säkerhetshänseende, och i synnerhet om man som du skissar på ett system med lägre transaktionskostnad.
Verkligen ett fånigt antagande. Varför inte hålla oss till vad som är realistiskt?
Det är inte bara realistiskt, det är en realitet. Då med de betallösningar (premiumSMS) som finns på marknaden idag. Gör en inventering av marknaden om du inte tror mig. Är man tillräckligt stor kan man förhandla ner priset, men inte ens då blir det realistiskt.
Eller kanske konkurrens från ett alternativt betalningssytem?
Jovisst, men en handlare vill inte ha 2 system (inte så många kunder heller), det blir svårt att slå sig in. Men blir det tillräckligt billigt så kanske det går. Jag tror säkert det kommer, men för små summor vilket gör det rätt ointressant för min del. Ungefär som cashkorten.
Jovisst, men en handlare vill inte ha 2 system (inte så många kunder heller), det blir svårt att slå sig in. Men blir det tillräckligt billigt så kanske det går. Jag tror säkert det kommer, men för små summor vilket gör det rätt ointressant för min del. Ungefär som cashkorten.
Det har vi ju sett hur det gick med cashkorten. Som sagt så krävs det väldigt stort kapital för att kunna konkurrera med betalkorten. Eftersom om tekniken ska kunna överleva på sikt måste den etableras globalt, vilket inte är det lättaste.
Det är ju inte egentligen frågan om att det ena skall utesluta det andra, tycker jag.
Varför fungerar inte Cashkort? Jo, för att det är så krångligt. Vem orkar ladda ett kort med cash?
Ett nytt system behöver inte vara mycket billigare än kreditkorten. Naturligtvis ska det inte vara dyrare heller, men det viktigaste är ju att det blir enklare. Att betala med telefon tror jag skulle vara smidigt, på ett säkert sätt.
Det har vi ju sett hur det gick med cashkorten. Som sagt så krävs det väldigt stort kapital för att kunna konkurrera med betalkorten. Eftersom om tekniken ska kunna överleva på sikt måste den etableras globalt, vilket inte är det lättaste.
Naturligtvis måste tekniken etableras globalt, men man kan ju inte stanna upp utvecklingen bara för det heller?
Bakom alla saker som används idag finns ju flera misslyckade försök. Jfr. VHS/Betamax. Vad som väljs till standard är ibland frågan om en slump, ibland väljs det som är bäst, ibland spelar företagets tillgångar roll då det kommer till marknadsföring. o.s.v., Jfr. MS/Linux
Naturligtvis måste tekniken etableras globalt, men man kan ju inte stanna upp utvecklingen bara för det heller?
Bakom alla saker som används idag finns ju flera misslyckade försök. Jfr. VHS/Betamax. Vad som väljs till standard är ibland frågan om en slump, ibland väljs det som är bäst, ibland spelar företagets tillgångar roll då det kommer till marknadsföring. o.s.v., Jfr. MS/Linux
Jag säger absolut inte att utvecklingen ska stanna upp, men på vissa inlägg i tråden låter det som att det är enkel sak att etablera en ny standard. Vilket det inte är.
Jag tror säkert det kommer, men för små summor vilket gör det rätt ointressant för min del.
För du tycker inte ens det är lönt mödan att köpa något om det inte är riktigt riktigt dyrt?
För du tycker inte ens det är lönt mödan att köpa något om det inte är riktigt riktigt dyrt?
För att jag inte orkar ta upp min mobil, vänta på att den börjar kommunicera med kassan, ringer upp min bank, kommunicerar med kassan igen (denna bit verkar du glömt) för att köpa ett tuggummi. Då är det lättare att samtidigt som man betalar sin mat på ICA ta ut några hundringar.
För att jag inte orkar ta upp min mobil, vänta på att den börjar kommunicera med kassan, ringer upp min bank, kommunicerar med kassan igen (denna bit verkar du glömt) för att köpa ett tuggummi. Då är det lättare att samtidigt som man betalar sin mat på ICA ta ut några hundringar.
Av säkerhetsskäl är det inte din mobil som ger kassan en bekräftelse, men däremot operatören. Men resultatet blir detsamma så jag förstår din poäng. Sen är kanske matinköp den minsta transaktionen. Bussbiljett, tuggummi innan du ska på krogen eftersom du ätit gorgonzola etc.
Dessutom så kommer det införas hårda straff såsom garrotering för kontantanvändande i framtiden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.