handdator

Visa fullständig version : Hur länge lever smittämnen utanför kroppen?

hasse36
2005-11-04, 11:07
Pratade med en person vars barn skulle få en present av en släkting som var sjuk. Jag föreslog att hon skulle låta paketet ligga på altanen över natten.

Är det att vara överdrivet försiktig?

Hur är det med frukt? Har äpplena legat ett dygn hemma borde de väl inte kunna smitta.

Arne Persson
2005-11-04, 11:09
Pratade med en person vars barn skulle få en present av en släkting som var sjuk. Jag föreslog att hon skulle låta paketet ligga på altanen över natten.

Hur är det med frukt? Har äpplena legat ett dygn hemma borde de väl inte kunna smitta.

Tja... Det finns ju fortfarande dödliga svampsporer "i livet" från Tutanchamons grav. Så vem vet? ;)

Mago
2005-11-04, 11:10
Ingen jävla aning, men det är ju alltid kul att svara utan att egentligen veta något. Lär ju bero rätt mycket på vilken sjukdom det handlar om.

Metal_boy_
2005-11-04, 11:20
Måsste väl vara överdrivet vad det än gäller för sjukdom, förutom förkylningsvirus då :D

King Grub
2005-11-04, 11:32
Rhinovirus kan överleva upp till runt tre timmar utanför kroppen.

jakke
2005-11-04, 11:33
Vilken sjukdom handlar det om?

Angel
2005-11-04, 11:33
jag träffar olika barn varje vecka i mitt jobb, olika smittor. så jag e sjuk jämt jääääämt. nu sitter ja här med tjock hals o feber. väldigt bra för tränigen, verkligen.

Pez
2005-11-04, 11:34

Kör standardprocedur för smittoämneshantering för hemmabruk:
In i frysen i 2 timmar, medans du värmer på ugnen till Maxtemperatur. Från frysen direkt till ugnen där "paketet" får vila ytterligare i 2 timmar, sen direkt från ugnen till Microvågsugnen - full effekt 20 minuter. Fräser det och/eller luktar bränt från "paketet" är eventuella smittoämnen, fria radikaler, radioaktiva isotoper samt kommunistpropagandapamfletter oskadliggjorda. Om inte - upprepa tills dess önskad effekt är uppnådd.

Adekvata skyddsåtgärder bör vidtas vid sanering - såsom skyddskläder (http://www.thecostumer.com/upload/38641_2.jpg), sterila verktyg (http://www.premiumfuel.com/sitebuilder/images/jackhammer-285x284.jpg), rikligt med vätska samt ät dina grönsaker.

Pågående sterilisering:
http://web.em.doe.gov/emprimer/gif/fig27a.gif

Slutresultat, säker att öppna och avnjutas:
http://www.colostate.edu/Depts/CoopExt/4DMG/images/charcoal.jpg

Edit: Källa: Al et Al

J.Saarela
2005-11-04, 11:35
Tja... Det finns ju fortfarande dödliga svampsporer "i livet" från Tutanchamons grav. Så vem vet? ;)

:D

Larsson
2005-11-04, 11:43
Kör standardprocedur för smittoämneshantering för hemmabruk:
In i frysen i 2 timmar, medans du värmer på ugnen till Maxtemperatur. Från frysen direkt till ugnen där "paketet" får vila ytterligare i 2 timmar, sen direkt från ugnen till Microvågsugnen - full effekt 20 minuter. Fräser det och/eller luktar bränt från "paketet" är eventuella smittoämnen, fria radikaler, radioaktiva isotoper samt kommunistpropagandapamfletter oskadliggjorda. Om inte - upprepa tills dess önskad effekt är uppnådd.

:laugh: :laugh:

Metal_boy_
2005-11-04, 11:43
En panikattack överlever förövrigt i fyra tim i en brun papperspåse. Finns att köpa i affärer som säljer skämtartiklar. Papperspåsarna är ihopvikta när dom är oanvända. Inne i påsen är det en nypa panikpulver. Man drar i ett litet snöre så fylls den med luft en aning för att den ska se ut att innehålla något, sen ger man den till någon välförtjänt person som chefen eller grannen.

hasse36
2005-11-04, 11:50
... smittoämneshantering... MicrovågsugnenNämen är det inte oompa-loompa-Pez som har kvicknat till efter förra holmgången.

Det heter smittämne inte smittoämne. Mikrovågsugn stavas med "k". Du kanske vill referera till din dagisfröken?

Sluta spamma min tråd slyngel!

Pez
2005-11-04, 11:53
Nämen är det inte oompa-loompa-Pez som har kvicknat till efter förra holmgången.

Det heter smittämne inte smittoämne. Mikrovågsugn stavas med "k". Du kanske vill referera till din dagisfröken?

Sluta spamma min tråd slyngel!

Nämen.. vad arg du är Hassan. Saknas pojkvän? :)

Tolkia
2005-11-05, 00:54
Jag undrar om det spelar någon roll om paketet får ligga på altanen eller någon annanstans, om ni inte har minus femtioelva grader eller något. Möjligen minskar man i så fall risken att ungen hittar paketet och petar på det innan smittämnena (virus? bakterier?) dött. Men hur lång tid det tar för dem att dö är ju svårt att säga när man inte vet vilken sorts smitta det rör sig om.

Jag kan ju tycka att det verkar som oro i onödan, men om man nu redan är orolig är det ju en lindrig åtgärd för att slippa oroa sig så mycket sedan. Se till att barnet inte stoppar fingarna i munnen och tvättar sig med jämna mellanrum så minskar nog risken för insjuknande (p.g.a. smitta från även andra håll än paketet).

Sverker
2005-11-05, 06:54
Jag lyssnade på Eko-nyhetrna igår eftermiddag. Där berättades det om att vinterkräksjukan var på väg att ta fart igen. Ingen vet riktigt varför vinterkräksjukan bara sprids på vintern men läkarna/forskarna spekulerar i att viruset är värmekänsligt och överlever längre i kyligt klimat.

Paket på altanen är en dålig idé. Det krävs nästan två veckor i frysen, -18 grader för att döda parasiter och insekter. Bakterier och virus klarar kylan utmärkt. Lägger sig och sover ( sporulerar, bildar sporer ) och vaknar till liv när den kommer in i värmen.

Tvätta innehållet i stället. Använd tvål och vatten, klorhexidin eller något annat bakteriedödande ifall du fruktar smitta.

Griip
2005-11-05, 06:56
Ni är ju fan störda. Bästa är att göra som vikingarna gjorde, tvätta sig i varandras skit, äta mycket kött och dräpa många präster, då blir man aldrig sjuk.

skaparn
2005-11-05, 10:47
Men tänk om barnet skulle få en något mer bräcklig present då? En kattunge eller hundvalp skulle inte gilla den omilda behandlingen av att stå utomhus på altanen ett dygn.

Slartibartfast
2005-11-05, 12:42
Kräksjukevirus kan överleva flera veckor på t.ex. kläder.

Diana
2005-11-05, 14:48
äre sant?? så länge.. :MrT:
Jag lyssnade på Eko-nyhetrna igår eftermiddag. Där berättades det om att vinterkräksjukan var på väg att ta fart igen.
NEEEEJ fy fan hatar den!!! :D klarar mej exakt vartannat år *screwy* och slapp den förra året..
så antar att de bara är att välkommna den me öppna armar i år.. :confused: :D