handdator

Visa fullständig version : Ny här, visar mitt kostschema.

Burner
2005-11-03, 23:31
Tjenare, är ny här på forumet, tänkte fråga lite om jag ska komplettera med något i min kost.
Målet med min träning är att jag vill ligga på "hårda" 90kg. Jag jobbar skift så tiderna varierar men jag ska försöka beskriva hur mina dagar ser ut. :eating:
Om mig själv:
Ålder: 21
Vikt: 90
Längd: 1.90
Tränat: 1år

Morgonskift:
04.00 Vaknar

04.15 Frukost, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1 glas lättmjölk, 1st Omega-3 tablett, 1st c-vitamin tablett.

07.20 Frukost på jobbet, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1st makrillburk, 1st proteindrink (vassle)

10.45 Mellanmål, Bananer och äpple

13.00 Lunch (Husmanskost)

15.00 Uppladdning inför träning, 1st proteindrink och gröt

16.00 Träning

17.00 Återhämtning, Proteindrink med druvsocker och glutamin

18.00 Middag, (Husmanskost)

20.00 Kvällsmat, Gröt, banan och äpple

21.00 Läggdags

Kvällsskift

08.00 Vaknar

08.30 Frukost, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1 glas lättmjölk, 1st Omega-3 tablett, 1st c-vitamin tablett.

09.30 Träning

10.30 Återhämtning, Proteindrink med druvsocker och glutamin

12.00 Lunch (Husmanskost)

15.00 Mellanmål på jobbet, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1st makrillburk, 1st proteindrink (vassle)

21.30 Kvällsmat, Gröt, banan och äpple

22.30 Läggdags

Burner
2005-11-03, 23:36
Jag styrketränar 3-4ggr i veckan, spelar innebandy 1ggn i veckan och lirar fotboll 1ggn i veckan.

J-O-N-A-S
2005-11-04, 20:01
beror på ditt mål, gå upp eller gå ner i vikt ?

J-O-N-A-S
2005-11-04, 20:10
Tjenare, är ny här på forumet, tänkte fråga lite om jag ska komplettera med något i min kost.
Målet med min träning är att jag vill ligga på "hårda" 90kg. Jag jobbar skift så tiderna varierar men jag ska försöka beskriva hur mina dagar ser ut. :eating:
Om mig själv:
Ålder: 21
Vikt: 90
Längd: 1.90
Tränat: 1år

Morgonskift:
04.00 Vaknar

04.15 Frukost, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1 glas lättmjölk, 1st Omega-3 tablett, 1st c-vitamin tablett.

SKIPPA MJÖLK OCH BRÖD

07.20 Frukost på jobbet, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1st makrillburk, 1st proteindrink (vassle)

INGET BRÖD

OM DU TVUNGET MÅSTE ÄTA FRUKT SÅ GÖR DET I SAMBAND MED PROTEINER, TYP ETT ÄPPLE OCH EN PROTEIN DRINK. REKOMMENDERAR DOCK ATT ÄTA GRÖNSAKER I STÄLLET.

16.00 Träning

BARA KOLISAR SÅ SENT ??? TA KESELLA OCH LITE FUN LIGHT I STÄLLET, ELLER EN PROTEIN DRINK

21.00 Läggdags

Kvällsskift

08.00 Vaknar

08.30 Frukost, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1 glas lättmjölk, 1st Omega-3 tablett, 1st c-vitamin tablett.

09.30 Träning

15.00 Mellanmål på jobbet, 1dl sportgröt, 1st banan, 3st skivor rågbröd med kalkonbröst, 1st makrillburk, 1st proteindrink (vassle)

22.30 Läggdag

Barkbiten
2005-11-04, 20:27
vad är det för fel på bröd nu då?? det är helt ok med massor av bröd, så länge d inte är vitt...

Jacksatan
2005-11-04, 20:32
vad är det för fel på bröd nu då?? det är helt ok med massor av bröd, så länge d inte är vitt...

Det är inget som helst fel på varesig mjölk eller rågbröd. Det är annat om man är inne i en slutdeff men nu är ju så inte fallet.

Jacksatan
2005-11-04, 20:43
[/QUOTE]
Morgonskift:
04.00 Vaknar

SKIPPA MJÖLK OCH BRÖD

INGET BRÖD

OM DU TVUNGET MÅSTE ÄTA FRUKT SÅ GÖR DET I SAMBAND MED PROTEINER, TYP ETT ÄPPLE OCH EN PROTEIN DRINK. REKOMMENDERAR DOCK ATT ÄTA GRÖNSAKER I STÄLLET.

16.00 Träning

BARA KOLISAR SÅ SENT ??? TA KESELLA OCH LITE FUN LIGHT I STÄLLET, ELLER EN PROTEIN DRINK

21.00 Läggdags

Kvällsskift

08.00 Vaknar

09.30 Träning

22.30 Läggdag[/QUOTE]

Ok, börjar bli duktigt less på dina okunniga inlägg i det här forumet hittills. Snart kanske nån börjar ta åt sig av vad du skriver, så nånstans måste man ju sätta en gräns.

1: Det är inget fel på lättmjölk och rågbröd! Om du nu är en GI fanatiker kan jag hänvisa till detta: http://www.naturalproductsinsider.com/hotnews/5ah17154333.html

Rågbröd innehåller dessutom en massa nyttigheter och att stirra sig blind på GI ger en väldigt orättvis bild av det livsmedlet. Mjölk har något högt insulinindex men är å andra sidan fullsmockat med vitaminer och järn samt har bra med proteiner i sig, det är ett bra livsmedel även det. Killen ligger väl inte i slutdeff inför SM vad jag förstått?

2: Vad är problemet med frukt? Och varför skulle det vara bättre att äta det med protein? Är det fruktoset som skrämmer dig? Levern måste gå på fullvarv för att du ska lagra om det lilla fruktos som finns i en banan till fett, vilket är osannolikt att den gör med den kost han håller. För övrigt är det typ 5-6g fruktos i en banan så det är inget att bry sig om alls. Frukt innehåller dessutom mycket nyttiga vitaminer.

3: Det är inga problem att äta kolisar klockan 8 på kvällen, det är dagens totala energiintaget man räknar på, sen har du rätt i att han kan lägga till en kesella eller annat protein.

4: Överlåt uppläggning av kost och sådant till folk som kan det här inne, och ägna dig själv åt vettigare aktiviteter.

Barkbiten
2005-11-04, 21:42
Det är inget som helst fel på varesig mjölk eller rågbröd. Det är annat om man är inne i en slutdeff men nu är ju så inte fallet.

jag vet, men d verkar inte J-O-N-A-S göra. :naughty:

Burner
2005-11-05, 00:01
Va kul att det är folk som har tittat in här, är mycket tacksam för alla svar.
Jag tränar först och främst för att må bra och hålla mig frisk. När jag började träna för drygt ett år sedan vägde jag 75kg och var 1.89. Utvecklingen har bara gått frammåt hela tiden tycker jag. Har inga planer på att deffa i dagsläget, kanske kommer lite längre fram, är inte riktigt säker på hur man lägger upp kosten för ett sådant program. :em:
Bilder kommer lite senare, får ta och fråga någon kompis om dom vill leka lite fotograf :)

Jacksatan
2005-11-05, 00:07
Va kul att det är folk som har tittat in här, är mycket tacksam för alla svar.
Jag tränar först och främst för att må bra och hålla mig frisk. När jag började träna för drygt ett år sedan vägde jag 75kg och var 1.89. Utvecklingen har bara gått frammåt hela tiden tycker jag. Har inga planer på att deffa i dagsläget, kanske kommer lite längre fram, är inte riktigt säker på hur man lägger upp kosten för ett sådant program. :em:
Bilder kommer lite senare, får ta och fråga någon kompis om dom vill leka lite fotograf :)

För att kommentera på schemat ditt så tycker jag det ser bra ut. Du kan lägga till en kesella till kvällsmålet om du vill, men det är inget måste.
Man ska inte stirra sig blind på smådetaljer i kosten och att sitta och anmärka på frukt och grovt bröd som herr näsvis ovan visar bara att man inte fattat helheten av någonting.

Burner
2005-11-05, 11:02
Jag ska handla idag så det får bli en burk kesella :)

Jacksatan
2005-11-05, 15:19
Jag ska handla idag så det får bli en burk kesella :)

Finns tusen tips om hur man blandar kesella här, men ifall du inte läst om det så är funlight ett bra sätt att få den att smaka godare.

Roots
2005-11-05, 16:05
Mjölk har något högt insulinindex men är å andra sidan fullsmockat med vitaminer och järn samt har bra med proteiner i sig, det är ett bra livsmedel även det.

Nu är jag tvungen att peta dig i ögat, men mjölk innehåller inte mycket järn, det innehåller fruktansvärt lite järn.

Jacksatan
2005-11-05, 20:59
Nu är jag tvungen att peta dig i ögat, men mjölk innehåller inte mycket järn, det innehåller fruktansvärt lite järn.

Det är sant, det var kalcium jag menade där men skrev fel helt enkelt. =)

Burner
2005-11-06, 03:21
Finns tusen tips om hur man blandar kesella här, men ifall du inte läst om det så är funlight ett bra sätt att få den att smaka godare.

Jag får ta och leta runt här på kollo och leta efter små trevliga recept.