Visa fullständig version : Kalorier i pasta
Metallica
2005-11-03, 19:40
vill bara kolla med er så jag räknar rätt... om vi tar snabbmakaroner som exempel :
100g enligt förpackningen ger:
350kcal
12g protein
och 1kg är väl 1000g så jag skulle uppskatta att jag tar ca 3dl makaroner... vet inte hur mkt det är i gram men en förpackning på 1kg brukar väl räcka till kanske 3-3,5 portioner
så 3dl borde väl innebära på ett ungefär 300g och skulle i så fall innebära att en enda tallrik med makaroner skulle ge 1050 kalorier och 36g protein?!
kan et stämma? låter ju mycket med tanke på sen tillkommer ju resten, t ex köttet... + dryck till m.m.
då borde man ju kanske hamna uppåt 1500 kalorier på en enda måltid.
vilket iofs inte är mig emot eftersom jag behöver ordentligt med mat... men har jag räknat rätt ? ger ynka 3 dl makaroner så mkt? (antar att siffrorna blir nåt liknande med spaghetti, fullkorn m.m.)
Metallica
2005-11-03, 19:41
siffror för kungsörnen fusilli fullkorn:
100g 340kcal
14g protein
kolhydrater 65g
fett 2g
3 dl är inte 300g. Jag mätte precis en dl av vår skruvpasta och den vägde 30g per dl. Det är olika för alla pastasorter.
Jag äter 500g pasta om dagen på 5 måltider, dvs 100g per portion, tillverkarna rekommenderar 84g pasta per måltid. Men jag tror nog att precis som jag så äter du nog lite mer.
Kokar du 500g pasta i en STOR (ok kanske lite diffus volymenhet :D) gryta, så får du precis plats med allt i grytan (efter kokning) om du har vatten nästan ända upp.
Så 500g är verkligen en ansenlig mängd och förmodligen något man bara äter om man vill tävla i vem som kan äta mest :eating:
Skulle gissa på att när min morsa laga pasta till familjen så tog hon uppskattningsvis 300-400g för att det säkert skulle räcka till alla.
Där har du lite att jämföra med tror jag.
Om du inte vill gissa hur mycket du får i dig, skaffa en matvåg :-)
har för mig att vanliga makaroner väger ca 50g/dl
Edit: en grej till o tänka på för ögonmåttets skull...
500g pasta (gnocchi) kokt (dvs 500g före kokning) ryms precis i ett sånt durkslag (heter det så?) där man brukar hälla av pastan ifrån grytan
Metallica
2005-11-03, 20:42
jag skulle tippa att 1kg snabbmakaroner räcker till 3 gånger. dvs runt 333g per gång vilket då väl borde bli 1155 kalorier. även om vi säger att jag skulle äta mindre, säg att det räcker till 4 gånger på 1 kg så skulle det innebära 250g per portion = 875 kalorier och 30g protein
vilket är ju en rätt stor mängd det med.
ögonmått så är det ca 2 tallrikar, dvs först tar man en stor tallrik med makaroner, sen äter man upp det och tar en till...
och då har jag minskat, förr åt jag 500g på en måltid, dvs halva kartongen.
Metallica
2005-11-03, 20:44
men vi är väl överrens om att pasta är väldigt kalorierikt livsmedel inte sant? ris t ex är väl betydligt färre kalorier
Niclaaas
2005-11-03, 20:54
ris t ex är väl betydligt färre kalorier
ungefär samma per 100g
Metallica
2005-11-03, 20:55
ungefär samma per 100g
jasså? vet inte om det är inbillning men det kanske är mer mättande? känns svårare att få i sig motsvarande mängd ris
blekfet2
2005-11-03, 21:02
en liten dum fråga bara:
vafan jag väger alltid med pasta när den är kokt...väga den okokt? *screwy*
King Grub
2005-11-03, 21:05
en liten dum fråga bara:
vafan jag väger alltid med pasta när den är kokt...väga den okokt? *screwy*
Värdena på paketet och i näringstabeller gäller okokt/otillagad vara. Som allting annat.
King Grub
2005-11-03, 21:07
jasså? vet inte om det är inbillning men det kanske är mer mättande? känns svårare att få i sig motsvarande mängd ris
Ris, både fullkorns och vitt ris, har högre SI än standardpasta, men både ligger lägre än fullkornspasta.
Metallica
2005-11-03, 21:27
Ris, både fullkorns och vitt ris, har högre SI än standardpasta, men både ligger lägre än fullkornspasta.
vad menas med si? menas det att det mättar mer eller
King Grub
2005-11-03, 21:32
Satiety Index - ja, mättnadsindex: hur väl en viss mängd energi från ett visst livsmedel mättar i jämförelse med samma mängd energi från ett annat.
stefannn
2005-11-03, 21:41
och sedan sväller väl ris mer ..
Metallica
2005-11-04, 00:21
Sniggel:
hur går du till väga när du äter 5 gånger pasta per dag? lagar du vid ett tillfälle och sen värmer bara i micron eller?
och vad tar du till? blir nyfiken :cool:
TylerDurden84
2005-11-04, 08:53
Är det forfarande kokt potatis som senare stekts som har högst SI?
Sniggel:
hur går du till väga när du äter 5 gånger pasta per dag? lagar du vid ett tillfälle och sen värmer bara i micron eller?
och vad tar du till? blir nyfiken :cool:
Håll i dig, följande är en tråkig kost :-p
Kokar all pasta (och kycklingen) på morgonen innan skolan (eller på kvällen samtidigt som jag äter mat efter träning).
Lägger till grönsaker o dyl o preparerar allt annat jag har (tonfisk, avocado o frukter) och fördelar måltiderna i 5 matlådor.
Stoppar ner 2 matlådor i väskan till skolan(har kylskåp o micro där) och resten in i kylskåpet hemma.
kommer hem från skolan, tar fram och micrar innan träning, samt gör en macka med kvarg och lingonsylt att ta med o äta direkt efter träning.
Äter efter träning, sover, vaknar, äter sista lådan mat på morgonen o sen lagar jag mat igen :D
Har gjort så nu i 2 veckor och hade problem o få i mig så mycket i början, men nu har aptiten förbättrats och det är inga problem längre.
King Grub
2005-11-04, 10:29
Är det forfarande kokt potatis som senare stekts som har högst SI?
Ja, det var hårt på målrakan i lördags, men kokt, uppstekt potatis lyckades ännu en gång hålla motståndarna bakom sig...
Vad jag vet har det inte gjorts några SI-studier senaste veckan... och man gör inte studie på studie på samma sak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.