Visa fullständig version : Hur gör ni eran gröt?
Sökte, men hittade inget, så jag tänkte att vi kunde få ta del av varandras grötvanor :)
gör min gröt i mikron utan salt (havregrynsgröt). Äter den som den är utan sylt fast med ett glas mjölk. Testade att ha i outspädd saft idag, testa inte det.
King Grub
2005-11-03, 11:37
Kastrullkokt. Aldrig mikro. Fast konsistens (jag gillar inte lös gröt). Ätes vanligen med rårivet äpple, kanel, en nypa socker, och mjölk.
HookersUnited
2005-11-03, 11:38
Havregryn, proteinpulver, kanel och vatten. IN I MICRON!!!! 2 minuter.
Tillsätter en lite skvätt mjölk, äter.
paranoid
2005-11-03, 11:42
Kokar 1 dl havregryn med 1 dl kruskakli och salt. (Det går inte att äta vanlig gröt längre, dvs utan kli. Smakar ju välling!) Blandar med en tesked olivolja och istället för sylt har jag outspädd fun light hallon/lime. GOTT! Gröten måste förstås kombineras med ett par rågmackor med skinka, annars vore det ju inte frukost.
1DL havregryn med vatten och salt i 1,5m i micron
2 ägg i, 1 minut till i micron.
en/ett halv/halvt banan/äpple skivad/tärnad och minimjölk!
allt annat är äckligt efter jag gjorde detta första gången (^-^)b
Fettecke
2005-11-03, 11:56
samma som trådskaparen...
I kastrull, sen när den e klar rör jag i 1 dl frysta blåbär o äter med mjölk.
salt har jag aldrig haft i.
King Grub
2005-11-03, 12:07
I kastrull, sen när den e klar rör jag i 1 dl frysta blåbär o äter med mjölk.
Blåbärsgröt är super, men då skall det vara gröt på grovt rågmjöl. Mmmm. :eating:
Lagret i bottnen av kastrullen är godast *screwy*
Bottenskrapet är mums.
Snorkfröken
2005-11-03, 12:08
3/4 dl havregryn
3/4 dl fyrkornsflingor
salt
3 dl vatten
--> Tjock och fast gröt, helst i kastrull (micro på jobbet). Lagret i bottnen av kastrullen är godast *screwy*
--> Käkas med 200 g. grynost ovanpå och ibland hemmagjort äppelmos :eating:
rajtzing
2005-11-03, 12:35
2 dl havregryn, häller i lite sojamjöl, krossade linfrön och russin. kokar alltid i kastrull, inte micro. när de är färdigkokt så blandar ja i lite vetegroddar.. supermaskigt :eating: , käkar det med lättmjölk och hallon (inte sylt, upptinade riktiga hallon).
Sparrisen
2005-11-03, 12:38
Kastrullkokt - lägre "blodsockerrush"... :thumbup:
Jag gör som det står på paketet :eating:
Gröt i kastrull naturligtvis, och tjockflytande ska den va! Serveras med kanel i mängder! Rock n roll!
Blir att testa med rågmjöl nästa gång då!
2dl gryn
2.5dl vatten
lite salt
Rörs om rejält i kastrullen, äter med minimjölk.
BigForre
2005-11-03, 17:03
2dl (axa sport) havregryn
1,5dl vatten
1dl mjölk
Micro
Lite socker och kanel
Rivet ÄPPLE eller BANAN
Havre + mjölk, Kastrullkokt. Sen experimenterar jag med allt möjligt men naturell är den vanligaste varianten.
strong-man
2005-11-03, 19:20
3,5-4dl havregyn in i micron 1,5 minut serveras med en protein drink och lite strö socker smakar *spy* men man blir *flex*
2 dl havregryn i kastrull, äts med ett rivet äpple, kanel och mjölk. MUMS!
Olika varje gång, men brukar bli 1 dl havregryn och ½-1 dl rågflingor kastullkokt. Mjölk och nån sylt till det.
Åt fiberberikade havregryn med linfrö, solrosfrö och vetekli tillsammans med lättmjölk i morse... fy fasen vad det blev oätligt, väldigt dålig smak om man säger så :D
Det ska vara havgregryn, lite salt, minimjölk och äpple/kanel... eller jordgubbssylt!
Havre eller råggryn kokas i kastrull där jag rör ner lite mjölk. Jag låter det koka tills det har fått en ganska fast konsistens. Tillsätter kanel och grynost vid servering.
fiberhavregryn, kanel och lite lingonsylt
1dl havegryn xdl vatten, en nypa salt, ett tunt lager krossade linfrön ovanpå, in i mikron på 2minuter. Ätes med lingonsylt&mjölk
kastrull är för mycket pill och disk för min morgontrötthet, sen har jag svårt att få i mig mer än 1dl havregryn
1-2 dl gröt, 3 dl vatten på plattan. sen blire äppelmos och lättmjölk till de ! helt ok, inget speciellt ;)
da_spike
2005-11-19, 23:25
he he provade också göra gröt med outspädd saft, faktum kvarstår: prova inte det.
detta är bäst:
1 halv dl havregryn+rågflinger
1 dl vatten
no salt
in imicron 2 min.
tärna en halv banan (den ska vara KALL! dvs. du ska ha lagt in den i kylskåpet kvällen innan!)
servera med kanel och minimjölk.........OSLAGBART :D
JAG UNDRAR: varför inte micra gröten? är det skadligt på nåt sätt?
MyungChul
2005-11-20, 01:51
JAG UNDRAR: varför inte micra gröten? är det skadligt på nåt sätt?
Högre GI, det är väl allt..
Fredrik_S
2005-11-20, 02:57
1DL havregryn med vatten och salt i 1,5m i micron
2 ägg i, 1 minut till i micron.
en/ett halv/halvt banan/äpple skivad/tärnad och minimjölk!
allt annat är äckligt efter jag gjorde detta första gången (^-^)b
OMG Jag gör exact likadant
1dl fiberhavregryn
2 omegaägg
vatten
salt
en mosad banan
minimjölk
ofta 50gram frysta blåbär eller hallon
2dl havregryn, 3dl mjölk, 1 banan...ner i mixern sen dricker jag *flex*
Micro
1.5 dl gryn
2.2 dl vatten
Så lös att det gå ner lätt men inte så lös att sylten inte går att bre ut på ett bra sätt. Mjölken ska ligga ovanpå gröten och inte flyta in under den likaså med sylten. Då har jag fått min perfekta gröt!
1 dl havregryn och 2dl vatten + lite salt. Rör om lite grann och kör i micron i 2min.
Häller i mjölk och äter.
2 dl havregryn, massa kanel och 3 dl vatten ... micras i 2 min :em:
Äts med äppelmos, mums!
Tar för lång tid samt att det är för äckligt med gröt. Jag äter havregryn med mjölk som de är. Dessutom orkar man mer. Skulle aldrig orka med att äta 5½ dl gryn som gröt, vilket var en del av min frukost imorse.
på Jobbet : ca 80gram havregryn och vatten som presis täcker alla gryn. In i micron 2min och äts med en matsked aprikosmarmelad och minimjölk.
På kvällarna : 100gram havregryn, 20gram Protec, 1 matsked hemmagjord hallonsylt. Blandar i kallt vatten och rör om till en "gröt". Häller på ca 2 dl mjölk och käkar. Kalasgott !
Denstillasittande
2005-11-21, 16:49
2dl fiber havegryn och 4,5 dl vatten. Detta kastrullkokas och äts sedan med bara mjölk eller med lite lingonsylt.
Koka havregrynsgröt med blåbär i! Bland runt så du får en blå härlig gröt. Sedan äter du det tillsammans med lite äppelmos samt lättfil istället för mjölk. Blir lite mer krämigt och det är verkligen super gott!
Stenberg
2005-11-21, 21:08
1 dl gryn, 1 dl vatten, 1 dl äggvita, lite salt och in i mikron. Rör om ibland och serveras med frusna bär, lite mjölk, lite fun light, sötningsmedel och kanel :thumbup:
Den kokas på spisen, och äts med lite sylt, lite socker och löjligt lite mjölk.
hangatyr
2005-11-21, 21:36
kanel, kardemumma, äpple rörs ner innand et börja rkoka.
mycket mjölk och en skvätt lingonsylt.
Kokar i regel på spisen, gärna med torkade blåbär och torkade äppleringar. Efter lite avsvalning blandar jag ner russin, vaniljvassle och mjölk.
Havregryn, proteinpulver, kanel och vatten. IN I MICRON!!!! 2 minuter.
Tillsätter en lite skvätt mjölk, äter.
Hur mkt pulver och vatten har du i? orkar inte testa själv o misslyckas *whatever* så gärna ett svar tack:eating:
Kastrullkok..rätt så torrkokad..oftast med en mandarin i samt lite minimjölk.
3dl fiberhavregryn 6dl vatten nypa seltin, in i mikron tills den är riktigt fast
serveras med rikliga mängder äppelmos (96%äpplen 4%socker) och kanel.
bluelight
2005-11-21, 23:21
Självfallet äter man bara mjölk och havregryn (om inte någon annan lagar det åt mig förstås, då ingen verkar tycka om min variant :( )
När jag åt gröt så blev det 2-3 dl råggryn i micron så att det blir fast konsistens oftast med kruskakli i också. Sedan i med en banan och linfrön och sojamjölk på. Riktigt gott men jag blir inte mätt på gröt så jag har slutat med det för att jag var tvungen att äta mer till och kom upp i lite för mycket kalorier.
2dl havregryn in i micron. Sen häller jag på lite lättfil samt tar lite lågkalorisylt :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.