handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning

delta_mats
2005-11-03, 10:41
Kanske detta ämne varit uppe redan men jag hittade inget i sökfunktionen.
Hur mycket av energin man gör av med under en morgonpromenad före frukost tas från det lagrade fettet?

Jag räknade ut att jag gjort av med 507 kcal under 80 min promenad i 5,6 km/h.
Hur många gram lagrat fett har jag använt som energi under denna promenad är alltså frågan.

lind
2005-11-03, 10:59
Hur mycket av energin man gör av med under en morgonpromenad före frukost tas från det lagrade fettet?

Hur många gram lagrat fett har jag använt som energi under denna promenad är alltså frågan.

Har tyvärr inget svar på frågan men passar på o ställa en följdfråga när det ändå är på tal:

Ungefär hur många kcal/h fortsätter man att förbränna efter en morgonpromenad "80 min promenad i 5,6 km/h"

userfriendly
2005-11-03, 11:00

Om du bara skulle bränna fett skulle du göra av med ungefär 56g fett. Nu ere ju inte så. Vet inte den exakta procentulla andelen fett kroppen bränner under en morgonpromenad. Sen beror det säkert på om man e tömd eller har ätit massa dagen innan osv... kan jag tänka mig..

King Grub
2005-11-03, 11:19
Hos överviktiga men tränande personer som konditionstränar med en puls runt 60% av max ligger fettoxidation/kolhydratoxidation 50/50 i fastande tillstånd. Protein utgör en mindre del av energin (<4%). Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen (benen i det här fallet) använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.

Ref:

Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E106-E117, 1999;
Diabetes 52(9):2191-2197, 2003.

King Grub
2005-11-03, 11:19
Har tyvärr inget svar på frågan men passar på o ställa en följdfråga när det ändå är på tal:

Ungefär hur många kcal/h fortsätter man att förbränna efter en morgonpromenad "80 min promenad i 5,6 km/h"

Efterförbränningen efter promenadtempo är försumbar.

delta_mats
2005-11-03, 11:23
Hos överviktiga men tränande personer som konditionstränar med en puls runt 60% av max ligger fettoxidation/kolhydratoxidation 50/50 i fastande tillstånd. Protein utgör en mindre del av energin (<4%). Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen (benen i det här fallet) använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.

Ref:

Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E106-E117, 1999;
Diabetes 52(9):2191-2197, 2003.

Okej då vet jag ungefär. Jag är ju inte direkt överviktig även om jag har några kilon extra. Men ca: 50/50 alltså. Det innebär att jag i runda slängar blev av med 27 gram inlagrat fett imorse :D

userfriendly
2005-11-03, 11:26
Om man är helt tömd på glykogen då?? (kanske svårt men om man inte har spec mkt i kroppen - som på en deff tex?)

King Grub
2005-11-03, 11:35
Om man är helt tömd på glykogen då?? (kanske svårt men om man inte har spec mkt i kroppen - som på en deff tex?)

Det är du inte i praktiken, om du inte sprungit en halvmara utan att fylla på med kolhydrat efter eller helt uteslutit kolhydrat ut kosten.

Ju mindre glykogen du har lagrat, desto mer muskelprotein kommer att användas som bränsle.

Vid lugna promenader i fastande tillstånd går det att komma upp i runt 80/20 fett/kolhydrat, men då är den totala energiförbrukningen så pass mycket lägre, att även mängden förbrukat fett blir lägre än vid högre intensitet.

Annars vore ju den optimala fettförbränningen att sitta i soffan (då nära 100% av energin kan komma från fett, om man just har ätit en fettrik måltid). :D Tyvärr är den totala energiförbrukningen i det tillståndet låååg.

hasse36
2005-11-03, 12:42

Hur många gram lagrat fett har jag använt som energi under denna promenad är alltså frågan.Jaså, du väger 100 kg du. :cool:

Tänk på att caloriesperhour anger den totala förbrukningen. Om en 100-kilos man sitter framför datorn förbrukar han (enligt caloriesperhour ) 133 kcal under 80 minuter.

507-133=374

Hälften av 374 är 187. Ett gram kroppsfett motsvarar ca 7 kcal.
187/7= ca 27

Du fick samma resultat fast du räknar som en kratta :D

Mucius
2005-11-03, 13:28
507 kcal på 80 min? Snacka om slöseri med tid. De där 507 kcal motsvarar ju inte ens en 200-grams Marabou. Dygnet har 24 timmar, varje person har dessa 24 timmar till sitt förfogande. Allt för många av för mångas många timmar används till för många tidsslösande aktiviteter till för mångas mångfaldiga förtret :(

userfriendly
2005-11-03, 13:39
507 kcal på 80 min? Snacka om slöseri med tid. De där 507 kcal motsvarar ju inte ens en 200-grams Marabou. Dygnet har 24 timmar, varje person har dessa 24 timmar till sitt förfogande. Allt för många av för mångas många timmar används till för många tidsslösande aktiviteter till för mångas mångfaldiga förtret :(

alla kanske inte trycker i sig en 200g som man behöver få bort sen heller? :D
skämt o sido - väljer man motion på morgonen e promenader ett vanligt alternativ... under deff rekommenderar jag hellre en 80-minutare på kvällen än ytterligare ett konditionspass på en halvtimme som förbrukar lika mkt som prommisen.. sliter mindre..

keffat_liv
2005-11-03, 14:07
Vore det inte bättre att springa på morgonen?

delta_mats
2005-11-03, 14:13
Vore det inte bättre att springa på morgonen?

Ja?

keffat_liv
2005-11-03, 14:22
vaför gör aldrig nån de då? måste ju vara roligare än att gå med :/

delta_mats
2005-11-03, 15:58
Nej jag tycker det är skönare att ta en promenad. I alla fall när det gäller på morgonen när man är trött och stel.

WHITEFOLKS
2005-11-03, 21:03
Jag kör 1 mil+ löpning varje morgon. Då vaknar man till =)

Jacksatan
2005-11-04, 11:11
vaför gör aldrig nån de då? måste ju vara roligare än att gå med :/

Det sliter mer att jogga, speciellt om man är på lågt kaloriintag. Kroppen håller inte för hur mycket som helst om man är på diet. Jogg på morgonen, gym senare och efter det förbränning, det är hårt och kan leda till överträning, speciellt när man äter lite mat.