Visa fullständig version : Komvux
Sparrisen
2005-11-02, 11:14
Har planer på att läsa upp två kurser från gymnasiet (från vg till mvg), nämligen psykologi A och en "valbar kurs".
Någon som vet hur det fungerar? Jag har hört talas om att man får göra sk "särskild prövning", vilket består av ett prov och kostar typ 500 kr. Rätt?
Sedan undrar jag om man kan byta ämne i den "valbara" kursen?
Ska kontakta komvux senare, men tänkte höra mig för lite... :D
Har planer på att läsa upp två kurser från gymnasiet (från vg till mvg), nämligen psykologi A och en "valbar kurs".
Någon som vet hur det fungerar? Jag har hört talas om att man får göra sk "särskild prövning", vilket består av ett prov och kostar typ 500 kr. Rätt?
Sedan undrar jag om man kan byta ämne i den "valbara" kursen?
Ska kontakta komvux senare, men tänkte höra mig för lite... :D
Jag har läst upp en kurs genom att bara tenta av. Då gick jag och gjorde ett prov på ett par timmar och fick sedan mitt betyg. Det kostade 500, men jag gjorde det i annan kommun än min hemkommun. Kan vara annorlunda om man gör det där man är skriven. Men kontakta komvux nu istället så får du ju säkra svar.
Man brukar bara få läsa kurser som man inte har läst innan eller kurser man inte är godkänd i.
Provet du pratar om är "särskild prövning" och kostar 500:- att göra och där kan höja ett betyg i en kurs du redan har läst.
Man brukar bara få läsa kurser som man inte har läst innan eller kurser man inte är godkänd i.
Provet du pratar om är "särskild prövning" och kostar 500:- att göra och där kan höja ett betyg i en kurs du redan har läst.
Jag gjorde det i ett ämne jag inte hade läst alls?
Sparrisen
2005-11-02, 11:26
Som jag trodde alltså. :thumbup:
Jag bor i annan kommun nu, så kanske att min tidigare valbara kurs inte finns här, men det går kanske att byta ut den mot något annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.