handdator

Visa fullständig version : Kostschema, förbättringar?

Nejv
2005-11-01, 18:43
En vanlig träningsfri dag ser ut såhär:

Frukost: Tallrik fil med müsli och russin + 3 DL juice
Alt: Tre grova mackor med köttpålägg och 5 DL mjölk.

Lunch: Lagad mat i form av t.ex. Köttgryta + ris + 5 DL mjölk.
Alt: Två stekta hamburgare med ca 440 g pasta.

Middag: Det av alternativen vid lunchen som jag inte åt då :P (Om det är riktigt illa blir det bara ett par mackor och 5DL mjölk)

En tallrik fil med müsli och russin innan sovdags.

Innan träning: Ett par grova mackor med köttpålägg och även då mjölk :P

Under och Efter träning: 1L Vatten + en banan eller två. Någon timme senare det av alternativen vid lunchen som jag inte åt då :P

Kanske en tallrik fil med müsli och russin innan sovdags.

Jo, jag är under intrycket att jag äter tillräckligt, men inte rätt. Så jag vill främst ha råd inom hur jag ska sprida ut, komplettera och effektivisera mitt ätande så att jag får ut så mycket som möjligt av träningen.

Tack!

teal
2005-11-01, 22:05
Vore bra med lite mer info..vad väger du, vad har du för mål (deffa, öka massa etc.)?

hassezilla
2005-11-02, 01:26
440 g pasta? :hbang:

Nejv
2005-11-02, 02:45
Vore bra med lite mer info..vad väger du, vad har du för mål (deffa, öka massa etc.)?

Ja, dumt av mig att inte lägga till det.

18 år
73-74 kg
183 cm
Mål... att så effektivt som möjligt få större muskler. Inte att deffa. :P Så... Gå upp i vikt antar jag?

Tränar 3-4 ggr i veckan.

Kan referera till denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54917)

DragonOrb
2005-11-02, 16:00
Lägg till en större måltid efter träningen

Nejv
2005-11-02, 18:17
Vill bara se så att jag inte missförstår dig nu.

En större måltid än

Lagad mat i form av t.ex. Köttgryta + ris + 5 DL mjölk. ALTERNATIVT Två stekta hamburgare med ca 440 g pasta.

?

Gusse
2005-11-02, 18:40
Vill bara se så att jag inte missförstår dig nu.

En större måltid än

Lagad mat i form av t.ex. Köttgryta + ris + 5 DL mjölk. ALTERNATIVT Två stekta hamburgare med ca 440 g pasta.

?

Ja du. Om du äter pårikit 440g pasta så räcker det nog efter träning, och blivande biff i framtiden ;) Är dålig på vikt och sånt, men är inte 440g typ 2 Stora proppfulla tallriker me pasta? :D

Nejv
2005-11-02, 20:09
Haha, jo, det är rätt mkt. Jag får ha hamburgarna på en separat tallrik :D Och nej, varför skulle jag ljuga? :P Blivande biff.. tjaaa, jag är jävligt smal nu.. så jag är sjukt motiverad till att träna, öka i vikt.. äta... allt :)

Men ok, jag har insett att jag måste lägga till lite vitaminer etc, så jag får väl lära mig fixa ihop en snabb sallad eller något.

Ekonom
2005-11-02, 21:53
Dag med träning:

Innan träning: Ett par grova mackor med köttpålägg och även då mjölk :P

Under och Efter träning: 1L Vatten + en banan eller två. Någon timme senare det av alternativen vid lunchen som jag inte åt då :P

Kanske en tallrik fil med müsli och russin innan sovdags.

Du skrev att du var för smal och ville öka i vikt, varför inte investera i en gainer och ta gainerpulver som ger dej runt 30 g. protein och runt 100g. kolhydrater direkt efter passet, dvs innan "det alternativ vid lunchen som du inte åt"
Sen vill du öka max i vikt, men inte är så kinkig om du även ökar lite i fett kan du ju ta ytteliggare en sådan drink mellan två måltider.. Enligt egen erfarenhet så behöver du inte bli fet av det även om du får i dig snabba kolhydrater, det beror på din ämnesomsättning, och eftersom du skriver att du vill öka i vikt tyder det på att du har svårt för det idag (=hög ämnesomsättning) Annars, om inte 440g pasta funkar så kanske ett besök hos en man i vit rock skulle va att rekomendera??

Nejv
2005-11-03, 01:00
Jo jag har funderat på det... Men det är inte så lätt att klara av sin ekonomi som student ifall man ska chakka gainer för 500-1000(? Rätta mig om jag har fel) varje månad. Då får man helt enkelt förlita sig på basmat. :P

Nja alltså, jag har tränat och ätit MYCKET i ca 35 dagar nu. När jag började låg jag på 69-71, nu lgiger jag på 73-74. Jag antar att det mesta av den nya vikten är fett men det går ju framåt. Jag vill bara veta om jag äter dåligt, för det kan man ju trots allt göra även om man når sina mål. Och ja, jag har väldigt hög ämnesomsättning vad jag vet.

Och det är väl bra med all viktökning i alla dess former när man vill få ut max av träningen? :P

Tankar om att dra till en läkare har jag inte varit i närheten av. Vad skulle han hjälpa mig med? Säga att jag ska äta ännu mer, eller skriva ut något mirakelpiller? :P

thomast
2005-11-03, 08:58
Min gainer (whey-80 och dextropur) går på under hundra kronor i månaden och då tränar jag fyra dagar i veckan.

Ekonom
2005-11-03, 13:39
1Jo jag har funderat på det... Men det är inte så lätt att klara av sin ekonomi som student ifall man ska chakka gainer för 500-1000(? Rätta mig om jag har fel) varje månad. Då får man helt enkelt förlita sig på basmat. :P

2När jag började låg jag på 69-71, nu lgiger jag på 73-74. Jag antar att det mesta av den nya vikten är fett men det går ju framåt. Jag vill bara veta om jag äter dåligt, för det kan man ju trots allt göra även om man når sina mål. Och ja, jag har väldigt hög ämnesomsättning vad jag vet.

3Och det är väl bra med all viktökning i alla dess former när man vill få ut max av träningen? :P

4Tankar om att dra till en läkare har jag inte varit i närheten av. Vad skulle han hjälpa mig med? Säga att jag ska äta ännu mer, eller skriva ut något mirakelpiller? :P

1, prioriteringsfråga som nån annan skrev så behöver det inte bli så dyrt, och allt är ju relativt en gainer = en fylla i kostnad

2, 3-4kg på en månad är ju grymt! Det är nog mest glykogen-vikt och vatten, men det behövs ju för att ge styrka och tryck! bibehåller du detta väger du 30kg mer om 10 mån (till sommaren)

3, tycker jag med, om man är i ditt läge

4, nä inte mycke, var mest lite lite ironisk över din pastakonsumtion!

Kolla här, om du gått upp så mycket på en månad, bekymra dig inte om ett par månader till så kommer du ju gå upp mer, och det tar ju tid, men den viktuppgången är riktigt stor! fortsätter du som nu, men lägger till en gainer så kommer det att gå skitbra, va inte för ivrig bara, enmånad är ingen tid att diskutera, om ett halvår bör du utvärdera dina resultat! Lycka till!

Nejv
2005-11-03, 14:51
Okej, tack så mycket för dina svar. Det har verkligen hjälpt :)

Hm, whey-80 och dextropur. Jag tippar på att det är två olika saker thomast. Varifrån beställer man det? Det första låter som protein.. och dextro.. socker.. kolhydrater..? :P

thomast
2005-11-03, 14:53
Sök på whey-80 och återförsäljare på google. Dextropur hittar du på coop/konsum/ica...

Nejv
2005-11-03, 15:21
Okej, tack!

På vilket sätt är det mest optimala att inta dessa sakerna? Innan eller efter träning? Om man då planerar att äta ett mål mat efter träning när man kommer hem.

Maltodextrin antar jag att man ska ta efter träning eftersom det uppenbarligen är snabba kolhydrater.

Nejv
2005-11-03, 15:30
Fan, jag hann inte klicka edit, men ivf, finns det några dokumenterade bieffekter till whey-80?

Ekonom
2005-11-03, 20:31
Nej inga bieffekter, det är rent protein, samma som excells vassle som finns här på shoppen, du kan jämföra det med vilka bieffekter du kan få av att äta äggvitor eller kycklingfileer etc. (som också är livsmedel med i stort sett uteslutande protein som innehåll)

Bästa sätt? Det finns många "skolor" till det men det vanligaste "optimala" är ju att blanda ditt maltodextrin/dextros med proteinet och dricka omedelbart efter avslutat pass. Vill du va extra "optimal" kan du hoppa på den senaste metoden som många kör dvs. att ta en liten mindre gainer efter passet, och ta en extra före passet (omedelbart före! typ vid uppvärmningen) Där är det bara att prova dej fram, man kan bli lite illamående om man kör hårt med en gainer i kistan, även om du spätt ut den till isoton.

Men ett exempel kan va att ta knappt en dl. protein omedelbart före- och efter träning, och slänga i den mängd kolhydrater du vill ha. Det beror ju lite på hur hårt du kör samt hur länge sen det var du åt innan drinken och hur snabbt efter "efterdrinken" du ska äta etc. men 1dl. malto =~50g kolhydrater

Så utifrån detta bör du kunna experimentera fram vad som är optimalt för dej!

Ekonom
2005-11-03, 20:33
BTW, sök på ord som vassle, protein drink etc. här på forumet så hittar du massor att läsa, detta ämne har diskuterats väldigt ofta och ingående