handdator

Visa fullständig version : Återhämtning...

veza
2005-11-01, 15:33
Man säger ju att en muskel ska vila 48h mellan träningstillfällena vis syrketräning.
Men om man t.ex kör
mån - styrka
tis-kond
ons-styrka
tor-kond
fre-styrka

och kör igenom hela kroppen vid varje tillfälle, är det skillnad på muskelåterhämtning från styrke/kond.träning?

Sen en sak till, är det inte väldigt indicuellt hur lång muskelvilan ska vara, t.ex som jag som har ett stillasittande arbete (kontor) och t.ex om du e brevbärare för att ta ett tydligt exempel :naughty:
Då tränar du ju omedvetet under hela dagen istället som jag som verkligen vilar kroppen under hela dagarna.? ? ? :confused:

King Grub
2005-11-01, 15:38
Man säger ju att en muskel ska vila 48h mellan träningstillfällena vis syrketräning.

Nej, man säger att proteinsyntesen är förhöjd i tränad muskulatur i 48 timmar efter passet, inte att man är återhämtad efter den tiden.

veza
2005-11-01, 15:40
alltså om man tränar inom dessa 48h sänker man proteinsyntesen?

veza
2005-11-01, 15:50
proteinsyntesen är alltså det som "reparerar" musklerna efter man "brytit" ner dom genom träning?
Men hur är förhållandet mellan kondition och styrketräning ur proteinsyntesynpunkt? skillnad?
Men om jag tränar enligt ovan är det direkt nerbrytande ist för uppbyggande?

Jacksatan
2005-11-01, 16:16
proteinsyntesen är alltså det som "reparerar" musklerna efter man "brytit" ner dom genom träning?
Men hur är förhållandet mellan kondition och styrketräning ur proteinsyntesynpunkt? skillnad?
Men om jag tränar enligt ovan är det direkt nerbrytande ist för uppbyggande?

Det beror alldeles på hur hårt du kör styrkan och konditionen

veza
2005-11-01, 16:19
OK, men hur är det ultimata upplägget om man både vill ha med kondition och styrketräning i sitt program?

veza
2005-11-01, 20:43
om jag styrketränar på måndagen, och så konditionstränar jag på tisdagen, inte kan det påverka måndagens träningsresultat negativt?