handdator

Visa fullständig version : Något är väldigt fel i mitt marklyft. Hjälp!

thomast
2005-11-01, 11:20
När stången står mot marken klarar jag max lyfta 110 kilogram ett par gånger. Går jag upp till 115 kg kan jag inte rubba stången mer än 2-3 cm upp i luften för att sedan inte komma någonstans.

För några dagar testade jag en annan variant på marklyftet där man lägger upp stången på den nedre hållaren för bänkpress. När jag väl lyft av den tar jag några steg bakåt, sänker ned stången till golvet, låter den vila mot marken i en sekund och sedan explosion uppåt. Med denna teknik stegade jag upp mig från 110 kg till 130 kg i 5 kilograms steg. Hade jag gjort ett seriöst försök hade jag säkert klarat 140 kg.

Hur kan det komma sig? Jag drar den slutsatsen att jag har problem att spänna kroppen på rätt sätt när jag börjar från golvet, någon annan med samma problem? Hur gör man för att fixa det här? Tips och tricks? Hjälp, vill verkligen ta itu med mitt problem. Om ni inte kan ge mig råd för jag väl ta mig till en klubb för styrkelyft och se vad de har att säga.

EDIT:
En annan teori är att jag går för djupt med benen och låter ryggen ta för lite av vikten.

jwzrd
2005-11-01, 11:23
Jag tror du identiferat problemet. Det är lättare att "pressa tillbaka" än att pressa från tyngsta läget från början. Testa tex att börja från totalt dödsläge från bröstet i bänkpress.

Lösningen är att bara fortsätta köra hårt dock. Har du någon som kan kolla ditt utförande? Något som fungerat för mig är att köra powercleans också.

kharon
2005-11-01, 11:52
Jag tror också som du säger att du går för djupt med benen vilket gör att ryggen inte kommer med i början. Gå bara ner så djupt så att du känner att ryggen följer med från allra första början.

Du kunde kanske testa att dra sk. kronlyft också, där stången är högre än i marklyft.

För mig har lyften börjat gå betydligt bättre då jag börjat köra sumo-marklyft. Detta gör att jag bättre kommer in i början av lyftet då jag lättare känner av hur djupt jag ska gå i början av lyftet.

HerrArne
2005-11-01, 12:11
Bara en liten fråga, även om det kanske är så trivialt att det är självklart: Hur andas du under lyftet? Ordentlig inandning innan du böjer dig för att greppa stången?

thomast
2005-11-01, 13:24
Tyvärr är det inte särskilt många på gymmet som använder sig av marklyft. Jag kanske kan ragga lite på min snart nya granne Herkiz och se om han vill hjälpa mig. Jag ska kolla upp powercleans och sumolyft, de verkar rätt kul.

Andningen: Jag tar ett djupt andetag ståendes, böjer mig ned, släpper ut luft,drar in igen och viftar lite på stjärten. Sen lyfter jag.

HerrArne
2005-11-01, 14:13
Andningen: Jag tar ett djupt andetag ståendes, böjer mig ned, släpper ut luft,drar in igen och viftar lite på stjärten. Sen lyfter jag.

Prova att utelämna det fetstilta, hjälpte iallafall mig... :)