handdator

Visa fullständig version : Vad har ni för fördomar?

blekfet2
2005-11-01, 08:36
Ja nu är det dags gott folk, vad har ni för fördomar?

1. Alla feta är lata
2. Irakier bor i hålor i marken

(kom inte på några fler för tillfället)

Helena B
2005-11-01, 08:41
Alla som bor i Stockholms förorter är kriminella och läskiga

skaparn
2005-11-01, 08:47
Att dom som iklär sig overall på högskolor inte fick några kompisar när dom gick i gymnasiet.

daja
2005-11-01, 08:49
jag är otroligt fördomsfull så här kommer ett litet axplock;
finnar bär kniv
norrlänningar säger ett ord om dagen
kommer man från landsbygden kör man raggarbil och hänger vid lokala macken
alla brassar är grymma på fotboll
taxichaffisar luktar svett
tyskar är skräniga och stör andra var dom än är
greker har haft minst en sexuell erfarenhet av ett djur
alla svarta tuggar kat
polacker snor allt när dom kommer till sverige

Helena B
2005-11-01, 08:51
Att dom som iklär sig overall på högskolor inte fick några kompisar när dom gick i gymnasiet.

:laugh: Då måste alla ensamma satar ha hamnat här i Gävle, här går typ alla i overall (dock inte jag) :D

blekfet2
2005-11-01, 08:51
jag är otroligt fördomsfull så här kommer ett litet axplock;
finnar bär kniv
norrlänningar säger ett ord om dagen
kommer man från landsbygden kör man raggarbil och hänger vid lokala macken
alla brassar är grymma på fotboll
taxichaffisar luktar svett
tyskar är skräniga och stör andra var dom än är
greker har haft minst en sexuell erfarenhet av ett djur
alla svarta tuggar kat
polacker snor allt när dom kommer till sverige

haha...känner igen några av dem där. Men den om norrlänningar är fel :D

sunkan
2005-11-01, 08:53
att stockholmare är lättretade som fan

Hades
2005-11-01, 08:53
Alla irländska killar är snaggade och går omkring i träningsoverall.

Tricklev
2005-11-01, 08:56
att stockholmare är lättretade som fan

Dubblar den.

Alla bönder snusar, hatar invandrare och är rödhåriga.

Fast detta är inget jag tror på, mest sådant man säger för att retas.

Ninjasmurf
2005-11-01, 09:15

det är vi, speciellt här i jakobsberg, Allan är Gudfadern i Jakanmaffian

Metal_boy_
2005-11-01, 09:42
Jag köper inte bilar av blattar :)

slobban
2005-11-01, 09:53

Det där är ett faktum, ingen fördom! :thumbup:

Perry_G
2005-11-01, 09:56

Instämmer till fullo!

Alla skåningar är för övrigt väldigt högljudda *innocent*

Scratch89
2005-11-01, 10:00
Stockholmare är dryga och lider av storstadskomplex.

Förortsbor försöker vara stockholmare, fast stockholmarna vill inte ha dem, och de som bor någon annanstans i landet kallar dem föraktfullt för stockholmare.

Alla som går fordon snusar, luktar illa, är raggare och är bara allmänt sunkiga.

Alla invandrare är välhängda. *screwy*
De har även en tendens att prioritera biceps, om de tränar dvs.

Loke
2005-11-01, 10:20
Engagerade antirasister är minst lika dumma som rasisterna.

Alla svenskalärare blev mobbade när de själva gick i skolan.

Tysttlåtna människor är dumma.

Gitarrister utan band är dryga.

Tja, det var väl allt jag kan komma på just nu.

abjorn
2005-11-01, 10:26

*grr27*

inget fel på overaller... vi har iofs inte skaffat våra än ;)

Niclaaas
2005-11-01, 10:50
alla invandrare tränger sig i köer.

Metal_boy_
2005-11-01, 10:54
Det är för övrigt inte för att invandrarna lurar skiten ur en varje gång man köper en bil av dom, utan för att jag får stå i en vecka och dammsuga bilen pga alla pistagenötskal *grr27* nävars :)

mela
2005-11-01, 10:55
1. Alla invandrare på Kvibergs Marknad har snott allt dom säljer.

2. Om en neger är trevlig är han adopterad.

3. Alla pensionärskärringar knör sig före i köer.

4. Sthlmare är dryga jävlar hatar Gbgare :D

Hmm jag har massvis med fördomar.. men kommerinte på fler nu...

Kwon

Jak är läskig

Metal_boy_
alla invandrare tränger sig i köer.

Är det därför som det blivit så populärt med "Kast med liten invandrare" ?? :D

delta_mats
2005-11-01, 11:21
Mina fördomar då.

Stockholmare är fjollor.
Invandrare är bråkmakare och tjuvar.

sunkan
2005-11-01, 11:23
dom snyggaste tjejerna är oftast dom som är mest blåsta också

Johan_P
2005-11-01, 11:27
Har en rätt skarp fördom om att alla män(?) i ålderna 17-25 (vissa enstaka fall upp till 29) vill ha tjejer för att lura dem (ligga med dem alltså, utan någon relation - alltså, lura tjejen att tycka om en och sedan utnyttja henne). Det är ju naturligtvis inte sant... men jag har en sådan inställning mot främmande killar i den åldern för någon okänd orsak, heh. Jag är inte dum mot dem eller så, bara tänker så.

delta_mats
2005-11-01, 11:28

Det *host* stämmer ju *host* på riktigt *host* Å jäkla vilken rethosta jag fick just... :MrT:

Rock'nRoll
2005-11-01, 11:38
Östeuroper som inte talar svenska i sverige är tjuvar/mördare/våldtäktsmän med noll moral.

morte
2005-11-01, 11:53
Kroppsbyggare är nervösa, har komplex och dåligt självförtroende

mela
2005-11-01, 11:59
Det *host* stämmer ju *host* på riktigt *host* Å jäkla vilken rethosta jag fick just... :MrT:

Så du menar att jag är ful *grr27* eller blåst kanske :laugh:

keffat_liv
2005-11-01, 12:00
Alla bönder snusar, hatar invandrare och är rödhåriga.

Den stämmer så jävla bra!

keffat_liv
2005-11-01, 12:01

Word! :thumbup:

Pepz
2005-11-01, 12:04
dagens fördom:
Folk med fördomar är trångsynta människor

Niclaaas
2005-11-01, 12:07
alla har vi fördomar

hangatyr
2005-11-01, 12:36
Så du menar att jag är ful *grr27* eller blåst kanske :laugh:

kanske både och? :D

mela
2005-11-01, 12:37

låter vettigast :D

Löjtnant Blank
2005-11-01, 12:42
Alla japaner är perversa kissdrickare. Alla hc-byggare har dålig kläd- och musiksmak.

hangatyr
2005-11-01, 12:43
Alla japaner är perversa kissdrickare. Alla hc-byggare har dålig kläd- och musiksmak.

det är väl itne en fördom om det är sant??

morte
2005-11-01, 12:44
Alla kroppsbyggare, styrkelyftare och tyngdlyftare är starka pga att de är dopade, men de som tävlar i strongman är starka pga att de är bönder, äter potatis och tror på gud.

datorjaevel
2005-11-01, 12:53

Den här fördomen diggar jag hårt :thumbup:

Tricklev
2005-11-01, 13:03
Alla kroppsbyggare, styrkelyftare och tyngdlyftare är starka pga att de är dopade, men de som tävlar i strongman är starka pga att de är bönder, äter potatis och tror på gud.

:laugh: :laugh: :laugh:

keffat_liv
2005-11-01, 13:19
alla homosexuella borde skickas till grönland, förutom de lesbiska som borde skickas till mig.

PowPow
2005-11-01, 13:20

That was my line, biiiatch! :D

bladhet
2005-11-01, 13:20
Har så många fördomar att jag orkar inte skriva.
Men alla dom om utlänningar.
Alla tjejer är otrogna. m.m

Loke
2005-11-01, 13:21

Tror på gud, den var skön =)

Tricklev
2005-11-01, 13:22
alla homosexuella borde skickas till grönland, förutom de lesbiska som borde skickas till mig.

Det är väl mer en önskan än fördom :confused:

keffat_liv
2005-11-01, 13:24
Det är väl mer en önskan än fördom :confused:

ja :D

okej denna då, alla stockholmare är inte homosexuella, men alla homosexuella är stockholmare.

hangatyr
2005-11-01, 13:29
That was my line, biiiatch! :D

kanske det var, men då får du vara lite snabbare i hjärnan och tangentfingrarna, sölkorv! ;)

ps, vem är vems bitch om jag får fråga! :D

morte
2005-11-01, 13:30
Hehehehe några, smått giftiga till. Kör du bänkpress och stannar 3cm ovanför brötet är du viktkåt och gör fel, men stannar du däremot på en tjock planka 3cm över bröstet när du kör bänkpress gör du rätt och är ubercool.

Kör du knäböj mot en bänk är du fjoll-disco, kör du däremot mot en låda, är du hardcore.

PowPow
2005-11-01, 13:38
kanske det var, men då får du vara lite snabbare i hjärnan och tangentfingrarna, sölkorv! ;)

ps, vem är vems bitch om jag får fråga! :D

Eller helt enkelt sluta med att hålla på med andra saker än att sitta här. Så jag inte missar fler sånna tillfällen!

Om du är min biatch, så kan jag vara din :booty: :whipped:

delta_mats
2005-11-01, 13:43
Tror på gud, den var skön =)

På vilket sätt var den skön??? Jag förstår inte *screwy*

Helena B
2005-11-01, 14:07
Förutom förortsbor så tror jag även att byggare är läskiga. De ser läskiga ut och man kan tro att de ska äta en till middag.

Helena B
2005-11-01, 14:40
Kom på en till med tanke på allt politiksnack:

*Alla vänsterpartister är kommunister. Har svårt att se att bara för att man byter namn så ändrar man väl inte sin ideologin.

morte
2005-11-01, 15:04
På vilket sätt var den skön??? Jag förstår inte *screwy*

Att det är sådär manligt helylle-frikyrkligt med humoristisk dialekt som det bara kan bli på landet/brukssamhället.

jwzrd
2005-11-01, 15:15

*Alla vänsterpartister är kommunister. Har svårt att se att bara för att man byter namn så ändrar man väl inte sin ideologin.

Nu har du nog blandat ihop partiets medlemmar med folk som röstar på detsamma. Jag vet, det kan vara svårt att hålla isär dom.

morte
2005-11-01, 15:18
Alla Helsingborgare jobbar på HH-ferries, i anslutning till HH-ferries, eller på McDonalds (som bara finns till för folk som väntar på HH-ferries färjan).

Eller vad säger Jwzrd?

jwzrd
2005-11-01, 15:22
Alla Helsingborgare jobbar på HH-ferries, i anslutning till HH-ferries, eller på McDonalds (som bara finns till för folk som väntar på HH-ferries färjan).

Eller vad säger Jwzrd?

Helt rätt rena rama morte!

Helena B
2005-11-01, 15:34
Nu har du nog blandat ihop partiets medlemmar med folk som röstar på detsamma. Jag vet, det kan vara svårt att hålla isär dom.

*bs* :D

Naesetgrabb
2005-11-01, 15:42
Alla som bor vid möllevångstorget i Malmö är antingen blattar eller rödingar, smutsiga sådana, och är stolta över det

Alla som bor i ghetton är "stolta" över det och tror att de bor i south central.

Vakter är maktkåta

Nitrometan
2005-11-01, 15:58
Från det gamla go'a radioprogrammet "Riskradion"...

-Tjena Rune!

*Hej hej

- Sitter du här & slöar? Du ser fanimej ut att behöva stickas med ett bambuspjut i röven, du , så som finnar gör med
missionärer!

* Va!? Vad sa du?

- Ett bambuspjut, i röven, som finnarna gör!

* Nä men det är väl indianer som håller på så?

- Indianer i helvete: de är ju snåla och har inga kalsonger under.....ja vad är det det heter, det de har...

* Ja du menar ryggsäcken. Nänä, det är ju judarna som har ryggsäck, de som fiskar torsk och är fräkniga. Och fruntimrena
deras är sneögda och bugar sig hela tiden och ger massage och äter rå fisk.

- Ja ja ...och röker cigarr och dricker öl, va?

* Nej det är ju negresser, såna där som bor ihop i kloster och kör upp gurkor i hyskan för att deras karlar är dalmasar. Va, det
vet man ju hur såna är!

- Ja,ja. Det är de som rullar med ögonen och äter vattenmelon, va?

* Nä, det är nog eskimåerna du är ute och far efter, ser du: De har fez och hemska fängelser. Nä dalmasar vetu, de är bögar
hela bunten, och varenda en vet ju att bögar bryter upp parkettgolv i svenska förorter och odlar potatis!

- Åh fan! Precis som när psoriasissjuka slaktar getter på förortsbalkonger.

* Jajamensan, det är förjävligt! Du, min kusin (som förresten är glömsk som en borstbindare) han har med egna ögon sett att
utvecklingsstörda alltid har splitternya Mercor och en massa kjolar de stoppar fulla med stöldgods. Men å andra sidan är han ju
neger och springer mest omkring i sin jävla bastu med kniv och dricker Kosken.

- Ja men vänta lite nu...vad sa du? Neger? Är det de som är så där duktiga på att bygga motorvägar och marschera, det?

* Jajamensan, du det är det!

- Usch, ja. Ja de är inget vidare. Jag vet....tacka vet jag polacker, vet du. det är trevvligt folkslag med sina bastkjolar, sina
kokosnötter och sin fria kärlek. Du, jag skall säga dig att en kompis till mig faktiskt var där i Polen, va, på en strand, och det
första en sån där snubbe ville det var att han skulle sätta på hans fru.

* Nä, menar du det? Men du, han åt väl inte hennes käk???

- Va?

* Ja fruar vet du, de är ju hemska när det gäller käk. Jag har hört av en kille som fick käk av en fru, och så fick han nåt i halsen.
Å när de röntga honom så hitta de en råttkäke i halsen på honom! Du, om fruar har en restaurang, låt oss säga i en svensk stad,
så kan man se hela personalen vid närmsta korvkiosk. För de vet hur det går till i köket!

- Är du säker på att det inte är nykterister som du tjötar om?

* Ja det är ju självklart. Nykterister är ju nåt helt annat: De är ju de som har rytmen i blodet och jättestora läppar.

- Du, smålänningar är kannibaler.

* Ja, å lappar sniffar thinner och rycker väskor från gamla tanter.

- AIDS, det uppstod bland kyrkvaktmästare i Bengtsfors.

* Rödhåriga ljuger som sotare har jag hört.

- Alla...alla i Västergötland vill innerst inne bli våldtagna.

* Du folk i Mellerud vettu: De har gigantiska penisar och så spelar de jazztrumpet.

- Du folk som aldrig duschar, de luktar illa!

* VA!?!?!?!?

- Folk som aldrig duschar de luktar illa. Det har Benke sagt.

* Men va fan Benke...hur kan du lyssna på honom som är så jävla fördomsfull?

- Ja det har du rätt i. Han är ju dessutom en sån där vitlöksdoftande och grodlårsätande norrlänning, och att han skulle komma
och prata om lukter, det är ju rena Danmarks-historian, det

* Du bilförare vet du, bilförare som har keps de är de bästa älskarna...........

Loke
2005-11-01, 16:00

Det lustiga med den fördomen är att folk inte nämner det andra alternativet, att vänsterpartiet kanske aldrig var kommunister.

Jag har personligen ganska svårt att se hur man kan påstå att ett parti är kommunistiskt bara för att det heter så. Speciellt om partiet sitter i riksdagen och är ungefär lika revolutionärt som Alf Svensson... *rolleyes*

delta_mats, morte förklarade vad jag menade på ett bra sätt =)

Helena B
2005-11-01, 16:05
Jag har personligen ganska svårt att se hur man kan påstå att ett parti är kommunistiskt bara för att det heter så.

Äh?? Man ska väl stå för det man utger sig för att vara...eller? Men om de nu inte var kommunister varför säga att det var det och sedan ändra sig när de märkte att folk inte gillar kommunister eller hur det nu var.

jwzrd
2005-11-01, 16:06

HAhaha! :thumbup:

egge
2005-11-01, 16:20
Kvinnofolk och gamlingar KAN inte köra bil! Basta!
:D

Hnke
2005-11-01, 16:24
Ja nu är det dags gott folk, vad har ni för fördomar?

Alla som finns....

Jense
2005-11-01, 16:26
Alla som finns....

OOOOH TUUUUUUUURD

Helena B
2005-11-01, 16:28
Kvinnofolk KAN inte köra bil! Basta!

Tur att det bara är en fördom då...som inte stämmer :booty:

Loke
2005-11-01, 16:29
Äh?? Man ska väl stå för det man utger sig för att vara...eller? Men om de nu inte var kommunister varför säga att det var det och sedan ändra sig när de märkte att folk inte gillar kommunister eller hur det nu var.

Om Folkrepubliken Kina bytte namn till Diktaturen Kina, skulle du då fortfarande mumla, "Dom där demokraterna där borta i Kina, dom försöker verka totalitära nu, men jag vet nog minsann att dom fortfarande är demokrater hela bunten"? ;)

Ta nu inte detta som ett personligt påhopp eller nåt, det är bara en lustig grej som man ser, tycker jag. Folk hänger upp sig på vänsterpartiets namnbyte, när det faktiskt var riktigt bra att dom gjorde det.

Jense
2005-11-01, 16:29
juggar är myglare
araber är högljuda
svenskar är mesiga
dansar är kroniskt fulla
alla med påsar under ögonen är knarkare eller alkisar

sunkan
2005-11-01, 16:30
Tur att det bara är en fördom då...som inte stämmer :booty:
såg på ett program där dom testade det där. Tjejerna va bättre på undanmanövrar, lika bra som killar på att fick parkera men dom förlorade stor som f-n när det gällde att ta sig från plats A-B med hjälp av karta :D Hur trovärdigt resultatet är låter jag dock vara osagt

Helena B
2005-11-01, 16:34
Om Folkrepubliken Kina bytte namn till Diktaturen Kina, skulle du då fortfarande mumla, "Dom där demokraterna där borta i Kina, dom försöker verka totalitära nu, men jag vet nog minsann att dom fortfarande är demokrater hela bunten"? ;)

Ta nu inte detta som ett personligt påhopp eller nåt, det är bara en lustig grej som man ser, tycker jag. Folk hänger upp sig på vänsterpartiets namnbyte, när det faktiskt var riktigt bra att dom gjorde det.

Det är lugnt, det är en fördom som sagt. Men det är fortfarande många som är kommunister i Vp och de som är kommunister röstar på Vp. Det är fler partin som har bytt namn tex Fp men folk hänger inte upp sig på det. Tror det beror på att kommunister är så extrema (en extrem ideologi). Jag förknippar kommunism med Stalin och hela det rasket och kan inte förstå hur någon vill bli förknippad med det.

PowPow
2005-11-01, 16:36
Jag trodde det fanns människor som på största allvar trodde sig vara fördomsfria - men det var visst bara en fördom ;)

Ingen som påstått det än iaf.

Helena B
2005-11-01, 16:38
såg på ett program där dom testade det där. Tjejerna va bättre på undanmanövrar, lika bra som killar på att fick parkera men dom förlorade stor som f-n när det gällde att ta sig från plats A-B med hjälp av karta :D Hur trovärdigt resultatet är låter jag dock vara osagt

Jag tror inte man kan könsbestämma bilkörning, att det ena könet är bättre än det andra. Fast många tjejer är mesiga och tvekar när de kör och det kan skapa olyckor samtidigt som killar är för temperamentsfulla. Tror det handlar om körvana helt enkelt, upp till en viss gräns sen går det ner igen :D

Baan
2005-11-01, 17:44
juggar är myglare

om än inte så seriösa myglare så skulle jag säga att det stämmer i 999 999 / 1 000 000 fall, mer eller mindre

(om ni inte hör av mig inom några dagar så läs aftonbladet..)

Jense
2005-11-01, 17:51
om än inte så seriösa myglare så skulle jag säga att det stämmer i 999 999 / 1 000 000 fall, mer eller mindre

(om ni inte hör av mig inom några dagar så läs aftonbladet..)

nä inte så superseriöst men mer så att man gärna inte ska jobba FÖR hårt utan "ta det lungt vi slutar snart"

Yankeee
2005-11-01, 17:57
Orkade läsa ungefär en sida av tråden, sen tröttnade jag på småstadskomplexet som i princip alltid visar sig när stockholm kommer på tal. Vilket leder till min fördom, folk i småstäder _är_ dumma, långsamma, lata, röstar på v.

Jense
2005-11-01, 17:59
Orkade läsa ungefär en sida av tråden, sen tröttnade jag på småstadskomplexet som i princip alltid visar sig när stockholm kommer på tal. Vilket leder till min fördom, folk i småstäder _är_ dumma, långsamma, lata, röstar på v.

kan svara på samtliga punkter trots att jag kommer från en större stad.

incest, incest, socialbidrag och incest

Baan
2005-11-01, 17:59
nä inte så superseriöst men mer så att man gärna inte ska jobba FÖR hårt utan "ta det lungt vi slutar snart"

åfan, jag tänkte mer fifflare = myglare å trodde du syftade att många inte hade något emot att bryta mog "svagare" lagar som säg dra in masas alkohol i landet men du menar arbete alltså. nja det kan jag nog inte hålla med om (ok finns ingen anledning diskutera i en fördomartråd men wtf?), tycker fan det stämmer in på minst lika många svenskar som invandrare dvs "arbeta inte mer än du måste". visst finns det undantag men att folk från balkan skulle vara värre än någon annan.. nä. BÄTTRE FÖR FAN. hehe.

Yankeee
2005-11-01, 18:01
kan svara på samtliga punkter trots att jag kommer från en större stad.

incest, incest, socialbidrag och incest

Äntligen en man i min smak :)

Naesetgrabb
2005-11-01, 18:02

Deras partiprogram är baserat på marxistiskt/leninistiskt ideologi... det säger väl det mesta om deras ställning den politiska arenan?

*screwy*

Jense
2005-11-01, 18:02
åfan, jag tänkte mer fifflare = myglare å trodde du syftade att många inte hade något emot att bryta mog "svagare" lagar som säg dra in masas alkohol i landet men du menar arbete alltså. nja det kan jag nog inte hålla med om (ok finns ingen anledning diskutera i en fördomartråd men wtf?), tycker fan det stämmer in på minst lika många svenskar som invandrare dvs "arbeta inte mer än du måste". visst finns det undantag men att folk från balkan skulle vara värre än någon annan.. nä. BÄTTRE FÖR FAN. hehe.

alla juggar på mitt jobba är lata. 2 svenskar är lata, säger en del om hantverksjuggar :D

men dra in sprit o sälja svart är dom jävligt bra på också :D

Baan
2005-11-01, 18:04
alla juggar på mitt jobba är lata. 2 svenskar är lata, säger en del om hantverksjuggar :D

men dra in sprit o sälja svart är dom jävligt bra på också :D

äh i goda gamla fd juggeslavien så var det inte tal om att löka,... hm ja om inte din farsa var någon viktig politiker, då behövde du iofs inte jobba så mycket heller. dom verkar ha lärt sig systemet här så jag skyller på er svenskar igen. om det inte stämmer så har du bara haft otur och råkar jobba med dom lataste exemplaren

skaparn
2005-11-01, 18:06

Det där är ju sant

Stockholmare är smartare än lantisar

Och på tal om incest - jag spelar banjo.

Sheogorath
2005-11-01, 22:02
Att alla som är aktiva i några goda föreningar (typ miljörörelser, djurrättsrörelser, biståndsrörelser), alltså i stort sett alla som är aktiva vänstermänniskor, helt saknar humor och självdistans.

Langster
2005-11-01, 22:15
Somalier är lata bidragstagare med riktigt taskig kvinnosyn.

Loke
2005-11-01, 22:49
Deras partiprogram är baserat på marxistiskt/leninistiskt ideologi... det säger väl det mesta om deras ställning den politiska arenan?

*screwy*

Vänsterpartiet? Ja det gör det. Men det gör dem inte till kommunister! Ur den kommunistiska synvinkeln så stödjer de ju kapitalismen genom att ställa upp i det parlamentariska systemet som vi har. Det är skillnad på att vara långt till vänster ideologiskt sett och att vara kommunist. Men det är det få som förstår.

mini
2005-11-01, 22:53
Att folk som inte läser böcker är korkade och vanligen ointressanta.

Dumleman
2005-11-01, 22:56
En (medveten) fördom som jag skäms lite över är att jag är övertygad om att alla zigenare som jag ser på sommaren där jag bor är tjuvar. Gäller dock enbart zigenare som är här på sommaren där jag bor och jag tror därmed inte att alla zigenare är tjuvar :).

Langster
2005-11-01, 23:03
Det beror väl på vilka böcker som läses... Och om informationen som går in även behandlas i hjärnan på läsaren.
Att basera sin "inteligens" på andras tankar utan att tänka själv är ett stort mått av brist på personlighet.

mini
2005-11-01, 23:09
Det beror väl på vilka böcker som läses... Och om informationen som går in även behandlas i hjärnan på läsaren.
Att basera sin "inteligens" på andras tankar utan att tänka själv är ett stort mått av brist på personlighet.
Jag tror det är näst intill omöjligt att inte tänka om man läser. Jag tror inte icke-tänkande personer lägger ner den tiden på att läsa när det finns mer hjärndöda aktiviteter att ägna sig åt. Och visst, det har en viss betydelse vad man läser, men en ganska liten.

Langster
2005-11-01, 23:16
Jag tror det är näst intill omöjligt att inte tänka om man läser. Jag tror inte icke-tänkande personer lägger ner den tiden på att läsa när det finns mer hjärndöda aktiviteter att ägna sig åt. Och visst, det har en viss betydelse vad man läser, men en ganska liten.
Jag har stött på flera undantag. Men tråden handlade ju om fördomar. :)

Lasse Kongo
2005-11-01, 23:18
Alla negrer har enorma slangar!

Helena B
2005-11-01, 23:20
Alla negrer har enorma slangar!

Är det en fördom? Trodde det var ett faktum :D

prime^
2005-11-01, 23:21
För dig kanske, alla har inte vart där..

Lasse Kongo
2005-11-01, 23:22

Man kan tro det, men det är en fördom, eftersom det inte stämmer, det finns faktiskt negrer med små snipps, så då blir det en fördom *rolleyes*

Helena B
2005-11-01, 23:24
För dig kanske, alla har inte vart där..

Alla...du menar dig :D Jag hade väl tur då (eller inte, beror på hur man ser det) ;)

prime^
2005-11-01, 23:27
Alla...du menar dig :D Jag hade väl tur då (eller inte, beror på hur man ser det) ;)
Haha jag tror du missuppfattade mig.. Jag menade att alla har inte vatt o kollat på negrarnas slangar, fast du hade vatt d.. d va en diss =)

blondin?

Lasse Kongo
2005-11-01, 23:30

http://modell.tre-mag.se/ ?

Helena B
2005-11-01, 23:46
Haha jag tror du missuppfattade mig.. Jag menade att alla har inte vatt o kollat på negrarnas slangar, fast du hade vatt d.. d va en diss =)

blondin?

Gulligt...men jag är brunett :D

mangemani
2005-11-01, 23:46
fjortisar

Helena B
2005-11-01, 23:47
http://modell.tre-mag.se/ ?

Jag är iofs arbetslös (nästan) men nej tack ;) *slap*

prime^
2005-11-01, 23:48
Gulligt...men jag är brunett :D
Haha ja jo, jag vet.. Förstår bara inte hur d kunnat bli så fel? :D

Helena B
2005-11-01, 23:58
Haha ja jo, jag vet.. Förstår bara inte hur d kunnat bli så fel? :D

Du är inte snäll..gå och lägg dig :whipped:

Big_Vik
2005-11-02, 00:00
Norrlänningar är smarta, söta och starka. :) Skåningar pratar fult. Öhm, får återkomma.

Lomas
2005-11-02, 00:05
klart man har fördomar, ett axplock:

alla, verkligen alla, kroppsbyggare är nervvrak och identifierar sin person för hårt med sina muskler med följd att de alltid mår dåligt när de tappar några kilo muskelmassa.

folk som inte fuskar upp vikterna och gnäller på dem som gör det gnäller eftersom de själva är klena

folk som rakar skallen gör inte det för att de tycker det är snyggt utan för att de håller på att bli skalliga, de försöker dölja den begynnande flinten genom att säga att de frivilligt rakar pallet

folk som är tvångsmässigt roliga hela tiden har något att dölja

folk som påstår att de aldrig ljuger eller alltid säger vad de tycker är sannolikt helt körda i pallet

folk som läser samhällsvetenskapliga ämnen på universitetet gör det eftersom de är för korkade för att läsa naturvetenskapliga ämnen

osv..

prime^
2005-11-02, 00:08
Du är inte snäll..gå och lägg dig :whipped:

haha jag undra vem som blev :whipped: denna gången :D

mini
2005-11-02, 00:09
folk som läser samhällsvetenskapliga ämnen på universitetet gör det eftersom de är för korkade för att läsa naturvetenskapliga ämnen

Positivist där.

Lomas
2005-11-02, 00:13
Positivist där.

Nää, snarare troende hermeneutiker, läste ju själv samhällsvetenskapliga ämnen eftersom jag är för korkad för de naturvetenskapliga.

Helena B
2005-11-02, 00:14
haha jag undra vem som blev :whipped: denna gången :D

Du...flera gånger om. Och så fick du en massa blåmärken så du tänker om nästa gång du kallar mig blondin :booty:

Helena B
2005-11-02, 00:16
Nää, snarare troende hermeneutiker

Har oxå läst vetenskapsteori ;)

mini
2005-11-02, 00:18
Nää, snarare troende hermeneutiker, läste ju själv samhällsvetenskapliga ämnen eftersom jag är för korkad för de naturvetenskapliga.
Men om du är troende hermeneutiker måste du ju veta att humanioran förädlar samhället, och att tolkningar inte är för folk med snömos i skallen. Naturvetenskaperna är ju enklare då det handlar om att lärs sig en förklaring, inte utveckla ett förstående.
(Men absolut, jag håller med om att det går att vara helt blåst men tramsa sig igenom en hel diplomutbildning inom humaniora.)

prime^
2005-11-02, 00:22
Du...flera gånger om. Och så fick du en massa blåmärken så du tänker om nästa gång du kallar mig blondin :booty:
Haha, lilla du.. att du ens bara tror tänker tanken.. :laugh:

Helena B
2005-11-02, 00:27
Haha, lilla du.. att du ens bara tror tänker tanken.. :laugh:

Lilla *grr27* Faktiskt äldre än dig :D

prime^
2005-11-02, 00:36
Lilla *grr27* Faktiskt äldre än dig :D
liiiiiiiiilla helena.. puttinutti :D

Helena B
2005-11-02, 00:41
liiiiiiiiilla helena.. puttinutti :D

Jag tror mina fördomar gentemot skåningar inte är fördomar längre *slap* :D

prime^
2005-11-02, 00:44
Jag tror mina fördomar gentemot skåningar inte är fördomar längre *slap* :D
Haha, mina fördomar mot att intelligensen sitter i hårfärgen har också försvunit *innocent*

Helena B
2005-11-02, 00:50
Haha, mina fördomar mot att intelligensen sitter i hårfärgen har också försvunit *innocent*

Om det fanns en smiley som lipar (sträcker ut tungan) så skulle jag sätta den här............ :D

prime^
2005-11-02, 01:01
Om det fanns en smiley som lipar (sträcker ut tungan) så skulle jag sätta den här............ :D
:love:

Niclaaas
2005-11-02, 09:37
folk som är tvångsmässigt roliga hela tiden har något att dölja

folk som påstår att de aldrig ljuger eller alltid säger vad de tycker är sannolikt helt körda i pallet

jag är med på dessa.

folk som rakar skallen gör inte det för att de tycker det är snyggt utan för att de håller på att bli skalliga, de försöker dölja den begynnande flinten genom att säga att de frivilligt rakar pallet

fast den här var dålig. är avundsjuk på dem som passar i rakat, önskar att jag själv gjorde det.

Tolkia
2005-11-02, 09:46
Men absolut, jag håller med om att det går att vara helt blåst men tramsa sig igenom en hel diplomutbildning inom humaniora.
Det går även skitbra att vara helt blåst men tramsa sig igenom en hel diplomutbildning i någon naturvetenskap (citatet nyttjat endast som "ingång"; misstänker att vi är hyfsat eniga där).

mini
2005-11-02, 10:02
Det går även skitbra att vara helt blåst men tramsa sig igenom en hel diplomutbildning i någon naturvetenskap (citatet nyttjat endast som "ingång"; misstänker att vi är hyfsat eniga där).
Visst. Det gäller bara att kunna trycka in formler och formuleringar i skallen till ett visst tentatillfälle. Därför skulle man kunna hävda att hemtentor, vilket är vanligare inom humaniora, är ett bättre redskap för mätning av integrerad kunskap varför man även skulle kunna hävda att man måste vara "smartare" för att läsa humaniora. :D

Mental
2005-11-02, 10:11

Lånar den från sweclockers, tycker den är söt http://forum.sweclockers.com/images_sc/smilies/tongue.gif

skaparn
2005-11-02, 10:57
Visst. Det gäller bara att kunna trycka in formler och formuleringar i skallen till ett visst tentatillfälle. Därför skulle man kunna hävda att hemtentor, vilket är vanligare inom humaniora, är ett bättre redskap för mätning av integrerad kunskap varför man även skulle kunna hävda att man måste vara "smartare" för att läsa humaniora. :D

Så fick du det sagt....

mini
2005-11-02, 10:58
Så fick du det sagt....
Nåväl, det är väl ingen nyhet att jag tillhör de mest intelligenta här?

Davil
2005-11-02, 11:08
Nix, det är ingen nyhet.

Tolkia
2005-11-02, 11:26
Så fick du det sagt....
... det är väl ingen nyhet att jag tillhör de mest intelligenta här?
En sådan tur att jag har läst vid båda fakulteterna då, så att jag inte behöver rubbas i min (genom observation flertalet gånger styrkta) uppfattning att det finns ungefär lika många idioter (OCH genier för den delen) på båda håll ... :D

mini
2005-11-02, 11:29
En sådan tur att jag har läst vid båda fakulteterna då, så att jag inte behöver rubbas i min (genom observation flertalet gånger styrkta) uppfattning att det finns ungefär lika många idioter (OCH genier för den delen) på båda håll ... :D
Men Tolkia, var är ditt självhävdelsebehov? Tycker du det räcker som skryt att konstatera din mångsidighet? Du bekräftar nästan mina fördomar om kristna som überkontrollerade torrbollar.

Nitrometan
2005-11-02, 12:44
Nej, ingen nyhet. Inte ens ett faktum. :whipped:

skaparn
2005-11-02, 12:50

Nej, det är sen gammalt. Jag vill dessutom göra en sak klar rörande mitt eget skrå:
Civilekonomer tillhör _inte_ Sveriges begåvningsreserv. Man upphör aldrig förvånas av vad en skola, med minskade resurser i kombination med ökat antal studenter, släpper igenom för människor. Inte en enda kreativ tanke behöver ha tänkts innan examen.

skaparn
2005-11-02, 12:59

Idiotin skiljer sig dock en smula. På sam. fak. finns de riktigt dumma varelserna som varken behärskar logik eller har någon sorts bildning. På teknis återfinns väldigt många med hög intelligens, men när de försöker lägga sig i frågor rörande samhället låter dom som en gastande officer. Teknis har en jargong som jag tycker definierar dum grabbighet, det låter som att alla reciterar ett nummer av Slitz.

Nu var det ju humanist som var ditt alter ego, vilket jag inte vet så mycket om. De har en mer intressant klädstil på hum här på UMU iallafall, sam-huset har en nästan uniform klädstil och kan fungera som en bra fingervisning på dagsaktuellt mode. Med justering för att vi såklart är ett år efter STOCKHOLM!!! då vi är bönder.

JJ
2005-11-02, 13:30
Med justering för att vi såklart är ett år efter STOCKHOLM!!! då vi är bönder.

Jag tycker att skaparn är väldigt intelligent och visar prov på stor självinsikt :thumbup: ;)

datorjaevel
2005-11-02, 14:09

Räknas bert böcker ?

skaparn
2005-11-02, 14:33
Räknas bert böcker ?

Mini är dig tack skyldig för att du bevisar hennes tes.

Menar du Berts Dag Bok för resten?

[Försök att mildra]
Okej, på gränsen till elakt.
[/Försök att mildra]

hangatyr
2005-11-02, 14:48
Räknas bert böcker ? :laugh:

du är såå bizarr!

för jag antar att särskrivningen var medveten?

skaparn
2005-11-02, 14:58
:laugh:

du är såå bizarr!

för jag antar att särskrivningen var medveten?

Om avsiktlig, var jag en dåre. Rackarns tangentbordsdiarré.

hangatyr
2005-11-02, 15:02
Om avsiktlig, var jag en dåre. Rackarns tangentbordsdiarré.

jag svarade på datorjaevels inlägg...

men du får gärna vara en dåre för det. inga problem, dåra på du bara! :thumbup:

LadyG
2006-06-06, 16:10
Några av mina fördomar:

* Alla män är pilska jämt och tänker jämt på sex.
* Alla män älskar tekniska prylar och vägrar erkänna att de inte begriper manualer.
* Ingen man skulle någonsin fråga efter vägen om han är vilse.
* Alla män avskyr Gudrun Schyman.

Hm... nu kom jag inte på fler.

Mental
2006-06-06, 16:20
Några av mina fördomar:

* Alla män älskar tekniska prylar och vägrar erkänna att de inte begriper manualer.

Hm... nu kom jag inte på fler.

1: nästan rätt, tänker ofta på sex och är ofta pilsk.
2: älskar tekniska prylar, och tror mig förstå manualen, jag bara skiter i att läsa den *popcorn*
3: Nej, för jag har en GPS. se punkt 2 ;)
4: Check.

aliquis
2006-06-06, 17:43
Några av mina fördomar:

Hm... nu kom jag inte på fler.Några av mina fördomar:
* Alla tjejer tror att män är pilska jämt och tänker jämt på sex.
* Alla tjejer tror att män älskar tekniska prylar och vägrar erkänna att de inte begriper manualer.
* Alla ... ;D

1) Nej.
2) Ja och jag _BEHÖVER_ inte manualen. Dessutom är de ju antagligen skrivna av män om de nu är svåra att förstå så vad är problemet? Är väl snarare ni som inte fattar något ;D
* Jodå
* Tja, jag är nog rätt neutral till henne, läskig som hon är. F! kan hon ju köra upp någonstans iofs ;D

Me_Myself
2006-06-06, 18:04
Alla som läser på folkhögskola går antingen på droger eller spelar urkass musik..

Kimptt
2006-06-06, 19:13
Samhällselever har låg humor

Genesis
2006-06-06, 19:31
Alla som gör lumpen har liten penis.

Diggler
2006-06-06, 19:33
* Män som säger att de är feminister, säger det bara för att få ligga med feminister

High1ander
2006-06-06, 19:57
Men om du är troende hermeneutiker måste du ju veta att humanioran förädlar samhället, och att tolkningar inte är för folk med snömos i skallen. Naturvetenskaperna är ju enklare då det handlar om att lärs sig en förklaring, inte utveckla ett förstående.
(Men absolut, jag håller med om att det går att vara helt blåst men tramsa sig igenom en hel diplomutbildning inom humaniora.)
Whatever floats your boat. ;)

Det krävs lite hjärnsubstans för att vara lyckad på "utveckla ett förstående". Men vi ser ju att du trots allt misslyckats kapitalt på det området :D

Nej, seriöst så håller jag med ditt resonemang. Dock så kvarstår min fördom att de flesta samhällare är lata byfånar :D

Allan
2006-06-06, 20:01
* Folk som läser på högskola har tummen mitt i handen.

* Folk som pluggar utomlands tror att de vet mer om världen än andra, även om de pluggat i nån byhåla i Midwest.

* Folk som tycker illa om utlänningar är korkade.

* Folk som tror att sanningen finns i kvällstidningarna borde inte få gå lösa.

* Platschefer är impotenta och därför argsinta.

allan

Metal_boy_
2006-06-06, 20:07
* Män som säger att de är feminister, säger det bara för att få ligga med feminister

Eller för att dom borde heta "Lilla Fridolf" :D

High1ander
2006-06-06, 20:11
* Folk som läser på högskola har tummen mitt i handen.

* Folk som pluggar utomlands tror att de vet mer om världen än andra, även om de pluggat i nån byhåla i Midwest.

* Folk som tycker illa om utlänningar är korkade.

* Folk som tror att sanningen finns i kvällstidningarna borde inte få gå lösa.

* Platschefer är impotenta och därför argsinta.

allan
*Byggarbetare tror de är världens räddning. De sitter på taket på kaffe-rasterna och pratar om hur världen vore bättre om alla byggde hus hela tiden. Samtidigt pratas det om alla fel i samhället, sen går de till valstugorna och röstar på samma parti som styr samhället... :em:

*Tandläkare klara inte av att komma in på doktorsutbildning

*Bara "turkar" kan göra goda "svenska pizzor"

Allan
2006-06-06, 20:12
*Byggarbetare tror de är världens räddning. De sitter på taket på kaffe-rasterna och pratar om hur världen vore bättre om alla byggde hus hela tiden. Samtidigt pratas det om alla fel i samhället, sen går de till valstugorna och röstar på samma parti som styr samhället... :em:

Va? Känner du dig påhoppad av nåt jag skrev? Läser du på högskola eller nåt?

allan

Trance
2006-06-06, 20:15

allan

Han läser dessutom på högskola...utomlands!

Nej men det kan väl säkert stämma till liten del. Intellektuella/smarta personer odlar väl inte ofta sin händighet och har andra intressen som istället gör att de går på högskolan. De som inte är smarta börjar istället arbeta med händerna?

High1ander
2006-06-06, 20:18

allan
Som Trance sa, högskola och utomlands. :D

Nej, men kan seriöst säga att jag känner många "El, Bygg, Maskin-jobbare" som har den mentaliteten att allt är så simpelt att fixa i samhället, bara de fick bestämma. En polare sa en gång helt jätteseriöst "Det där med aktier är ju inte så svårt, bara köpa billigt och sälja dyrt" (han sa det då en snubbe i trakten begått självmord efter börskraschen).

Självklart överdrev jag, men fördomar brukar ju vara så... :)

BTW Allan, när skrev du din signatur till någon? Den är skön.

Allan
2006-06-06, 20:18
Han läser dessutom på högskola...utomlands!

Åh fan. Jag trodde han var en finnig gymnasist

Nej men det kan väl säkert stämma till liten del. Intellektuella/smarta personer odlar väl inte ofta sin händighet och har andra intressen som istället gör att de går på högskolan. De som inte är smarta börjar istället arbeta med händerna?

Kan säkert vara så. Fast rätt många väljer nog att jobba och tjäna pengar istället för att plugga.

allan

Trance
2006-06-06, 20:22
Kan säkert vara så. Fast rätt många väljer nog att jobba och tjäna pengar istället för att plugga.

allan

Hehe, jag vet. Jag tror inte på det själv direkt. Högskola har blivit så stort så alla har verkligen möjlighet att läsa så enligt mig kan man inte göra den fördelningen längre. Men rent generellt så blir man ju mycket händigare om man jobbar med det eller kommer från en familj där man fick hjälpa till med mycket.

Har en kompis som läser på högskolan som är väldigt händig, läser till byggingengör. Han kan fixa det mesta och har alltid hjälpt sin farsa hemma etc. Men och andra sidan så har du rätt när det gäller mig, jag är inte så händig tyvärr. Inte helt handikappad(kan få ihop en IKEA-möbel!!!) men inte direkt i närheten av farsan som jobbat som hantverkare i större delen av sitt liv och byggt större delar av huset de lever i.

Jense
2006-06-06, 20:23
Åh fan. Jag trodde han var en finnig gymnasist

allan

speciellt när alla dessa s.k. högutbildade ser ner på knegare i sin lilla umgängeskrets av folk som lever för pappas pengar utanför verkligheten kissar på sig när dom blir konfronterade. har hänt ett par gånger och då är det inte så mycket som sägs från deras sida. man kan tycka att dom borde kunna föra sin talan efter alla år på högskola.

Spartansk
2012-02-08, 10:37
Jag har en fördom att folk som spelar skitstövlar på film och TV är extra snälla i verkligheten. Jag tror fördomen uppstod när jag såg "Karl" från Rederiet på något intervjuprogram, och han verkade supergullig. Dessutom tror jag att de som spelar ondingar är lite extra noga med att vara trevliga IRL just för att tvätta bort eventuella elakhetsstämplar som uppstått via arbetet.

Efter att ha sett Spartacus - Blood and Sand är jag nu övertygad om att "Usher" i verkligheten är den godaste i hela inspelningsteamet. :)

nexo
2012-02-13, 20:29
att alla blattar kan baka pizza...*rolleyes*