handdator

Visa fullständig version : Hjälp ang schema, inte som alla andra trådar! =/

prime^
2005-11-01, 00:36
Jag har en träningspartner som visade mig styrketräningsvärlden. Han har hjälpt mig med allt som har med träning och göra. Nu e d så att han tränar bara 3 dagar i veckan, men jag känner att jag har tid, motivation och allt annat att träna fler..

Såhär ser hans schema ut, även mitt då
Måndag: Axlar, Triceps, Ben
Tisdag: Bröst, Biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, Mage

Hur ska jag lägga in muskelgrupper på resten av dagarna för att få in 2 pass per muskelgrupp i veckan?

erks
2005-11-01, 01:15
Det räcker gott och väl att träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Varför inte köra på 4 dagars schema.
Måndag: Bröst, Biceps
Tisdag: Ben, Mage
Torsdag: Rygg, Vader
Fredag: Axlar, Triceps

Så kör jag i varje fall. Tycker det fungerar utmärkt. :thumbup:

prime^
2005-11-01, 01:46
bad om åsikter hur jag bord elägga till träning till resterande dagarna, inte ett nytt schema eller att d räcker att träna muskelgrupperna en gång i veckan..
som sagt jag har tid o ambitioner att träna mer, så förstår inte varför jag inte borde göra d..

Shadow Warrior
2005-11-01, 06:29
Om du nu vill köra hela kroppen 2gg i veckan så, här har du ett schema, jag skulle rekomendera 3x5 "worksets" per övning.

Måndag: Överkropp
Bänkpress
Chins med underhandsgrepp
Dips
Omvänd Curl

Tisdag: Underkropp
Knäböj
Lårcurl
Stående Vadpress
Situps med vikt

Torsdag: Överkropp
Stående Press
Skivstångsrodd
Smal Bänk
Skivstångscurl

Fredag: Underkropp
Marklyft eller stelbenta
Benspark
Sittande vadpress
Hängande Benlyft

mvda
2005-11-01, 06:44
Förstår ni inte att han vill "lägga till" något/några extra pass som passar in i hans nuvarande schema? Han vill alltså fortsätta träna med polaren men kunna gå till gymmet lite oftare.

Arwen
2005-11-01, 06:52
bad om åsikter hur jag bord elägga till träning till resterande dagarna, inte ett nytt schema eller att d räcker att träna muskelgrupperna en gång i veckan..
som sagt jag har tid o ambitioner att träna mer, så förstår inte varför jag inte borde göra d..

Lägga till lite cardio?

Sniggel
2005-11-01, 07:48
Jag har en träningspartner som visade mig styrketräningsvärlden. Han har hjälpt mig med allt som har med träning och göra. Nu e d så att han tränar bara 3 dagar i veckan, men jag känner att jag har tid, motivation och allt annat att träna fler..

Såhär ser hans schema ut, även mitt då

Hur ska jag lägga in muskelgrupper på resten av dagarna för att få in 2 pass per muskelgrupp i veckan?
Antar att du inte vill ändra på de dagar då du tränar med din kompis:

Onsdag: Axlar, Triceps, Ben
Fredag: Bröst, Biceps
Lördag: Rygg, Mage

Detta kanske fungerar, då får muskelgrupperna vila iaf minst 1 dag innan samma körs igen.

Jonny_88
2005-11-01, 13:18

Detta kanske fungerar, då får muskelgrupperna vila iaf minst 1 dag innan samma körs igen.

Är du seriös med att han ska köra så där? Det är ju alldeles för mycket. Och ingen vila heller.

En sak jag reagerar på ang hans och ditt nuvarande schema är att axlar och triceps tränas på måndagen och nästa dag tränas bröst, dvs framsida axlar och tripces får ju knappt någon vila alls ( Dessa muskler används också vid olika pressar för bröstet).

Jag skulle råda er båda att byta till ett annat schema.

Sniggel
2005-11-01, 14:52
Är du seriös med att han ska köra så där? Det är ju alldeles för mycket. Och ingen vila heller.

En sak jag reagerar på ang hans och ditt nuvarande schema är att axlar och triceps tränas på måndagen och nästa dag tränas bröst, dvs framsida axlar och tripces får ju knappt någon vila alls ( Dessa muskler används också vid olika pressar för bröstet).

Det är mycket möjligt att det är för mycket, men om jag förstått hans uppsatta krav så vill han inte förändra på de dagarna han redan kör OCH så vill han köra 2 muskelgrupper per vecka.
Detta var det enda schema jag kunde tänka mig som uppfyller båda dom kraven.
Om det är för mycket får han själv avgöra, isåfall kan han kanske minska antalet set. Men men, jag förstår om du tror det är mycket (jag tror nog det också)

Annars har jag en idé som inte uppfyller kravet att köra muskelgrupperna 2 gånger i veckan utan 1 och 2/3 gång i veckan :-p samt att han kan träna som vanligt med sin kompis:

Vecka 1 (Axlar, Triceps, Ben endast 1 gång)
Lördag: Vila
Söndag: Rygg, Mage

Vecka 2 (Rygg, Mage endast 1 gång)
Fredag: Axlar, Triceps, Ben
Söndag: Bröst, Biceps

Vecka 3 (Bröst, Biceps endast 1 gång)
Fredag: Axlar, Triceps, Ben
Söndag: Rygg, Mage

Och så repetera från vecka 1

prime^
2005-11-01, 14:58

Körde så förra veckan, och d blev för lite vila för mig.. blev helt utmattad =)
Tack för svaret dock

Min träningspolare som lagt upp schemat. Han har tränat väldigt länge, så antar att han vet va han sysslar med.

Kan man inte göra så att man tränar:
Måndag: Axlar, triceps(lite ben)
Tisdag: Bröst, biceps(lite ben, fast andra muskler)
Torsdag: Rygg, mage
Fredag: Axlar, triceps
Söndag: Bröst, biceps, rygg(Under ett 2h pass)

Eller om man kanske delar upp muskelgrupperna i 3 veckors pass.
Vecka 1
Fredag: Axlar triceps
Lördag/Söndag: Brörst biceps
Vecka 2
Fredag: Brörst biceps
Lördag/Söndag: Rygg mage
Vecka 3
Fredag: Axlar triceps
Lördag/Söndag: Rygg mage

jwzrd
2005-11-01, 15:00
Att du känner att du vill ge mer betyder bara att du inte tränar för hårt. Kör hårdare under passen och gör något annat på vilodagarna istället. Spring, lira bandy, knalla runt, fan gör andra saker som inte är träningsrelaterat så kommer du att få BÄTTRE effekt!

GPa
2005-11-01, 15:05
Att du känner att du vill ge mer betyder bara att du inte tränar för hårt. Kör hårdare under passen och gör något annat på vilodagarna istället. Spring, lira bandy, knalla runt, fan gör andra saker som inte är träningsrelaterat så kommer du att få BÄTTRE effekt!

Där har du något du borde lyssna på :thumbup:

jwzrd
2005-11-01, 15:06
Jag menar inte att du tränar som en whimp utan att du iallfall inte tränar åt helvete för hårt :) Ingen förolämpning alltså om nu någon läser det så.

prime^
2005-11-01, 23:33
Får inte lov o springa för jag har fått menisken i kläm...
Sen kan jag inte göra mer än att träna så jag klarar min reps precis.. Lägger jag till mer kg klarar jag inte önskade reps, va ska jag då göra? Lägger jag till fler övningar kommer passen gå på 2-2½ h..

Garnax
2005-11-02, 00:04
Det räcker gott och väl att träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Varför inte köra på 4 dagars schema.
Måndag: Bröst, Biceps
Tisdag: Ben, Mage
Torsdag: Rygg, Vader
Fredag: Axlar, Triceps

Så kör jag i varje fall. Tycker det fungerar utmärkt. :thumbup:

Bröst och biceps?
och sen triceps och rygg dagarna efter varandra?

Jag kör bröst och triceps tillsammans då man använder triceps
i bröstövningarna som bänk/hantel press, dips osv

Sen kör jag rygg och biceps tillsammans då man använder båda dom
i olika övningar.

och jag har 3 dagar mellan dom passen

Sniggel
2005-11-02, 08:50
Sen kan jag inte göra mer än att träna så jag klarar min reps precis.. Lägger jag till mer kg klarar jag inte önskade reps, va ska jag då göra?

Hur många reps brukar du köra?
Det kanske vore bättre att öka lite på vikten och försöka nå upp till det repsantalet. Du kommer förstås misslyckas de första gångerna, men om du varje träning ger dig fan på att klara det så kommer du nå upp dit så småningom och grattis, du har blivit starkare.
Då tar du och höjer vikten igen och försöker nå upp till ditt önskade repsantal igen osv...

Om du redan kör väldigt få reps (t ex 5-6 st) kan du göra som så att istället för att nå upp till det repsantalet försöker du nå upp till ett högre repsantal (t ex 8-10) och när du klarar av det, ökar du vikten och försöker åter igen nå upp till 8-10 reps.