handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att vinna utmaningen!

Inkan
2002-07-17, 07:00
Hej på er! Jag är ny på detta forum och har inte postat förut så om det blir något tokigt hoppas jag ni ursäktar mig. Jag har läst en del här den senaste veckan och är imponerad över kvaliteten på forumet och alla kunniga medlemmar här. Jag är säker på att någon kan hjälpa mig med det jag undrar över. Nu till saken:

Bakgrund:
Jag är tjej, 32 år gammal (nästa vecka) och jag har tränat styrketräning i ca 8 år. Dessutom har jag löptränat ungefär lika länge. I min styrketräning har jag nu kommit så långt att jag personligen inte vill bygga mer muskelmassa utan är nöjd med vad jag har åstadkommit och "bara" tränar för att bibehålla det jag har. Därför tränar jag styrka 3 gånger i veckan och med sådana vikter att jag klara 3 * 15 på övningarna jag kör (med vissa undantag). Utöver styrketräningen springer jag ca 4 mil i veckan uppdelat på 3-4 pass.

Mitt "problem":
Jag har av ett par tjejkompisar blivit utmanad på en tävling vilken går ut på att nå vissa resultat först. Det vi ska uppnå är att klara av 25 chins, 50 dips samt 75 armhävningar (på tårna). Mitt utgångsläge är att jag i dag klarar 16 chins, 35 dips och 55 armhävningar.

Hur ska jag lägga upp träningen för att vinna detta? Ska jag vid varje träning på aktuell "gren" maxa vad gäller uthålligheten och köra så många reps jag bara kan, eller ska jag variera träningen med att köra tungt ibland genom att hänga på mig vikter? Vid chins och dips går det ju att hänga viktplatta runt midjan, men hur gör jag i så fall vid armhävningarna? Lägger en vikt på ryggen?

Jag är säker på att någon kan tipsa mig om vad som är bäst! Jag ska bara vinna detta!! Jag är en extremt dålig förlorare, ja, jag står helt enkelt inte ut med tanken på att förlora den här utmaningen.

Tack på förhand.

Inkan

JJ
2002-07-17, 07:58
Du kan väl lära oss att bli så stark som du har blivit istället?:p

Pudzianovski
2002-07-17, 08:33
jag skulle köra lätt och tung varannan vecka.

hänga på en extra vikt ibland. och ibland köra utan vikter.

:cheers:

z_bumbi
2002-07-17, 09:59
Originally posted by JJ
Du kan väl lära oss att bli så stark som du har blivit istället?:p

Håller med, imponerande antal reps.

Allan
2002-07-17, 10:17
Nu blev jag lite intresserad av hur de här övningarna ska utföras. Om det är strikta armhävningar (på tå, bröstkorgen i golvet),
då blev jag imponerad - vad har du för bakgrund? Kampsport? Och ni är flera stycken? Vilket gäng...
Armhävningar - pröva att placera fötterna högre än händerna (på en upphöjning, inte på en stol eller bänk). Var noga med att alltid träna ditt moment med samma handbredd (lägg ut en mall som du kan rikta efter). Variera med kortare böjning och full böjning. Pröva att göra flera i stöten utan att gå upp till viloläge.
Vikt på ryggen...brukar vara svårt. Jag vet de som placerat sig under en donkeycalf-maskin och kört - annars brukar det räcka med att en kompis sätter foten mellan skulderbladen i början av setet.

75 armhävningar - trissarna kommer att skaka...

Håll oss informerade!

allan

Lillen
2002-07-17, 13:06
Det var inte lite imponerade !
Får man fråga hur strikta de 35 dipsen är ? Vad jag kommer i håg så gör de bästa AF killarna ca: 35. Så om dom är strikta och djupa så är jag mycket imponerad !!:bpump: :bpump:
Du har inte nå planer på att börja tävla i AF eller ?

daja
2002-07-17, 14:43
Mitt utgångsläge är att jag i dag klarar 16 chins, 35 dips och 55 armhävningar.

:eek:

35 dips?!

55 armhävningar?!

Imponerande, för jag tar för givet att du kör strikt eftersom du inte skriver nåt annat, och då är du riktigt grym!

Hur länge har du tävlat? För kör man strikt på såna reps måste man vara i absolut sverige-elit.

Yeah yeah, hoppas man inte möter dig i en mörk gränd!

:laugh:

Inkan
2002-07-17, 19:12
Hjälp, inte visste jag att det skulle bli så starka reaktioner på detta! Bäst att jag förklarar våra regler så att ingen tror att jag är bättre eller starkare än vad jag är! Jag tillhör definitivt inte Sverigeeliten vad gäller detta! Förlåt om jag var otydlig med hur strikta/ostrikta våra "grenar" är

Vi har bestämt att dipsen ska vara så djupa att överarmarna är under det läge där de är parallella med dipsställningen, att gå så djupt att axeln slår i ställningen är inte nödvändigt. Sedan går vi upp så att armbågarna är helt sträckta innan vi vänder. Det är tillåtet att vila några sekunder på sträckta armar när det börjar bli tungt. Detta är inga godkända reps vid en riktig tävling, inga strikta dips med andra ord.

Vad gäller armhävningarna så har vi bestämt att även här är det tillåtet med kort vila på sträckta armar mot slutet. Vi går ner till ett läge där näsan är ca 2 cm från golvet, om man stirrar ner i golvet under tiden vill säga;) Handbredd ca 1 dm utanför axelbredd.

Chinsen ska göras till ett läge där hakan är i samma höjd med stången eller över. Fullt sträckta armar i start och slutläge. Ungefär axelbred överhandsfattning. Här är det tillåtet att använda dragremmar. Inte några godkända tävlingschins alltså.

Allan, tack för tipsen vad gäller armhävningarna, en fot mellan skulderbladen låter bra.
Min bakgrund innehåller ingen kampsport, bara en massa år av fotbollsspel.

Lillen, jag har inga funderingar på att tävla i AF. För några år sedan hade jag däremot tankar på att tävla i BB, men det blev inte så av två anledningar:
1 jag har inte diciplin nog att deffa. Jag är otroligt imponerad av dem som klarar det.
2 Jag har scenskräck och skulle aldrig klara av att stå där bland strålkastarna, jag skulle dö av nervositet.
Inga framträdanden för mig med andra ord.

Mvh Inkan

Allan
2002-07-17, 20:54
Fortfarande imponerad!

allan

daja
2002-07-18, 10:55
samma här, låter fortfarande imponerande!

Ni verkar vara ett schyst gäng du och dina kompisar!

;)

Cuddly
2002-07-18, 21:19
Jag är också extremt imponerad. Är du säker på att du inte är man? ;) Jag har sett ytterst få kvinnor klara att göra ens en chin-up...

Hursomhelst, här är en länk som kanske kan hjälpa till:

http://www.cbass.com/Synaptic.htm

Lycka till!

Thomas

Jarod
2002-07-18, 23:10
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/chins.htm
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/dips.htm

Mvh

Inkan
2002-07-20, 19:45
Bra länkar! Tack för hjälpen. Nu ska jag iväg på en veckas semester där jag varken har tillgång till gym eller dator. Bra läge att koncentrera sig på armhävningar alltså :) Ska försöka komma hem med ett nytt personbästa i bagaget.

Ha det!

Mvh Inkan

Jarod
2002-07-20, 19:55
Lycka till, Kompis!! :kickass:

Mvh