handdator

Visa fullständig version : Protein

pRiddwar
2005-10-31, 12:13
Tjena, jag satt precis och räknade på hur mkt protein jag får i mig på en dag, jag tränar 4 gånger i veckan och får i mig 93 gram protein per dag. Det är väl påtok för lite? :confused:
Vad ska jag trycka i mig för att få i mig mera protein, någon som har något bra tips?

Tack på förhand

/mvh Sven

Kaboffastar
2005-10-31, 12:15
shake
kött
proteinbars
kyckling
fisk
nötter
mjölk

Philippp
2005-10-31, 12:54
shake
kött
proteinbars
kyckling
fisk
nötter
mjölk

du räknar inte kyckling och fisk som kött då?

Philippp
2005-10-31, 12:57
kyckling, kalkon, fisk och skaldjur ägg typ ALLT som är muskler på djuren, kyckling har lågt GI och är gott så jag föredrar det visserligen har det andra också det :P

Jay-Z
2005-10-31, 13:04
kyckling, kalkon, fisk och skaldjur ägg typ ALLT som är muskler på djuren, kyckling har lågt GI och är gott så jag föredrar det visserligen har det andra också det :P

Kyckling har inget GI.

keffat_liv
2005-10-31, 13:11
om du bara får i dig 93g protein per dag så äter du antagligen på tok för lite, alltså enormt lite eller så är din kosthållning wicked.

Jay-Z
2005-10-31, 13:14
om du bara får i dig 93g protein per dag så äter du antagligen på tok för lite, alltså enormt lite eller så är din kosthållning wicked.

93 gram låter som normal kosthållning för medelsvensken. Normal, men kanske inte optimal för muskelbyggande.

fonzie
2005-10-31, 13:15
jag har hört flera personer säga "lax/kött/kyckling har lågt Glykemiskt index (uttalas med k-ljud inte sh)" *grr27* :MrT:

Stort störelsemoment för mig.

Jay-Z
2005-10-31, 13:16
jag har hört flera personer säga "lax/kött/kyckling har lågt Glykemiskt index (uttalas med k-ljud inte sh)" *grr27* :MrT:

Stort störelsemoment för mig.

Vad är störningsmomentet? Att de hävdar att kött har GI eller att de uttalar GI på det sättet?

keffat_liv
2005-10-31, 13:23
93 gram låter som normal kosthållning för medelsvensken. Normal, men kanske inte optimal för muskelbyggande.

Nu antog jag att han styrketränar, eftersom han befinner sig här, men det är sant som du säger.

fonzie
2005-10-31, 23:10
Vad är störningsmomentet? Att de hävdar att kött har GI eller att de uttalar GI på det sättet?

Båda. ;)

Cloud
2005-11-01, 14:13
Hej! lite offtopic kanske, men jag ville inte skapa en ny tråd för en så liten fråga som denna.

Finns det en tabell eller liknande på hur snabba proteiner livsmedel har? eller hur koncentrationen av kasein/vassle är? som t.ex. i mjölk så tror jag att det är 80% kasein och 20% vassle? sen vet jag också att i ägg så är det snabba proteiner, men hur snabba och vilka ligger precis under ägg? tabell, någon? :)

//Gustav

keffat_liv
2005-11-01, 14:33
Hej! lite offtopic kanske, men jag ville inte skapa en ny tråd för en så liten fråga som denna.

Finns det en tabell eller liknande på hur snabba proteiner livsmedel har? eller hur koncentrationen av kasein/vassle är? som t.ex. i mjölk så tror jag att det är 80% kasein och 20% vassle? sen vet jag också att i ägg så är det snabba proteiner, men hur snabba och vilka ligger precis under ägg? tabell, någon? :)

//Gustav

Vassle är snabbt kassein är långsamt, ägg ligger nånstans mittemellan

King Grub
2005-11-01, 14:50
Finns det en tabell eller liknande på hur snabba proteiner livsmedel har? eller hur koncentrationen av kasein/vassle är?

Kasein och vassle är mjölkproteiner och finns bara i mjölkprodukter.

Proteinet i kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur tas upp långsamt, även om det inte är kaseinlångsamt.

Spannmål
2005-11-01, 15:15
Har proteinet i köttfiskfågel inget namn i stil med kasein och vassle?

King Grub
2005-11-01, 15:23
Jodå, protein från kött har också namn. Troponin, myosin, aktin, titin och tropomyosin är exempel på sådana.

Cloud
2005-11-01, 16:33
Kasein och vassle är mjölkproteiner och finns bara i mjölkprodukter.

Proteinet i kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur tas upp långsamt, även om det inte är kaseinlångsamt.

Tack för svaret! Finns det ingen som har typ, listat lite olika livsmedel efter hur snabba proteiner de har?

//Gustav

King Grub
2005-11-01, 16:36
Nej, bara kasein och vassle vad jag vet. Annars får du kolla aminosyreprofilen, och därefter i någon riktigt avancerad bok om proteinmetabolism för att se olika aminosyrors upptag i plasman. Det skulle ändå bara ge en fingervisning, då det inte är samma sak att få i sig ett protein oralt från ett livsmedel som att få rena aminosyror intravenöst.

En sådan tabell över proteiners "snabbhet" skulle bara gälla vid intag av enbart proteinlivsmedlet. Som en del av en måltid påverkar övriga ingredienser mer.

Doktorn
2005-11-02, 09:44
Har proteinet i köttfiskfågel inget namn i stil med kasein och vassle?

Aktin (G aktin, F aktin, tropomyosin, troponin), myosin, titin, nebulin, laminin.

De två första är utgör största innehållet.

Såg inte att det fanns en sida två, där Grub redan skrivit det...doh....

Doktorn
2005-11-02, 09:47
Jodå, protein från kött har också namn. Troponin, myosin, aktin, titin och tropomyosin är exempel på sådana.

Troponinet och tropomyosinet är ju en del av aktin proteinet