handdator

Visa fullständig version : Bros eller brothers?

hasse36
2005-10-30, 08:35
Hur uttalas "bros" som i Super Mario Bros? Alla jag har hört (inte så många), säger "bros". Finns det engelskspråkiga som säger så? Nog borde de väl säga "brothers".

Allan
2005-10-30, 08:37
Hur uttalas "bros" som i Super Mario Bros? Alla jag har hört (inte så många), säger "bros". Finns det engelskspråkiga som säger så? Nog borde de väl säga "brothers".

Det finns nog bägge delarna. Jag har engelskspråkiga bekanta som konsekvent utläser "Bros" som "Brothers". Det gör jag nog själv också vid närmare eftertanke. Eftersom det är så det ska sägas.

allan

palme
2005-10-30, 08:38
Uttalas bro och är amerikanskt.

I england säger de mate.

Gatuspråk.

Allan
2005-10-30, 08:40

I england säger de mate.

Gatuspråk.

Jag tror hasse menade att stora amerikanska bolag, t ex Warner Brothers, emellanåt förkortar sitt företagsnamn Warner Bros. , med en punkt efteråt. Och då ska det utläsas Brothers.

allan

palme
2005-10-30, 08:42
Aha skit i mitt inlägg då :)

I talform säger de iaf brothers om vi pratar warner. Förkortar väl bros för att det är snyggt?

Piranha
2005-10-30, 08:43
Det fanns en norsk popgrupp för en massa år sen och då både hette och uttalades dem "Bros" , så även på engelska MTV , skall låta det vara osagt om det var jusst för att det var ett gruppnamn ifs, men jag säger som det stavas "bros".

Allan
2005-10-30, 08:44
Aha skit i mitt inlägg då :)

Det var ju ett vettigt inlägg.
:thumbup:

allan

hasse36
2005-10-30, 08:50

I england säger de mate.

Gatuspråk.Om det dyker upp en snubbe i konstiga kläder på julafton och säger "ho ho ho", så är det inte en hallick.

internethjälten
2005-10-30, 08:51

De jag känner med mera har alltid sagt "bros" både när
det gäller tvspel som SMB samt filmbolag som Warner etc

palme
2005-10-30, 09:01
Om det dyker upp en snubbe i konstiga kläder på julafton och säger "ho ho ho", så är det inte en hallick.

Utan du som letar efter stygga barn? :em:

christian
2005-10-30, 09:14
De jag känner med mera har alltid sagt "bros" både när
det gäller tvspel som SMB samt filmbolag som Warner etc

Det är för att de är svenskar utan närmare kunskap om att det egentligen är en förkortning. I alla engelsktalande länder utläses det som den förkortning det är.

H.Emanuel
2005-10-30, 09:34
Ni minns väl Incest Bros?

hasse36
2005-10-30, 09:43
Något får mig att tro att bros-utläsningen inte är komisk på engelska. Inte som om "Br. Johanssons järnhandel" skulle utläsas "brrrr Johanssons järnhandel".

Hade det varit löjeväckande, hade dominobrickorna nått oss alla.
*slap**slap**slap*

internethjälten
2005-10-30, 09:58
Det är för att de är svenskar utan närmare kunskap om att det egentligen är en förkortning. I alla engelsktalande länder utläses det som den förkortning det är.

När Sucker Mario Bros kom (var det -87 ???) så var jag bara 12 år
så visst var inte min engelskakunskap så hög på den tiden och sen
har det uttalet legat kvar i bakhuvudet.

När det gäller filmbolaget Warner Bros. så har de oftast en punk efter
som antyder om att det är en förkortning men när det gäller det
gamla Nes-8'a spelet har jag nog inte sett att det sitter en punk
efter.

nicke

christian
2005-10-30, 10:02
När Sucker Mario Bros kom (var det -87 ???) så var jag bara 12 år
så visst var inte min engelskakunskap så hög på den tiden och sen
har det uttalet legat kvar i bakhuvudet.

När det gäller filmbolaget Warner Bros. så har de oftast en punk efter
som antyder om att det är en förkortning men när det gäller det
gamla Nes-8'a spelet har jag nog inte sett att det sitter en punk
efter.

nicke

Sak samma egentligen, jag är bara sur för att jag sade alltid att det hette " "brothers" när jag var liten men blev kallad pucko "för att det hette ju "bros"".
Detta var då strax efter jag bott i USA i 1½ år runt 10-strecket.
*grr27* :D

internethjälten
2005-10-30, 10:17
Sak samma egentligen, jag är bara sur för att jag sade alltid att det hette " "brothers" när jag var liten men blev kallad pucko "för att det hette ju "bros"".
Detta var då strax efter jag bott i USA i 1½ år runt 10-strecket.
*grr27* :D

Jag vet ju idag att det heter brothers men ändå säger man
oftast bros men det är väl lite så vart man är uppväxt och
vilka man umgåtts med =)

Surt att du blev kallad pucko när du hade rätt men det är
väl oftast så om man går emot den stora skaran och inte
gör som 'alla' andra...

Kwon
2005-10-30, 10:27
Det fanns en norsk popgrupp för en massa år sen och då både hette och uttalades dem "Bros" , så även på engelska MTV , skall låta det vara osagt om det var jusst för att det var ett gruppnamn ifs, men jag säger som det stavas "bros".

When will i, will i be famous?

En av "Bros" blev ju skådis! Skurkvampyr i Blade 2 och nu aktuell (som skurk) snart i nån rulle me Samuel L Jackson och Eugene Levy.