handdator

Visa fullständig version : Ptsd-Posttraumatiskt Stressyndrom

H.Emanuel
2005-10-30, 07:51
Snackade med en man från Iran som jobbar som läkare här i Sverige med just Posttraumatiskt Stressyndrom som specialitet. Hans fascination för ämnet väcktes av att han själv inte utvecklat det eller ens depression, trots att han var fängslad i Iran, blev torterad av en som bodde på samma gata som han och som gick i samma klass.
Han fick också bevittna när vakter skar en tvåårig pojke i halsen för att få pojkens mamma att erkänna något och flera av hans vänner avrättades ute på gården. Hans fru blev också hon avrättad. På något sätt lyckades han fly och blev utsmugglad. Allt han ägde och hade i egendom och i pengar gick åt till denna flykt och till att skaffa falskt pass.
Han blev lovad att komma till Canada, men hamnade i Sverige. Han fick uppehållstillstånd, lärde sig svenska språket ganska snabbt. Det enda han hade kvar av sin identitet var namnet, och när han talade med myndigheter fick han lov att upprepa det för ingen förstod vad han sa. Han är utbildad Cardiolog i Iran, och blev erbjuden jobb som städare här.
Till slut fick han sitt nuvarande jobb, i vilket han träffar människor i hans situation som utvecklat just PTSD, vilket innebär att traumat spelas upp i ens inre som en film, om och om igen. Stundtals kan det vara litel ugnare, men rätt vad det är så kommer det flashbacks.
Han har träffat på människor med samma bakgrund, med en grundtrygghet i form av stabilt nätverk och samma förutsättningar som han själv, men som brutits ned psykiskt av att uppleva det som han själv upplevt. Man kan ju faktidkt undra hur det kommer sig att vissa utvecklar detta och vissa inte?

blasr
2005-10-30, 08:18
Antar att vissa har starkare psyke än andra. Eller så är det helt enkelt så att han är "kallblodig".

Allan
2005-10-30, 08:26