Visa fullständig version : Vad äter ni för att öka kalorierna?
Metallica
2005-10-29, 12:25
Ni som ligger på över 3000 kalorier per dag, vad äter ni för att få i er så mycket kalorier? Dom flesta äter ju frukost, lunch och mellanmål. Och dom måltiderna är ju inte så svåra att få stora, dvs kanske runt 600-700g kalorier i alla fall men det ger ju då tillsammans bara runt 2000 kalorier. Då fattas det ju 1000 kalorier för att nå 3000 kalorier totalt, och det dubbla - 2000 kalorier för att nå 4000 kalorier per dag... och proteinpulver som tillskott under dan, oavsett om det är en, två eller tre gånger ger ju inte så mycket... en shake proteinpulver blandat i vatten ger väl i regel bara 200 kalorier, det är ju inte mycket.
Så berätta gärna vad ni äter för att få upp kalorierna. Om man som jag inte dricker mjölk, är det inget alternativ heller.
Att t ex ta ett kaseinproteinpulver innan läggdags må vara bra för det totala proteinintaget, men kaloriemässigt ger det ju väldigt lite, då måste ju det kompleteras med något... kanske upp till 300-400 kalorier.
Jakobbus
2005-10-29, 12:32
Jag äter ungefär 6 gånger per dag, då blir det verkligen inte svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.
Vad jag äter? Vanlig mat. Med lite extra protein.
Metallica
2005-10-29, 12:43
Nej att äta 6 gånger om dan är inget problem, men att äta vanlig mat 6 gånger om dan blir ett problem. Om jag äter t ex Lasagne till lunch på jobbet och sen Biffstek med potatis med familjen när jag kommer hem, då skulle jag alltså dubbla det. Och äta Lasagne 2 gånger och Biffstek 2 gånger. Känns inte så troligt.
Jag käkar "vanlig" mat 8-9 gånger om dagen och hinner med att gå i skola, träna 1-2ggr/dag och umgås med flickvännen. Bara att göra matlådor kvällen innan.
Nej att äta 6 gånger om dan är inget problem, men att äta vanlig mat 6 gånger om dan blir ett problem. Om jag äter t ex Lasagne till lunch på jobbet och sen Biffstek med potatis med familjen när jag kommer hem, då skulle jag alltså dubbla det. Och äta Lasagne 2 gånger och Biffstek 2 gånger. Känns inte så troligt.
Nej men de är ju måltider som mättar mycket, tunga måltider. Jag har legat över 4000 kcal med bara nyttig mat under en tid, men då tröck jag i mig som en gris (serös bulk).
men du klarar ju lätt av följande:
frukost: STOR måltid 400kcal
lunch: STOR måltid 700
mellis: STOR måltid 700kcal
efter gymmet: lagom måltid + gainer 500 kcal
sen middag: STOR måltid 700kcal
kvällsmål: liten måltid 300kcal
3300kcal... nu har du säkert inte det upplägget på dina måltider men det går ju att få ihop.
använd måltider och mat som har lågt mättnadsindex.
PS: kcal värdena är höftade. DS
använd måltider och mat som har lågt mättnadsindex.
Högt mättnadsindex ska det vara. Mer om mättnadsindex (Satiety Index): http://www.mendosa.com/satiety
Fredrik_
2005-10-29, 13:41
Högt mättnadsindex ska det vara. Mer om mättnadsindex (Satiety Index): http://www.mendosa.com/satiety
Har du problem med att få i dig tillräckligt med mat är det kanske inte mat med högt mättnadsindex som ska väljas i första hand. Det blir ganska jobbigt då.
Har du problem med att få i dig tillräckligt med mat är det kanske inte mat med högt mättnadsindex som ska väljas i första hand. Det blir ganska jobbigt då.
Nej, jag har inga problem att få i mig tillräckligt med mat.
Tänkte lite baklänges när jag svarade i tråden. :D
Zerohero
2005-10-29, 14:36
Att få i sig 3000+ är inet svårt med lite erfarenhet ;)
Får i mig många kalorier med nötter och salladsås och får i mig medesamma massor med bra fetter. Ägg hjälper också, 4ägg om dagen och du har ca360 kalorier till.
Sen brukar jag ta en ordentlig mål 1h efter träning. då blri det bröd, ofta ganska ljust bröd med ost och 1ägg tillsammans med surmjölk, blir en hel del kalorier till. för det inte är nån middag utan en stor måltid till som jag bröjade äta när jag började träna.
Ett ordentlig frukost med mycket havregrynsgröt hjälper också. :eating:
äter 7måltider plus gainern före och efter träningen.
Jordnötter och Fruktmüsli
MyungChul
2005-10-29, 14:52
frukost: STOR måltid 400kcal
lunch: STOR måltid 700
???????????? stor frukost på 400kcal??????? samma sak med lunch? äter du bara paprika eller?
Tänkte samma sak, jag äter en liten frukost och får 400 kcal en stor bör väl vara det dubla då kanske? :)
keffat_liv
2005-10-29, 17:01
när man tänjt lite på matsäcken är det lätt.... får i mig runt 3500kcal om dan och ändå är jag alltid hungrig
Metallica
2005-10-29, 17:11
Klart det underlättar om det inte är alltför mättande, men det är inte riktigt problemet, utan vill nog mer ha förslag på VAD ni äter... just det här med att äta t ex fler lagade riktiga mål än t ex lunch och middag har jag svårt för...
Så det blir till att försöka "dryga ut" mellanmål och frukost... nötter, oljor osv är en bra grej... ska räkna lite på det och se vad det blir.
Undrar hur mycket kalorier en stor sallad skulle kunna ge per dag (en rejäl sallad alltså med dressing, olivolja osv som man kanske äter lite av vid flera måltider under dagen)
Jag har inga problem alls att få i mig mat utan snarare får jag alltid hålla igen för att inte gå upp allt för mycket i vikt men när jag går på uppbyggnad äter jag mer av allt men framför allt kolhydraterna och fett ökar jag upp. Protein äter jag alltid mycket av för det är så gott. Det blir alltså framför allt mer av pasta, bovete, dinkel, grovt bröd mm och olja, nötter, solrosfrön mm. Äter alltid många måltider per dag men med mer kalorier i varje måltid. Jag gör det inte själv eftersom jag alltid är hungrig men drinkar kan vara bra eftersom det mättar inte så mycket om man dricker. Mixa t ex havregryn, proteinpulver, vatten eller mjölk, linfrön, banan eller annan frukt bär.
Klart det underlättar om det inte är alltför mättande, men det är inte riktigt problemet, utan vill nog mer ha förslag på VAD ni äter... just det här med att äta t ex fler lagade riktiga mål än t ex lunch och middag har jag svårt för...
Så det blir till att försöka "dryga ut" mellanmål och frukost... nötter, oljor osv är en bra grej... ska räkna lite på det och se vad det blir.
Undrar hur mycket kalorier en stor sallad skulle kunna ge per dag (en rejäl sallad alltså med dressing, olivolja osv som man kanske äter lite av vid flera måltider under dagen)
Sallad ger mycket bukfylla. Jag äter mycket sallad varje dag för att det mättar utan att ge mycket kalorier så att äta mer sallad är nog inte det bästa för dig även om sallad är nyttigt och bra att äta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.