Logga in

Visa fullständig version : På eller I ?

Markus H
2005-10-28, 08:51
Varför säger folk alltid/oftast att de sitter PÅ bussen eller På tåget när man i själva verket sitter I bussen och I tåget. Men jag har har aldrig hört ngn säga att de sitter PÅ bilen, utan då sitter de minsan I bilen på väg hem...

Varför?? *screwy*

Markus H
2005-10-28, 08:53
Även hört folk säga att de sitter PÅ busstationen och väntar på busse, är det inte jäkligt dragit uppe på taket ??

Piranha
2005-10-28, 08:57
Förkortade meningar.

Jag är på väg i bussen till stan.

Jag är på bussen till stan.

Inte fan vet jag , du kan ju inte vara "på" internet heller men det hindrar inte folk ifrån att ansluta sig till det heller.

Markus H
2005-10-28, 08:58
Förkortade meningar.

Jag är på väg i bussen till stan.

Jag är på bussen till stan.

.

Det lät som en vettig förklaring.... men håll med om att det låter lite kul när folk sitter på bussen, ngt för bussbyggarna att tänka på vi kanske ska ha stolarna på taket i stället....

Prankie
2005-10-28, 09:03
http://www.v-liz.com/india/impress/images/bus1.jpg

Sitter på bussen! :D

Davil
2005-10-28, 09:54
http://www.v-liz.com/india/impress/images/bus1.jpg

Sitter på bussen! :D
hahaha...Kortet är taget i Sthlm eller ?

hasse36
2005-10-28, 10:11
Varför säger folk alltid/oftast att de sitter PÅ bussen eller På tåget när man i själva verket sitter I bussen och I tåget. Men jag har har aldrig hört ngn säga att de sitter PÅ bilen, utan då sitter de minsan I bilen på väg hem...

Varför?? *screwy*Det finns ingen logik när det gäller prepositioner. Det är bara att gilla läget och memorera.

Markus H
2005-10-28, 10:34
Det finns ingen logik när det gäller prepositioner. Det är bara att gilla läget och memorera.

vad är prepostitioner ??? låter nästan som ngt man äter.

jimcg
2005-10-28, 10:44
Det där ska man nog inte grubbla på - då blir man ju vansinnig.

Varför sätter man sig i soffan men på en stol och varför ligger man i sängen men kan gärna lägga sig på sängen om det gäller en tupplur? Man sitter också i framsätet eller baksätet...

Förklaringen ligger nog i dessa fall ligger kanske i hur pass omsluten man anser sig vara av föremålet man tar plats i eller på. Jag har aldrig hört talas om någon regel som gäller hur detta ska formuleras.

Det finns ju många sådana lustigheter avseende hur folk uttrycker sig. Tänk på alla gånger man hör folk säga att de ska stoppa saker i bakluckan - själv stoppar jag mina prylar i bagaget, efter att ha öppnat bakluckan.

Man kan le åt det, fast det är nog ingen idé att försöka reda ut vad som är rätt och fel.

//Jim

jwzrd
2005-10-28, 10:45

Varför sätter man sig i soffan men på en stol och varför ligger man i sängen men kan gärna lägga sig på sängen om det gäller en tupplur? Man sitter också i framsätet eller baksätet...

Förklaringen ligger nog i dessa fall ligger kanske i hur pass omsluten man anser sig vara av föremålet man tar plats i eller på. Jag har aldrig hört talas om någon regel som gäller hur detta ska formuleras.

Det finns ju många sådana lustigheter avseende hur folk uttrycker sig. Tänk på alla gånger man hör folk säga att de ska stoppa saker i bakluckan - själv stoppar jag mina prylar i bagaget, efter att ha öppnat bakluckan.

Man kan le åt det, fast det är nog ingen idé att försöka reda ut vad som är rätt och fel.

//Jim

Stoppar du bagaget i bagaget? :D

Markus H
2005-10-28, 10:46

//Jim

Sant så sant!

Man kan förstå att invandrare och andra som lär sig vårat språk (svenskan) pratar lite konstigt ibland. :D

mini_Arnold
2005-10-28, 10:46
busslinje 18 i malmö ser det ut som :thumbup:

Piranha
2005-10-28, 10:49
Okej "att slå sig i backen på nånting" ..

Orkar inte ens ..

Markus H
2005-10-28, 10:51
Okej "att slå sig i backen på nånting" ..

Orkar inte ens ..

kanske slog sig i en slalomport i slalombacken....

Piranha
2005-10-28, 10:52
kanske slog sig i en slalomport i slalombacken....

kanske slog sig PÅ en slalomport PÅ slalombacken

tano
2005-10-28, 10:58
Förkortade meningar.

Inte fan vet jag , du kan ju inte vara "på" internet heller men det hindrar inte folk ifrån att ansluta sig till det heller.

Är väl en förkortning på surfar på internet.

Man får nog tänka lite mer abstrakt när man disskuterar hur språket är uppbyggt. Det måste inte vara logiskt i mening med hur något sker fysiskt.

/tano

bosse_brutal
2005-10-28, 11:19
tyskaboken brann upp men huset brann ner?

Bärs
2005-10-28, 11:21
tyskaboken brann upp men huset brann ner?

Upp och ner är adverb.

J.Saarela
2005-10-28, 12:26
Jag är I röven PÅ henne *screwy*

Piranha
2005-10-28, 12:27
Jag är I röven PÅ henne *screwy*

Nice one .. kan du illustrera ?

J.Saarela
2005-10-28, 12:29
Nice one .. kan du illustrera ?

Hmm kan vi ta det på msn? vill inte få en mod med ribba efter mig.

Fagen
2005-10-28, 12:32
Där jag kommer ifrån säger man att man ska leta på en sak när man letar efter något, är det verkligen "rätt" att säga så? Hasse 36?

Piranha
2005-10-28, 12:36
Okej skall vi lägga det på den nivån så.

Finn felet..

Pez går på gym och tar i så han skiter på sig i benpressen.

DS: kuggvarning.

J.Saarela
2005-10-28, 12:38
[QUOTE=Piranha]Okej skall vi lägga det på den nivån så.

Finn felet..

Inget fel?

Fagen
2005-10-28, 12:40
Okej skall vi lägga det på den nivån så.

Finn felet..

DS: kuggvarning.

Pez kör aldrig benträning...?

Piranha
2005-10-28, 12:41
Pez kör aldrig benträning...?

Yes Pez är mer disco än village people.

Fagen
2005-10-28, 12:43
Yes Pez är mer disco än village people.

:laugh:

hasse36
2005-10-28, 12:45
Där jag kommer ifrån säger man att man ska leta på en sak när man letar efter något, är det verkligen "rätt" att säga så? Hasse 36?Nej det är "fel". Uppenbart fel, eftersom det betyder två olika saker.

Jämför:
- Jag letar på en tomt.
- Jag letar efter en tomt.

Sen kan man ju roa sig med att googla lite och kolla om "leta på" används som "leta efter".

Flytta därifrån! Det är kraftig banjo- och skrikasomengrisvarning på din byhåla.

Fagen
2005-10-28, 12:49
Nej det är "fel". Uppenbart fel, eftersom det betyder två olika saker.

Jämför:
- Jag letar på en tomt.

Sen kan man ju roa sig med att googla lite och kolla om "leta på" används som "leta efter".

Flytta därifrån! Det är kraftig banjo- och skrikasomengrisvarning på din byhåla.

Tack för svaret Hasse.

Sen det där med banjon och grisen, du får det att låta som något negativt...?

jwzrd
2005-10-28, 12:50
Nej det är "fel". Uppenbart fel, eftersom det betyder två olika saker.

Jämför:
- Jag letar på en tomt.

Skånskans jävla: På vilket håll vs. åt vilket håll då?

Bärs
2005-10-28, 12:53
Där jag kommer ifrån säger man att man ska leta på en sak när man letar efter något, är det verkligen "rätt" att säga så? Hasse 36?

Klart det är rätt om ni säger så i er lokala dialekt och ni tycker det är rätt att säga så. Däremot kan ni vara medvetna om att den standardsvenska motsvarigheten är leta efter.

Diana
2005-10-28, 13:01
:laugh:

Förkortande av meningar låter som en logisk förklaring :thumbup:
kan de inte vara lite oxå pga engelskans 'on the bus'.. att vi härmat..?

ot: wunderbart exempel me tyska boken som brann upp mmmmmm :D

skaparn
2005-10-28, 13:20
Klart det är rätt om ni säger så i er lokala dialekt och ni tycker det är rätt att säga så. Däremot kan ni vara medvetna om att den standardsvenska motsvarigheten är leta efter.

Nu ska du inte vara så rackarns diplomatisk. Detta är ett solklart fall för militär intervention så att farsoten inte sprider sig.

Bärs
2005-10-28, 13:32
När det gäller lokalt talspråk kan något vara rätt och fel endast i förhållande till de lokala språkbrukarnas egen språkkänsla. Enda skillnaden till standardsvenskan är att de lokala språksystemen sällan är nedskrivna i form av grammatikor och ordböcker. Vilken armé skall förresten stå för interventionen?

jimcg
2005-10-28, 18:58
Stoppar du bagaget i bagaget? :D

Jaja, jag menade faktiskt bagageutrymmet... :em:

:D

//Jim

internethjälten
2005-10-28, 19:33

Varför?? *screwy*

Finns värre problem i det svenska språken än i/på, kolla
t.ex. på http://lunarstorm.se för att se vad jag menar.

nicke

Kwon
2005-10-28, 20:22

Varför?? *screwy*

Ingen fara Markus, ersätt på och i med brevé så ska du se det blir intressanta meningar.

Vad skulle vänner och bekanta ha sagt om du i [brevé]telefonen säger : Jag är brevé tunnelbanan och kommer dit snart. Hur länge ska vi vänta brevé busstationen?

Ist för : Är du på? = Är du brevé?

Kan självklart skapa missförstånd och lustiga situationer.