handdator

Visa fullständig version : Kreatin och högt blodtryck

Kristar
2005-10-27, 23:29
Borde inte kreatin höja blodtrycket ganska mycket med tanke på att blodvolymen och intracellulära vätskevolymen ökar. Fick reda på att mitt systoliskatryck låg på 160 mmHq och diastoliska över 100 mmHq. Svar någon?

King Grub
2005-10-28, 06:39
Tänkbart. Det är väl en öppen fråga, varken motbevisad eller bevisad, men tänkbart skulle det påverka på samma sätt som salt. Det finns få långtidsstudier på högt intag, men det finns inget som i dag pekar på att det skulle vara skadligt med kreatinbruk, vare sig vad gäller blodtryck eller andra hälsotillstånd.

"Results indicate that long-term creatine supplementation (up to 21-months) does not appear to adversely effect markers of health status in athletes undergoing intense training in comparison to athletes who do not take creatine."

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104.

"This project aimed to determine 1) whether creatine (Cr) supplementation affects cardiovascular structure and function and 2) to examine its effect on aerobic power...

There were no changes in any of the echocardiographic or blood pressure measures for either group."

J Sci Med Sport. 2005 Sep;8(3):305-13.

Doktorn
2005-10-29, 12:04
Borde inte kreatin höja blodtrycket ganska mycket med tanke på att blodvolymen och intracellulära vätskevolymen ökar. Fick reda på att mitt systoliskatryck låg på 160 mmHq och diastoliska över 100 mmHq. Svar någon?

Om den intracellulära vätskevolymen i musklerna ökar borde inte spelar någon roll tycker jag. Har en kille som har större muskler (större intracellulär volym) högre blodtryck?

Får man större blodvolym av kreatin? Om så är fallet, vilket jag inte visste, så tror jag kroppen ej får något problem att kompensera det genom:
Minskning av RAAS
Minskning av Aldosteron
Minskning av AVP
Ökning av ANP och BNP
Förhöjd pressure diuresis

Ditt blodtryck kan kanske bero på familjär disposition för högt blodtryck? Det finns iaf fler unga med blodtryck som ditt så du är iaf inte den första!

Doktorn
2005-10-29, 12:07
Tänkbart. Det är väl en öppen fråga, varken motbevisad eller bevisad, men tänkbart skulle det påverka på samma sätt som salt.

Det är väl inte helt rätt att jämföra det med saltintag, då salt deltar i många av regulationssystemen.

King Grub
2005-10-29, 12:44
Sammanhanget mellan salt och blodtryck är väl bevisat, och kreatinet skulle i sådana fall ha samma påverkan. Visst har salt fler funktioner, men hör det hit?

Ekonom
2005-10-29, 14:57
Får man större blodvolym av kreatin? Om så är fallet, vilket jag inte visste, så tror jag kroppen ej får något problem att kompensera det genom:
Minskning av RAAS
Minskning av Aldosteron
Minskning av AVP
Ökning av ANP och BNP
Förhöjd pressure diuresis

Okej då förstår jag! *screwy*

Doktorn
2005-10-29, 15:08
Sammanhanget mellan salt och blodtryck är väl bevisat, och kreatinet skulle i sådana fall ha samma påverkan. Visst har salt fler funktioner, men hör det hit?

Vad jag menar är om du går in och påverkar vissa regulationsmekanismerna (pressure dieuresis, RAAS, ANP/BNP), som du gör via saltintaget , så går inte detta att jämföra med kreatin som ej påverkar de komp. systemen! Situationerna är inte fullt jämförbara. U don't agree?

Varför skulle kreatin ha samma verkan som salt?

Doktorn
2005-10-29, 15:18
Okej då förstår jag! *screwy*

Förhöjt blodtryck ökad stimulation av baroreceptorer som ger:
Mindre renin som i slutändan ger mindre angiotensin II som gör att vi får minskad vasokonstriktion och minskad natrium reabsportion i njurarna. Samt mindre arginine vasopressin (ökar reabsorptionen av vatten i njurarna) och aldosteron (minskad natrium reabsorption i njurarna).
Ökad blodvolym ger större tryck i atrierna som frisätter atrial natriuretic peptide och ventriklarna bran atriuretic peptide som ökar natrium konc. i urinen samt inhiberar aldosteron och avp.
Ökat blodtrykc leder till att mer natrium följer med urinen genom pressure diuresis.

Rätt så komplext ämne det där med blodtrycks reglering så det där är lite förenklat men cirka så kan det gå till...

Larsson
2005-10-29, 15:24
Om han säger att han förstår och är ironisk är det då inte bättre att förklara så lekmän förstår, istället för att visa att du kan massa termer? Skulle också vilja veta hur det funkar, men av det skrev nu förstår man nada om inte är insatt.

Förhöjt blodtryck ökad stimulation av baroreceptorer som ger:
Mindre renin som i slutändan ger mindre angiotensin II som gör att vi får minskad vasokonstriktion och minskad natrium reabsportion i njurarna. Samt mindre arginine vasopressin (ökar reabsorptionen av vatten i njurarna) och aldosteron (minskad natrium reabsorption i njurarna).
Ökad blodvolym ger större tryck i atrierna som frisätter atrial natriuretic peptide och ventriklarna bran atriuretic peptide som ökar natrium konc. i urinen samt inhiberar aldosteron och avp.
Ökat blodtrykc leder till att mer natrium följer med urinen genom pressure diuresis.

Rätt så komplext ämne det där med blodtrycks reglering så det där är lite förenklat men cirka så kan det gå till...

Doktorn
2005-10-29, 15:57
Om han säger att han förstår och är ironisk är det då inte bättre att förklara så lekmän förstår, istället för att visa att du kan massa termer? Skulle också vilja veta hur det funkar, men av det skrev nu förstår man nada om inte är insatt.

Jag har väl förklarat vad ökat blodtryck stimulerar och vad detta ger för effekter. Varje hormons verkan är förklarat inom parentes eller direkt efter. Går inte det att förstå?
Om jag hade viljat vissa att jag kan massa termer så hade jag skrivt massa om all aktivering av proenzymer, alla mellansteg som finns etc. In den texten finns inte många termer jämfört med vad man kunnat trycka in...

Larsson
2005-10-29, 16:02
Som lekman förstår man inte mycket av du menar, så du hävdar att en person som aldrig läst medecin el dylikt på en högre nivå ska förstå det här:

Jag har väl förklarat vad ökat blodtryck stimulerar och vad detta ger för effekter. Varje hormons verkan är förklarat inom parentes eller direkt efter. Går inte det att förstå?
Om jag hade viljat vissa att jag kan massa termer så hade jag skrivt massa om all aktivering av proenzymer, alla mellansteg som finns etc. In den texten finns inte många termer jämfört med vad man kunnat trycka in...

Doktorn
2005-10-29, 17:57
Som lekman förstår man inte mycket av du menar, så du hävdar att en person som aldrig läst medecin el dylikt på en högre nivå ska förstå det här:

Oki om man inte vet vad atrie eller ventrikel betyder så nej då förstår man inte! Men dessa ord är inte några strikta facktermer då de på engelska heter detsamma. Så någon som aldrig varit nära något som har medicin å göra men brukar läsa på Sports Illustrateds hemsida förstår det nog..

Doktorn
2005-10-29, 18:04

För en person med ett hyffsat rikt svenskt och engelskt ordförråd? Svar: Ja

Tolkia
2005-10-29, 22:04
Förenklat:

Jag missar garanterat mer än en detalj nu (orkar inte börja leta i böckerna), men förenklat fungerar det ungefär så här:

En hög koncentration av molekyler (i stort sett vilken sort som helst, men det vanligaste är att det är t.ex. natrium eller glukos) i blodet gör att vätska går från vävnaden omkring blodkärlen in i blodbanan för att späda ut blodet till "normal" koncentration igen (osmos). När vätskevolymen ökar, ökar trycket i kärlen - mängden vätska i omlopp har ju blivit större, men kärlsystemet är ju lika stort som det var innan. För att inte kroppen skall råka spränga sig själv av misstag, eller för den delen tappa tryck helt (då dör man ju) har den receptorer som känner av tryckförändringar i kärlen, s.k. baroreceptorer (jämför tryckenheten "bar"). När dessa receptorer känner av tryckökningen startar ett antal olika mekanismer för att sänka det till normala nivåer igen, t.ex. insöndras hormoner som påverkar njurarna att släppa ut mer vatten och mer natrium och insöndringen av hormoner som stimulerar återtaget av vatten i njurarna minskas. Poängen med att släppa ut natrium (eller snarare minska mängden natrium som återtas från urinen innan den släpps ut, vilket annars sker) är att ännu mer vatten då följer med saltet ut (osmosen igen). Molekyler drar med sig vatten, helt enkelt. Parallellt påverkas insöndringen av hormoner som reglerar kärlkonstriktionen (spänningsnivån i blodkärlsväggarna) så att kärlen utvidgas och kärlsystemets volym ökar (kan av förklarliga skäl bara ske till en viss gräns). Det ökade trycket i sig leder också till att genomflödeshastigheten i njurarna blir större, vilket gör att filtreringsmekanismen inte riktigt "hinner med" och mer vätska spolas ut.

När trycket sjunker registreras detta också, och de trycksänkande mekanismerna slås av. Det är s.a.s. ett svängande system som regleras med "feedback-reglering" enligt principen: status registreras - åtgärd - status förändras - ny status registreras - ny åtgärd (i samma eller annan riktning) - status förändras ... osv. Ju bättre reglering desto mindre svängningar. Poängen med att ha flera parallella reglermekanismer är bl.a. att de går olika fort, man får ett "krissystem" som slår in på en gång men kanske inte har så stor kapacitet eller inte är så precist, och ett långsammare system som har bättre kapacitet att påverka tillståndet t.ex. på lång sikt, är "noggrannare" e. dyl.

Här (http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/C/Circulation2.html) finns lite om hur det fungerar (engelska).

Doktorn
2005-10-30, 18:17
Vad jag menar är om du går in och påverkar vissa regulationsmekanismerna (pressure dieuresis, RAAS, ANP/BNP), som du gör via saltintaget , så går inte detta att jämföra med kreatin som ej påverkar de komp. systemen! Situationerna är inte fullt jämförbara. U don't agree?

Varför skulle kreatin ha samma verkan som salt?

Inget svar????? Varför blir jag inte förvånad....

King Grub
2005-10-30, 19:12
Du läser inte så noga, va? Varför är jag inte förvånad...

Redan i första inlägget skrev jag att det inte finns några bevis för att det har det. Men det har funnits oro för saken (Med Sci Sports Exerc 2000 Feb 32 (2) 291-6), men då det inte har bevisats (och verkar inte vara fallet) skrev jag att det är en öppen fråga.

Doktorn
2005-10-30, 19:31
Du läser inte så noga, va? *rolleyes* Varför är jag inte förvånad...

Redan i första inlägget skrev jag att det inte finns några bevis för att det har det. Men det har funnits oro för saken (Med Sci Sports Exerc 2000 Feb 32 (2) 291-6), men då det inte har bevisats (och verkar inte vara fallet) skrev jag att det är en öppen fråga.

Varför svarar du då inte på det här då:

"Sammanhanget mellan salt och blodtryck är väl bevisat, och kreatinet skulle i sådana fall ha samma påverkan."

Bara undrar hur du resonerar...

King Grub
2005-10-30, 20:14
Hur många sätt kan man skriva "samma påverkan" på?

Kreatinets effekt på ökat vätskekoncentration i muskeln skulle kunna ha samma effekt på blodtrycket som salt genom sin påverkan på intracellulär vätska berående på natriumkoncentration. Inte natrium vad gäller kreatin, förstås, men vätskepåverkan.

"Side effects of creatine include weight gain, muscle cramps, muscle strains and pulls, stomach upset, diarrhea, dizziness, high blood pressure".

Creatine Review, University of Maryland Medical Center, April 2002

Det är ju därför man har gjort studie på saken: man vet inte säkert kreatinets påverkan på blodtryck (Tarnpolsky et al - Acute creatine loading increases fat-free mass, but does not affect blood pressure, plasma creatinine or CK activity in men and women).

Mig veterligen saknas dock riktiga långtidsstudier, därför "öppen fråga", men å andra sidan har ju inte sjukhusen fyllts av idrottsmän med högt blodtryck av kreatinpåverkan heller.

Kristar
2005-10-30, 20:27

Kreatinets effekt på ökat vätskekoncentration i muskeln skulle kunna ha samma effekt på blodtrycket som salt genom sin påverkan på intracellulär vätska berående på natriumkoncentration.

"Side effects of creatine include weight gain, muscle cramps, muscle strains and pulls, stomach upset, diarrhea, dizziness, high blood pressure".

Creatine Review, University of Maryland Medical Center, April 2002

Tackar äntligen ett bra svar!
Jag kan själv slå upp i min egen fysiologibok mekanismer som styr Na och vatten exkretion i männsikor som inte använder kreatin.

Doktorn
2005-10-30, 21:34

Kreatinets effekt på ökat vätskekoncentration i muskeln skulle kunna ha samma effekt på blodtrycket som salt genom sin påverkan på intracellulär vätska berående på natriumkoncentration. Inte natrium vad gäller kreatin, förstås, men vätskepåverkan.

Så ja nu får man en förklaring, det är ju det jag velat ha hela tiden. Kunde du inte bara skrivit det direkt?!

Men kreatin drar ju vatten IN i cellen, Natrium drar vatten UR cellen. Dvs. kreatin ger en minskad extracellulär volym och natrium en förhöjd (båda fallen bortser från komp. system). Följande det resonemanget skulle ju faktiskt kreatin sänka blodtrycket.

Vad menar du med det fetmarkerade? Kan va jag som är dum/trött men helt mening ger det inte tycker jag....

King Grub
2005-10-30, 21:53
Vad menar du med det fetmarkerade?

Bara klargöra att utläggningen natriumkoncentrationen gäller saltet, inte kreatinet, för lekmannen. Det var tydligen så dåligt formulerat att effekten blev omvänd. :D

Doktorn
2005-10-30, 22:56
Bara klargöra att utläggningen natriumkoncentrationen gäller saltet, inte kreatinet, för lekmannen. Det var tydligen så dåligt formulerat att effekten blev omvänd. :D

Hehe...

Men du svarar inte på:

Men kreatin drar ju vatten IN i cellen, Natrium drar vatten UR cellen. Dvs. kreatin ger en minskad extracellulär volym och natrium en förhöjd (båda fallen bortser från komp. system). Följande det resonemanget skulle ju faktiskt kreatin sänka blodtrycket.

Kristar
2005-10-31, 13:05
Hehe...

Men du svarar inte på:

Jag tänkte iofs på att en ökad vätskevolym i muskelceller skulle öka trycket på arterioler och på vener. Detta skulle då kanske öka det venösa återflödet och TPR vilket ger ett ökat MAP oberoende av vätskevolymen i interstitialvätskan.

Doktorn
2005-10-31, 17:55
Jag tänkte iofs på att en ökad vätskevolym i muskelceller skulle öka trycket på arterioler och på vener. Detta skulle då kanske öka det venösa återflödet och TPR vilket ger ett ökat MAP oberoende av vätskevolymen i interstitialvätskan.

Vad står förkortningarna för? Total peripheral resistance och MAP är?!

Doktorn
2005-10-31, 17:58
är det mean arterial pressure??

Kristar
2005-10-31, 18:29
är det mean arterial pressure??
Yes

Kristar
2005-10-31, 18:48
Vad står förkortningarna för? Total peripheral resistance och MAP är?!

TPR är den total resistansen i de systematiska blodkärlen . Mean arterial pressure hänger ihop med TPR enligt:

MAP=CO*TPR

Cardiac output (CO) påverkas av slagvolymen SV och Hjärtfrektvensen HR

Doktorn
2005-10-31, 23:04
TPR är den total resistansen i de systematiska blodkärlen . Mean arterial pressure hänger ihop med TPR enligt:

MAP=CO*TPR

Cardiac output (CO) påverkas av slagvolymen SV och Hjärtfrektvensen HR

Jo det är jag med på, ville bara veta vad förkortningarna betydde innan jag skrev något! Jo visst det scenariot ger högre blodtryck, men nu är det intracellulära trycket inget supertryck så det tror jag lääätt kompenseras av kroppen. Dessutom så faller väl resonemanget vid att en kille med stora muskler (hypertrofi -> högre intracellulärt tryck) ej har högre blodtryck en liten parvel.
Dessutom så står musklerna bara för 25% av det totala systemiska motståndet, inte så mycket så det ska krävas stora ändringar för att påverka blodtrycket.

Jag tror förrsten det heter det systemiska blodtrycket inte, systematiska. Tyckte det lät lite roligt, no offence!! ;)

Kort sagt, jag tycker inte din förklaring håller riktigt för att hävda att kreatin ger förhöjt blodtryck. Men det är bara vad jag tycker!