Logga in

Visa fullständig version : Puffat Ris

Fatzo
2005-10-27, 14:37
Hej ställde frågan i någon frukosttråd och fick svaret att det var ungefär som vitt ris det är iaf 86 g kolhydrater per 100gram i det. Om jag nu vill som kvällsmat en vanlig dag vill äta:

1.5 dl havregryn + mjölk + kanske 2-3 dl puffat ris + 1 macka Polarbröd Extrem med keso light på är det för mycket energi?

I förhållande till vad?, kan man fråga sig, men om jag istället skulle äta 3 dl makaroner och 9 mamma scans färdiga köttbullar.

Nu blev inte frågan som jag tänkt mig utan min ursprungliga fråga skulle vara: Då det är så pass mycket volym ca 400g i ett stort paket puffat ris och man äter kanske om man äter mkt 75g och det skulle innebära 64.5 gram kolhydrater på en portion är det mkt? Har sånt grymt problem med att jag inte kan äta lite..

King Grub
2005-10-27, 15:05
Puffat ris är supersnabba kolhydrater som ger stor insulinfrisättning och i princip enbart passar efter hård ansträngning.

Hur mycket energi något ger är bara att räkna ut. Äter du 75 gram tar du energivärdet per 100 gram och multiplicerar med 0.75.

Fatzo
2005-10-27, 15:18
Tack, då ska jag skippa det som kvällsmat i fortsättningen.

Puffat ris är supersnabba kolhydrater som ger stor insulinfrisättning och i princip enbart passar efter hård ansträngning.

Hur mycket energi något ger är bara att räkna ut. Äter du 75 gram tar du energivärdet per 100 gram och multiplicerar med 0.75.

King Grub
2005-10-27, 15:25
En bra müsli i filen är både näringsrikare än vitt, puffat ris och har en mer gynnsam hormonpåverkan.