handdator

Visa fullständig version : Ge blod?

olwe
2005-10-26, 21:58
Jag funderar på att ge blod... Jag har blodtypen ABrhd+. det där d:et på slutet är det normalt? Om inte: vill de ha mitt blod i alla fall?

Sedan: är det bara att traska till närmsta sjukhus o säga "hej jag vill ge blod!"

Vad har ni för erfarenheter av att ge blod?

RassK
2005-10-26, 22:00
de älskar ABrhd+ för de kan praktiskt taget ge till alla andra grupper :p
Däremot så krävs det rätt mycket för att få ge blod, du får inte varit utomlands på nån månad, tatuerat dig det senaste halvåret eller haft sex med någon som inte är blodgivare :S

Nitrometan
2005-10-26, 22:04
Bra! Det behövs fler blodgivare i Sverige!

Kolla in den här länken för lite info: http://www.geblod.nu/

Kaboffastar
2005-10-26, 22:05
de älskar ABrhd+ för de kan praktiskt taget ge till alla andra grupper :p
Däremot så krävs det rätt mycket för att få ge blod, du får inte varit utomlands på nån månad, tatuerat dig det senaste halvåret eller haft sex med någon som inte är blodgivare :S

tvivlar jag starkt på.

Jag lämnar blod då och då. Dom testar ju såklart blodet innan dom använder det, dom trycker ju inte in blod i en person som KAN vara HIVsmittat.

Det är väl bara du tar kontakt med blodgivarcentralen på ditt sjukhus och bokar en tid.

Kaboffastar
2005-10-26, 22:08
Då man inte får ge blod gällande Samlevnad

Haft ny sexpartner Vänta 3 månader
Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta Vänta 6 månader
Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning Får inte ge blod
Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man Får inte ge blod

olwe
2005-10-26, 22:10
Tack,

Det här med: sex med folk osm inte har varit blodgivare kan väll inte stämma? då skulle ju väldigt många inte kunna ge blod.

Jag får ta och ringa sjukhuset imorgon. Är det långa köer och sådant eller tror ni man kan få komma förbi och ge blod när som helst?

Kaboffastar
2005-10-26, 22:15
läs posten ovanför din post. :)

RassK
2005-10-26, 22:15
Folk kastar ju sig inte direkt in och står i 2timmars köer för att få ge blod :>

jag har för mig att man inte får ge blod om:
Man har haft samlag med en person som inte är berättigad genom dessa 100 villkor att ge blod (inom de senaste xx månaderna)

Kaboffastar
2005-10-26, 22:18
Då man inte får ge blod gällande Samlevnad

Haft ny sexpartner Vänta 3 månader
Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta Vänta 6 månader
Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning Får inte ge blod
Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man Får inte ge blod

BUMP !

Även ->
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6

olwe
2005-10-26, 22:26
Tack kaboffstar! Mycket givande svar.

jakke
2005-10-26, 22:52
Ni som svamlar om sex och inte få ge blod, kan ju inte ha gett blod. Har lämnat blod flera gånger och har aldrig svarat på frågor ang. sex.
Sedan är mitt tips att lämna plasma. Sjukhusen har större behov av det+att du får mer i ersättning/får lämna oftare

olwe
2005-10-26, 22:56
Ni som svamlar om sex och inte få ge blod, kan ju inte ha gett blod. Har lämnat blod flera gånger och har aldrig svarat på frågor ang. sex.
Sedan är mitt tips att lämna plasma. Sjukhusen har större behov av det+att du får mer i ersättning/får lämna oftare

Får mer i ersättning? Får man pengar för att ge blod?

Kaboffastar
2005-10-26, 22:57
Får mer i ersättning? Får man pengar för att ge blod?

haha ja, 50 spänn, du kan lämna blod 4 ggr / år som kille. 3 ggr / år om du är tjej tror jag.

90 spänn för plasma, tar lite längre tid dock.

( Eller om du vill välja nån jävla grej dom har man får ta, typ glas / t-shirt bla bla )

Kaboffastar
2005-10-26, 22:59

Större behov ?
Nja beror väl på hur man ser det, här i stan skriker dom efter blod så det är minst lika viktigt som plasman.

Nåt som är värt att säga om plasmagivning i övrigt för de som inte vet nåt är att de röda blodkropparna får man tillbaka, går genom nån maskin som bara snor själv plasma medans resten åker tillbaka in i kroppen.

mini
2005-10-26, 23:00
Heder åt alla blodgivare!
Jag kämpar för att komma iväg. Har sjuklig fobi för nålar. Måste knarka ner mig för att ens våga ta blodprov. Men snart, snart ska jag våga...

Kaboffastar
2005-10-26, 23:03
Jag kämpar för att komma iväg. Har sjuklig fobi för nålar. Måste knarka ner mig för att ens våga ta blodprov. Men snart, snart ska jag våga...

Det är fan ingen hit med nålen som är som et jefla rör.. den är ingen lek seriöst men det är fan värt det, tänk om man hjälper till att rädda nån liten unges liv eller nåt, så grymt !

Det är bara att be dom torka av rengörningsspriten ordenkligt från armen innan dom kör in nålen så att det inte svider bara för att alkoholen följer med nålen in.

Det svider inte nå värst i vanliga fall, det är mest rätt fränt att kolla på sen :D

mini
2005-10-26, 23:08
Det är fan ingen hit med nålen som är som et jefla rör.. den är ingen lek seriöst men det är fan värt det, tänk om man hjälper till att rädda nån liten unges liv eller nåt, så grymt !

Det är bara att be dom torka av rengörningsspriten ordenkligt från armen innan dom kör in nålen så att det inte svider bara för att alkoholen följer med nålen in.

Det svider inte nå värst i vanliga fall, det är mest rätt fränt att kolla på sen :D
Logiska argument hjälper inte tyvärr. Det är som att säga till någon som är hysteriskt rädd för spindlar att de inte är faliga. Funkar inte. Paniken kommer ändå. Det är inte smärta eller blod i sig eller något sådant rationellt. Det är bara en sjuklig skräck.

Bjorne
2005-10-26, 23:10

Det svider inte nå värst i vanliga fall, det är mest rätt fränt att kolla på sen :DPrecis som Mini säger så är det absolut inte så lätt, det går bara inte. Att försöka utsätta sig för det hjälper heller inte (alltid), utan kan snarare göra det värre.

Kaboffastar
2005-10-26, 23:12
Logiska argument hjälper inte tyvärr. Det är som att säga till någon som är hysteriskt rädd för spindlar att de inte är faliga. Funkar inte. Paniken kommer ändå. Det är inte smärta eller blod i sig eller något sådant rationellt. Det är bara en sjuklig skräck.

Hur som helst så tror jag att du kommer klara det, om inte på direkten så nån gång i framtiden, I'm sure.

olwe
2005-10-26, 23:13

HU! jag är tokrädd för nålar. Det är min fobi. Men vad ska man med fobier till om inte trotsa dem?

Det är inte svedan eller att det gör ont som är grejjen, det är bara läskigt och känns obehagligt när de sticker ner saker i en. Näh, jag intalar mig att det är larvigt att vara rädd, det är nog bara att ignorera.

Som du säger är det ju en belöning i sig att få ge blod och hjälpa till.

gothen
2005-10-27, 07:39
Jag gav blod och första gågnen var kanske inte så lyckad...

Fick någon sköterska som bara var där och typ praktiserade, dvs hon var helt ovan. Det satt en elit sköterska brevid och sa att hon gjorde fel hela tiden och hur hon skulle göra istället, mycket förtroendeingivande när man ligger där och dom kör fram nålen :)

Dom måste tyvär träffat någonting fel i armen för det spände galet mycket när jag drog ihop biceps så jag kunde inte träna rygg+biceps på typ 2 veckor :(

Angående sexet; det är ju en ny sexpartner, kommer inte ihåg hur många månader sedan man får ha skumpat senast men om man har en flickvänn sedan länge så är det lugnt

skaparn
2005-10-27, 07:52
90 spänn för plasma, tar lite längre tid dock.

Dessutom kan man ju lämna plasma betydligt oftare, vågar mig på en gissning om ca 1 gång/månad.. Det blir nästan en inkomst.

Rocco
2005-10-27, 07:59
Ni som inte är rädda för nålar har ingen ursäkt att inte ge blod. Pallra er iväg till blodbussen genast!

/snel blodgivare

JJ
2005-10-27, 08:07
Att ge blod är guld, en gratis mindre hälsocheck varje gång. Det går fort och det känns ingenting.

Krokodil
2005-10-27, 08:29
Någon här som donerat ryggmärg? Jag har funderat ett tag på det men vet inte hur det går till. Gör det ont länge efteråt? Kan man bestämma själv när man vill ge eller får man en kallelse när det behövs?

Tolkia
2005-10-27, 09:11
Jag tycker att det låter mer som någon typ av organdonation än som något liknande blodgivning; det borde ju vara fler parametrar som måste stämma överens. Ryggmärgsutbyte är ju inte heller något som utförs rutinmässigt och akut på samma sätt som blodtransfusion, utan föregås av en massa andra behandlignar, typ för att slå ut immunförsvaret osv., så jag undrar om man inte brukar typ leta bland släktingar till patienten osv. i första hand i varje enskilt fall och inte har någon "bank" som man tar ur.

(Eller var frågan ett skämt? Man vet ju aldrig riktigt här ...)

hangatyr
2005-10-27, 09:12

ah! moment 22! hur ska dukunna kanrka om du har sprutfobi? för du sncakar väl inte om töntknark som äts elelr röks??

JJ
2005-10-27, 09:16
ah! moment 22! hur ska dukunna kanrka om du har sprutfobi? för du sncakar väl inte om töntknark som äts elelr röks??

Vad använder du själv?

Krokodil
2005-10-27, 09:16
Jag tycker att det låter mer som någon typ av organdonation än som något liknande blodgivning; det borde ju vara fler parametrar som måste stämma överens. Ryggmärgsutbyte är ju inte heller något som utförs rutinmässigt och akut på samma sätt som blodtransfusion, utan föregås av en massa andra behandlignar, typ för att slå ut immunförsvaret osv., så jag undrar om man inte brukar typ leta bland släktingar till patienten osv. i första hand i varje enskilt fall och inte har någon "bank" som man tar ur.

(Eller var frågan ett skämt? Man vet ju aldrig riktigt här ...)
Nej det var inget skämt.

Jag har hört om något som kallas Tobiasregistret där man registrerar ryggmärgsdonatorer (inte bara släktingar tror jag) men hur upplägget är sen har jag ingen aning om.

Att det gör ganska ont att ge ryggmärg har jag förstått men om man bara kan planera in tiden för donationen och återhämtningen så är jag med på det.

hangatyr
2005-10-27, 09:19
Vad använder du själv?

man får ta vad som finns.

hangatyr
2005-10-27, 09:21
Någon här som donerat ryggmärg? Jag har funderat ett tag på det men vet inte hur det går till. Gör det ont länge efteråt? Kan man bestämma själv när man vill ge eller får man en kallelse när det behövs?

jag har lämnat ryggmärgsprover en gång för några år sedan. vet inte om det går till på samma sätt,men det gjorde ofattbart ont. fruktansvärt.

JJ
2005-10-27, 09:22
Nej det var inget skämt.

Jag har hört om något som kallas Tobiasregistret där man registrerar ryggmärgsdonatorer (inte bara släktingar tror jag) men hur upplägget är sen har jag ingen aning om.

Att det gör ganska ont att ge ryggmärg har jag förstått men om man bara kan planera in tiden för donationen och återhämtningen så är jag med på det.

Du anmäler dig till registret och sen donerar du vid behov, alltså inte i förväg. Det är 0.1% chans per år att du får donera.

Krokodil
2005-10-27, 09:23
Du anmäler dig till registret och sen donerar du vid behov, alltså inte i förväg. Det är 0.1% chans per år att du får donera.Har du donerat?

JJ
2005-10-27, 09:23
jag har lämnat ryggmärgsprover en gång för några år sedan. vet inte om det går till på samma sätt,men det gjorde ofattbart ont. fruktansvärt.
Numera finns det 2 sätt att donera på, operation och via blod (då får man hormoner 4 dagar innan, det kan tydligen kännas det med).

JJ
2005-10-27, 09:24
Har du donerat?

Nej, jag är internetlärd :)

Krokodil
2005-10-27, 09:25
Nej, jag är internetlärd :)Länk? :)

JJ
2005-10-27, 09:26
Länk? :)
Bara att söka på Tobiasregistret, men här är en:
http://www.tobiasregistret.stockholmcare.se/

Bjorne
2005-10-27, 14:43
HU! jag är tokrädd för nålar. Det är min fobi. Men vad ska man med fobier till om inte trotsa dem?Låter inte som du har en forbi för nålar, kan gripas av panik bara jag ser en husspindel, knappast att det går att koncentrera sig då och tänka på något annat.

olwe
2005-10-27, 16:43
Låter inte som du har en forbi för nålar, kan gripas av panik bara jag ser en husspindel, knappast att det går att koncentrera sig då och tänka på något annat.

Nä det är möjligt, jag vet inte var gränsen går, men jag har nästan svimmat vid tidigare tillfällen. Jag har iof behövt ta många sprutor den senaste tiden så jag är lite van...

Dock fick jag idag reda på att jag inte får ge blod :( . Jag hade en sjukdom som inte godkändes.

Diana
2005-10-27, 17:03
Ja har bara donerat i en blodbuss som åkte runt,
den lyckades ragga upp samtliga kassörskor på mitt förre jobb :thumbup: :D
Som ersättning fick man välja på 50kr, en mugg eller en t shirt har ja för mej :)

Har funderat på att göra de igen,
finns ju fan ingen ursäkt när man är arbetslös :whipped:

*Flash*
2005-10-27, 17:31
Fyfan jag förstår inte hur folk klarar av att frivilligt lägga sig och få en stor fet kanyl instucken i sig, börjar grina vid blotta tanken *cry*
All heder åt er som klarar av det :thumbup:

Diana
2005-10-27, 17:35
Fyfan jag förstår inte hur folk klarar av att frivilligt lägga sig och få en stor fet kanyl instucken i sig, börjar grina vid blotta tanken *cry*
All heder åt er som klarar av det :thumbup:
Ja hade oxå extreeem fobi för sprutor när ja va yngre *cry*
men de försvann tvärt för ett par år sen.. skitskumt *screwy*

Bonnie
2005-10-28, 21:05
Man måste vara minst 18 år samt väga minst 50 kg för att få lämna blod.
Så jag väger för lite *cry* annars så hade jag gjort det.

Nitrometan
2005-10-28, 21:14
Man måste vara minst 18 år samt väga minst 50 kg för att få lämna blod.
Så jag väger för lite *cry* annars så hade jag gjort det.
Jag hade för mig att 60 kg var gränsen?

Bonnie
2005-10-28, 21:18
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=314

Varför måste man väga minst 50 kg för att få ge blod?

Svar: Det är för din egen hälsas skull. Högst 13 procent av blodet i kroppen får tappas. Vid varje blodgivning tappas man på 4,5 dl blod.

Jag hade för mig att 60 kg var gränsen?

agahowa22
2005-10-28, 21:41
hur påverkas träning av att ge blod?

Bonnie
2005-10-28, 21:49
Från http://www.geblod.nu

När får man träna fotboll eller nån annan form träning efter en blodgivning?

Svar: Träna och motionera lätt efter blodgivning går bra. Att avstå träning samma dag som blodgivning kan ibland vara att rekommendera. Om du tävlar bör du tänka på att din maximala förmåga är nedsatt veckan efter blodgivningen.

Kan man ge blod efter att man har tränat eller bör man vänta?

Svar: Avstå gärna träning samma dag som blodgivning.

scythe
2005-10-29, 00:26
Får inte ge blod p.g.a. att jag äter medicin.

Får i alla fall min fair share of (yeah) nålar stuckna i mig, p.g.a. min medicinska situation.

Vad gäller nålar har jag inget emot det. Har slutat bry mig (insett att det inte gör ont).