handdator

Visa fullständig version : Vådaskjutning på K4

gothen
2005-10-26, 19:33
Misären stundar:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,719980,00.html

Var på besökshelg där alldeles nyligen och då tävlade just dom där två plutonerna vakt och insats, känns skummt att en av dom har sprängt sönder huvudet nu...

Har en brorsa där uppe för tillfället, är det någon annan som har några bekanta "där uppe"?

bolt
2005-10-26, 19:42
Har svårt att fatta hur fan det kan ha gått till.
Hoppas han klarar sig.

Hnke
2005-10-26, 19:44
men hallå ja, enligt den säkra källan aftonbladet så lever han ju... experimenterade säkert lite eller så lekte dom krig.

XroW
2005-10-26, 19:45
Var det i boden ?

Jax
2005-10-26, 19:46
Använd inte Aftonbladet som källa till allvarliga händelser, man vet ju aldrig hur mycket de lägger till. Men tyvärr så verkar det vara så illa som de skrev.

http://www.k4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29960&ncid=99

gothen
2005-10-26, 19:56
K4 (Arvidsjaur) är nu för tiden underställt Boden (I19).

Piteåtidning med flera har också skrivit om händelsen, står dock samma saker där.

XroW
2005-10-26, 20:07

Piteåtidning med flera har också skrivit om händelsen, står dock samma saker där.

haha trode det var Ak 4 han hade blivit skjuten med haha ;)
läste fel K4 Ak4 ;) haha nästan

hulken
2005-10-26, 21:13

?....

rosto
2005-10-26, 21:20
?....
AK4 = Automatkarbin 4.

Vad som var roligt vet jag inte.

Jax
2005-10-26, 21:23
Elefantpungen kanske, men det hör inte till denna tråden.

slobban
2005-10-26, 21:27
men hallå ja, enligt den säkra källan aftonbladet så lever han ju... experimenterade säkert lite eller så lekte dom krig.

Är du störd i huvet eller?

bolt
2005-10-26, 21:33
Skarpa vapen ska alltid vara i vapenkasurn, Dom tas bara fram vid larm. Om det nu är nån som knarkat och lämnat ett skarpt vapen framme så sitter man absolut inte och pillar på det, och man siktar då absolut aldrig på nån..

henke_in_training
2005-10-26, 21:35
om något så är det nog bättre att bli skjuten med en AK5 (5.56mm) istället för en AK4 (7.62mm) hur det hände...tja ibland blir vissa saker slentrian och man är så säker på vad man gör (tror man) att de lekte krig tvivlar jag starkt på

^AzAzeL^
2005-10-26, 21:40
Ak4 har hemvärnet Ak5 är Armens vapen serru

Tacka vet jag "AG90" feta kulor drömmer om att få lägga vantarna på ett sånt och prov trycka lite...

Fakta
Kaliber: 12,7 mm.
Vikt utan magasin: 15,3 kg
Vikt med fullt magasin: 16,4 kg
Praktisk räckvidd: ca 1300 meter.

Automatgevär (Ag) 90 är ett halvautomatiskt, luftkylt vapen med kort piprekyl och vridlås. Riktmedlet består av kikarsikte 90 B med 10 gång-ers förstoring. Som stridsammunition används pansarbrandprojektil och brandsprängprojektil

att skjuta med detta vapen lär kännas som att slunga iväg flygande kylskåp mot sin fiende säger bara ägh! :hbang:

Jax
2005-10-26, 21:41
Lite osmakligt att göra om denna tråden till en "jag-är-kåt-i-vapen-tråd"?

Trance
2005-10-26, 21:44

.............................................____, ,,---~`\,.............. .................................................. .........
................................,,,_.,-~"* . . . . . . . . ."\,................................................ .........................
.............................,/` . . . . . . . . . . . . . . . . "\, .................................................. ....................
......................... ,/. . . . : : : : : :::: :::: :: : : : : :\‘-,...................... ...........................................
....................... ./. . . .: . :: : : :::: :::: :::: :::: : ::: ‘-, ................. ..............................................
......................,/ . . . : . :: ::: :: : : :: :::: :::: :: : : : :: ‘-, ............... ............................................
...................,-/‘ : :: :: :: :: :: : : : : : : : :: : : :::: :::: ::::::’;............... ...........................................
......... *""\'''~~~~-______________________,,,,,,,,,,,,----~""""""""`/""*........................................
............ \,/\,/'\,,/"\,,/""\,..,/""\,..,/""\,..,/""\,..,/""\,..,/"\,/"\,/"\,/"\.,-"-/...............................................
.............."~~-,,_____,,,,__________,,,,,,,,_____________,,,,---~"...............................................
……………..,-‘’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; _,,_ ; ; ;¯’-,…………………………………..
…………..,-‘’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;,-‘’_ ¯’-,\ ; ; ; ; ‘,…………………………………
…………,’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;,,-~’’’’’~-,, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’-‘;;;’, : :||; ; ; ; ; ‘,……………………………….
……….,-‘ ; ; ; ; ; ; ; ; ;,-‘/ :,-~’’~, : ‘,, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’-,-‘ : // ; ; ; ; ; ;’,……………………………..
……..,-‘ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’,| : ‘-,;;;;,-‘ : /’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ¯’’’¯ ; ; ; ; ; ; ; ‘-,……………………………
…….,’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’’-,,___,,-~’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’’~,, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’-,………………………….
…….| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;-,;;’, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’-………………………….
……,’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;-;;;;| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; |…………………………
……| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ,,-‘,;;;;|’’-~ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ‘,…………………………
......| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;---,,,,,,,_,,,,-~’’, ‘-,;;;| ,,-‘ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’,……………………….
……| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;¯’’~-,,,_ , , , , , , ‘,;,’,’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;\……………………….
……| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’’-,~-,, , ,,’’,’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’,………………………
……’, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ‘’-,,¯’’;;;;| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’,………………………
…….| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’’-,_,’ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ‘,………………………
…….’, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’,……………………..
……..’, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; \…………………….
………\ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ‘,……………………
……….’, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;|……………………
………..| ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’-,………………….
………..’, ; ; ; ; ; ; ; ; ,,--~~--,, ; ; ; ; ;,--------,, ; ,--~, ; ; ,,-~, ; ;,--,,;,,-~~-,, ; ; ; ; ; ;’,………………..
…………| ; ; ; ; ; ; ,-‘’ . ,,--,, . ‘-, ; ; ; ;| . ,-,, . ‘, | . . | ; ;’-, . .\,,/ . ./’-,,--, . ‘, ; ; ; ; ; ; ‘-,………………
…………| ; ; ; ; ; ; | . .,’ ; ; ;’, . .| ; ; ; | . .’-‘ . ,-‘ | . . | ; ; ; ‘-, . . .,-‘ ; ;,-‘ . ,-‘ ; ; ; ; ; ; ; ‘-,…………….
…………’, ; ; ; ; ; ;’, . ‘-,__,-‘ . ,’ ; ; ; | . .|\ . .\ . | . . |___ ; ;} . . / ; ; ;’----‘ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;’-,………….
………….| ; ; ; ; ; ; ;’-,,_ . ._,,-‘ ; ; ; ; |__| .\__\ ;|_____/ ; ;/__/ ; ; ; ; (¯) ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ‘-,…………
…….......’, ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;¯ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ‘-,………

Tvungen att testa.

^AzAzeL^
2005-10-26, 21:45
sorry =(

hoppas iaf att han klarar sig.

Endumen
2005-10-26, 21:48

Äh, bara som dom säger... De kommer fortfarande ha kvar anläggningarna i Arvidsjaur och använda dessa flitigt =P

the_PL_man
2005-10-26, 22:16
om något så är det nog bättre att bli skjuten med en AK5 (5.56mm) istället för en AK4 (7.62mm) hur det hände...tja ibland blir vissa saker slentrian och man är så säker på vad man gör (tror man) att de lekte krig tvivlar jag starkt på

Tveksam till att jag hellre blir skjuten med en AK5.
Om jag inte minns fel så har den högre kulhastighet, med tillhörande skadebild.
Rätta mig gärna om jag har fel.

/the_PL_man

hulken
2005-10-26, 22:19
AK4 = Automatkarbin 4.

Vad som var roligt vet jag inte.

Jo jag vet, har skjutit AK4,AK5,AK47,M16.
Men förstod inte vad som var kul.

^AzAzeL^
2005-10-26, 22:29
Tveksam till att jag hellre blir skjuten med en AK5.
Om jag inte minns fel så har den högre kulhastighet, med tillhörande skadebild.
Rätta mig gärna om jag har fel.

/the_PL_man

Dom tog fram ak5 med finare kaliber enkom för att minska skador på mäniskor/soldater har för mig att det är under nått slags avtal men kommer inte på vad det heter...tror det går under "geneve" fick veta det i lumpen!
för syftet i krig är inte att panga ner och döda varenda fiende man ser syftet är att göra dom icke brukbar om jag säger så.

the_PL_man
2005-10-26, 22:51
Dom tog fram ak5 med finare kaliber enkom för att minska skador på mäniskor/soldater har för mig att det är under nått slags avtal men kommer inte på vad det heter...tror det går under "geneve" fick veta det i lumpen!
för syftet i krig är inte att panga ner och döda varenda fiende man ser syftet är att göra dom icke brukbar om jag säger så.

Nja, syftet är att skada motståndaren.
En skadad motståndare är mkt mer resurskrävande än en död motståndare.

Jämför V0 fr AK4 och AK5så ser du en viss skillnad
http://www.soldf.com/ak5.html
http://www.soldf.com/ak4.html

/the_PL_man

Pudzianovski
2005-10-26, 22:59
En 7,62 kaliber på nära håll är inget jag vill bli träffad av. Hellre en Ak5.

puppas
2005-10-27, 08:24
Vill helst inte bli skjuten alls.

En "liknande" grej hände på K4 under sent 80-tal,3 killar som stod framme och markerade träffar då en KSP helt plötlisgt rammade av ett gäng bulor, träffade bara killen i mitten som dog innan han ens hade landat på marken. :(
Fanns ju ingen skyldig till det hela men de gjorde om rutinerna för hur vapnet skall vara då man lämnar det.

Står en minnes sten vid en av G16 skjutbanorna.

Jag kan inte minnas att något sådant här någonsin hänt på I 19, säger Wilhelm Guldbrand. *rolleyes*

hangatyr
2005-10-27, 08:38
med tankapå hur korkade kilalr i 18-årsåldern brukar vara, är det kosntigt att det inte sker fler vådaskjutningar i lumpen. närjag gjord elumpen fanns det folk vilkas lämplighet att överhuvudtaget vistas utomhus kunde ifrågasättas.

puppas
2005-10-27, 08:43
Satanister är väl inte så pigga människor heller ?

*popcorn*

daja
2005-10-27, 08:44
Skarpa vapen ska alltid vara i vapenkasurn, Dom tas bara fram vid larm. Om det nu är nån som knarkat och lämnat ett skarpt vapen framme så sitter man absolut inte och pillar på det, och man siktar då absolut aldrig på nån..

Menar du allvar? Har du ens gjort lumpen? Jag e fan riktigt förbryllad över att det inte inträffar oftare med tanke på vilka spån som får göra lumpen. Vi hade ett antal incidenter, några av dem med skarpa vapen.
Och nej, vakterna har inte vapen inlåsta i en kasern, dom står låsta i ett ställ och det finns transporter, övningar där det används skarp ammo.

hangatyr
2005-10-27, 08:50
Satanister är väl inte så pigga människor heller ?

*popcorn*

säkert inte. själv är jag odinist.

puppas
2005-10-27, 08:54
Sorry, jag som missföstod din avatar... I love satan kan ju betyda så många saker *kissass*

hangatyr
2005-10-27, 08:57
Sorry, jag som missföstod din avatar... I love satan kan ju betyda så många saker *kissass*

:)

det är lugnt, fisen. :thumbup:

Callek
2005-10-27, 08:58
Verkar inte vara många här som har gjort lumpen.
Skjuta skarpt är ju något som man gör många gånger under sin värnplikt. Med största sannolikhet är det en AK5 som han har blivit skjuten med, vilket är väldigt otrevligt. Hade hellre tagit en kula från en AK4 då dom inte alls har lika hög hastighet när dom lämnar vapnet. De tumlar inte heller på samma sätt som en AK5-kula.

Vad jag menar med tumla är hur de byter riktning i kroppen, ex du blir skjuten i höften och kulan lämnar kroppen genom axeln. Vilket ger otroligt stora skador, detta fenomen är inte alls lika vanligt hos AK4an.

hangatyr
2005-10-27, 09:00
Skjuta skarpt är ju något som man gör många gånger under sin värnplikt. Med största sannolikhet är det en AK5 som han har blivit skjuten med, vilket är väldigt otrevligt. Hade hellre tagit en kula från en AK4 då dom inte alls har lika hög hastighet när dom lämnar vapnet. De tumlar inte heller på samma sätt som en AK5-kula.

Vad jag menar med tumla är hur de byter riktning i kroppen, ex du blir skjuten i höften och kulan lämnar kroppen genom axeln. Vilket ger otroligt stora skador, detta fenomen är inte alls lika vanligt hos AK4an.

jaha. vart villdu komma?
att man inte kan veta ngt om vapen om man inte gjort lumpen eller att det är riktigt trevligt att få ett skott från en ak5 i huvudet?

puppas
2005-10-27, 09:04
Och blir man dessutom skjuten i huvudet på 1-5m avstånd så känns det skitsamma då skallbenet kommer att se lika illa ut vid utgångshålet vare sig det är 7.62 eller 5.56 .

Callek
2005-10-27, 09:14
jaha. vart villdu komma?
att man inte kan veta ngt om vapen om man inte gjort lumpen eller att det är riktigt trevligt att få ett skott från en ak5 i huvudet?

Dit jag ville komma var dels att det är sällan man skjuter AK4 i lumpen nuförtiden. Dels att skadan på människor oftast är större från än AK5 jämfört mot AK4 samt att fenomenet med att skjuta skarp är rätt vanligt inom det militära.

Om du läser min förra post så ser du nog det.

puppas:
Var det en "clean" träff på pannbenet lär han ju inte ha varit vid liv när han kom till vårdcentralen heller för den delen... Måste ha varit en strykare.

hangatyr
2005-10-27, 09:18
Dit jag ville komma var dels att det är sällan man skjuter AK4 i lumpen nuförtiden. Dels att skadan på människor oftast är större från än AK5 jämfört mot AK4 samt att fenomenet med att skjuta skarp är rätt vanligt inom det militära.

Om du läser min förra post så ser du nog det.

puppas:
Var det en "clean" träff på pannbenet lär han ju inte ha varit vid liv när han kom till vårdcentralen heller för den delen... Måste ha varit en strykare.

ja jag ser att det var vad du skrev. vad jag undrar över är varöfr du skrev det. det tillför liksom ingenting, som du kanske ser om du läser din förrförra post.

puppas
2005-10-27, 09:18
Jo men det var ju snack om att "hellre bli skjuten av" vapen..Då kan man ju lika gärna slå huvet i skåpluckan ovanför diskbänken om det bara ska vara ytligt..

Pudzianovski
2005-10-27, 10:35

Det stämmer inte med verkligheten alls. Det är rätt stor skillnad på energi som överförs.

Du kan ju kolla här för bättre förklaring.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=11708&hl=

bolt
2005-10-27, 10:45
Menar du allvar? Har du ens gjort lumpen? Jag e fan riktigt förbryllad över att det inte inträffar oftare med tanke på vilka spån som får göra lumpen. Vi hade ett antal incidenter, några av dem med skarpa vapen.
Och nej, vakterna har inte vapen inlåsta i en kasern, dom står låsta i ett ställ och det finns transporter, övningar där det används skarp ammo.

Ajfan, dom har alltså byggt om sen sist jag var där i slutet av 04.. Tack för upplysningen......
Skarpa vapen fås inte ta in i kuren, man måste genomföra patron ur före man går in.

Men det kanske dom har ändrat med, var snäll och upplys mig daja......

Dumleman
2005-10-27, 10:55
Ajfan, dom har alltså byggt om sen sist jag var där i slutet av 04.. Tack för upplysningen......
Skarpa vapen fås inte ta in i kuren, man måste genomföra patron ur före man går in.

Och där tror jag som lekman att vi har orsaken. Det finns alltid något spån som fuskar med patron ur, speciellt om ingen officer kontrollerar det.

daja
2005-10-27, 11:35

var låg du inne? vi körde patron ur efter en skarp övning, men vapnen förvarades mellan det med mag och slutstycke intakt på ett vapenställ i sovrummet. förutom det genomförde vi diverse transporter med skarpa vapen (AK5).
självklart kan det då vara nåt som brister i säkerheten och som jag tidigare sa, med tanke på hur många idioter som vistas med skarpladdade vapen i lumpen är det otroligt att det inte inträffar vådaskott mer ofta.

bolt
2005-10-27, 11:46
var låg du inne? vi körde patron ur efter en skarp övning, men vapnen förvarades mellan det med mag och slutstycke intakt på ett vapenställ i sovrummet. förutom det genomförde vi diverse transporter med skarpa vapen (AK5).
självklart kan det då vara nåt som brister i säkerheten och som jag tidigare sa, med tanke på hur många idioter som vistas med skarpladdade vapen i lumpen är det otroligt att det inte inträffar vådaskott mer ofta.

Låg inne som insats på k4, muckade 11 november 04..
Vaktgruppen genomförde inte transporter på k4 så därför räknade jag inte med det. Det fanns en bevakningsgrupp som genomförde sånt.. Dom hämtade också ut vapen från vaktens vapenkasurn, samma gällde för dom, när dom kom tillbaka så var dom tvungen att anmäla det i luckan så CIBS(Chefen för insatsberedda skyddsstyrkan) kunde komma och ge order om patron ur och sen låsa in vapnen..

daja
2005-10-27, 11:53
Låg inne som insats på k4, muckade 11 november 04..
Vaktgruppen genomförde inte transporter på k4 så därför räknade jag inte med det. Det fanns en bevakningsgrupp som genomförde sånt.. Dom hämtade också ut vapen från vaktens vapenkasurn, samma gällde för dom, när dom kom tillbaka så var dom tvungen att anmäla det i luckan så CIBS(Chefen för insatsberedda skyddsstyrkan) kunde komma och ge order om patron ur och sen låsa in vapnen..
och där har vi skillnaden, du låg inne som insats, jag ett tag som bevakning. sannolikt rör sig även detta om en ur bevakningsgruppen eftersom det inträffade i "en kasernvakt".
hur som helst, fel människor kommer i kontakt med vapen i lumpen, vi hade tex en kille som under en skarp övning sprang bakom hela gruppen med fingret på avtryckaren och med osäkrat vapen riktat mot oss.
att du ens e förvånad att vådasott kan förekomma efter att själv ha gjort lumpen tycker jag e märkligt, hade ni ärtbössa i samtliga övningar?

Pudzianovski
2005-10-27, 11:57
" -Vapnen är inte inlåsta. Vaktstyrkan ska vara beredd att rycka ut med några sekunders varsel, säger Wilhelm Guldbrand, informationschef på I 19 i Boden. Förbandet i Arvidsjaur är numera en del av I 19.
Vapnen är alltid skarpladdade."

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,720201,00.html

Baan
2005-10-27, 11:59

det finns massa NATO propaganda hur 7.62 ammon som NATo använde under kalla kriget skulle vara "humant" medan ryssarnas skulle i princip wobbla i kroppen and whatnot. Detta visade sig vara skitsnack, tester på grisar och stora tvålklumpar (som ska likna oss inuti) har visat att en 7.62 är djälivgt otrevlig att bli skjuten med, så att den på något sätt skulle bara gå igenom kroppen är djävligt tveksam. Visst kanske 5.56 är värre men 7.62 är knappast human och går in och ut som i filmer t ex

Tricklev
2005-10-27, 12:02
Lite osmakligt att göra om denna tråden till en "jag-är-kåt-i-vapen-tråd"?

:thumbup:

Synd om killen är det iaf.

Pudzianovski
2005-10-27, 12:03
det finns massa NATO propaganda hur 7.62 ammon som NATo använde under kalla kriget skulle vara "humant" medan ryssarnas skulle i princip wobbla i kroppen and whatnot. Detta visade sig vara skitsnack, tester på grisar och stora tvålklumpar (som ska likna oss inuti) har visat att en 7.62 är djälivgt otrevlig att bli skjuten med, så att den på något sätt skulle bara gå igenom kroppen är djävligt tveksam. Visst kanske 5.56 är värre men 7.62 är knappast human och går in och ut som i filmer t ex

Läste att det var ett känt faktum att 5.56 ogillas av USA soldater då de inte stoppar fi tillräckligt snabbt.

En 7.62 gör det.

Skjuter man på en galen taliban med 5.56 så är chansen stor att han lever ett tag till och hinner avfyra skott mot en.

Skjuter du med 7,62 så händer inte det.

Callek
2005-10-27, 12:07

Nä uscha, finns nog inga vapen som är direkt humana.
Men enligt den information vi fick vid inryck så var 5.56 "värst" enligt befälen. Var tydligen pga av den höga kulhastigheten.

Men det är mycket möjligt att det är lite i "avskräckade syfte" som de sa så.

Bamse79
2005-10-27, 12:09
Vill helst inte bli skjuten alls.

En "liknande" grej hände på K4 under sent 80-tal,3 killar som stod framme och markerade träffar då en KSP helt plötlisgt rammade av ett gäng bulor, träffade bara killen i mitten som dog innan han ens hade landat på marken. :(
Fanns ju ingen skyldig till det hela men de gjorde om rutinerna för hur vapnet skall vara då man lämnar det.

Står en minnes sten vid en av G16 skjutbanorna.

*rolleyes*

Stämmer bra, farsan var med när detta hände (är major)...Ingen rolig upplevelse att bevittna...Blir riktigt stora köttstycken som slit lös i utgångshålen...
Kommer själv ihåg när han kom hem den dagen det hade hänt...

bolt
2005-10-27, 12:49
" -Vapnen är inte inlåsta. Vaktstyrkan ska vara beredd att rycka ut med några sekunders varsel, säger Wilhelm Guldbrand, informationschef på I 19 i Boden. Förbandet i Arvidsjaur är numera en del av I 19.
Vapnen är alltid skarpladdade."

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,720201,00.html

Verkar lite sjukt att inte ha vapnen inlåst när det nu finns en vapenkasurn.

" -och där har vi skillnaden, du låg inne som insats, jag ett tag som bevakning. sannolikt rör sig även detta om en ur bevakningsgruppen eftersom det inträffade i "en kasernvakt".
hur som helst, fel människor kommer i kontakt med vapen i lumpen, vi hade tex en kille som under en skarp övning sprang bakom hela gruppen med fingret på avtryckaren och med osäkrat vapen riktat mot oss.
att du ens e förvånad att vådasott kan förekomma efter att själv ha gjort lumpen tycker jag e märkligt, hade ni ärtbössa i samtliga övningar?

Jag har varit i vakt, bevakning och insats så jag vet hur det går till.
Jag är förvånad över hur ett vådaskott kan ha förekommit inne i vaktkuren, i pentryt, inte att dom förekommer. Att ni hade en idiot i er pluton var väl synd för er.

JJ
2005-10-27, 12:55
En polare hade en kille som vådasköt 3 ggr under sin värnplikt, bla. inuti en bandvagn av något slag. Poppis kille, helt otroligt att han fick vara kvar. Lyckligtvis skadades ingen.

bolt
2005-10-27, 12:57
En polare hade en kille som vådasköt 3 ggr under sin värnplikt, bla. inuti en bandvagn av något slag. Poppis kille, helt otroligt att han fick vara kvar. Lyckligtvis skadades ingen.

Då borde väl ändå hans pluton säga till och få bort han tycker jag..

daja
2005-10-27, 13:04

Jag är förvånad över hur ett vådaskott kan ha förekommit inne i vaktkuren, i pentryt, inte att dom förekommer. Att ni hade en idiot i er pluton var väl synd för er.
lite av meningen med vakten är väl ändå att snabbt kunna rycka ut med annat än batong om så vore fallet. vi fick rycka ut med skarpa vapen en gång efter larm från vapenförråd, skulle vi då först stuckit till en kasern och monterat ihop vapnet? vad satt ni i för lekisvakt som inte hade vapen att tillgå?

bolt
2005-10-27, 13:07
lite av meningen med vakten är väl ändå att snabbt kunna rycka ut med annat än batong om så vore fallet. vi fick rycka ut med skarpa vapen en gång efter larm från vapenförråd, skulle vi då först stuckit till en kasern och monterat ihop vapnet? vad satt ni i för lekisvakt som inte hade vapen att tillgå?

Men är du trög eller?!
Det finns ett vapenrum inne i vaktkuren! Med skarpa vapen, vid larm låser cibs ut vapen och ammo, därinne förvarar också bevakningsgruppen sina vapen..

JJ
2005-10-27, 13:08
Då borde väl ändå hans pluton säga till och få bort han tycker jag..

Jag hade vägrat vara i närheten av mongot. Tydligen satt han konstant och fingrade på avtryckaren.

daja
2005-10-27, 13:42
Men är du trög eller?!
Det finns ett vapenrum inne i vaktkuren! Med skarpa vapen, vid larm låser cibs ut vapen och ammo, därinne förvarar också bevakningsgruppen sina vapen..
ja i din jävla vaktkur ja, inte alla andra. varför e du så jävla förvånad?

bolt
2005-10-27, 13:51
ja i din jävla vaktkur ja, inte alla andra. varför e du så jävla förvånad?

Jag är förvånad över:

Att dom hade skarpa vapen utanför kassun.
Och om dom nu har ändrat och har vapnen utanför, vad fan gick han runt och lekte med det för?

daja
2005-10-27, 14:07
Jag är förvånad över:

Att dom hade skarpa vapen utanför kassun.
Och om dom nu har ändrat och har vapnen utanför, vad fan gick han runt och lekte med det för?

för att som jag sa tidigare så finns det så jävla många idioter i lumpen

bolt
2005-10-27, 14:10
för att som jag sa tidigare så finns det så jävla många idioter i lumpen

Det kan jag hålla med om, mönstringen är för dålig.
Om man inte kan känna sig säker pga av att man har en gomer pyle i plutonen får man väl anmäla det till plutonsbefälet.

Ame
2005-10-27, 14:22
Hade en kille i min pluton som ute på skjutbanan fick problem med vapnet, det avfyrade inte, och visade fänriken genom att sikta lite åt sidan och trycka av. Detta innebar att han siktade rakt emot oss som var på banan brevid med sitt skarpladdade vapen... Tur att han verkligen fått fel på vapnet så att det inte skjöt, med tillräckligt mycket otur hade det kunnat gå illa. Vet inte vad som hände efter det men han blev iaf raskt inskickad till kompC.

Baan
2005-10-27, 14:37
Läste att det var ett känt faktum att 5.56 ogillas av USA soldater då de inte stoppar fi tillräckligt snabbt.

En 7.62 gör det.

Skjuter man på en galen taliban med 5.56 så är chansen stor att han lever ett tag till och hinner avfyra skott mot en.

Skjuter du med 7,62 så händer inte det.

Läste liknande på en sida om ryssarnas erfarenheter i afghanistan.. å andra sidan hade dom en ännu mindre kaliber 5.45

"..In the 1974, Soviet Army officially adopted the 5.45mm ammunition and the appropriately chambered AK-74 assault rifle as its new standard shoulder arm. The AKM, however, was never officially removed from service, and is still in Russian army stocks. many non-infantry units of the Russian Army are still armed with 1960s vintage AKM assault rifles. There's also an increasing interest in the 7.62mm weapons since many troops were disappointed by the effectiveness of the 5.45mm ammo during the local conflicts in the 1990s. Some Russian special forces troops (mostly police and Internal Affairs Ministry), currently operating in Chechnya, are using the venerable 7.62mm AKM rifles..."

från http://world.guns.ru

Baan
2005-10-27, 14:39

jag låg iofs inne som närskydd, har aldrig sagt det du citerat men visst. citera rätt

bolt
2005-10-27, 14:59
jag låg iofs inne som närskydd, har aldrig sagt det du citerat men visst. citera rätt

Wops, sry

Peter-N1
2005-10-27, 18:25
Ak4 har hemvärnet Ak5 är Armens vapen serru

Tacka vet jag "AG90" feta kulor drömmer om att få lägga vantarna på ett sånt och prov trycka lite...

Fakta
Kaliber: 12,7 mm.
Vikt utan magasin: 15,3 kg
Vikt med fullt magasin: 16,4 kg
Praktisk räckvidd: ca 1300 meter.

Automatgevär (Ag) 90 är ett halvautomatiskt, luftkylt vapen med kort piprekyl och vridlås. Riktmedlet består av kikarsikte 90 B med 10 gång-ers förstoring. Som stridsammunition används pansarbrandprojektil och brandsprängprojektil

att skjuta med detta vapen lär kännas som att slunga iväg flygande kylskåp mot sin fiende säger bara ägh! :hbang:

För att dra ner lite på vapen fetischen. Jag har sett en kille som blivit skjuten med en AG90 i bröstet. Det var ingen vacker syn.

Hnke
2005-10-27, 18:31
Är du störd i huvet eller?
*rolleyes* nope, är du?

Bamse79
2005-10-27, 22:57
Pratade alldeles nyss med farsan ( som jobbat som major på k4) om detta och han tyckte att det var något konstigt med detta. De som sitter inne i vakten har vapen ak:5 nu, men att det först är säkrat med en speciell säkring i loppet, sen är magasinet satt dit, sen ska man inte ha gjort mantelrörelse.
För att kunna skjuta med ak5:an ska han ha gjort följande. Dragit ur säkringen (som gör att man kan göra mantelrörelse),gjort mantelrörelse, osäkrat, tryckt av. 4 saker...olycka?? Kan disskuteras...men det kommer det säkerligen att göras...

puppas
2005-10-27, 22:58
Din far är säkert en fin människa, befälen på K4 är så jävla bra. När slutade han där ?

Soldaten har ansikts- och skallskador och ligger nedsövd en tid framåt. Läget bedöms för närvarande som stabilt.

Aj aj aj, stackarn..

WHITEFOLKS
2005-10-27, 23:52
När vi satt i kuren så hade vi skarpladdade AK5. Självklart säkrade och "utan mantelrörelse".

stevooooo
2005-10-28, 00:05
Dom flesta vådaskott (skott avlossat under icke kontrollerade former, behöver inte vara peronskador mm) ske när man har gjort eller ska göra patron ur. Antingen har man #1 mantlat upp, tagit ur magasinet ( ska vara gjort innan), inte använt kontrolldonet, avfyra, PANG. #2 tagir ur magasinet, mantlat upp, kontrollerat, satt i magasinet ( vilket inte ska göras), avfyrat, PANG.

Liten Men Fet
2005-10-28, 05:04
Tycker det är förvånande att det diskuteras om det vore bättre att bli skjuten av AK5 eller AK4 då det i praktiken inte gör någon skillnad på dom avstånden det handlar om.
Tycker det är oerhört tråkigt att några försöker skryta om sina vapenkunskaper och vapenonanera i den här tråden, en människa har blivit allvarligt skadad då bör man kunna fundera ut sina prioriteringar eller hålla käften.

Enda anledning att det händer olyckor med vapen är att det finns individer som inte kan hantera vapen på grund av brist på fantasi eller brist på respekt.

Olycka ska inte kunna hända då vaktsoldaterna på sin höjd har vapen med magasin med skarpt ammunition i istuckna i vapnen, alltså inte vapen som är skarpladdade. Mantelrörelse saknas SAMT osäkring och tryck på avtryckaren.
Alltså ingen olycka som händer vid korrekt vapenhantering.
Mina erfarenheter är från min värnplikt som gruppchef och mina 6 månader i kosovo som KFOR-soldat.

Hoppas killen klarar sig fast det låter illa.

puppas
2005-10-28, 07:53
Mina erfarenheter är från min värnplikt som gruppchef och mina 6 månader i kosovo som KFOR-soldat.

Då fick du det sagt också :thumbup:

MojjMojj
2005-10-28, 09:35
Sitter just nu på kasern i Arvidsjaur och förbereder hemresa för långledighet. Stämningen bland både vi jägare och insats är ganska låg, lite overkligt allt detta.

Ingen fattar hur detta kunde ha hänt och vad exakt som hände kommer vi inte få veta förs polisen är klar på olycksplatsen. Insats-killen i fråga blev skjuten vid en ögat och hans läge är stabilt, men det ser dystert ut.

Jag känner inte killen personligen, men har snackat med honom ngra gånger och jag är bra polare med en i hans grupp.

Spekulation om vad som hänt leder ingenstans.

puppas
2005-10-28, 09:39
Lite offtopic : Men långledighet ? Är det pg.a. "incidenten" eller skulle ni ha det ändå ?

Peter-N1
2005-10-28, 10:06

Hoppas killen klarar sig fast det låter illa.

När tjänstgjorde du i Kosovo?

Pudzianovski
2005-10-28, 10:32
Då fick du det sagt också :thumbup:

Haha...Han började bra med att dissa alla som sa ordet vapen, sen fortsatte han istället själv stenhårt med att förklara hur ett vapen egentligen fungerar och att de har skarpladdade vapen osv...

Motsägelsefullt? nej, det gäller helt enkelt att fundera ut sina prioriteringar eller hålla käften.

:D

Bamse79
2005-10-28, 11:54
[QUOTE=puppas]Din far är säkert en fin människa, befälen på K4 är så jävla bra. När slutade han där ?

Han slutade för 4 år sedan(49år då)...sjukpensionär...Hörde till dom som skulle gått vid 55 år, men fick gå ner till först 75,50 och 25% sen gick han i pension. Han gick med hälsenorna inflamerade under en härrans massa år så de gick till slut av(blev aldrig bra i dom sen), sen ramlade han och fick axeln krossad och stelopererad, vilket ledde till att han gick i sjukpension. Han var major på 4:e skvadron, sen var han chef över idrottsskvadronen och hade hand om bla skidskyttarna och all idrott, sen var han miljöansvarig på k4...

MojjMojj
2005-10-28, 12:05
Lite offtopic : Men långledighet ? Är det pg.a. "incidenten" eller skulle ni ha det ändå ?

Den har varit planerad länge, så det är inte därför vi åker hem. Däremot så åkte vakt & instats hem i ngra dagar just för incidentens skull..

puppas
2005-10-28, 13:18
Fyfan, ni verkar ha det lite bättre än vad vi hade det, 3 dagar ledigt innan baskern, 3 veckor ledig över jul, sen var det bara standard 4 dagars ledigheten efter 10 dagar inne, + en jävla massa 18dagars perioder.. *screwy*

Pudde : Fattade inte, vem var kritiken riktad åt ? :confused:

Pudzianovski
2005-10-28, 13:19
Fyfan, ni verkar ha det lite bättre än vad vi hade det, 3 dagar ledigt innan baskern, 3 veckor ledig över jul, sen var det bara standard 4 dagars ledigheten efter 10 dagar inne, + en jävla massa 18dagars perioder.. *screwy*

Inte dig utan han du citerade natuligtvis.

puppas
2005-10-28, 13:20
Si :)

MojjMojj
2005-10-28, 14:19

Vi har i princip samma, fast nu har vi 5 dagar inne 2 lediga ist för 10-4 som vi hade innan. Sedan är vi också lediga 3 veckor över jul.bla bla bla.

Liten Men Fet
2005-10-28, 15:11
Haha...Han började bra med att dissa alla som sa ordet vapen, sen fortsatte han istället själv stenhårt med att förklara hur ett vapen egentligen fungerar och att de har skarpladdade vapen osv...

Motsägelsefullt? nej, det gäller helt enkelt att fundera ut sina prioriteringar eller hålla käften.

Jo, jag sitter och läser det idag och det sticker i ögonen. Jag ber om ursäkt och skyller lite på att jag var skitfull men det är ju bara en anledning till att inte skriva i tråden.

Ska sätta mig och se över mina prioriteringar, ber om ursäkt och hoppas att killen repar sig så bra som möjligt.

puppas
2005-10-28, 15:43
Vi har i princip samma, fast nu har vi 5 dagar inne 2 lediga ist för 10-4 som vi hade innan. Sedan är vi också lediga 3 veckor över jul.bla bla bla.

Men hur funkar det för dom som åker buss då ? Som jag gjorde, hinner ju inte vara hemma särskilt länge. :confused:

Peter-N1
2005-10-28, 16:35
Jo, jag sitter och läser det idag och det sticker i ögonen. Jag ber om ursäkt och skyller lite på att jag var skitfull men det är ju bara en anledning till att inte skriva i tråden.

Ska sätta mig och se över mina prioriteringar, ber om ursäkt och hoppas att killen repar sig så bra som möjligt.

Var du skitfull kl 06:00 på morgonen en fredag?

När var du i Kosovo? Vad tjänstgjorde du som?

Liten Men Fet
2005-10-28, 17:02
Var du skitfull kl 06:00 på morgonen en fredag?

När var du i Kosovo? Vad tjänstgjorde du som?

Ja!? Det var ju torsdag igår, det måste ju firas.. (är studentjävel för tillfället)

Jag var nere från juni till december 04 på KS10 som SISU förare och skytt på tung kulspruta.

Peter-N1
2005-10-28, 18:06
Där ser man.
Åkte september 99 till april 00 på KS01. Pansarskyttesoldat, KSP-skytt.

puppas
2005-11-21, 16:07
Ja hur gick det med killen egentligen ?

The_RobRoy
2005-11-21, 17:38
Där ser man.
Åkte september 99 till april 00 på KS01. Pansarskyttesoldat, KSP-skytt.

Samma tjänst som jag hade i lumpen

bolt
2005-11-21, 19:00
Ja hur gick det med killen egentligen ?

Senaste jag hörde var att han låg på nåt sjukhus i sthlm och läget hade blivit kritiskt..

puppas
2005-11-21, 19:03
märkligt att det vart jättetyst om det... *screwy*

Jax
2005-11-21, 19:05
märkligt att det vart jättetyst om det... *screwy*
Brukar vara så, allt är så hypat i början, sen blir det bara en liten notis. Du som är i branschen får se till att ta reda på fakta nu. =)

bolt
2005-11-21, 19:05
Hört många rykten men ger lika mycket för dom som det aftonbladet skriver..

Ena var att han som skjöt skulle åtalas för mord.

puppas
2005-11-21, 19:06
Branschen ?

Jaha, är det så det är..Bara för att vådaskjutit 3st så anses man vara i branschen...fyfan...

Jax
2005-11-21, 19:13
Branschen ?

Jaha, är det så det är..Bara för att vådaskjutit 3st så anses man vara i branschen...fyfan...

Ja det är ju ni i prostatagerillan som inte förstår vad det där S:et på vapnet står för. :D

Lexx
2007-01-12, 21:02
Tjaba !

Har själv stått i kasernvakten (roterande schema, stog under julen).

Man står ju givetvis med skarpladdat vapen då man skyddar för intrång
på kasernen.

Det jag kan tänka mig hänt är en klantig patron-ur samt fippel på säkringen.

Vad jag menar är:

Patron ur = i ofarlig rikning, mantelrörelse bakåt utan MAGASIN i vapnet, kulan som ligger i loppet hoppar då ur vapnet. man känner efter i loppet med pekdonet eller lillfingret samt att man tittar efter så vapnet är tomt.
Manteln går fram igen och du gör en blindavfyring i ofarlig riktning "Klick" samt
du säkrar vapnet.

Patron ur felaktigt = i ofarlig riktning, mantelrörelse bakåt med magasin i, kulan som ligger i loppet hoppar då ur vapnet. man känner efter i loppet med pekdonet eller lillfingret samt att man tittar efter så vapnet är tomt.
Så ser ju vapnet tomt ut samt att du har ju kännt och kollat när du tog ut patronen att inget är där, men när manteln släpps fram igen så fylls loppet på av en ny patron från magget, du glömmer blindafyringen men säkrar vapnet.
Nu tas ev magget bort eventuellt sitter kvar och du är ovetande om att det ligger ett skott i loppet.

Sen med lite fippel fram och tillbaka på säkringen och ett pill på avtryckaren.

bolt
2007-01-12, 21:07
Snygg bump..

Och nej, dom stod inte med skarpladdade vapen vid kasernen.
Hur länge sedan var det du gjorde värnplikten där? Hade dom fortfarande ett litet skjul ni stod i eller?

Lexx
2007-01-12, 21:18
Givetvis är vapnet skarpladdat du står där för att skydda mot intrång på riktigt, inte på låtsas utan på riktigt.

Stog i K4:as kasenvakt julen 91-92 = astråkigt.

Rock'nRoll
2007-01-12, 21:25
Nån som vet hur det gick för killen?

bolt
2007-01-12, 21:33
Vapnen förvaras inne i en vapenkassun och tas bara fram vid larm eller vid bevakning.. För att sedan vaktladdas utanför vaktlokalen.