handdator

Visa fullständig version : Jobba tvåskift

hum
2005-10-26, 17:04
Har bytt jobb och ska jobba tvåskift nu, 06-14 varannan vecka och 14-23 varannan.

Ni andra som gör/har gjort det, hur ställer man om tiden egentligen? Känns som att man kommer bli helt skum i huvudet av det.

Det är ju lite skillnad på att gå upp 04.30 (eller tidigare :( ) och nångång på förmiddagen..

Vad gör man? koffeintabbar de tidiga måndagarna? :) Hjälp!

pilt77
2005-10-26, 17:37
vadå ställa om? Det håller ju dig inom samma dygnsrytm om du jobbar 2skift.

Perry_G
2005-10-26, 18:01
Jag har jobbat exakt de tiderna. Är ganska känslig mot störningar i sömn, och att jobba det skiftet var inte kul. Hade problem att sova på förmiddagsveckorna. Vad du än gör, gå inte och lägg dig när du kommer hem på eftermiddagen, oavsett hur trött du är. Då är det kört. För mig iaf *grr*

Fartman
2005-10-26, 18:10
Bäst i sömnväg vore väl att som Pilt77 antyder; gå upp samma tid varje dag oavsett om du jobbar från 6 eller 14 och gå i säng samma tid också.

Osten80
2005-10-26, 18:13
Bäst i sömnväg vore väl att som Pilt77 antyder; gå upp samma tid varje dag oavsett om du jobbar från 6 eller 14 och gå i säng samma tid också.

Det är nog inte det bästa i sömnväg att gå upp 04.30 när du jobbar till 23.00- I bästa fall kanske det då blir ungefär 4.5 timmar sömn...

Löjtnant Blank
2005-10-26, 18:21
Så här såg mitt schema ut under ett års tid: Jämna veckor: måndag-torsdag: 05:00-13:30; fredag: 05:00-16:15. Udda veckor: måndag-torsdag: 13:15-22:00.

Under förmiddagsveckorna var jag konstant trött och det fanns inget jag kunde göra åt det. Jag provade koffeintabletter men de hjälpte inte. Extra trött var jag under vinterhalvåret, och då var jag tvungen att sova en timme efter jobbet, annars fungerade jag inte överhuvudtaget. Eftermiddagsveckorna var ganska sköna däremot, jag gick upp vid tiotiden, åt frukost, surfade, gick och tränade, gjorde i ordning mina matlådor och drog iväg. Själv avskyr jag skiftjobb numer, och kommer att göra allt för att slippa det.

Bjorne
2005-10-26, 18:23
Har en kompis som jobbar så, han är nästan trött hela tiden.

Fattar inte varför man gör det? Vad är det positiva med det?

Baan
2005-10-26, 18:25
har jobbat fyrskift, tycker inte tvåskift är direkt jobbigare och fyrskift funkar också även om ens jobbtider är totalt fucked. gå upp runt 5 känns ju inet omänsklitgt tidigt så det känns inte som några jättekonstiga förändringar från vecka till vecka, några timmar får man väl ta. att du lägger dig 21-22 ena veckan och 24 andra.. big deal. Lite jobbigare med fyrskift om du jobbar 23-07, sova mitt på dagen och sen jobba eftermiddagsskiftet nästa dag är bra värre tycker jag.

Pudzianovski
2005-10-26, 18:30
Har en kompis som jobbar så, han är nästan trött hela tiden.

Fattar inte varför man gör det? Vad är det positiva med det?

Tjänar mer........ *slap* ;)

ArnoldOnLehmä
2005-10-26, 18:49
Jag tyckte tvåskift var det bästa. Dem veckor man jobbade förmiddag var man visserligen trött men man slutade ju tidigt så man hann ju med en tupplur efter jobbet. Eftermiddag var ju guld förrutom på fredagar då. Man kunde ligga och dra sig om man inte hade nått viktigt och göra eller så gick man upp tidigt och fick mycket mer uträttat en man får en vardag då man jobbade vanlig dagtid.

Bjorne
2005-10-26, 18:51
Tjänar mer........ *slap* ;)Jo, det minns jag att han får, men vad tjänar företaget på det?

LexSinner
2005-10-26, 18:52
jag jobbar 2 skift. Känner mig trött mer eller mindre hela tiden inkl. helgen och när jag jobbar eftermiddag känns det som jag är på jobbet en vecka i sträck då jag bara äter, sover, jobbar och tränare känns det som.

Pudzianovski
2005-10-26, 18:54
Jo, det minns jag att han får, men vad tjänar företaget på det?

Skojar du eller?

Baan
2005-10-26, 18:58
Jo, det minns jag att han får, men vad tjänar företaget på det?

Istället för att industrin rullar i 8h så rullar den i nästan 24h. Det är inget kreativt arbete så många timmar = många produkter. w00t.

egge
2005-10-26, 19:01
Själv jobbade jag 5-skift i somras. Tror att jag pallade mig iväg till gymmet ca 5 gånger på 2 månader....men vafan de va ju sommar :cool:

Jense
2005-10-26, 19:03
Har bytt jobb och ska jobba tvåskift nu, 06-14 varannan vecka och 14-23 varannan.

Ni andra som gör/har gjort det, hur ställer man om tiden egentligen? Känns som att man kommer bli helt skum i huvudet av det.

Det är ju lite skillnad på att gå upp 04.30 (eller tidigare :( ) och nångång på förmiddagen..

Vad gör man? koffeintabbar de tidiga måndagarna? :) Hjälp!

sånt får man ta, försök att hitta något mellanting i sömnen, t.ex alltid gå upp klockan 04:30.

Pingu
2005-10-26, 19:34
Jobbade 2 skift i våras 07.00 - 15.30 och jämna veckor 22.00 - 06.00. Hade inga problem med att ställa om mig

Bjorne
2005-10-26, 19:45
Istället för att industrin rullar i 8h så rullar den i nästan 24h. Det är inget kreativt arbete så många timmar = många produkter. w00t.Jag syftar naturligtvis på att ha rullande skift för de anställda.

Krokodil
2005-10-26, 19:45
Jag har jobbat skift i över 18 år. När man är ung och full av energi kan man nästan jobba hur mycket som helst och festa så fort man är ledig. :)

Nu måste jag tänka mig för och sköta sömn och kost ganska bra för att inte må dåligt. Fast visst kan det vara trist att gå och lägga sig kl 20:00 en Lördag kväll när resten av familjen är vaken.

Vissa människor är inte skapta för skiftarbete och vissa har inga problem med det. Det visar sig ganska snart vilken typ man är.

Fredrik S
2005-10-26, 21:37
Vissa människor är inte skapta för skiftarbete och vissa har inga problem med det. Det visar sig ganska snart vilken typ man är.

Jag är tyvärr en av dom som inte kan jobba skift, vi gick över till 2-skift för ca 1 år sedan och en kort tid därefter fick jag extremt stora problem med sömnsvårigheter och kronisk trötthet. I början enbart på förmiddagsveckorna men efter ett tag kom tröttheten även på kvällsveckorna och till slut även när jag var ledig. Kanske inte låter så jobbigt men att vara konstant trött i ett års tid sliter på psyket efter att tag.

Problemen förvärrades hela tiden och till slut var sömnsvörigheterna så kraftiga att jag inte längre klarade av att sköta mitt arbete. Jag sa upp mig och började plugga, något jag aldrig ångrat.

:sleep: :sleep: :sleep:

LexSinner
2005-10-26, 21:43
Jag är tyvärr en av dom som inte kan jobba skift, vi gick över till 2-skift för ca 1 år sedan och en kort tid därefter fick jag extremt stora problem med sömnsvårigheter och kronisk trötthet. I början enbart på förmiddagsveckorna men efter ett tag kom tröttheten även på kvällsveckorna och till slut även när jag var ledig. Kanske inte låter så jobbigt men att vara konstant trött i ett års tid sliter på psyket efter att tag.

Problemen förvärrades hela tiden och till slut var sömnsvörigheterna så kraftiga att jag inte längre klarade av att sköta mitt arbete. Jag sa upp mig och började plugga, något jag aldrig ångrat.

:sleep: :sleep: :sleep:

Hehe, det är där jag är nu.. Konstant trötthet även på lediga dagar :(
Man kan gå och lägga sig och sova när som helst. Spelar ingen roll hur länge man sovit eller nått sånt.

Johan O
2005-10-26, 22:15
Jag jobbar nästan exakt så och tycker det är ganska skönt.

Nyckeln till framgång i det här fallet är att klara av att gå och lägga sig i tid när man jobbar förmiddag, så man inte går runt som en zombie under dagen för att man sovit tre timmar. Skit i vad det är på TV, det är inte värt tröttheten dagen efter.
Även när du går eftermiddag är det bra att försöka komma i säng så tidigt du kan efter jobbet för att kunna hålla en hyffsad "rytm" genom veckorna.
Och när du går eftermiddag, så sitt för fan inte bara framför burken och vänta på att få åka till jobbet. Aktivera dig med någonting KUL!

Jag har jobbat så här i tre-fyra år nu och i början var det lite motigt på morgnarna, men nuförtiden går det skitbra.

hum
2005-10-26, 22:22
Tack för alla svar

Grejen är att jag helst sover runt 8h per natt så att gå upp samma tid varje morgon är inte så lyckat :)

Tror det blir svårt att somna (även om man kommer i säng är man ju inte trött) på söndagskvällarna, men vi får väl se!

Peter-N1
2005-10-28, 10:59
Man vänjer sig. Jag jobbar 06-15, 12:30-22:30, 18-03, 22-07 och ibland 08-18.

Det är bara att bita ihop. Det viktigaste är att man trivs med jobbet och fortfarande har tid med att umgås med vännerna.

Tycker faktiskt att ditt schema verkar lite bortskämt. :D

pilt77
2005-10-28, 11:41
Själv så jobbar jag 22-06, 14-22, 22-06 och 04-15:30 på helgen.
Skulle hellre jobba 2skift faktist så