handdator

Visa fullständig version : L-Glutamin = Förbannat dyrt..

Miko
2002-07-14, 19:39
L-Glutamin är helt klart en av de dyrare kostillskotten.
AST säljer 600g för 625:-, tar man då 20 gram per dag räcker den i exakt 30 dagar och det kostar då 21:- om dagen.
Är effekterna så häpnadsväckande att det är värt 21:- om dan? ;)

Det billigaste jag hittat är 300:- i USA, men då tillkommer frakt och tullavgift. Och det kanske skilljer några kronor mellan AST och Star, men det är ändå väldigt kostsamt i min mening.

Vad har du för erfarenheter av glutamin? Märkte du resultatet tydligt, och är säker på att det kom från glutaminet?

Om det verkligen är så bra som de säger kan jag ingenting göra än att prova själv, men att betala 625:- för en burk är något jag gärna tänker över före.

Pecca
2002-07-14, 20:31
Den största skillnaden jag märker är att återhämtningen är mycket bättre. När jag har gjort uppehåll med glutamin så brukar jag ofta känna mig slapp i musklerna på morgonen medan med glutamin så är man pigg som en mört:) . Jag ligger heller inte så högt på doseringen, ligger på ca 20g och jag vet flera härinne som ligger på det dubbla och ännu mer.

jaja, det är mina synpunkter men vänta tills Tinner kommer med en hel uppsats som bara innehåller fördelar med glutamin:D :D .

:muscle: :bpump:

johan-cr
2002-07-14, 20:33
Nutritionoutlet har iaf 1kg för 499kr.. helt ok pris.

Frazze
2002-07-15, 00:12
Vad jag märkt, på runt femton gram om dagen, är att jag inte blir sjuk lika lätt, samt en marginell skillnad vad gäller återhämtningen.

Miko
2002-07-16, 18:56
Men om man skiter i att ha det som ett "glutamin tillskott", och istället använder det för att öka GH nivåerna med 400% varannan, var tredje timma.
Det blir ju runt 6-8 gram om dagen. Då är det helt plötsligt inte så dyrt :)

EiseltUK
2002-07-29, 14:58
Billigt glutamin är oftast bara glutaminpeptid. Glutamin är ganska instabilt och kvalitén kan variera. Det är nog säkrast att inte snåla in för mycket.

Mvh
Henrik

Munter
2002-07-29, 17:30
Miko, kolla aminosyraprofilen på ditt proteintillskott...allt som oftast får man i sig 15-20g bara genom det. Jag har legat på 40-50g per dag under våren (eiselt l-glutamin) men har inte märkt några nämnvärda ökningar eller större återhämtning trots grova dosen. Och det här med att glutamin manar kroppen att utsöndra en betydlig mängd tillväxthormon...inget jag någonsin hört rapporterats från riktiga personer, bara i sliskiga reklamer för tillskotten. Måhända en marginell höjning som man inte märker av. Det är mina erfarenheter iaf.

EiseltUK
2002-07-29, 17:59
Villa bara påpeka att glutaminsyra inte är samma som glutamin. Men i vissa proteiner kan mängden glutamin vara upp till 50 % av den totala halten glutaminsyra (även känt som glutamat) som deklareras på proteinpulver. En del tillverkare skriver glutamin på förpackningen (felaktigt), men menar glutaminsyra.

Glutamin, liksom flera andra aminosyror, kan öka frisättningen av aminosyror. Men även om ökningen är 400 % så räcker det inte för att få en märkbar effekt.

Det är tveksamt om "mer är bättre" gäller för glutamin. Kroppen har ett visst behov och när det är täckt så räcker det med glutamin. Träning och annan stress kan öka behovet av glutamin beroende på att tarmcellerna behöver mer glutamin.

Träning ökar också musklernas behov av glutamin, men den största delen av glutaminet täcks av det glutamin som bildas naturligt i kroppen.

Jag kan tänka mig att dagliga dsoser på upp till 20 gram kan ge bra effekt, men därutöver så kostar det nog mer än det smakar.

I stort sett så brukar de flesta vara nöjda med glutamintillskott. Det kostar inte så mycket och gör troligen att man kan minska lite på sitt proteinintag.

Mvh
Henrik

Petrus
2002-07-29, 18:24
Värt 21kr/dag?

YOU BET! :kickass:
Vänligen,,,
Petrus

Bamse
2002-07-29, 18:37
Hög glutaminhalt, 22 %...

... basuneras det ut på Complete-hinken.

Sen ser man på aminosyreprofilen att det är 220 mg glutamic acid / g.

":nono: "
Eller?

muskelbyggarn
2002-07-30, 07:49
>Munter

Det beror iof vad du hade förväntat dig av glutaminet också. Ligger förväntningarna på att öka 40kg i bänkpressen :D så lär man bli ganska missnöjd, men är man däremot nöjd med några repetitioner eller några extra kilon i träningsvikter så lär man nog bli nöjdare.

Det konstiga är att du inte märkt något? med 40g? det var likadant för mig med 5g, 10g och bitvis med 20g per dag. Sedan med +30-40g per dag började jag få effekt av det hela, men som sagt det är ingen jätteeffekt.

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-07-30, 08:39
Resultat osv hänger väldigt mycket på kvalitén...
Jag har provat flera Glutamin som varit helt verkningslösa och inte kännt eller märkt några resultat alls. Medans vissa sorter har fungerat ypperligt med bara 5 gram.
Vänligen,,,
Petrus

Munter
2002-07-30, 08:49
Tobbe: jag hade förväntat mig absolut ingenting, jag är aldrig inställd på att ett lagligt kosttillskott ska ge märkbara resultat. Så jag antar att min placebo uteblev.

Fredszky
2002-07-30, 15:33
det jag märker mest av glutamin, är morgonen efter man har tagit det.

jag vaknar alltid någon/några timmar tidigare än vanligt och känner mig helt utvilad och klar!! undebar känsla :)

Fredszky
2002-07-30, 15:35
vilket märke kör du på??

själv eiselt, funkar kanon. har inget att jämföra med iofs..

Pudzianovski
2002-07-30, 16:10
jag körde på protons glutamin ett tag för flera år sen, tyckte det var rätt kass.

kom istället fram till att istället för att spendera 21 kr per dag på ngt skitpulver äter jag hellre en eller två 10,90 kr`s rulltårtor från ica istället.

Mer värt för mig

:cheers:

mag
2002-07-30, 16:15
Originally posted by Pudzianovski
jag körde på protons glutamin ett tag för flera år sen, tyckte det var rätt kass.

kom istället fram till att istället för att spendera 21 kr per dag på ngt skitpulver äter jag hellre en eller två 10,90 kr`s rulltårtor från ica istället.

Mer värt för mig

:cheers:

verkar inte vara något fel på din förbränning:D

Pudzianovski
2002-07-30, 20:22
förbränningen är HÖG

:D