Visa fullständig version : Ang. mjölk tråden.
Hej.
Fick lite funderingar nu angående Farligt med mjölk tråden.
Jag dricker i runda slängar 2 l standard mjölk, 250 g kvarg och 500 g mellanfil om dagen. Detta Lär ju bli åt helvete för mycket kalcium?
Finsn ingen innehållsförteckning på kvargen från Lidl, vad innehåller den för Kalcium per 100 g?
Att dricka mindre mjölk är ju en lösning fast all näring som går förlorad. :)
Hej.
Fick lite funderingar nu angående Farligt med mjölk tråden.
Jag dricker i runda slängar 2 l standard mjölk, 250 g kvarg och 500 g mellanfil om dagen. Detta Lär ju bli åt helvete för mycket kalcium?
Finsn ingen innehållsförteckning på kvargen från Lidl, vad innehåller den för Kalcium per 100 g?
Att dricka mindre mjölk är ju en lösning fast all näring som går förlorad. :)
Varför standardmjölk till att börja med? Om du vill gå upp i vikt så finns det nyttigare fettkällor än mjölk (som har animaliskt fett som kroppen inte tycker om). Om du ska dra ner på något så måste det ju bli mjölken. *grr27*
King Grub
2005-10-26, 05:34
Finsn ingen innehållsförteckning på kvargen från Lidl, vad innehåller den för Kalcium per 100 g
Du kan räkna med att det inte skiljer sig dramatiskt från Arlas variant, dvs 110 mg per 100 gram kvarg.
Alltså ... nu är jag ingen expert på näringslära, men jag undrar i vilken utsträckning det alls är möjligt att ÄTA sig till en kalciumförgiftning på vanlig mat? Borde inte Norrlands bondebefolkning ha dött ut senast någon gång på trettiotalet, då ...? De flesta fall av vitamin/mineralförgiftning man känner till är väl, om jag inte tar helt fel, sådana där personen antingen överdoserat något kosttillskott eller överexponerats via miljön (t.ex. genom kopparhaltigt dricksvatten). Undantaget den berömda isbjörnsleverhistorien då. :D
Men det är som sagt bara mina egna funderingar kring vad som verkar rimligt, jag har inga referenser att backa upp dem med.
King Grub
2005-10-26, 10:43
Alltså ... nu är jag ingen expert på näringslära, men jag undrar i vilken utsträckning det alls är möjligt att ÄTA sig till en kalciumförgiftning på vanlig mat? Borde inte Norrlands bondebefolkning ha dött ut senast någon gång på trettiotalet, då ...? De flesta fall av vitamin/mineralförgiftning man känner till är väl, om jag inte tar helt fel, sådana där personen antingen överdoserat något kosttillskott eller överexponerats via miljön (t.ex. genom kopparhaltigt dricksvatten). Undantaget den berömda isbjörnsleverhistorien då. :D
Men det är som sagt bara mina egna funderingar kring vad som verkar rimligt, jag har inga referenser att backa upp dem med.
Det handlar väl om den ökade risken för prostatacancer som upptäckt, inte någon akut förgiftning. Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, och rekommenderar att män inte får i sig mer än 1000-1200 mg per dag, då ett eventuellt samband mellan ett högt intag av kalcium och ökad risk för prostatacancer inte är klarlagt. RDI är 800 mg och 1 L mjölk ger 1200 mg.
Jag dricker främst mjölk för att det är lätt att få i sig och ganska mycket näring i.
Så vad ska jag ersätta det med? Filen och kvargen kan jag inte dra ner på mycket mer men mjölken. Det är ju det som serveras till maten i skolan, det jag har till all mat jag äter också. Vad ska jag ersätta den med? Det handlar ju ändå om 70 gram protein och 900 kcal som kommer från mjölken.
Läste i en bok från Paulún att för mycket kalcium kan leda till zink och järn brist och eftersom zink hjälper till vid testrosteronproduktionen i kroppen så kanske överdosering av kalcium leder till att man har svårare att utvecklas muskulärt?
Föresten är det klarlagt att det har ett samband eller är det bara föraningar?
King Grub
2005-10-26, 15:36
"Calcium intake was an independent predictor of prostate cancer (relative risk (RR) = 1.91, 95 percent confidence interval (CI) 1.23-2.97 for intake > or = 1183 vs. < 825 mg/day), especially for metastatic tumors (RR = 2.64, 95 percent CI 1.24-5.61), controlling for age, family history of prostate cancer, smoking, and total energy and phosphorous intakes. High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer."
Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).
" In the Health Professionals Study, calcium intake (>=2000 mg/day) was strongly associated with prostate cancer risk, with RRs of 1.71, 2.97, and 4.57 for total, advanced, and metastatic prostate cancer. In addition, risk of prostate cancer was independently associated with both dietary and supplemental calcium and with milk intake."
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 12, 597-603, July 2003
"Recent epidemiological studies have raised concern that high calcium intakes are associated with increased risk of prostate cancer. A large prospective cohort study in the U.S. followed more than 50,000 male health professionals for 8 years and found that men whose calcium intake was 2,000 mg/day or more had a risk of developing advanced prostate cancer that was 3 times higher than men whose calcium intake was less than 500 mg/day and a risk of developing metastasized prostate cancer that was more than 4 times greater ..."
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/calcium/index.html
Ah, men prostata cancer kommer först i senare år? Eller händer det att unga drabbas?
Om det är som i första alternativet har då ett högt intag av kalcium på unga år påverkan av risken för att få prostata cancer i senare år?
King Grub
2005-10-26, 16:20
Det är en sjukdom som extremt sällan drabbar unga.
Men precis som när det gäller dom flesta cancer lägger man grunderna tidigare. Om jag börjar röka nu får jag ju inte lungcancer nästa år, men kanske om tjugo år, medan jag kanske inte får det alls om jag gör det vettiga och aldrig börjar.
Zerohero
2005-10-26, 16:30
Hur ä det med kalcium magnesiumbalansen? Hört att mycket kalcium kan orsaka dåligt magnesiumupptag.
jean-wim
2005-10-26, 17:22
Ah, men prostata cancer kommer först i senare år? Eller händer det att unga drabbas? Om det är som i första alternativet har då ett högt intag av kalcium på unga år påverkan av risken för att få prostata cancer i senare år?Jag tycker det finns skäl att ta det lugnt med slutsatserna vad gäller kalcium och prostatacancer. Sök efter calcium och prostate cancer på pubmed och man får upp hundratals med artiklar. Det verkar finnas lika många aktuella studier som visar ingen effekt, eller skydd mot prostatacancer. Jag orkar inte länka till 20-30 artiklar här, men efter en stunds tittande framgår det att:
- Sambandet mellan kalcium och p-cancer inte är klarlagt.
- Studier som visar på samband kommer alla från USA (tillväxthormon i mjölken?).
- Europeiska, kinesiska studier visar inget samband eller skyddande effekt.
- Kalcium kan också skydda mot coloncancer.
- Tveksamt om kalcium från andra källor än mjölk har en effekt.
Det här är ett så stort forskningsområde att en, två eller tre publicerade studier i sig är helt ointressant. Ett alltför stort intag är säkert inte att rekommendera, men ta det lugnt med cancerlarmen.
Okej, då förstår jag lite bättre.
Men jag ligger endå högt i intaget jag ligger ju på 2400 mg på mjölken, 700 mg på filen och 250 mg på kvargen. 3350 mg totalt och rekomenderat är 800 mg. Vill få ner det lite och om jag skippar 1 liter mjölk får jag ner det till 2150 i alla fall. Men frågan är då med vilken dryck jag ska ersätta det?
Okej, då förstår jag lite bättre.
Men jag ligger endå högt i intaget jag ligger ju på 2400 mg på mjölken, 700 mg på filen och 250 mg på kvargen. 3350 mg totalt och rekomenderat är 800 mg. Vill få ner det lite och om jag skippar 1 liter mjölk får jag ner det till 2150 i alla fall. Men frågan är då med vilken dryck jag ska ersätta det?
Måste du ersätta den förlorade näringen från mjölken med en annan dryck? Det går ju faktiskt lika bra att få i sig näringen genom vanlig mat. Pasta, kött etc och vatten som dryck.
King Grub
2005-10-26, 18:09
- Studier som visar på samband kommer alla från USA (tillväxthormon i mjölken?).
- Europeiska, kinesiska studier visar inget samband eller skyddande effekt.
"Calcium intake was an independent predictor of prostate cancer (relative risk (RR) = 1.91, 95 percent confidence interval (CI) 1.23-2.97 for intake > or = 1183 vs. < 825 mg/day), especially for metastatic tumors (RR = 2.64, 95 percent CI 1.24-5.61), controlling for age, family history of prostate cancer, smoking, and total energy and phosphorous intakes. High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer."
Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).
- Tveksamt om kalcium från andra källor än mjölk har en effekt.
"risk of prostate cancer was independently associated with both dietary and supplemental calcium and with milk intake."
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 12, 597-603, July 2003
50000 amerikaner är ett stort underlag. Innan sambandet är klarlagt kanske man åtminstone skall tänka sig för innan man klämmer i sig dubbla RDI dagligen i 20 år, särskilt som mängder över RDI inte har någon positiv effekt.
Du kan ju byta ut så mycket mjölk och fil som möjligt mot kvarg, då äter du mindre mjölkprodukt (och kalcium?) per gram protein (om det nu är det du är ute efter). T.ex är det ju lika mycket protein i 100 g kvarg som i 3½ dl mjölk
jean-wim
2005-10-26, 18:40
"risk of prostate cancer was independently associated with both dietary and supplemental calcium and with milk intake."Visst, visst. Jag orkar inte ge mig in i nån pajkastning med pubmedartiklar. Det hundratals artiklar att gå igenom och det vad jag kan se är det mycket långt ifrån en entydig bild.
Det är ju ett komplext samband med D-vitamin, vilket bl.a. leder till att prostatacancer är vanligare i norr (USA och Sverige) än jämfört med Kina och Italien, som var de studier jag såg som inte visade något samband.
Dessutom måste det ställas mot kalciumets eventuellt skyddande effekter.
Den här siten rekommenderas för en lite mer översiktlig bild.
http://www.prostatacancer.nu/
King Grub
2005-10-26, 19:40
Det hundratals artiklar att gå igenom och det vad jag kan se är det mycket långt ifrån en entydig bild.
Absolut. Just därför man kanske inte som sagt bör dra i sig dubbla RDI varje dag, förrän den bilden framträder.
Ska försöka dra ner på det. Ja, jag vill ju ha en annan dryck som jag kan dricka till maten, fast inte vatten för det är så .. Smaklöst :D
jean-wim
2005-10-26, 20:18
Absolut. Just därför man kanske inte som sagt bör dra i sig dubbla RDI varje dag, förrän den bilden framträder.Ja, jag har inte druckit mjölk på 15 år och brukar posta länkar till milksucks.com, men började ändå bli småorolig över att få i mig för mycket kalcium. Det var därför jag började rota i pubmed. Tyvärr är all sojamjölk som säljs i Sverige kalcium-berikad, så det gör inte saken bättre. Alpro gör icke-berikade, men de har jag aldrig sett här.
Problemet är väl också att mäns och kvinnors behov och nytta av kalcium skiljer så mycket.
jean-wim
2005-10-26, 20:23
Ska försöka dra ner på det. Ja, jag vill ju ha en annan dryck som jag kan dricka till maten, fast inte vatten för det är så .. Smaklöst :DMjölk har aldrig någonsin varit en måltidsdryck för civiliserade människor. Varför inte pröva kulturdryckerna vin eller öl?
ÄH drick mjölk och må bra! Man kan få cancer av allt nuförtiden ska man bekymra sig när man äter/dricker nyttigt har det gått bra långt.
King Grub
2005-10-26, 20:41
ÄH drick mjölk och må bra! Man kan få cancer av allt nuförtiden ska man bekymra sig när man äter/dricker nyttigt har det gått bra långt.
"Allt ger cancer, så varför bry sig?"-argumentet. Sämsta argumentet som finns. Som om man inte bryr sig om något eller inte vill göra något åt situtationen därför att man inte "orkar".
Mjölk har aldrig någonsin varit en måltidsdryck för civiliserade människor. Varför inte pröva kulturdryckerna vin eller öl?
1. Är 17 år
2. Skulle endå inte druckit det på en vardag ;)
Men nu till den stora frågan. Vad ersätta mjölken med?
jean-wim
2005-10-26, 21:10
Men nu till den stora frågan. Vad ersätta mjölken med?Du kan ju spä vinet med vatten. Så dricker barn vin i södra Europa. ;)
Annars, för barn som vägrar dricka bordsvatten, är det väl bara att köra på med Fun Light, eller lightläsk, om du vill vara riktigt vulgo. Vad är problemet?
King Grub
2005-10-26, 21:13
Aspartam och acesulfam-k?
"Allt ger cancer, så varför bry sig?"-argumentet. Sämsta argumentet som finns. Som om man inte bryr sig om något eller inte vill göra något åt situtationen därför att man inte "orkar".
Verkligen inget dåligt argument. Ja menade inte varför bry sig men man ska ta alla rapporter med en nypa salt, speciellt när smabandet inte är klarifierat(?).
jean-wim
2005-10-26, 21:19
Aspartam och acesulfam-k?Jamen ta nåt med vanligt socker då för guds skull! *grr27* Är det sådana oerhörda mängder vätska det är frågan om?
Hehe
Juice innehåller fruktos och är farligt.
Mjölk innehåller kalcium och är farligt.
Fun light innehåller aspartam och acesulfam-k och är farligt.
Illa detta nu. Tacka vet jag renat.
Mjölk har aldrig någonsin varit en måltidsdryck för civiliserade människor. Varför inte pröva kulturdryckerna vin eller öl?
Det där var det fånigagaste jag läst på ett forum för mäniskor som tränar :(
Det mest destruktiva också. Alkohol kan aldrig i något läge vara possitivt för en tränande.
Alla påsåenden om de possitiva effekterna från rött vins alla antioxidanter kan lätt ersättas med andra antioxidanter från bättre källor.
jean-wim
2005-10-27, 08:30
Det där var det fånigagaste jag läst på ett forum för mäniskor som tränar :( Det mest destruktiva också. Alkohol kan aldrig i något läge vara possitivt för en tränande.Äh, slappna av. Det handlar om mängder. En halv dl vin till maten eller 25 cl. öl någon gång i veckan skadar inte någon. Lättöl (pilsner) till maten var svensk dryckeskultur innan den vulgariserades av läskedryckstillverkare och svenska mjölkfrämjandet.
Hade svenska kids lärt sig lite vettiga alkoholvanor istället för att attack-supa på helgerna hade mycket varit vunnit.
Slartibartfast
2005-10-27, 09:30
Utöver 1,5 liter mjölk äter jag 2,5 dl kaseinpulver (kalciumkaseinat) om dagen. Kommer jag att dö av kalciumöverdos?
Utöver 1,5 liter mjölk äter jag 2,5 dl kaseinpulver (kalciumkaseinat) om dagen. Kommer jag att dö av kalciumöverdos?
Ja!
Slartibartfast
2005-10-27, 09:44
Ja!
Så det är skadligt?
Slartibartfast
2005-10-27, 09:53
Är det vettigare att äta natriumkaseinat istället för kalciumkaseinat?
Alltså jag vill ju dricka något som ersätter mjölken näringsmässigt fast utan att få i mig för mycket kalcium! Visst, jag kan dricka juice fast det är inte mycket protein i det inte. Det gör ju inte om det inte är jätte mycket protein i det. Mjölk innehåller väl 3.5 g/100 g och på vår juice här hemma står det <0.5 g /100 g. Tips?! Jag har inte tid att äta ett mål mat till :)
King Grub
2005-10-27, 10:16
Så det är skadligt?
http://susning.nu/Ironi
King Grub
2005-10-27, 10:17
Alltså jag vill ju dricka något som ersätter mjölken näringsmässigt fast utan att få i mig för mycket kalcium!
Finns nog inte.
Du får väl köra proteinpulver med vatten då. Fast kanske är massa kalcium där med :confused:
Själv har jag börjat dricka sojamjölk och äta laktosfri yoghurt för att få i mig kalcium (och för att det är gott och smidigt).
Själv har jag börjat dricka sojamjölk och äta laktosfri yoghurt för att få i mig kalcium (och för att det är gott och smidigt).
För att få i dig? Jag strävar efter att få bort :D
Finns nog inte.
That's a shame :(
För att få i dig? Jag strävar efter att få bort :D
Jo. Märker det. Men jag som är laktosintolerant får inte i mig särskillt mycket kalcium (eller något av allt annat smutt som finns i mjölk).
Slartibartfast
2005-10-27, 11:18
http://susning.nu/Ironi
Fan, den missade jag helt!
Nån som har ett lite utförligare svar på min fråga angående natriumkaseinat vs. kalciumkaseinat?
Jo. Märker det. Men jag som är laktosintolerant får inte i mig särskillt mycket kalcium (eller något av allt annat smutt som finns i mjölk).
Jaha du menar så :D Missöfröstod lite ;) Eller rättare sagt trodde att du skrivit fel ;)
jean-wim
2005-10-27, 15:45
That's a shame :(Alternativet näringsmässigt är givetvis sojamjölk, som dessutom ger ett extra skydd mot prostatacancer, som ju är skälet till att du vill dra ner på mjölken. Men i dagsläget verkar det mest finnas kalciumberikad sojamjölk i Sverige (GoGreen). Håll dock utkik efter icke-berikade varianter eftersom det finns.
Alpro - Europas sojajätte - har massor av sorter och går att få i Sverige:
http://www.alprosoja.com/SwedenAlpro.htm
Det är Kung Markatta som distribuerar Alpro och de har också många andra alternativ, som Havredryck och Rismjölk, som tydligen inte alla är kalciumberikade:
http://www.kungmarkatta.se/mjolkfritt.asp
I USA finns alltid soja som alternativ överallt, och utbudet av sojaprodukter är redan jättestort på kontinenten, så det är bara en tidsfråga innan det slår igenom på allvar här.
Zerohero
2005-10-27, 16:00
Ingen som vill svara på min fråga *cry*
Hur ä det med kalcium magnesiumbalansen? Hört att mycket kalcium kan orsaka dåligt magnesiumupptag.
Magnesium är väl ganska viktigt för tränande, så vill försäkra mig.
Rekomenderar som matdryck citronvatten. man får i sig c-vitamin och bioflavonider och får gott vatten. man kan börja med att bara hälla lite droppar i glaset, för att så småningom öka mängden när smaklökarna börjat vänja sig med smaken.
Färskpressad citron är nog att föredra.
men helt ärligt, jag tycker sojamjölk e helt vidrigt,spydde nästan sist *spy*. Har testa det några ggr och det kan verkligen inte ersätta vanlig mjölk, iallafall inte smakmässigt.
Finns det nåt märke som smakar bättre än resten?
jean-wim
2005-10-27, 16:20
Finns det nåt märke som smakar bättre än resten?Det finns sötade och osötade varianter. De sötade ska imitera mjölkens laktos, och det brukar vara vanligt socker eller glukos. Det smakar helt ok tycker jag, men inget jag skulle vilja dricka i sig (vilket inte mjölk är heller iofs). Jag använder det mest till att göra soja-latte med.
Den osötade smakar givetvis inte bra som den är, utan behöver någon form av smaksättning, men fördelen är att du själv kan välja sötningsmedel. Fungerar bra i bakning, till plättar, omelett eller whatever, men man måste vara medveten om smakskillnaden jämfört med mjölk.
Sedan finns det en uppsjö färdigsmaksatta sojadrycker (choklad etc.). Har aldrig prövat dessa, men antar att det blir en hel del socker i dessa.
Får kanske leta mig till någon sojamjölk så jag kan testa ;)
Hur är näringsinnehållet i sojamjölk?
EDIT: Hittade något random märke på google, 3 gram per 100 och bara 12 mg kalcium. Det är ju inte faligt. Hoppas nu det smakar bra också :D
jean-wim
2005-10-27, 16:32
Hur är näringsinnehållet i sojamjölk? EDIT: Hittade något random märke på google, 3 gram per 100 och bara 12 mg kalcium. Det är ju inte faligt. Hoppas nu det smakar bra också :DJag tror du sett fel. GoGreens sojamjölk (http://www.gogreen.se/gogreenwww/main.nsf/page.items.www/FD43383F073DF7E7C125701300283F65?open) ger 120 mg kalcium per 100g, vilket tyvärr är mer än vanlig mjölk. :(
Men det finns som sagt kalciumfria varianter.
Här kollade jag: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11091&lang=sv
jean-wim
2005-10-27, 16:47
Här kollade jag: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11091&lang=svAntaligen fel inmatat eller någon mystisk sort. GoGreen är finska så det är säkert deras mjölk de testat.
Alla berikade sojamjölker ligger på 120 mg kalcium. Detta är ett starkt försäljningsargument. Utan kalciumet köper inte frunsen och vegetarianerna det, och de är den primära målgruppen.
Killar som äter massor av andra mjölkprodukter, tillskottar vassle och kalciumkaseinat, och är rädda för prostatacancer är inte en målgrupp jag tror tillverkarna är medvetna om ännu. ;)
Hehe, frågade precis mor om hon kunde kolla på sojamjölk. Fick ju far på mig om att det var trams och mor för att det var dyrt. Jaha, vad ska man göra nu då! :D
Hm, kollade igenom en länk från Grubb precis. Där stod det:
"Neither study found calcium intake to be associated with an increased risk of total prostate cancer or non-advanced prostate cancer"
på ett ställe
och lite under att 7 av 14 undersökningar visade att det inte var risk.
Well, hur ska man nu tro. 7 undersökningar visar att det inte har risk och då visar det också (?) att 7 visar risk?
Hmmmmm :D
jean-wim
2005-10-27, 17:26
Hehe, frågade precis mor om hon kunde kolla på sojamjölk. Fick ju far på mig om att det var trams och mor för att det var dyrt. Jaha, vad ska man göra nu då! :DPrinta ut Grubbens artiklar om kalcium och prostata-cancer. Visa päronen och säg att ansvaret är deras om dina barn (och deras barnbarn) blir faderslösa i alltför tidig ålder.
Jag antar att svaret blir: Drick vatten! Men du kan ju alltid försöka. ;)
rQx, vad hindrar dig från att dricka ett glas fun light till maten och En sked extra mat för proteinets skull?
Det blir lite mer än en sked då jag får i mig vad blir det.. 700 kcal 60 protein eller nått av mjölk.. Det blir lixom ett extra mål mat :D.. Kan ju alltid gå upp på natten och äta :D .. Men det blir väl så jag får göra som du säger :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.