handdator

Visa fullständig version : Käckebröd, Husman

Peshmerga
2005-10-25, 21:07
jag läste nånstans i forumet att knäckebröd va snabba kolhydrater :( ( jag äter wasa husman ) har alltid trott att de långsamma kolhydrater, är det här jag har hört sant ? :confused:

sport knäckebröd av wasa är de också snabba kolhydrater :confused:

King Grub
2005-10-25, 21:09
Ja och ja. GI är rätt oviktigt, så knäckebröd (som är nyttigt och näringsrikt) kan ingå i alla former av kostupplägg.

Peshmerga
2005-10-25, 21:10
Ja och ja.

konstigt *screwy* oftas kopplar man bröd med snabba kolhydrater med vitt bröd *screwy* , vad äre i knäckebröd som är snabbt då ??

King Grub
2005-10-25, 21:11
Färgen på livsmedel har inte mycket med GI att göra, och inte heller om det är sockerrikt eller stärkelserikt. Knäckebröd är sprött och lätt nedbrytbart.

Peshmerga
2005-10-25, 21:15
Färgen på livsmedel har inte mycket med GI att göra, och inte heller om det är sockerrikt eller stärkelserikt. Knäckebröd är sprött och lätt nedbrytbart.

Högt GI = ( mycket snabba kolhydrater ? )

okej, men jag brukar köra knäckebröd o kvarg som ett litet mål på kvällen, lika så på eftermiddagarna, eftersom jag trodde de va långsama kolhydrater, så de är ingen bra ide o köra med knäckebröd igentligen, bättre o byta till nått grovt, bröd med långsamma kolhydrater ? :confused:

King Grub
2005-10-25, 21:18
GI är ett mått på hur snabb blodsockerpåverkan är, ja.

På den andra frågan har jag inget mer att tillägga efter http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1127623&postcount=2 Om du oroar dig för saken, visst, men knäckebröd är inte onyttigt.

Peshmerga
2005-10-25, 21:27
GI är ett mått på hur snabb blodsockerpåverkan är, ja.

På den andra frågan har jag inget mer att tillägga efter http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1127623&postcount=2 Om du oroar dig för saken, visst, men knäckebröd är inte onyttigt.

okej då *screwy* , tack

skaparn
2005-10-25, 22:15
Det ligger något i Wasa's reklamfilmer. Inte många bröd som är 100% fullkorn. Är du fortfarande orolig över GI får du lägga på ordentligt med tillbehör som lär sänka detta ganska rejält. Protein och fett förlångsammar magsäckstömningen har jag fått för mig.

Aelrik
2005-10-25, 22:40
Man kan väl säga att färgen på ett livsmedel inte har nämnvärt med GI-värdet att göra. Tänk istället på hur lätt det är att lösa upp i vatten (knäckebröd, cornflakes etc. är lättlösligt -> högt GI).