Visa fullständig version : Käckebröd, Husman
Peshmerga
2005-10-25, 21:07
jag läste nånstans i forumet att knäckebröd va snabba kolhydrater :( ( jag äter wasa husman ) har alltid trott att de långsamma kolhydrater, är det här jag har hört sant ? :confused:
sport knäckebröd av wasa är de också snabba kolhydrater :confused:
King Grub
2005-10-25, 21:09
Ja och ja. GI är rätt oviktigt, så knäckebröd (som är nyttigt och näringsrikt) kan ingå i alla former av kostupplägg.
Peshmerga
2005-10-25, 21:10
Ja och ja.
konstigt *screwy* oftas kopplar man bröd med snabba kolhydrater med vitt bröd *screwy* , vad äre i knäckebröd som är snabbt då ??
King Grub
2005-10-25, 21:11
Färgen på livsmedel har inte mycket med GI att göra, och inte heller om det är sockerrikt eller stärkelserikt. Knäckebröd är sprött och lätt nedbrytbart.
Peshmerga
2005-10-25, 21:15
Färgen på livsmedel har inte mycket med GI att göra, och inte heller om det är sockerrikt eller stärkelserikt. Knäckebröd är sprött och lätt nedbrytbart.
Högt GI = ( mycket snabba kolhydrater ? )
okej, men jag brukar köra knäckebröd o kvarg som ett litet mål på kvällen, lika så på eftermiddagarna, eftersom jag trodde de va långsama kolhydrater, så de är ingen bra ide o köra med knäckebröd igentligen, bättre o byta till nått grovt, bröd med långsamma kolhydrater ? :confused:
King Grub
2005-10-25, 21:18
GI är ett mått på hur snabb blodsockerpåverkan är, ja.
På den andra frågan har jag inget mer att tillägga efter http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1127623&postcount=2 Om du oroar dig för saken, visst, men knäckebröd är inte onyttigt.
Peshmerga
2005-10-25, 21:27
GI är ett mått på hur snabb blodsockerpåverkan är, ja.
På den andra frågan har jag inget mer att tillägga efter http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1127623&postcount=2 Om du oroar dig för saken, visst, men knäckebröd är inte onyttigt.
okej då *screwy* , tack
Det ligger något i Wasa's reklamfilmer. Inte många bröd som är 100% fullkorn. Är du fortfarande orolig över GI får du lägga på ordentligt med tillbehör som lär sänka detta ganska rejält. Protein och fett förlångsammar magsäckstömningen har jag fått för mig.
Man kan väl säga att färgen på ett livsmedel inte har nämnvärt med GI-värdet att göra. Tänk istället på hur lätt det är att lösa upp i vatten (knäckebröd, cornflakes etc. är lättlösligt -> högt GI).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.