handdator

Visa fullständig version : Bortskämda ungar!

Krokodil
2005-10-25, 18:44
Jag fick följande mail från frugan, författare okänd...

Tänkvärt

När jag var liten brukade vuxna tråka ihjäl mig med deras röstlösa berättelser om hur svårt det var när de växte upp;

..som att gå 3 mil i uppförsbacke - båda vägarna - varje dag till skolan genom snöstormar som rasade året runt, bärandes sina syskon på ryggen till skolan som var en
ombyggd lada utan isolering, där de ändå lyckades hålla en 5:a i snitt trots deras heltidsjobb efter skolan på det lokala sågverket där de jobbade för en krona i timmen så att de kunde hålla familjen från att svälta ihjäl.

Jag minns att jag lovade mig själv att när jag växte upp så skulle minsann inte jag häva ur mig en massa sån skit på mina barn om hur svårt jag hade det när JAG var liten och hur lätt de har det nu.

Men ...

Nu när medelåldern närmar sig med stormsteg, kan jag inte undgå att se mig omkring och se dagens ungdom.

Kidsen idag har det så förbannat lätt!!!

Jag menar, jämfört med min barndom lever de i nån satans utopi. Jag ogillar att säga det men, dagens ungdom, vet inte hur bra de har det.

Jag menar, när jag var barn så inte fan fanns det nåt Internet - när vi ville ha reda på någonting fick vi gå till biblioteket och slå upp det själva!

Det fanns ingen e-post heller. Vi var faktiskt tvungna att skriva ett brev, med penna och papper, och sen gå hela vägen ner till brevlådan och posta det. Efter det tog det en vecka innan brevet kom fram och sen fick vi vänta på svaret ytterligare en vecka.

Det fanns inte heller MP3:or eller Napster. Om man ville stjäla musik så fick man vackert gå till skivaffären och snatta den själv. Eller så fick man vänta till på lördag och hoppas att de spelade låten på Tracks-listan för att kunna spela in den på band, men DJ:n brukade vanligtvis snacka över hela början på låten och sabba alltihop ändå.

Vill du höra om att ha det svårt? Vi kunde minsann inte bara ladda hem porr. Du var tvungen att muta nån alkis som kunde köpa dig ett nummer av "Fib Aktuellt" på närbutiken. Antingen det, eller så fick man nöja sig med underklädessektionen i Ellos-katalogen. Det var de alternativ vi hade.

Vi hade inte sånt lyx som "samtal väntar". Om du snackade i telefon och någon annan ringde så fick de upptaget. Och inte fanns det "nummerpresentation" heller. När telefonen ringde så hade du ingen aning om vem det var. Det kunde vara din rektor, din mamma, en försäljare eller din spritlangare. Du var helt sonika tvungen att svara och ta en chansning.

Inte hade vi några flashiga Nintendo Game Cube eller PlayStation tv- spel med högupplösande 3D-grafik heller - vi hade Atari 2600.

Du kunde lätt se vilka rikemansbarnen var - de hade Intellivision istället. Vi hade inte "Grand Theft Auto" och "Tekken 3", vi hade "Space Invaders", "Pong" och "Asteroids" - och grafiken sög! Din gubbe var
en liten fyrkant och det fanns inte massor med levels och olika vyer och bilder - det var samma bild. Hela tiden.

Det fanns inte några böcker och tidningsartiklar om "Hur man vinner i", för om det hade funnits en "Hur man vinner i Space Invaders" skulle den bara innehålla en rad: Bli inte skjuten. Du kunde inte vinna eftersom spelet bara blev svårare och snabbare tills du dog.

Precis som livet.

När du gick på bio fanns det inte någon "stadiumplacering". Alla säten var i samma höjd. Om en lång kille satt framför dig så ... taskigt läge.

Inte fanns det nån jäkla kabel-tv heller. Vi hade två kanaler utan text-tv. Ville du veta vad som skulle visas fick du läsa det i tidningen.

Cartoon Network existerade inte. Tecknat kunde du bara se på lördagsmorgnarna mitt i Gomorron Sverige. Fattar du!? Vi fick vänta HELA VECKAN, era bortskämda små skitungar! Inte heller fanns det nåt Bolibompa med blonda yppiga programledare. Vi fick Staffan Westerberg, Clownen Manne och nån jävla tomte i en regnbågssoffa som lallade om böcker istället...

Det är det jag säger, barnen har det alldeles för lätt. De är bortskämda. Jag svär, de skulle aldrig ha klarat sig i fem minuter på 50-talet..

John_r
2005-10-25, 18:49
Ja vad säger man :D? Jag tackar de tidigare generationerna som kommit på alla smarta grejer som vi ungdomar kan ha nytta av :P!

Larsson
2005-10-25, 18:50
Är det någon som är lite bitter i hörtrusket ;)

Gurk-Burk
2005-10-25, 18:55
Är det någon som är lite bitter i hörtrusket ;)

Låter verkligen som det ju.
Tror dessutom att utvecklingen av div teknik kommer att fortsätta och på så sätt kommer framtidens ungdom få en uppväxt som antagligen kommer vara väldigt olik vår.

Pez
2005-10-25, 18:57
Jag fick följande mail från frugan, författare okänd...

Det är det jag säger, barnen har det alldeles för lätt. De är bortskämda. Jag svär, de skulle aldrig ha klarat sig i fem minuter på 50-talet..
Inte upphovsmannen heller... med tanke på att han/hon uppenbarligen är 70-talist. :)

Men visst - jag håller med. För att se tecknat gällde det att kolla på Sköna Söndag (Super-Teddy), Hajk (Goliat) och Lilla Sportspegeln (Tom Och Jerry).. sen kom ju Disney-Tajm nångång där runt 10årsåldern också.. en hel jävla timme med tecknat och zorro. :D

Krokodil
2005-10-25, 19:00
Inte upphovsmannen heller... med tanke på att han/hon uppenbarligen är 70-talist. :)

Men visst - jag håller med. För att se tecknat gällde det att kolla på Sköna Söndag (Super-Teddy), Hajk (Goliat) och Lilla Sportspegeln (Tom Och Jerry).. sen kom ju Disney-Tajm nångång där runt 10årsåldern också.. en hel jävla timme med tecknat och zorro. :D

Haha, det där såg jag inte ens.. Klistrade in mailet rakt av.
:D

Piranha
2005-10-25, 19:00

Ja å då hadde du det bra ..

På min tid var de Drutten å Jena sen march i säng.

Tecknat fick vi i Kalle Anka pocket och då var 4e sida i färg ..

Pfffffffffffff

Weird
2005-10-25, 19:02
så fruktansvärt larvig det är att jämföra olika generationers förutsättninggar och hur olika svårt dom har haft det. den som skrivit det borde vara glad för att hans barm har det bättre än vad han själv hade det
Edit: borde lästd et lite bättreförts gången

Cilia

Pfffffffffffff
WORD
och TV-programmen var slut efter sena nyheterna kl 21.
sen var det testbild i ngn timme innan myrornas krig började.

John Blund är inte att förglömma heller!
Hej alla barn .....

Krokodil

Pfffffffffffff

Drutten & Jena är chef! :hbang:

Mago
2005-10-25, 19:05
50-talet? *screwy*
Jag är född 84:a och de flesta sakerna stämmer in på min barndom iaf. :)
Iofs. min barndom och inte ungdom, men men.

Jag vet att jag har det bra jämfört med de som växte upp på 30-talet och det är jag glad för helt enkelt. Jag hör då aldrig nån som klagar på att vi har det svårt nu.

Inte för jag tror man har en lyckligare barn- och ungdom nu än man hade tidigare egentligen, men lättare, visst.

Pez
2005-10-25, 19:07

Pfffffffffffff
Ja det är egentligen ett jävla under att inte fler av din generation blev kommunister och vänsterradikaler.. med tanke på hur ni matades med commie-mjukisdjur och snälla strumpor med Lenin som förebild från den statliga mediaproduktionsapparaten. ;)

Cilia
2005-10-25, 19:09
kommer ni ihåg streckgubben på linjen vad hette han?
och dom där tjeckiska lerfigurprogrammet.

Herkulez

Pfffffffffffff
haha fyfan va gammal du är valle, din tid är över :laugh:

Pez
Linus på linjen?

Cilia
2005-10-25, 19:10
haha fyfan va gammal du är valle, din tid är över :laugh:
jag är äldre *HA*
lägg ihop era åldrar och ni börjar närma er mig

Piranha
2005-10-25, 19:11
haha fyfan va erfaren du är valle, du är äger :laugh:

Tack.

Herkulez
2005-10-25, 19:11
jag är äldre *HA*
lägg ihop era åldrar och ni börjar närma er mig
beklagar sorgen =/

Cilia
2005-10-25, 19:16
beklagar sorgen =/
Det behöver du inte göra
jag är ganska nöjd med att vara så här gammal.
Skulle inte vilja vara 20 igen.

z_bumbi
2005-10-25, 19:18

Lerfigurer rockar.
Om man är lite uppmärksam, har barnkanalen samt tittar på den kanalen ibland så känner man igen berättarrösten i vissa av serierna. :)

Piranha
2005-10-25, 19:21
Det behöver du inte göra
jag är ganska nöjd med att vara så här gammal.
Skulle inte vilja vara 20 igen.

Fortfarande tandställning och oskuld då ?

egge
2005-10-25, 19:22
vi hade "Space Invaders", "Pong" och "Asteroids" - och grafiken sög!

Mina favvospel ju :cool:

Cilia
2005-10-25, 19:28
Fortfarande tandställning och oskuld då ?
japp, men vad har det med min ålder att göra? *L*

(seriöst så har jag värsta hästtänderna *klappar med dom*)

Piranha
2005-10-25, 19:31
japp, men vad har det med min ålder att göra? *L*

(seriöst så har jag värsta hästtänderna *klappar med dom*)

Yes .. jag har värrsta puckeln på ryggen, allvarligt quasimodo , ibland brukar tjejen skojja med mig och sätta en mössa på den .. då blir jag syr.

Srednq
2005-10-25, 19:34

eller den killen i början på "anslagstavlan" (han som nyser bort alla lapparna. går de ännu?)

Runda Grodan
2005-10-25, 19:35
Själv tycker jag det var bättre förr. :cool:

Jag är född 82 men jag kände igen mycket av det som skrevs. Ok att man inte hade en massa grejer som man har idag men det man hade var man ju mer än nöjd med. Nuförtiden (ett ord?) blir man ju överstimulerad och allting serveras på ett fat.

Nej tacka vet jag Commodore 64 med bandstation. Superchannel med tecknat på mornarna och allt det andra. Jag hade skitkul när jag var liten. Kanske var det för man inte hade en massa prylar så man uppskattade det man hade lite bättre...

Jäklar vad skoj jag hade när jag var liten! :)

emmzan
2005-10-25, 19:36
Linus på linjen?

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/liebe/a054.gif

emmzan
2005-10-25, 19:37
Nej tacka vet jag Commodore 64 med bandstation. Superchannel med tecknat på mornarna och allt det andra. Jag hade skitkul när jag var liten. Kanske var det för man inte hade en massa prylar så man uppskattade det man hade lite bättre...

Jäklar vad skoj jag hade när jag var liten! :)

Pappa tyckte vi skulle skaffa C64 med band men vi lyckades övertyga att vi skulle ha en Amiga 500 istället. :hbang:

Cilia
2005-10-25, 19:37
Yes .. jag har värrsta puckeln på ryggen, allvarligt quasimodo , ibland brukar tjejen skojja med mig och sätta en mössa på den .. då blir jag syr.
ppssttt vissa kallar den för rumpa men .............

bubbe
2005-10-25, 19:40
Vilse i pannkakan!

need to say more?

Ninjasmurf
2005-10-25, 19:41
Kommer fortfarande ihåg när man glad sprang ner för trappan för att se teknat på godmorgon sverige och det inte är nått för olof palme blivit skjuten, jäklar va sur jag blev iofs var jag 7 år då...

rQx
2005-10-25, 19:46
Så vi som lever som ungdomar nu ska byta skola till den som ligger längst bort och skrota datorn nu då? ;)

Visst, jag tycker många ungdomar är bortskämda men det finns många som inte är det.

Bortskämdhet för mig är inte att ha dator, internet, e-post, porr och allt det där.

Jag ser bortskämdhet som något helt annat. Det är när man inte hjälper till hemma och underlättar för sina föräldrar som har en tyngre börda än en själv att bära. Ska som sen hjälpa till så vill dom ha pengar för det! De får sina barnbidrag på 950 kr men sedan köper endå föräldrarna kläder till dem. Hur ska se fatta hur det går till i livet när de får allt serverat på silverfat!

Fartman
2005-10-25, 19:53
Jag hade aldrig bytt ut min barndom på 80-/90-talet mot en i nutid.
Fan, nuförtiden verkar ju inte ens barn vara utomhus och leka.

emmzan
2005-10-25, 20:01
Kommer fortfarande ihåg när man glad sprang ner för trappan för att se teknat på godmorgon sverige och det inte är nått för olof palme blivit skjuten, jäklar va sur jag blev iofs var jag 7 år då...

Trevligt att någon mer har samma skumma minne som jag var. Asförbannad var jag. Mamma fyllde år också kommer jag ihåg :)

Weird
2005-10-25, 20:15
Linus på linjen?
såna strumpor har jag :hbang: skit sköna e dom

Kebab-Arne
2005-10-25, 20:29
Måste instämma med rQx, tror attityd ändringen har störst betydelse. Växer man upp i ett hem där allt blir serverat på silverfat så är ju risken att man blir en redigt lat jävel. Men om man är som jag ( :D ) så blir det inget större problem. Fast jag anser ifs det konstigt om mamma brer ens smörgåsar vid en ålder av 18 år, finns folk som inte gör det. Men om min mamma gjort det hela tiden hade jag antagligen inte tyckt det varit något konstigt.

Problemet ligger snarare i uppfostran hos färäldrarna som skämmer bort ungarna för mycket.

Sen skriker det mest avundsjuka från textförfattaren om att han inte växte upp 20 år senare och med all skön teknik.

rQx
2005-10-25, 20:33
ja, föräldrarna har en stor roll. Man kan inte bara låta dem få allt för lätt. Räcker inte barnbidraget: Börja jobba!

shibi
2005-10-25, 21:19
tycker också själv att många är bortskämda, men som sagt inte genom bekämligheter som datorer, utan att de får allt de vill ha. hade en polare som fick frukost serverad på sängen, och han var 16 bast...

och sen bor jag på dalarö (blivit snobbområde) så alla här, är fett bortskämda. många cyklar på hojjar för uppåt 18 papp, just för att en börja, och då ville alla ha en sån cykel. jävla bortskämda jävlar *grr*
jag fick börja hugga ved när jag var 10, så alla mina polare titta snett på mig, när de satt där och fick allt de peka på.

tänk också att jag är 89:a. Lol, min morfar har sagt att jag är uppfostrad på ett mer finskt sätt, där man får jobba för vad man vill ha ;)
nog om mig, och inte för att jag vill "berätta hur hårt man haft det", men jag är trött på bortskämda personer som klagar.