Logga in

Visa fullständig version : iPod Mini vs iPod Nano

Fatalist
2005-10-25, 13:56
Är i köpestankar.. Tänker spontanköpa en inom en timma eller så

Någon som äger en nano eller mini?

Vad tycker ni om dem?

Kan man springa med minin?

Weird
2005-10-25, 14:03

Någon som äger en nano eller mini?

Vad tycker ni om dem?

Kan man springa med minin?
jag äger ingen av dom men va och kolade på en naon och den va betydligt mycket mindre än vad hag trodde den va. så skulle jag köpa en så lätt en nano

Fatalist
2005-10-25, 14:05
jag äger ingen av dom men va och kolade på en naon och den va betydligt mycket mindre än vad hag trodde den va. så skulle jag köpa en så lätt en nano

Det som talar emot den är att den är dyrare än minin (visst, snyggare och flashminne). Därför är jag nyfiken på om man kan springa med minin utan att hårddisken skakas sönder :D

tossefar
2005-10-25, 14:06
Det som talar emot den är att den är dyrare än minin (visst, snyggare och flashminne). Därför är jag nyfiken på om man kan springa med minin utan att hårddisken skakas sönder :D
Japp man kan springa med den. Men köp nano ändå, minin är ju numera gammal.

Fatalist
2005-10-25, 14:07
Japp man kan springa med den. Men köp nano ändå, minin är ju numera gammal.

Skiljer nästan en tusing mellan 4gb nano och 4gb mini :mallan:

Tror det blir en mini då, ska bara ha den när jag tränar iaf

Och är inte Nano bara Usb 1.1? Står bara "USB" på den, och USB 2.0 på minin. Palla fylla 4gig över usb

Weird
2005-10-25, 14:08
men för fan klart du ska ha det senaste :naughty:

Fatalist
2005-10-25, 14:11
men för fan klart du ska ha det senaste :naughty:

Lägg ner, jag lär köpa en nano bara för att den är så sexig :cryout:

Hur fungerar det med låtöverföring o s v då? Måste man inte använda iTunes för att få över låtarna? Är det krångligt?

tossefar
2005-10-25, 14:14
iTunes suger tyvärr rätt hårt, speciellt till windows. Men de få gånger man byter musik är det väl acceptabelt.

Larsson
2005-10-25, 14:17
Lägg ner, jag lär köpa en nano bara för att den är så sexig :cryout:

Hur fungerar det med låtöverföring o s v då? Måste man inte använda iTunes för att få över låtarna? Är det krångligt?

Man måste inte använda iTunes det finns andra program du kan använda. Fast själv tycker jag att iTunes är väldigt smidigt, fast man ska dock inte låta iTunes sortera mp3 mapparna, för då kan det bli väldigt rörigt. Fördelen med iTunes är att man kan skapa spellistor som gör att man väldigt snabbt kommer åt musiken på iPoden. Det är USB 2.0 på nanon.

Larsson
2005-10-25, 14:18
iTunes suger tyvärr rätt hårt, speciellt till windows. Men de få gånger man byter musik är det väl acceptabelt.

Har aldrig haft några problem med iTunes, varför tycker du att det suger?

Mandus
2005-10-25, 14:19
Vafan, är det verkligen bara USB 1.1 på nanon? Det är ju fullkomligt värdelöst, 2.0 eller firewire är ju ett måste! Har själv en mini och kan bekräfta att den är optimal att träna med :-) Får känslan av att Nanon är lite för skör för det ändamålet men jag har ej testat den.

tossefar
2005-10-25, 14:21
Har aldrig haft några problem med iTunes, varför tycker du att det suger?
Lite samma sak som med quicktime, otroligt bloatat program med tusen funktioner man aldrig behöver och mycket hellre varit utan. Man kan inte heller dra låtar från iPoden till datorn.

Men visst måste man nästan använda iTunes? De 2-3 alternativ som finns är ju inte mycket att hänga i granen.

rememberence
2005-10-25, 14:26
bästa alternativet är nog foobar med ipod plugin :D

Larsson
2005-10-25, 14:26
Lite samma sak som med quicktime, otroligt bloatat program med tusen funktioner man aldrig behöver och mycket hellre varit utan. Man kan inte heller dra låtar från iPoden till datorn.

Men visst måste man nästan använda iTunes? De 2-3 alternativ som finns är ju inte mycket att hänga i granen.

Man måste inte använda iTunes, Anapond Explorer är rätt vanligt, då får man en trådstruktur som påminner om utforskaren i windows, och man kan dra musik till iPoden direkt. Det finns program som gör att man kan dra musiken från ipoden till datorn också.

På http://www.ilounge.com/ finns det mycket fakta om ipod, itunes, tillbehör och program istället för iTunes.

Fatalist
2005-10-25, 14:28
Tack alla! Fortsätt gärna diskutera och ge tips, för prylbögen inom mig säger att det blir en iPod nano så fort jag ätit klart

skaparn
2005-10-25, 14:44
Har dom inte låtit nano ersätta mini? Dock kanske du kan få tag i den begagnad.

Dessutom så har nano USB 2.0 edit: som sagt såg jag nu

Larsson
2005-10-25, 14:46
Har dom inte låtit nano ersätta mini? Dock kanske du kan få tag i den begagnad.

Dessutom så har nano USB 2.0 edit: som sagt såg jag nu

Nanon har ersatt minin, men butiker kan ju fortfarande ha kvar minin i lager.

Cilia
2005-10-25, 14:49
det finns tydligen olika definitioner på vad spontanköpa innebär.
undra hur den här killen gör när han planerar sina inköp?

Fatalist
2005-10-25, 15:43
Sitter nu med en svart ipod nano i famnen... jag tror jag är kär :love:

Weird
2005-10-25, 15:48
men kunde du inte köp en mini så kunde jag skrattat åt din dumhet istället måste jag sitta här och vara avundsjuk *grr27*

Fatalist
2005-10-25, 15:50
men kunde du inte köp en mini så kunde jag skrattat åt din dumhet istället måste jag sitta här och vara avundsjuk *grr27*

man kan spegla sig i den :cool:

sunkan
2005-10-25, 16:00
har likadan. Köp nått å ha den i för den bli reig på två sekunder tyvärr. Glömde min i fickan när jag hjälpte pappa lite med huset, å självklart så skulle jag stoppa en näve spik i samma ficka *cry*

Hobbes
2005-10-25, 16:05
det finns tydligen olika definitioner på vad spontanköpa innebär.
undra hur den här killen gör när han planerar sina inköp?

Jag spontan köpte min Ipod 20gb....

Gick tillbaka för 4:e gången till Sony Store och reklamerade min CDspelare/mp3 spelare. Ljög lite om att jag snart skulle åka hem till Sverige och att jag inte skulle få sådan bra service i Sverige som de gett mig, vilket troligen är sant då service nivån suger i Sverige många gånger tyvärr!

Fick pengarna tillbaka, gick till info.desken och frågade om vart närmaste Futureshop låg....15 minuter senare hade jag en Ipod 20gb i näven.

Hel nöjd, så kostade den ca 1000 kronor mindre i Kanada än i Sverige.

Weird
2005-10-25, 16:16
man kan spegla sig i den :cool:
:cryout: din bich

Larsson
2005-10-25, 16:18
har likadan. Köp nått å ha den i för den bli reig på två sekunder tyvärr. Glömde min i fickan när jag hjälpte pappa lite med huset, å självklart så skulle jag stoppa en näve spik i samma ficka *cry*

Nanon verkar visserligen ha lättrepad display, men stoppar man en näve spik samma ficka får man nästan skylla sig själv.

sunkan
2005-10-25, 16:34
Nanon verkar visserligen ha lättrepad display, men stoppar man en näve spik samma ficka får man nästan skylla sig själv.

jag hade glömt att den var där *cry*

Lallle
2005-10-25, 16:44
vad kostade nanon?

OggeP
2005-10-25, 17:10

Stämmer.

http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2005%5c10%5c25%5c162204&SectionId=TeknikTrender&menusection=TeknikTrender;TeknikNyheter

wintersnowdrift
2005-10-25, 19:19
Jag fick en iPod nano som mutgåva av min far när han varit i USA (ehrm, hur "brattigt" lät inte det där, men jaja, så var det i alla fall ;)).

Den fungerar hur som helst kanon! Jag både springer och gymmar med den (har ett "armband" som gör att den aldrig är i vägen heller). Väldigt lätt att förstå för en teknik-fiskmås som mig osv, och framför allt är den ju liten jämfört med mini:n.

//Kristin

Fatalist
2005-10-25, 19:59
vad kostade nanon?

2 laxar, mitt livs bäst spenderade! Fyfan vad jag äälskar den! Varje gång man plockar upp den, och vrider på det extremt sköna touch-hjulet och ser den vackra färgskärmen med bättre upplösning än ditt nintendo DS blir man chockerad hur jävla liten och lätt den är! :love: :love: :love:

Ska leta upp länken till testet som visar hur stryktålig den är om jag hinner inom edit-tiden!

Fatalist
2005-10-25, 20:01
Barely... Detta gjorde mitt köp självklart. Ingen tvivel om saken efter att jag läst denna!

man får se den naken också :naughty:

http://arstechnica.com/reviews/hardware/nano.ars/3

Larsson
2005-10-25, 20:04
Det är verkligen liten, blev verkligen förvånad när jag fick känna på den i en affär. Den ser liten ut på bilderna, men man måste hålla i den för att förstå hur tunn den är.
Men jag får väl forstätta använda min mini och shuffle :(