handdator

Visa fullständig version : Anställningsintervju med lämplighetstest

elan
2005-10-25, 09:58
Har just fått hem ett brev om att jag är kallad till anställningsintervju samt lämplighetstest nästa tisdag. Det känns superbra eftersom det här var ett jobb som jag verkligen kände att jag ville ha när jag läste annonsen. Skönt också att äntligen få komma på en intervju, det var nästan ett år sedan sist.

Det står att intervjun och testerna kommer ta cirka fyra timmar, bara det gör att jag får fjärilar i magen. ;)

Det jag undrar lite över är om någon varit med om sådana här tester? Går det att förbereda sig på något sätt eller är det bara att känna lugnet? Om det bara är rena intelligenstester så är det ju rätt lätt att öva upp sin förmåga på sådana men jag undrar vad det mer kan ingå för typ av tester?

Antar att det bara är att försöka slappna av nu och jobba upp självförtroendet så kommer det gå bra. Ville bara skriva av mig lite eftersom jag blev så glad. :D

Nu ska jag gå och fira med att piska lite rygg och biceps på gymmet. :hbang:

mini
2005-10-25, 10:00
Vad kan lämplighetstestet innebära? Fysiskt prov? Personlighetstest? Intervju? Arbetsprover? Ge oss lite mer info.
Och grattis förresten! Skönt att passera första sållningen iaf.

Oatmeal
2005-10-25, 10:10
Riktigt skönt när man blir utvald, Fick själv en intervju för cirka en månad sedan, och nu ska jag vara med och starta upp en ny butik här i Östersund. Så det känns ju riktigt skoj..:)

Lycka till! hoppas det går vägen

elan
2005-10-25, 11:07
Det lär nog inte bli fråga om något fysiskt test eller arbetsprover. Tjänsten är som dokumentundersökare på SKL. Antar att det är mer åt personlighetstesthållet. Kanske att de testar värdegrunder och så att man ska passa in i gruppen.

Tyvärr tyckte jag att deras annons var lite luddigt skriven, jag tyckte att jag passade väldigt bra in på allt som stod där men det var inte så jättemycket konkret att gå på. Det finns väl ingen särskild utbildning som lämpar sig extra bra för den här tjänsten, de utbildar internt sedan så jag antar att det kommer handla om rätt mycket personkemi.

Som sagt, väldigt skönt att äntligen bli kallad till intervju igen. Senast igår kändes läget tämligen hopplöst och jag funderade på att sadla om och bli kassörska på ICA eller något sådant. :)

Cilia
2005-10-25, 11:57
testet går antagligen ut på att du får svara på en mängd frågor av olika typ där man sen också kan kontrollera hur du har svarat, dvs man kan korskoppla frågorna för att se om det finns logik i svaren vilket gör det svårt att ljuga eller att ge "lämpliga" svar. Det kan också innebära att du får göra andra typer av tester lite motsvarande dom i intelligenstester för att se om du har den typen av färdigheter. Det beror lite på vad det är för typ av tjänst men det är svårt att förbereda sig på. Däremot är det väl allmänt så att gör man många tester så blir man bättre på dom efter ett tag.

elan
2005-10-25, 12:41
Mjo jag brukar lyckas ganska bra på sådana där "intelligenstester" så det ska nog gå bra, ska kanske träna på att göra några på nätet under veckan som kommer. Personligheten är ju som den är så det är ju bara att svara sanningsenligt på de frågorna och hoppas på att man går hem hos rekryterarna. :D

mini
2005-10-25, 13:14
Jag tror inte du vare sig kan eller behöver förbereda dig för mycket. Tänk bara på vilka av dina egenskaper som är viktiga för jobbet. Var utvilad. Ät ordentligt. Ta den tid det tar. Ungefär så. Lycka till, berätta sedan hur det var.

capoje
2005-10-25, 13:46
Riktigt skönt när man blir utvald, Fick själv en intervju för cirka en månad sedan, och nu ska jag vara med och starta upp en ny butik här i Östersund. Så det känns ju riktigt skoj..:)

Lycka till! hoppas det går vägen

Kan det vara lidl?

Oatmeal
2005-10-25, 13:55
Kan det vara lidl?

Nix, Teknikmagasinet

Yes
2005-10-25, 15:08
Det lär nog inte bli fråga om något fysiskt test eller arbetsprover. Tjänsten är som dokumentundersökare på SKL. Antar att det är mer åt personlighetstesthållet. Kanske att de testar värdegrunder och så att man ska passa in i gruppen.
Ett tips om det är ett personlighetstest är att vara ärlig(som alltid). Dom brukar vara upplagda lite som korsförhör, så det märks lätt om du fyller i det du tror dom vill höra. Sen så, passar du till tjänsten kommer du förmodligen göra bra ifrån dig, så det finns egentligen inget skäl till oro. :)

elan
2005-10-25, 15:19
Nej det ska nog gå bra det här. Har ju varit på anställningsintervjuer förut men aldrig varit med om att bli testad så här i fyra(!) timmar. Jag är en rätt lugn och sansad person så jag tror nog att det ska funka bra med min inställning att slappna av och bara vara ärlig.

Blev bara lite upphetsad nu när jag fick brevet eftersom jag verkligen skulle vilja ha den här tjänsten (av det jag tror att jag lyckats tyda av platsannonsen). Har dessutom hört mycket positivt om arbetsgivaren och vet att de har väldigt, väldigt många sökande till sina tjänster. Det faktum att jag börjar bli mer och mer desperat efter ett jobb gör väl sitt till också. ;)

Nu sitter jag här och klurar på hur man ska svara på eventuella frågor, vad man ska ta på sig för kläder, vad de kan tänkas ha för löneläge och annat relevant som hindrar mig från att ta tag i min kurslitteratur som jag bör ha läst tills imorgon. :D

elan
2005-10-30, 08:19
Dagen D närmar sig med stora steg och jag har ägnat mycket tid åt att tänka på intervjun. Tyckte att jag fick en himla bra idé häromkvällen när jag skulle sova men min sambo dissade den och tyckte att det var "för mycket", så nu vill jag ha lite mer åsikter om min idé som jag fick. :)

I annonsen listas bland annat pedagogisk förmåga som en önskvärd egenskap och min idé skulle då (enligt mig) vara ett bra sätt att visa att jag besitter sådan. Tanken är som följer: De flesta intervjuer brukar ju börja med "berätta lite om dig själv" och jag tänkte då att om det finns en whiteboard i rummet så skulle man kunna använda sig av den och rita upp en slags tidslinje där man markerar viktiga händelser, skolor och jobb som kan vara relevanta. Detta för att visa på min pedagogiska förmåga, göra det lättöverskådligt, sticka ut lite från mängden och kanske kunna slappna av lite om man är nervös.

Så vad tror ni om min idé? Är det att gå över gränsen? Självklart tänker jag hålla det väldigt kortfattat och inte brodera ut hela mitt livs historia där på tavlan. :)

internethjälten
2005-10-30, 08:58
när jag skulle börja jobba på securitas så var det ett
test som tog ca 6-7 timmar att läsa/skriva/ta sig igenom.

H.Emanuel
2005-10-30, 09:09
Glöm inte att du ska kunna säga en del egenskaper du har som är mindre bra också. och hoppas sen att de hör av sig. Jag var med om en gång att de aldrig hörde av sig efter intervjun

Yankeee
2005-10-30, 09:46
Var det bara jag som trodde det skulle handla om hur man skulle lägga upp kosten optimalt inför ett fyra timmars test?

mini
2005-10-30, 09:51
Jag skulle skippa whiteboarden. Bättre är att tänka igenom vad du vill framhäva och ha en trevlig attityd. Som dokumentudersökare tror jag inte dina skills i tidslinjeritande väger speciellt tungt.

elan
2005-11-01, 18:16
Nu är intervju och tester avklarade. Det blev ingen whiteboard för den här gången. ;)

Testerna var hur kul som helst! Man skulle jämföra olika exempel på handstilar och se vilka som passade ihop, likaså passfoton och stämplar och så var det test på olika trycktekniker. Kändes som värsta knep- och knåpboken och jag hoppas verkligen att de gillade mig för det där skulle jag gärna ägna dagarna åt. :)

Vi var tjugo uttagna av de 380 som sökt tjänsten och förhoppningsvis kunde de höra av sig nästa vecka om man gick vidare eller inte. *hålla tummarna*

Jay-Z
2005-11-01, 18:45
SKL?

Callister
2005-11-01, 20:05
SKL?
Kriminaltekniskt ;)

Jay-Z
2005-11-01, 20:12
Kriminaltekniskt ;)

Läste bara första posten och där stod det inte. Sedan idag var det en kompis som pratade om en fyra timmar lång anställningsintervju på SKL så det var därför jag frågade.. Om jag bara hade läst lite mer inlägg... :em:

elan
2005-11-01, 21:20
Läste bara första posten och där stod det inte. Sedan idag var det en kompis som pratade om en fyra timmar lång anställningsintervju på SKL så det var därför jag frågade.. Om jag bara hade läst lite mer inlägg... :em:

Aha, hade han/hon varit där ännu då? Hur hade det gått? Man måste ju hålla koll på konkurrensen. ;)