Visa fullständig version : en synpunkt på kreatin.
Hallå!
läste att man inte ska satsa på kreatin som nybörjare utan bör främst ta en kur när man hamnat på en platå.
Men varför det?
Varför inte ta en kur ena månaden, pausa nästa och sen en kur till och hålla på så varannan månad?
Det om ngt borde ju ge resultat.
eller är jag ute i rymden?
Vänligen
Bengan
Jo visst borde det ge resultat men du ser inte om det är kreatinet som gör att du ökar eller om det bara är "allmänna" ökningar. Lättare att ta det när du kommit till en platå för du får effekten av kreatin (oftast om du inte är non-responder), dessutom en viss placebo-effekt som gör att du tror att du ökar -> Självförtroendet ökar -> du ökar!!!
Men visst kan du satsa på kreatin! Det är ju inte speciellt dyrt men jag rekommenderar dig att isåfall lägga pengarna på ett lite bättre proteinpulver! Vad käkar du för proteintillskott idag?
Twinlab supermass fuel efter träning (3 dagar)
Sen varje kväll och varje gång innan träning tar jag Twinlabs Triple. den som är bara ett proteintillskott på 20g.
Men då slöar man ju ner sin ökning, genom att vänta tills man hamnat på platå varje gång. fast jag förstår dig oxå..
//Bengan
Har du mycket kvar på dina tillskott? Annars skulle jag vilja ge dig ett tips till nästa gång du ska handla in kosttillskott:
1. Köp Eiselt Protec+ eller Optimum Pro90 för att ta innan du går och lägger dig. Innehåller mycket kasein som gör att det blir ett långsamt proteinupptag och längre tid så blir du inte utan näring så lång tid på natten. Det är en lång fasta som det är.
2. Köp Optimum 100% Whey eller då som du hade redan Triple Whey Fuel och blanda med Maltodextrosin och ta direkt efter träning. Vill du kan du ju blanda i lite kreatin i den blandningen också.
3. Se till att ditt intag av protein är högt och tänk på att kosttillskotten är just bara tillskott. Detta borde egentligen varit punkt ett men jag orkar inte ändra :D
Efter träning tar jag ju Super mass fuel. Det är väl bättre än ett proteintillskott med malto?
eller du menar kanske till min triple whey före träning?
Eiselt ska jag prova innan läggdags. Tack för tipset!
Har även på mitt gym hört att deras Kreatin är bra.. stämmer det?
//B
Eiselts kreatin har jag hört mycket bra om, även om ajg själv inte kan äta det. Vet andra som har fått bra resultat av det.
Anöednignen till att inte äta kreatin när man börjar träna, är att du första året ökar tillräckligt endå. Du skulle nog kunna öka ytterligare lite med kreatin, men leder och senor i kroppen växer inte lika fort som musklerna och dom måste framförallt stärkas mycket i början...
Vänligen,,,
Petrus
Jag tänkte att du slänger bort gainern helt och byter ut den mot protein + malto, billigare!!!
1,5 timme Före Träning:
Långsamma Kolhydrater!!! Vill du ha detta iform av kosttillskott finns Fairing Sloow Carbs, har inte testat det själv för jag tycker det räcker med havregrynsgröt eller MRP + havregryn.
Direkt Efter Träning:
Maltodextrin + Proteintillskott
Innan läggdags då:
Kasein iform av Pro90 eller Protec+
Är du inne på första året kommer detta att hjälpa dig att öka ordentligt!!! Sen då riktligt med mat :eating: gärna en måltid ca 1 timme efter träning med både protein och kolhydrater.
Här har du en bra artikel som gäller just näringstiming:
http://www.muskelbyggarn.com/artiklar/timing_av_naring.html
Patte:
Jag kör med 70 gram Fairing Sloow Carbs en timme innan träningen och det fungerar bra och är lättsmält. Rekommenderas så man inte är tung i magen innan passet.
Men det är väl inte värdelöst att klämma i sig 0.5l yoggi och 2 bananer 1.5 timmar innan träning och sen protein i mjölk precis innan? har gjort så nu ett tag. Blir inte tung iallfall..
//B
Nää men bananerna är snabba kolisar, och proteindrinken tycker jag du ska ta efter passet istället... Kanske lite innan men inte en hel...
Sen kan man ju köra som AST vill med bracketing-metoden... Creatine HSC (snabba kolisar + kreatin) + VP2 (protein) innan och efter passet... Sök på www.*******.com i deras Q&S efter bracketing så får du information om det.
vänta med kreatin av den anledningen tinner angav och är inte det en anledning som är bra nog så är det ju bara att äta, du lär juinte dö av det precis
men har du inte ens tränat ett år så skall du få grymma ökningar ändå, tycker ditt kostintag innan träning och efter ser bra ut..nästa gång du köper så kan du ju köpa vassleprotein+malto att ta efter passet iaf för att spara pengar
basera inte hela ditt proteinintag på en massa pulver, är ju i huvudsak efter träning det är bra med pulver(bättre än mat alltså)
likaså innan läggdags ta keso/kesella skit i pulver..tas upp långsammare och innehåller nästan bara kasein
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.