Visa fullständig version : Ta't lugnt på vägarna!
Imorse var det väldigt nära att jag körde åt h-e med bilen !
Jag provbromsade några gånger innan jag körde på motorvägen för att kolla om det var halt och det var det inte...Inte på den vägen.
Upp på motorvägen och förstod inte varför det var sån jäkla bilkö och alla åkte i 50. Trött och redan försenad till jobbet som jag var la jag mig på omkörning.
I ca 70-80 så kom ett jäkligt äkligt och oförberett kast (bakhjulsdrift) och ser nästan bara mitträcket innan jag lyckas få retursladd åt andra hållet för att tillslut få bilen åt rätt riktning...
Jäklar vilken puls jag fick, och jäklar vad vaken och pigg jag blev !
Så alla ni ! Tänk på att ta det lite lugnare på vägarna, speciellt på mornarna !
Det var väldigt nära en olycka för min del imorse...
AngelLove
2005-10-24, 08:50
Med tanke på att det för redan 1v sedan var -4grader nere i Skåne så.....
Helt otroligt att folk aldrig lär sig att det blri halt när det blir kallt....
Med tanke på att det för redan 1v sedan var -4grader nere i Skåne så.....
Stockholmarna tycks alltid bli lika fövånade av fösta snön. nästan ingen har vinterdäcken på trafiken går åt helvete och tidingarna skriver snökaos med krigsrubriker. Och som boende lite längre norrut kan man inte mer än skratta lite åt ett snökaos med 3-4cm snö :)
Åkte på ställ med supran idag i 120 km/h..
Var lite is på motorvägen o jag åkte med farthållaren!... dumt *screwy*
Men nu vet jag att 19" eltejpdäck inte funkar när det är kallt. :P
Idag åker hon in i garaget och fram med min självmordsbubbla (1303s :D)
Håll avståndet!
Japp !
halkan har inte varit några problem här ännu... men däremot är jag inte så nöjd med att behöva skrapa rutorna... det är ett nödvändigt ont som man glömt bort
bosse_brutal
2005-10-24, 18:02
leksäsongen närmar sig med stormsteg.. men än så länge är det jävligt förrädiskt, för det första ser man inte vart det är halkigt och för det andra så kan man hamna vart fan som helst om isen tar slut när man ställt upp bilen i nån kurva.
men däremot är jag inte så nöjd med att behöva skrapa rutorna... det är ett nödvändigt ont som man glömt bort
Hela sommaren undrar jag varför jag betalar pengar för garaget, nu när det börjar bli kallt så vet jag varför. :cool:
:D
Hela sommaren undrar jag varför jag betalar pengar för garaget, nu när det börjar bli kallt så vet jag varför. :cool:
:D
Hmm..mmm...You got a point ! *rolleyes*
wintersnowdrift
2005-10-24, 18:18
Uh, tack för påminnelsen. Det här blir min allra första vinter med eget körkort och jag har ingen lust att göra sladdar à la halkbanan igen - åtminstone inte ute i trafiken.
//Kristin
Uh, tack för påminnelsen. Det här blir min allra första vinter med eget körkort och jag har ingen lust att göra sladdar à la halkbanan igen - åtminstone inte ute i trafiken.
kanske ska byta till ett mindre passande namn då ;)
hahaha...Precis vad jag tänkte på också :D
wintersnowdrift
2005-10-24, 18:53
Haha ;) - men jag gillar snödrivor! Att åka skidor på, bygga snökojor i och krama snöbollar av vill säga, inte att ligga blodig i en sönderkraschad bil i ett dike någonstans *spy*.
//Kristin
Dags att boka tid för att byta däck då.
Jag är alltid ute i sista minut men det är ju för att jag aldrig kör heller.
Bilen står så glatt i garaget.
Det är tur att det finns stockholmare så norrlänningar har ngt att klaga på.
Har man inte så mycket att göra så är det väl bra när man kan oja sig över andra *L*.
Liten Men Fet
2005-10-24, 20:08
Dags att boka tid för att byta däck då.
Jag är alltid ute i sista minut men det är ju för att jag aldrig kör heller.
Bilen står så glatt i garaget.
Det är tur att det finns stockholmare så norrlänningar har ngt att klaga på.
Har man inte så mycket att göra så är det väl bra när man kan oja sig över andra *L*.
Boka tid för att byta däck?
Är du inte tillräckligt stark för att lossa bultarna? ;)
Det tar kanske 20 minuter att byta däck. Om man har några att byta till förstås.
Vad kostar det att få däcken bytta förresten?
Det tar kanske 20 minuter att byta däck. Om man har några att byta till förstås.
Kostar några hundralappar i regel.
Btw så förknippar jag inte mig själv som speciellt klen men har ett rent h-e varje år med att få upp bultarna. Sitter och sten och det tar tyvärr bra mycket mer än 20 minuter :( Sätter inte igång och byter däck om jag inte har backup som kan hjälpa mig om jag inte får upp någon mutter - inte kul att ha bytt 3 av däcken och inte får upp muttrarna på det 4e :D
typ en hundring.. är man lat är det inte mycket kosing att tala om.
Men det känns som att "en bra karl reder sig själv" gäller i det här fallet.
100kr kostade det iaf på nån firma här i stan.
Btw så förknippar jag inte mig själv som speciellt klen men har ett rent h-e varje år med att få upp bultarna. Sitter och sten och det tar tyvärr bra mycket mer än 20 minuter :( Sätter inte igång och byter däck om jag inte har backup som kan hjälpa mig om jag inte får upp någon mutter - inte kul att ha bytt 3 av däcken och inte får upp muttrarna på det 4e :D
Testa att stampa på fälgkorset, bultarna lossnar rätt så lätt då
näpp, jag har bytt mina däck i livet.
Dom byter, förvarar dom och sen brukar jag passa på och få bilen tvättad också. Jag tvättar inte bilen själv heller eller polerar den.
Det brukar som Emmzan sa inte kosta mer än några hundralappar och sen lite för att förvara däcken.
Smörj in bultarna och baksidan av fälgen med kopparpasta så fastnar de aldrig mer.
Testa att stampa på fälgkorset, bultarna lossnar rätt så lätt då
Har faktiskt varit med om att fälgkorset gått sönder istället (och det utan något stampande, utan enbart ett långt rör på fälgkorset och sen lite "lugnt" tryckande). Företag som Däckia osv verkar försöka hålla kvar kunder genom att spänna fast bultarna med ett vridmoment som överträffar allt annat på jorden :furious:
Jag byter gärna däck åt er om ni kommer hit med bilen för halva pengen. Lätt :D
Fälgkors pajar man hela tiden och jag använder bara nävarnas kraft.
Som någon skrev kopparpasta på bultarna så är det nemas problemas att byta
Dumleman
2005-10-24, 22:45
Btw så förknippar jag inte mig själv som speciellt klen men har ett rent h-e varje år med att få upp bultarna. Sitter och sten och det tar tyvärr bra mycket mer än 20 minuter Sätter inte igång och byter däck om jag inte har backup som kan hjälpa mig om jag inte får upp någon mutter - inte kul att ha bytt 3 av däcken och inte får upp muttrarna på det 4e
Har du lämnat in bilen på verkstad för att byta däcken och sedan ett halvår efteråt ska du byta själv? Då kan bultarna verkligen sitta hårt eftersom i verkstäder brukar de använda lufttrycksdrivna bultdragare och vissa nissar begriper inte att ställa in trycket på dem så de kan dra fast bultarna nått så fruktansvärt, så bulten nästan spricker. I helgen bytte jag däck på en bil där ägarna hade lämnat i den på verkstad för att byta till sommardäck och nu ett halvår senare skulle de av. Väger 110 kg+ och jag fick verkligen stå/hoppa på fälgkorset och slita för att få upp en av bultarna haha. Så det finns en fara med att lämna in bilen för enkla byten på verkstäder för att sedan byta själv. Samma gäller för oljefilter, på verkstäder kan de dra åt det som faen och sedan när man ska byta själv så får man ett helvete.
Fälgkors pajar man hela tiden och jag använder bara nävarnas kraft.
Som någon skrev kopparpasta på bultarna så är det nemas problemas att byta
Det beror nog på vilket fälgkors man använder. Själv har jag "tvinnat" ett fälgkors från OK med bara handkraft *flex*.
Lillgrabben
2005-10-24, 22:54
Ni som har problem med att få loss bultarna kan gärna skaffa ett sånt här verktyg. Nyckeln har långt utdragbart skaft så att även de besvärligaste bultarna borde vara en barnlek!
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/303557_B_2004-06-30_074324.jpg
Finns hos Clas Ohlson för 69 :-
//Kristin
Nä, halkbanans bilar drev ju i fel ände och saknade handbroms. Hur kul är det? :D
Annars är ett bra tips att köpa några lätta plastkonor(tror det finns på Jula) och leta upp en stor övergiven parkeringsplats att sladda omkring på. Roligt, säkert och lärorikt. Då står man inte lika handfallen sen när det plötsligt börjar gå lite brett ute i trafiken.
Smörj in bultarna och baksidan av fälgen med kopparpasta så fastnar de aldrig mer.
Använd dock aluminiumpasta till lättmetallfälgar. Och smörj aldrig anläggningsytan på fälgarna! Det kan sluta med avslitna hjulbultar, och då har man problem.
delta_mats
2005-10-24, 23:36
Bytte till vinterdäck idag. Har varit ganska halt några dagar innan det kom mer snö.
Får se om jag håller mig på vägen denna vinter. Fast det gör jag nog, har ju ingen rolig bakhjulsdriven bil att leka med längre :(
Å andra sidan fick jag smaka på snökarmarna rejält förrförra vintern rejält med en framhjulsdriven bil. En smått obehaglig upplevelse måste jag säga att det var.
skit med snö å halka. Fast jag ställer av bilen nu ändå. Inget kul att köra utan vinterdäck, ingen abs eller antispinn. Den spinner ju på asfalten som det är ändå :D Blir ide under vintern.
Jag börjar bli rätt trött på alla ovetande Stockholmare som kör ihjäl sig på vägen upp till Åre. Många har inte ens vinterdäck på för de räknar med att vi saltar vägarna (något som vi INTE gör). Tycker det är hemskt att så många oskyldiga liv ska spillas på en sådan trivial sak.
Nää tacka vettja bussen, och dess svettiga snörvlande innevånare
Fy asså de har verkligen blivit snorhalt nu på vissa ställen, och de syns knappt heller, en liten is fläck i en backe imorse va tillräckligt för att två flitiga morronprommenixare nästan skulle bryta nacken :em: :D
ta de försiktigt överallt! :thumbup:
Stockholmarna tycks alltid bli lika fövånade av fösta snön. nästan ingen har vinterdäcken på trafiken går åt helvete och tidingarna skriver snökaos med krigsrubriker. Och som boende lite längre norrut kan man inte mer än skratta lite åt ett snökaos med 3-4cm snö
:laugh: true dat
oxå räcker de me nåra sketna löv på spåret för att hela pendeltågstrafiks idyllen ska gå i kras :D
Jag börjar bli rätt trött på alla ovetande Stockholmare som kör ihjäl sig på vägen upp till Åre. Många har inte ens vinterdäck på för de räknar med att vi saltar vägarna (något som vi INTE gör). Tycker det är hemskt att så många oskyldiga liv ska spillas på en sådan trivial sak.
Håller me, har nåra släktingar som resonerar så :MrT:
att de tror sej minsann kunna kontrollera sin bil *screwy* "van förare" osv.. skitsnack *slap*
sån egoism gör mej illamående, tänk hur mkt liv som skulle räddas lixom... :(
Har faktiskt varit med om att fälgkorset gått sönder istället (och det utan något stampande, utan enbart ett långt rör på fälgkorset och sen lite "lugnt" tryckande). Företag som Däckia osv verkar försöka hålla kvar kunder genom att spänna fast bultarna med ett vridmoment som överträffar allt annat på jorden :furious:
Glömde säga att dom bultarna bara hade varit åtvridna i ca. 1-2 månader, på nästan helt nya fälgar, på en nästan helt ny bil. Däckia :whipped:
Kan inte vara roligt dan man får punka och måste byta däck ute i ingenstans, går inte fälgkorset (eller vad det nu är man leker med) sönder så lär kroppen göra det.
bosse_brutal
2005-10-25, 08:09
Nä, halkbanans bilar drev ju i fel ände och saknade handbroms. Hur kul är det? :D
handbromsen är för amatörer, vänsterbroms ska de va:hbang:
David 86 : Alla däckfirmor moment drar fälgarna och det blir bra mycket lösare än om man drar dom själv med fälgkors. Vi fick testa att dra det vi kunde på alu fälgar när jag gick fordons, syftet var att visa avd som händer när man drar för hårt utan moment. Fälgarna gillar inte en sådan behandling *flex*
David 86 : Alla däckfirmor moment drar fälgarna och det blir bra mycket lösare än om man drar dom själv med fälgkors. Vi fick testa att dra det vi kunde på alu fälgar när jag gick fordons, syftet var att visa avd som händer när man drar för hårt utan moment. Fälgarna gillar inte en sådan behandling *flex*
Fast jag undrar faktiskt om allt gick rätt till när dom satt så hårt efter bara 1-2 månader.
jag tycker ni ska vara glada att ni har oss stockholmare att gnälla över
vad skulle ni annars göra?
Been there, done that, same procedure every year.
Stampa på fälgkorset hjälper ja - men då måste jag stampa på det hela vägen ut för muttern...
Dumleman> har bytt själv sista åren och dom sitter ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.