Visa fullständig version : fetter?
mangemani
2005-10-24, 01:18
funderat på en sak när det gäller fetter.
jag käkar just nu enbart omega-3 kappslar till varje mål mat,kan hända att man får i sej rapsolja som maten steks i osv,men i stort sätt så är det bara omega-3 jag får i mej.
är det bra att få i sej enbart omega-3 under dagen?eller måste kroppen ha andra fetter också?det är i fettförbrännings syfte jag menar nu.
Självklart måste du få i dig Omega-6 också. Det är linolsyran du behöver. Den finns nästan överallt, främst i matoljor som just raps men annars i havregryn, kött, ägg, mm så det gäller att äta blandat.
Niclaaas
2005-10-24, 10:21
är det bra att få i sej enbart omega-3 under dagen?
sammanfattar det sverker skrev ner i: NEJ
Självklart måste du få i dig Omega-6 också. Det är linolsyran du behöver. Den finns nästan överallt, främst i matoljor som just raps men annars i havregryn, kött, ägg, mm så det gäller att äta blandat.
så det är endast dom essentiella fetterna som är ett måste(eller är det livsnödvändiga du syftar på?)? har alltid trott och fått veta att fett i alla dess naturligaformer(dvs. inte varianter vid tex. upphettning) är nödvändiga som en del i en allsidig kost för att upprätthålla full friskhet i längden.
mangemani
2005-10-24, 12:22
jaha,omega-6 också.
då får jag i mej det också då om det nu finns i dom matvaror som du beskrev.
det har blivit lite av en hysteri kring olika fetter.
De fetter man ska akta sig för är :mättade fetter, transfetter. I dessa ingår härdade fetter mfl..
Annars är fett oerhört viktigt att få i sig oavsett mål.
Vid alltför lågt fettintag så minskar bla testosteronet i kroppen..
och brister på vissa näringsämnen kan uppstå..
Oljor är oftast bra fetter och rapsoljan är underskattad.
Fiskolja har andra effekter som är intressanta än bara att det innehåller omega 3.
flertal fettsyror som måste tillföras kroppen utifrån.. inte bara omega 3
vad är det för skillnad på mättat och härdat fett?
King Grub
2005-10-24, 13:44
så det är endast dom essentiella fetterna som är ett måste(eller är det livsnödvändiga du syftar på?)? har alltid trott och fått veta att fett i alla dess naturligaformer(dvs. inte varianter vid tex. upphettning) är nödvändiga som en del i en allsidig kost för att upprätthålla full friskhet i längden.
Du kan syntetisera fettsyror från andra substrat vid behov, men dom två essentiella fettsyrorna måste du dock få tillräckligt av från kosten. Linolensyra och alfa-linolensyra är dom essentiella fettsyrorna, dom som kroppen inte kan syntetisera själv. 0.5-1 % alfa-linolensyra av energiintaget och 3-5 % av energiintaget från linolensyra är mer eller mindre livsnödvändigt. Det är minimisiffror och absolut inga hälsosamma sådana.
Hur yttrar sig en brist på dessa fettsyror?
vad är det för skillnad på mättat och härdat fett?
När man härdar fett så blir det mättat.
Tillvekaren börjar alltså med en billig omättad olja som t e x raps och härdar oljan så att den blir mättad.
En fullständigt härdad olja är alltså 100 % mättad. Per definition finns det ingea transfettsyror här eftersom en sådan fettsyra är omättad !
En delvis härdad olja är en blandning av omättade och mättade fettsyror.Här kan det finnas transfettsyror med !
Hur yttrar sig en brist på dessa fettsyror?
Brist på Omega-6 syns ofta tydligt på tunn och torr hud som lätt blir irriterad.
Brist på Omega-3 syns inte lika tydligt på utsidan. Här är det mer medicinska effekter som lätt återställs när kosten börjar innehålla Omega-3. Det syns då tydligt på lägre blodtryck och/eller bättre kolestrolvärden.
funderat på en sak när det gäller fetter.
jag käkar just nu enbart omega-3 kappslar till varje mål mat,kan hända att man får i sej rapsolja som maten steks i osv,men i stort sätt så är det bara omega-3 jag får i mej.
är det bra att få i sej enbart omega-3 under dagen?eller måste kroppen ha andra fetter också?det är i fettförbrännings syfte jag menar nu.
Men omega-6 och omega-9 får man väl i sig nästan vare sig man vill eller inte om man bara äter lite varierat? så det finns ju ingen anledning att få i sig dessa genom kosttillskott som med omega-3.
//Gustav
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.