handdator

Visa fullständig version : kass kontakt

Pretender
2002-07-13, 12:30
När jag tränar rygg får jag lite eller ingen kontakt alls :mad:

I t.ex. chins så är det ofta så att greppet eller biceps tröttnar så jag måste sluta...känns alltså som om det är endast biceps som jobbar

Har provat en del grejor...som t.ex. köra slut på biceps innan jag kör ryggen, men då orkar jag knappt göra mer än ett par chins...

Kanske en dum fråga det här, men finns det ngt knep för att inte biceps ska dra hela lasset? Chins är min favvo-övning annars så det vore trist att behöva lägga av med den...

En annan fråga: är "pullover" en bra övning för ryggen?

Tacksam för svar!

//Pretender

Chris
2002-07-13, 14:39
Hur pass brett håller du när du kör chins? Jag höll väligt tätt förut, men prova att håll ca 5cm bredare på varje sida, rörelsen blir mycket kortare, men ja tycker att det tar mycket bättre när man håller så. Man orkar oftast inte lika många heller, just för att armarna inte arbetar lite mycket. (det är vad en chins-gubbe sagt till mig på gymmet) :muscle:

Åse Columbus
2002-07-13, 17:01
Pullover arbetar med både fram o baksida av överkroppen + axlar......så...jag brukar använda den att avluta bröst med.

Men man kan säkert lägga in den i ryggdagen oxå...om man vill ..kör den och känn efter ordentligt...bestäm sedan vart du vill lägga den...eller variera..

Åse:smokin:

Petrus
2002-07-13, 17:12
Pullover; Tycker jag passar bäst på ryggpasset. Men det är väldigt individuellt var man tycker att den tar mest.

Ingen kontakt med ryggen? Använd dragremmar så avlastar du både grepp och armar i stor utsträckning. Kanske du ska hänga av lite vikt och träna på kontakten i ryggen tills dess att den innfinner sig, och sedan öka vikten igen.

Ang chins så tycker jag inte greppet har någon betydelse när det gäller kontkaten eller biceps involvering i övningen. Jag håller precis axelbrett numera (innan höll jag som Chris beskriver) och jag tycker att jag får mycket bättre kontakt med ryggen + att jag orkar mer nu.

Vänligen,,,
Petrus

Baha
2002-07-13, 18:29
pullovers gillar jag med bäst för ryggen

testa kanske att börja med dom, för att trötta ut ryggen lite utan biceps involvering innan du kör vanliga ryggövningar.

är väl annars ett rätt vanligt fenomen att folk har svårt att få kontakt med ryggen, bara lägga på lättare vikter och verkligen känna att du drar med ryggen och sen behålla det utförandet på tyngre vikter..lättare sagt än gjort men det går bra

Pretender
2002-07-13, 19:07
TAckar så mkt för :kickass: -svaren :)

Gör nog så att jag hänger av vikterna och kör utan "extra motstånd" med ett bredare grepp.

//Pretender

Cuddly
2002-07-18, 22:39
Jag hade tidigare enorma problem med att få kontakt med ryggen. Efter att ha satt in en kontaktannons med rubriken "Bred latissimus samt extremt grova trapz sökes" så fick jag massor med kontakter... ;)

Ursäkta "humorn"...jag har vätskebrist. Går fasen inte att få i sig tillräckligt med vätska i den här värmen och det verkar ha påverkat hjärnan också.

Hursomhelst, så har jag också haft ditt problem en gång i tiden. Jag tror att det var så enkelt att det berodde på följande:

1) För stort fokus på pressövningar vilket skapade obalans i övre delen av kroppen och försvårade utförandet av dragövningar.

2) Jag var för svag. Ryggen behövdes inte kopplas in eftersom armarna klarade av belastningen själv.

Efter att ha korrigerat mitt träningsprogram...och för övrigt hela mitt upplägg (gick från högvolym till "abbreviated") så gjorde jag plötsligt framsteg som aldrig förr. Vartefter belastningen ökade så ökade också min kontakt med ryggen.

Det kan vara idé att läsa en bra teknikbok som exempelvis Stuart McRoberts "Insider's Tell-all..." (kommer aldrig ihåg det långa namnet) och därefter dela upp varje ryggövning i små faser. Varje fas ska du sedan ha en kort mening kopplad till som ska hjälpa dig att få bättre fokus på korrekt övningsutförande. Lär dig meningarna utantill så att de automatiskt infinner sig i ditt huvud när du utför övningen.

Lycka till!

Thomas

z_bumbi
2002-07-19, 10:48
Insider's Tell-All Handbook on Weight-Training Technique, Stuart McRobert
Betyg: 5
Kommentar: Basövningar med bra beskrivningar, kan liknas vid hjärntvätt.

Janna
2002-07-19, 17:42
kör basövningar och be någon på gymet kolla din teknik oftast kan en väldigt liten korrigering ge stora resultat

lycka till!

razores
2002-07-19, 20:02
Efter att ha korrigerat mitt träningsprogram...och för övrigt hela mitt upplägg (gick från högvolym till "abbreviated")

Hu r mycket minskade du och från hur mycket, om man får fråga?

Från en som har svårt för att minska i set antalet...:(

Supercharger
2002-07-21, 19:05
Pretender: tror att det handlar om fokusering.

För mig funkar det genom att tänka på den muskel som ska tränas, tänker man på annat så blir det bara skit.

iconoclast
2002-07-21, 20:14
Uhm... om det nu är biceps som lägger av först så verkar det väl väldigt dumt att förutmatta den? Du är förmodligen mer inne på rätt spår när du funderar på att köra pullover innan chinsen.

Annars så tror jag att chins är en så'n övning som måste nötas för att den ska sitta, d v s vill man bli bra på chins ska man köra chins.

Jag har också alltid haft svårt med chinsena - mitt nuvarande program går ut på att jag kör chins två dagar i veckan - den ena dagen tillsammans med andra ryggövningar, och den ena dagen endast chins. När jag kör chinsen kör jag först 1 rep, sedan 2 rep, sedan 3..... börjar om när jag känner att jag inte klarar ett rep till. Har dock inte kört detta tillräckligt länge för att uttala mig om hur effektivt det är. Bara en idé...