Logga in

Visa fullständig version : Hur förbereder man sig psykiskt för en dietperiod?

Cerberus
2005-10-23, 20:01
Topic, jag undrar vad ni har för tips man ska ha i huvudet när man deffar för hjärnan är ju faktiskt det viktigaste vi har och där i sätter vi våra begränsningar. Vad ska man tänka på när man e sugen på allt "förbjudet"(godis..etc)? Ngt bra mantra man kan upprepa för sig själv i huvudet så att man kommer in på rätt väg igen? Hur ska man tänka på för att motivera sig själv att dra iväg på ännu en tråkig kardiotur?

Ge så många tips som möjligt! Jag vet hur jag ska bli av med överskottsfettet men det är psyket som sätter käppar i hjulen för mig känner jag.

mangemani
2005-10-23, 20:24
mina råd är: tänk inte så mycket,gå inte runt och spegla dej eller känn på fettet hela tiden.undvik att se saningen i ögonen tills du måste se den(dvs när du ska se om du har gått ner nått),så fort du känner av nått sug tänk då "varför dietar jag?".

Helena B
2005-10-23, 20:39
Jag som deffar nu eller vad jag än gör. För mig så håller motivationen mig uppe och att tänka på att det är värt det i slutändan. Men jag tror det gäller att bara ha bestämt sig. Det är nog svårt att gå in halvhjärtat i en diet/deff.

Juliette
2005-10-23, 21:41
När jag blir godissugen eller inte har lust att träna brukar jag tänka; vem vill jag vara idag? Vältränade Juliette eller Juliette soffpotatisen?
Eller så tänker jag; att det här är ett bra tillfälle att träna min mentala styrka.
Eller så tänker jag; (citatet är på engelska, översatte det lite snabbt, låter kanske lite konstigt) Skillnaden mellan vinnare och förlorare är att förlorare inte vill göra allt som en vinnare måste göra. (och man vill ju inte vara en looser :0)
Eller så kollar jag i kataloger på alla snygga kläder jag kan ha när jag blivit smalare, eller i fitness tidningar och tänker; sådär kommer jag att se ut.
Eller så provar jag kläder som jag vill komma i, och tänker att om jag äter eller hoppar över träningen så kommer det ta ännu längre tid innan de sitter snyggt.

Bonnie
2005-10-23, 22:04
Ha inget godis/glass/chips/"Onyttigt" hemma. Risken är betydligt större att man trillar dit då.

Bjorne
2005-10-24, 23:41
Hade själv inga problem, något som jag dock planera före och som jag höll på var att istället för att kränga värdelöst skit, som egentligen inte är så gott, men som man äter för att kroppen skriker efter kolhydrater, var att käka kött, Kesella eller något annat som har väldigt hög koncentration av protein kontra kolhydrater.

Samt bor jag i ett hem med en mamma som bakar kakor och köper hem godis konstant, så brukade ta med kakor och godis till träningen istället, käka till proteindrinken under passet och sedan käka efter träningen. Det var fint, visst inte optimalt, men det kändes bra :)

Callek
2005-10-25, 10:10
Jag gjorde så att jag försökte samla på mig så mycket info som möjligt.
Sedan lade jag upp ett schema hur jag ville att det skulle gå till.

Jag tror även att det är bra om du bestämmer dig att köra en viss period ut, oavsett. Just i början kan det känns lite extra tungt. Men det släppte rätt fort för mig, när sedan resultaten kommer så blir man ännu mer peppad!

kulle
2005-10-25, 11:02
Jag brukar tänka: Choklad är gott men mus är godare".
Såg nån kvinna på TV som menade att man skulle använda sig av ett mantra i stil med " Jag äter gärna en bit choklad, och blir fetare och fetare för varje dag som går"..

Spannmål
2005-10-25, 13:50
Tänk på att Arnold hade klarat det.

AngelLove
2005-10-25, 14:50
Du får lära dig att njuta och känna glädje av det... Ingen cardio är så bra som cardio som du anser vara rolig eftersom den cardion kommer du att fortsätta med. Tror personligen inte på detta att "tvinga sig" igenom något.

Helena B
2005-10-25, 16:17
Cardio är ju kul. Testa någon form du inte har testat förut som BODY COMBAT. bara älskar det...

userfriendly
2005-10-25, 16:24
Jag har inget godissug men var noga med att ha ett klart MÅL och låt det vara så viktigt att det driver dig till att göra "rätt" hela tiden.
Om du har en dag då du får äta så tänk att det inte är så långt kvar, det är ju trots allt max 6 dagar om du har den en ggn i veckan..

agahowa22
2005-10-25, 16:33
om jag blir godissugen så tänker jag "om du verkligen måste ha den så kan du få ta den imon" och då ahr man oftast glömt det til lnästa dag. var någon här som skrev det en gång, du får gärna säg vem du va har grymt mycke att tacka för det du sa funkar grymt bra. så det rekommenderar jag :thumbup:

mela
2005-10-25, 17:14
Jag startade en deff.. Men fick återfall så det skrek om det i depressionen. Om du är svag psykiskt gör inte som jag och dra in på alla kolhydrater. Det funkade inte.

Sugen på godis? Gå en promenad eller ta något sockerfritt tuggummi.
Eller kanske dricka något glas funlight.

everete
2005-10-25, 20:56
Se till att äta regelbundet. Då försvinner sötsuget relativt snabbt, helt.

Cerberus
2005-10-25, 23:12
tack för alla tipsen!

fonzie
2005-10-26, 11:26
Allt sitter i psyket. Förbered dig. Om du är på väg att få återfall så är det bara din kropp som jävlas med dig. Och ska du låta din kropp segra över dig?! FAN HELLER! :)

Ska själv börja deffa om 2 månader och börjar förbereda mig psykiskt redan. Planerar att gå ner från bf 28% till 8-6%. Ta den tid det vill, efter 16 år är jag trött på att vara fet.

raZmus
2005-10-26, 12:07
Nothing tastes as good as fit feels.

Kaew
2005-10-26, 12:35
Att lyssa pa bra musik , bilder,filmer funkar bra for mig . *flex*

Cerberus
2005-10-28, 19:35
Tror jag ska köpa en kaliper, lättare att se om man blir av med fett då(jag blir "blind" efter ett tag)..

no1fitness
2005-11-22, 05:24
Se till att äta regelbundet. Då försvinner sötsuget relativt snabbt, helt.

Håller helt med.
För mig brukar det ta kanske 2 veckor innan man kommer in i deffen odentligt och om man blir "sugen" så är det på riktig mat och inte godis.

Mitt bästa tips som någon redan nämt är att bestämma sig bara. Jag personligen kan inte deffa halvhjärtat i alla fall. Man måte vilja det nog mycket och sedan följa sitt matprogram till punkt och pricka. Tillåter man sig att fuska med ditten och datten så blir det lättare och lättare att få ta den där chokladbiten eller godispåsen.

Lycka till !! :)

TrasMannen
2005-11-22, 08:34
Jag brukar tänka i en "Loop"

"Om jag inte tränar nu, då kommer min strikta kosthållning vara förjäves"
"Om jag inte håller min kost strikt så kommer min hårda träning varit onödig"

Jag brukar ha en ätardag där jag äter mer kolhydrater en dag på helgen och när det börjar bli torsdag fredag så är kolhydrater det ända jag tänker på :eating: Det brukar bli att jag sitter och planerar ätardagen, dagen innan den inträffar.

internazionale83
2005-11-23, 13:13
Ha inget godis/glass/chips/"Onyttigt" hemma. Risken är betydligt större att man trillar dit då.

håller med.. bästa tipset
och ifall man som jag bor hemma som jag få får du säga till dom andra familje medlemmarna att gömma sakerna , typ chips.godis,bullar ;)

internazionale83
2005-11-23, 13:17
dom första dagarna eller veckorna är dom svåraste men med tiden så tappar du suget. :em:

och ha en massa olika frukter hemma ,

rible12
2005-11-23, 18:58
men sen ska man akta sig oxå så att inte det blir som det blev för mig "en drog" för då kan det gåutför jävligt fort...

MyungChul
2005-11-23, 19:20
jag fick höra av prankie i någon tråd förut..

"Gott i munnen i 10 sekunder, men hur lång tid gör det skada i kroppen? Hur länge får du knalla för att få bort de 10 sekunderna njutning?"

Något i den stilen, det fick mig att avskräckas från godis, läsk etc och ta en bit frukt eller något bra istället.

Perra_himself
2005-11-24, 00:39
när jag började i somras med en diet så ströp jag all tillgång på cola, allt med socker i samt pizza (vilket jag älskar). Det är ju alltid svårt med det sistnämda när man ska dra å käka med polarna men ger man sig FAN på att man ska sluta så går det.Ge aldrig upp helt enkelt =)
Sockersuget försvinner efter några veckor och idag har jag inget behov eller sug efter det

DonRaphael
2005-12-07, 02:19
Själv bestämde jag mig bara, nu får det räcka tänkte jag. Gick hem, köpte tonfisk i vatten och ycklingfilé och så var det bara att börja. När jag inte orkade med ett träningspass tänkte jag det här är ett test för min mentala styrka (jag är envis, jag vägrar ge med mig), tänkte att antingen ska det vara mitt nya jag (den nyttiga jag) som ska vara tjurskallig eller den lata föregångaren av mig och jag tillät inte föregångaren vinna! :D Promenaderna på morgonen var jobbiga men jag vaknade, tänkte inte så mycket, tog på mig och gick ut och sa för mig själv att det snart är över, det måste ju liksom vara över någon gång udner dagen... :D
Andra tankar jag hade var att godiset/pizzan kanske är god i 10min me nefter det då? Näör de tligger i magen är det ju inte gott längre, då är det bortglömt... det enda som e kvar är att jag tränat i onödan... ;)

oksiv1
2005-12-13, 12:47
Bästa tipset måste väl ändå vara förberedelser?
Själv har jag hållit på ett tag å planerat för min viktminskningsperiod som startar 2:a januari. Börjar verklige förlika mig med tanken nu.
Hoppas på att det kommer gå bra.
Kommer ha ett mat/tränings-schema som jag ska följa till punkt och pricka i 16 veckor :hbang:

Callister
2005-12-13, 14:10
Tänker att jag kmr ångra mig sen, och om jag står emot nu så kmr jag stärka min karaktär osv.

larre
2005-12-13, 14:28
Det svåraste när jag ska gå ned i vikt är att det susar i skallen hela tiden "du missa flera möjliga gram muskler för att bli av med fett, både genom att träna på underskott och att det följer med lite muskler när du deffar!"

Marini
2005-12-13, 23:37
mitt svåraste problem är när jag är uttråkad och ensam. Tex om jag hamnat ensam hemma en fredagkväll och är fullständigt uttråkad. Då dyker godiset och glassen fram, dels för att jag tycker synd om mig själv, dels för att jag vill ha något att göra. Stort problem!

oksiv1
2005-12-14, 09:59
mitt svåraste problem är när jag är uttråkad och ensam. Tex om jag hamnat ensam hemma en fredagkväll och är fullständigt uttråkad. Då dyker godiset och glassen fram, dels för att jag tycker synd om mig själv, dels för att jag vill ha något att göra. Stort problem!

Sätt dig inte i de situationerna bara. Svårare än så borde det väl inte vara.
Sen kan du alltid undvika att ha glass och godis hemma. Ställ dig å laga mat istället och bjud hem en polare eller liknande.

Marini
2005-12-15, 00:31
svårt ibland när alla polare är upptagna.. men vad är det för idé att laga mat, haha, då skulle jag laga något riktigt kaloririkt som pasta carbonara eller en fet biff med pommes och bearniesås :eating:

Cerberus
2005-12-17, 15:39
Marini, jag känner exakt likadant ibland.

myling
2005-12-17, 18:25

Det är oundvikligt om man har nåt hemma! Jag kan aldrig ha nåt hemma, har fan ingen självdiciplin. *grr27* Och sen om jag är sugen på nåt när jag är och handlar så köper jag det inte då utan väntar tills jag kommit hem. Om jag fortfarande vill ha det så får jag helt enkelt ge mig ut igen. Det är ett bra knep, jag är nämligen väldigt lat också :em:

Herkulez
2005-12-17, 18:33
jag har med svårt att hålla fingrarna i styr, därför löser jag det genom att inte ha nå annat än dietmat i kylen, svårare än så är det inte.

Cerberus
2006-01-02, 03:44
Imorgon börar deffen! Ska handla kyckling och kött och annat nyttigt :) även lite frukt.

För mig så ökar motivationen när jag kollar på filmer på kroppsbyggare i tävlingsform och på väggen har jag en signerad bild på Flex Wheeler(med mitt namn på t.om :D). Grymt mycket bra tips i den här tråden! Borde nästan bli en sticky tycker jag!

zimz
2006-01-04, 00:55
av egen erfarenhet, har tappat totalt 30kg, så hjälper bilder klistrade lite här och var vädligt bra.

tänk efter vad du vill ha ut av deffen.

i mitt fall så satte jag upp en bild på mig när jag var som bulkigast på kylskåpsdörren i lagom ögonhöjd och den påminde mig om vad jag ville var gång som jag skulle öppna dörren för att ta något att käka.

det behöver ju inte vara en bild på dig själv.
en bild på en vacker hona, en vacker hane :naughty: eller något annat som du kan tycka vara motiverande!